ФАКТИ.БГ

Имотен сегмент, в който свободните площи се увеличават

Все повече празни магазини

Публикувана: 10 Август, 2020 16:18
2 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 3621
Имотен сегмент, в който свободните площи се увеличават
Снимка: М. Богданова ©
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.

Оптимизиране на търговската мрежа от страна на веригите. Така с едно изречение може да бъде описана ситуацията на пазара на търговски имоти през второто тримесечие на 2020 г. През юни делът на свободните площи се е увеличил със 7% на годишна база. За сравнение, преди въвеждането на извънредно положение този процент е бил 5%. Ограничен е и броят на новите обекти в моловете, тъй като наемателите все още задържат плановете си за разширяване.

„През май оборотът в търговията бележи рекорден спад по данни на НСИ, като се отчита най-голямото понижение на този показател от 2001 г. Брандовете за мода и обувки и развлекателната индустрия изпитаха рязък спад в приходите поради неработещите магазини. Продажбите онлайн нарастват значително като обем макар и все още да не могат да компенсират загубите на търговците от периода на затваряне и последващите месеци. Все повече бизнеси използват този инструмент и в дългосрочните си стратегии“, коментира Иван Граматиков, мениджър „Търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Продажбите на стоки, които не са от първа необходимост, бяха под сериозен натиск по време на извънредното положение, посочват от компанията. На фона на общата предпазливост и свиване на бизнесите, някои от брандовете, стъпили наскоро в българския пазар, реализират планираните си разширения. Примери за това за дискаунт веригите Pepco и KiK Design, които малко след откриването на първите си обекти у нас, отварят и нови локации.

Продължава предоговарянето на наемите, заради затруднените продажби и по-ниските приходи. Повечето собственици са склонни да се съгласят с редуциране на сумите за период до 6 месеца.

„Поведението на наемодателите е сходно без значение дали търговският обект се намира на улица или в търговски център. Търси се подход, в който да се облекчат временно наемателите, но има и немалко изключения на наемодатели по търговските улици, които не желаят да променят наемните условия поради разнородни причини, като това води след себе си и увеличаване на свободните помещения в почти всички градове“, допълва Иван Граматиков.

След период на постепенно увеличение, наемите в шопинг центровете и главните търговски улици търпят корекции надолу. Наемите на първокласни площи в моловете са спаднали с 10% през юни. В София за обект от 100-150 кв.м с първокласна локация в търговски център те са около 36 евро/кв. м, а на главна търговска улица – близо 55 евро/кв. м. В Пловдив, Варна и Бургас съответните нива са около 27 евро/кв. м, 28 евро/кв. м и 24 евро/кв. м.

Доходността от висок клас търговски площи се увеличава до 7.5%. Поради своята устойчивост, моловете и ритейл парковете в регионалните центрове остават във фокуса на инвеститорите.

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 2.3 от 3 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Последния Софиянец
1 Отговор
Ще взема да си направя един ресторант и на Орлов мост.Без наем,ток и такса смет.Лайф!!ха ха ха

Коментиран от #2


Оценка:
-4 +1

Баш Батка
2 Отговор

До коментар #1 от "Последния Софиянец":


От студиЙентски град вече СофиЙци ли сА водитИ Ва маняк?

Оценка:
-0 +5

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
Татяна Дончева
Лидерът на „Движение 21” и кандидат за президент коментира по bTV кандидатът за президент на БСП:
Ген. Румен Радев е новак, той може да говори каквото си иска"

Още бисери
ТОП 5