Last news in Fakti

1 Юни, 2002 00:00 3 597 6

Социалистическият шедьовър на 60-те

  • газ-13 чайкар чайка

Представете си началото на 60-те години. Това е времето, в което Ленин все още е светиня на изток от Виена, а споменаването на името на другаря Хрушчов в пикантен виц е съпроводено с неспокойни погледи и тих шепот, защото агентите на Партията са навсякъде. Тогава все още властва принципът за непогрешимост на Съветското ръководство, което “с любов и братска загриженост” управлява половин Европа, а подопечните граждани все още вярват в думите на Владимир Илич, че гнилата и паразитна капиталистическо-буржоазна система трябва да се громи по всички фронтове. Така в началото на 60-те, вслушвайки се в призива на Ленин, съветските конструктори от завода ГАЗ се захващат с разработването на автомобил, който да засенчи вражеските американски производители.

Отговорът на братушките е ГАЗ-13 Чайка

Макар че и до днес са малко хората в Съветската империя, които са готови да признаят ГАЗ-13 Чайка за “актуално” за времето си копие на Packard, това е самата истината. Разликата е само тази, че докато в САЩ подобен автомобил са можели да си купят всички обикновени простосмъртни с повечко пари, в СССР на ексклузивната машина са се возили само заслужили партийни функционери. И това не е учудващо при положение, че Чайка трябва да разкрие “новия размах на социалистическото съревнование и комунистическото отношение към труда”...

Социализацията на капиталиста в новото общество започва естествено с подмяна на неговата външност. Като начало руснаците основно преработват формата на стоповете, като им придават много по-внушителен и по социалистически “бодър” вид. По предната част на возилото конструкторите се задоволяват с по-малко - достатъчно е да се махне емблемата и да се замени с V-образното лого на Чайка. И комунистът вече е готов за действие. Освен това братушките разкарват и страничните огледала, защото те са първия белег на разточителната и неефективна капиталиситческа производствена схема...

Във вътрешността конструкторите дават истински “простор” на мисълта си, в резултат на което не остава много от оригиналния Pac­kard. Американският обик­новен салон никак не пасва на мегаломанското руско мислене и поради това братушките създават лукс и класа вече не за пет, а за седем пасажера, които разполагат с цяла плеяда от забавления за онова време и руските стандарти. Возилото е оборудвано с електрически стък­ла, петдиапазонен радиоприемник и електрически запалки. Превключването на скоростите се извършва не от скоростен лост, а от специални копчета, които заместват конвенционалния метод.

Двигателят е с капиталистическа мощност

Никога руските автомобили не са се славели с особено голяма мощност. И тук обаче Чайка продължава с изключенията. Тоталитарното возило е оборудвано с осемцилиндрова редова бензинова хала. Но пък по подобие на враговете отвъд океана и в СССР бензинът не е кът и не струва скъпо, така че проблеми няма. Работният обем на агрегата е 5000 кубически сантиметра и осигурява мощност от 195 к.с. при 4400 об./мин. Максималната скорост е повече от впечатляваща - 196 км/ч допълнително подсилват усещането за величие сред съветската тоталитарна гилдия.

За това, че Чайка е удоволствие само за отбран кръг от хора говори цената - през 1960 година возилото струва 17 000 руски рубли. За сравнение най-скъпият руски автомобил от онова време - Волга, струва едва 5603 рубли....

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 хахавко

    9 2 Отговор
    велик автомобил!!! образеца за Съветската мощ през 60-те.
  • 2 бай Илия

    4 2 Отговор
    Двигателя е V-образен, 5,53 литра. Руснаците нямат такива 6-таци. Като пишете, поне проверявайте в уикито, инфо се намира за 15 секунди ...
  • 3 GAZar

    5 0 Отговор
    в уикито пък всичко евярно!? бачо илия, гледай си зидарлъка.....
  • 4 илиян

    1 3 Отговор
    V8 от зил с повишен обем и форсиран+скоростна кутия копие от форт с три скорости(автомат)
  • 5 ГАЗ 24

    3 0 Отговор
    V8 от ГАЗ,нищо общо със ЗиЛ.
  • 6 Виктор

    2 2 Отговор
    Нормален автомобил за всеки уважаващ себе си човек - здрав, солиден, просторен, мощен и комфортен. Дори днес, половин век след старта й на производство, изглежда перфектна! Разните там пластмасарници като 7-ми серии, Волва ес 80 , Аудита а 8-ци не могат да я засенчат.Какво е пречело да бъде масов ? Но нали народната маса, стадото трябва да бъде унижавано - не, това ще бъде кола само за ГОЛЕМЦИ.