Last news in Fakti

22 Ноември, 2006 00:00 883 0

Руснаци търсят готови имоти и строители с реноме

  • които-
  • клиенти-
  • имоти-
  • руснаците-
  • рускоговорящите-
  • апартаменти-
  • българия-
  • орлин-
  • владиков-
  • курорти-
  • година-
  • втори-
  • страната-
  • склонни-
  • повече-
  • голяма-
  • купуват-
  • особено-
  • руските-
  • говори-
  • около-
  • компании-
  • обаче-
  • недвижими-
  • британците-
  • клиентите-
  • остават-
  • инт
В икономиката днес тенденциите се диктуват от клиентите. Голяма част от представителите на деловите среди в България все още не са проумели тази простичка истина. В имотния бизнес обаче все повече стават компаниите, които са наясно, че динамиката на пазара поставя именно клиентите в доминираща позиция. Особено платежоспособните чуждестранни купувачи, част от които ценят парите и ги влагат в стойностни имоти с високо качество и лукс. Един от класическите примери в това отношение са руснаците. За разлика от британците те искат да знаят какво точно получават срещу парите си и проявяват афинитет само към имоти с перспектива, чиято цена ще нараства във времето.


За широката руска душа

няма начин да не сте чували. За разлика от британците, които по-скоро действат като колонизатори, защото това им е заложено не само в психологичен, но и в исторически аспект, руснаците определено не са по стихийните действия. С подобни коментари излиза всеки по-сериозен търговец на имоти в България, който по един или друг проект се е сблъсквал и с двата типа клиенти. Ако британците и ирландците са склонни да купуват на зелено, руснаците настояват да видят имота и са склонни на сделка едва след като сградата е пред завършване (на фаза на подписване на акт 15). Руснаците са склонни да дадат и значително повече средства, за да придобият имот. Но внимателно проучват административните порядки в страната, данъчното законодателство и реномето на строителя.

Интересът расте, но стихийност липсва

и за подобни тенденции е още твърде рано да се говори, коментира Младен Митов, мениджър в агенцията за недвижими имоти "Явлена". Както той, така и другите посредници в търговията с имоти обясняват, че атрактивността на България за руснаците до голяма степен е обусловена чисто исторически и се базира на сравнително добрите отношения между двете нации през годините. "Действително има увеличаване на запитванията, но за драстично нарастване на интереса е нереално да се говори", констатира Младен Митов.

"През последната година можем да говорим за увеличение на интереса към недвижимите ни имоти от страна на рускоговорящите клиенти като цяло - като се започне от физическите лица и се стигне до компаниите. До голяма степен това се дължи на окончателното решение на Брюксел за приемане на страната ни в Европейския съюз и добрите възможности за развитие, които се очертават пред страната ни", смята председателят на Национално сдружение "Недвижими имоти" и шеф на фирма "Орвитекс" Орлин Владиков. По думите му освен клиенти от Русия, през 2006 г. на пазара ни вече идват и представители от бившите съветски републики - Украйна, Азербайджан, Грузия, Литва, Латвия, Естония. Атрактивни зони остават луксозните кътчета на страната - като се започне от покупката на жилищни имоти в топцентъра на големите градове, мине се през луксозно завършените ваканционни апартаменти в част от морските курорти и се стигне до шикозните вили със собствени басейни. Някои от търговците на имоти отчитат, че руските клиенти са склонни да дадат значително повече средства, за да купят имот - средно 120 000-150 000 евро. Повечето от тях се ориентират към Северното Черноморие и купуват не толкова с инвестиционна цел, а по-скоро с идеята да притежават втори дом, където да прекарат един-два месеца в годината. Търсят се преди всичко вили или апартаменти във Варна или в околностите на морската столица. Предпочитани райони са "Св. Константин и Елена" и Балчик. "През 2006 г. един от най-атрактивните сегменти за рускоговорящите клиенти се оказаха апартаментите от типа "втори дом". Интересът е насочен преди всичко към Черноморието и по-специално - зоните около курортите Златни пясъци, Слънчев бряг и Приморско. Причината е, че това са курорти, които навяват носталгични и приятни спомени на рускоговорящите клиенти от миналото", твърди Орлин Владиков. Търсенето се концентрира главно към апартаменти до 80 кв. м, които се предлагат в диапазона 1200-1700 евро за кв. м. Цените изглеждат бомбастични, още повече че през това лято нивата за част от апартаментите в презастроения Слънчев бряг се сринаха под 650-600 евро за кв. м. Обяснението за високите цени е в обстоятелството, че повечето чуждестранни клиенти в това число и руските предпочитат да купуват завършени до ключ и дори обзаведени апартаменти. Другият важен момент, от който започват да се интересуват и голяма част от рускоговорящите клиенти, е наличието на добър мениджмънт на съответния ваканционен обект. Целта е да си гарантират заетост от наематели и доходи от имота през периода, в който той не се използва от тях. Затова е особено важно компанията, която се е заела да управлява ваканционната собственост и прилежащите към нея съоръжения и части, да има добър имидж. Част от клиентите се интересуват дали има правила за вътрешен ред в съответната жилищна или ваканционна сграда.

Ски-пистите все още остават в туристическия фокус

на рускоговорящите клиенти, които и през този зимен сезон се очаква да имат сериозно присъствие в планинските курорти. Зимните курорти на България обаче като че ли продължават да не са особено търсена дестинация за инвестиция в имот, макар че според някои посредници и тази тенденция бавно се променя. По думите на Орлин Владиков, ако допреди година рускоезичните клиенти, които купуваха в Банско и Пампорово, бяха единици, то сега вече може да се говори за ясно дефиниран интерес. Все още обаче е невъзможно да се прави сравнение с интереса, който се проявява към Черноморието.

Мащабите са важни, особено при СПА-курортите

към чието разработване са се насочили част от руските компании с интереси в бизнеса с недвижими имоти у нас. През настоящата година в Сандански например се регистрира около 15-19% увеличение на сделките с имоти от типа "втори дом". Миналия месец дори беше подписан предварителен договор за покупка на резиденцията в града "Св. Влас" и земята към нея от над 650 дка. На този етап името на руския инвеститор се пази в тайна, заради конфиденциалността на сделката, но това се очертава да бъде най-големият СПА-курорт на Балканите, прогнозират търговци на имоти.

"Ако през периода 2004-2005 г. рускоговорящите клиенти се ориентираха към покупката на отделни апартаменти, то през тази година мащабът на сделките стана съвсем друг. Специално инвеститорите се ориентират към обособяването и изграждането на цели селища", казва Орлин Владиков. Последният пример е планираната от литовската компания "Делта" инвестиция в селище от затворен тип до Рударци, недалеч от Владая. Предприемачите възнамеряват да изградят не само самата инфраструктура, но разполагат вече с утвърдени проекти за къщи от типа втори дом, които се намират в близост до минералните извори на Рударци. За сериозни инвестиционни планове се говори също за регионите около Банско, Боровец, Долна Баня и Ихтиман, до които достъпът и комуникациите са сравнително добри. Освен това, в две от зоните - Долна Баня и Ихтиман, вече има развити голф игрища, които се предполага, че ще завишат качеството и цените на имотите, разположени там. Интерес към тези райони проявяват главно компании от Казахстан и Грузия.

Друг интересен сегмент остават хотелите и то старите, които част от мощните руски компании купуват, реновират и след това ги предоставят като почивни бази за служителите си. Кардиналният проблем, който за България все още остава нерешен, е въпросът с инфраструктурата. Все пак класата означава да имаш къде да паркираш скъпата си кола, къде да кацне частният ти самолет и къде да акостира яхтата ти. За руснаците това има значение.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА