Близо 40 години след като беше утвърден проектът за втори мост над река Дунав между България и Румъния, той вече е факт. Може би именно през тези четири десетилетия надеждите за един по-добър живот в региона както за жителите на Видин, така и на Калафат, станаха прекалено големи. Колкото повече се говореше за негово раждане, толкова по-големи ставаха очакванията на местното население, че животът им ще се подобри.
От политическа гледна точна Дунав мост 2 е пример как при добро сътрудничество между страни членки на ЕС могат да реализират прекрасни проекти. Икономически погледнато обаче нещата по-скоро са песимистични. Един от недостатъците на новото съоръжение, чиято цена в годините надхвърли два пъти първоначалната стойност, е липсата на модерна инфраструктура до него. Както от българска, така и от румънска страна пътят, по който се стига до новия мост е далеч от днешните европейски представи.
Преобладаващата част от транспортните компании заявяват, че биха ползвали новия мост в краен случай, което автоматично удължава срока на възвръщане на инвестиция в размер на 275 млн. EUR.
Друга индикация, която говори за моментната нецелесъобразност на моста е, че местни брокери не предвиждат цените на имотите в региона да се повишат. На няколко пъти през последните 10 години се наблюдаваше поскъпване на земята. Причината беше основно в препродажба й. Едни инвеститори, които първоначално смятаха, че подобно вложение е печелившо, след няколко години забавяне на строежа продаваха активите си на други предприемачи, които се надяваха, че ще могат не само да спомогнат за развитието на региона, но и да печелят. Основните фактори днес да не се очаква съществена промяна в стойността на имотите в региона е липсата на инвестиции и на разкриването на нови работни места. Ако това се промени и цените на недвижимостите ще тръгнат нагоре, смятат местни брокери. Напротив, дори се очаква спад при наемите на жилища, тъй като досега част от тях са били наети от испанци, които са участвали в изграждането на „Нова Европа” – официалното име на Дунав мост 2.
Модерното съоръжение в един от най-бедните региони на Европейския съюз е надежда за местни търговци и от двете страни на моста. Така например, румънец, започнал преди две години бизнес с метални конструкции във Видин, и към момента изнася 90% от продукцията в родината си, смята, че ще бизнесът му ще се разшири след пускането в експлоатация на моста. Български предприемач, който има завод за преработка на сушени плодове и ядки, се надява в скоро време в региона да има подем в инвестициите и туризма.
За момента обаче радостта на жителите на Видин и Калафат от новата придобивка е все още голямо. Доказателство е фактът, че за 48 часа от неговото официално откриване са преминали близо 2300 превозни средства. Очакванията са през първата година е по него да минат 415 000 автомобила. Дали плановете ще се реализират ще видим след година. А през това време жителите от двете страни на моста „Нова Европа” ще преминават с надежда за един нов по-добър живот. А може би Дунав мост 2 е само началото на възхода на региона? Все пак има доста работа по построяването на модерен нов европейски път до него...
Снимки от цялата церемония по откриването може да видите ТУК
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Николай Николов
23:19 16.06.2013
2 мария спасова
Коментиран от #4
06:37 17.06.2013
3 Api Apistiq
08:19 17.06.2013
4 PROFESIONALISTA
До коментар #2 от "мария спасова":
А като напуснеш, къде ще идеш? Да не мислиш, че някой е умрял за българите и им постила червен килим като дойдат? Единствената възможна реализация е в срамни, мръсни и нежелани професии.Коментиран от #7
11:32 17.06.2013
5 Ото Скорцени
11:44 17.06.2013
6 Ивайло
15:07 17.06.2013
7 мария спасова
До коментар #4 от "PROFESIONALISTA":
За съжаление си напълно прав,но ми омръзна да гледам децата си как са обезверени и не намират смисъл от това което вършат в мизерната България.Млади хора с желание да работят а обезверени от мизерията в държавата и цинизма на политиците.18:51 17.06.2013
8 Красо Зелето
18:59 17.06.2013
9 Тоти Тоти
23:52 18.06.2013