14 Юли, 2004 00:00 898 0

Влизането в центъра с кола ще стане лукс

  • центъра-
  • трябва-
  • които-
  • много-
  • улици-
  • паркира-
  • повече-
  • общината-
  • тогава-
  • софия-
  • обаче-
  • възможност-
  • начин-
  • могат-
  • автомобили-
  • бъдат-
  • безплатно-
  • паркиране-
  • осъществима-
  • паркирането-
  • работа-
  • глоби-
  • зона-
  • хората-
  • движение-
  • трудно-
  • пешеходна-
  • минава-
  • улиците
Велизар Стоилов е роден на 30 юли 1952 г. Завършил е машинно инженерство в Техническия университет, а по-късно и банков мениджмънт. От 1997 г. до октомври 2003 г. е главен секретар на БНБ. С новия мандат на Стефан Софиянски беше назначен за зам.-кмет по транспорта.


Г-н Стоилов, мислите ли, че идеята ви да се въведе такса за колите за минаване през центъра на София е осъществима?
- Трудно би могла да бъде осъществима по няколко причини. Едната е, че политиците никога няма да си позволят да гласуват нещо, което ще бъде в ущърб на избирателите. Аз обаче разсъждавам не от гледна точка на политиците, а от чисто прагматична гледна точка. Центърът на София е достатъчно пренатоварен с автомобили и трябва да има разтоварване. Това беше една моя идея да се спре потокът през центъра. Трафикът ще намалее само когато на шофьорите бъдат наложени парични санкции. Втората причина да бъде трудно осъществима обаче е и техническа. Не можем да сложим КПП-та с бариери и пропускателен режим, защото ще се получат тапи на всяка улица, която води до центъра. Практически е много трудно осъществимо, въпреки че не е невъзможно.


Тази идея коя част от центъра засяга?
- Тесният център, малък ринг между улиците "Христо Ботев", "Патриарх Евтимий", "Васил Левски" и "Сливница". Там за съжаление са всичките административни сгради, което не е най-доброто градоустройствено решение за един град. Ако правителствените сгради и ведомствата са изнесени в покрайнините на града, всички хора, които идват за някакви документи, не би трябвало да ходят в центъра. Тогава той би бил само търговска и паркова зона. Това в София не е възможно да стане. Центърът на столицата не е предвиден за 2-милионен град. Това е поток от автомобили, за които не са предвидени достатъчно широки улици.


Как по друг начин може да се ограничи трафикът в центъра?
- По-добрият начин е да се създадат условия за заобикаляне на центъра с построяването на един ринг, по който колите да могат да минават бързо от изток на запад или север-юг. Има идея да се построи естакада във формата на пръстен над Перловската и Владайската река на 7,5 м. По този пръстен на 4 платна потоците да се изнасят от запад към изток и от юг към север - от "Цар Борис" по западното направление към "Подуяне", без да се минава през центъра, и от "Сливница" да отива на "Цариградско шосе" или обратно от "Цариградско шосе" през "Сливница" към границата с Калотина. Тогава няма да има нужда да се минава през центъра. Който се качи на този ринг, ще се завърта за 2-3 минути и ще излиза в определената посока. Тези неща са много сложни за изпълнение по 2 причини - трябва да има стриктно съгласуване с екологичните служби, тъй като реките се считат за екологичен елемент. Те няма да се затварят херметически, под естакадата ще има възможности да се направят и паркинги и колектори за кабели и тръби.


Колко ще струва тази естакада?
- Между 120-150 млн. лв. Парите не са толкова страшни, инвеститори ще се намерят. Въпросът е да се преборим с институциите, с които трябва да съгласуваме нещата. Същевременно там, където се наложи отчуждаване, става съвсем сложно. Това са само идеи, но аз умишлено ги споделям с обществеността, понеже трябва да се работи прозрачно и да няма користни цели или задкулисни действия. Обществеността трябва да знае, че общината мисли по тези проблеми, не гледа безучастно. Но те не са и прости за решаване, тъй като изискват много усилия на различните комисии и органи, както и действия.
Другият начин е да се увеличат местата за паркиране с надземни и подземни паркинги и стриктно регулиране на синята зона.
Когато се паркира в абсолютния център, първият час да струва някаква цена - например 1 лв. до 2 лв. Вторият - от 5 лв., и нагоре стъпаловидно. Т.е. всеки, който е паркирал в центъра, да си направи сметка да си свърши работата за 1 час и да излезе от тази зона. Щом се забави повече от 1 час, отива на доста по-висока тарифа. Така се събират повече пари за общината и ще се освобождават по-бързо повече паркоместа.
Българинът е свикнал да пътува с личната си кола, без самият да осъзнава, че си създава проблеми със задръстванията, от които после негодува. В кола средно пътуват по 1,2-1,5 човека. В повечето случаи са 1 или 2-ма човека, много рядко - 4-5. Което показва, че това не е рентабилно от гледна точка на използването на лекия автомобил за минаване през центъра. Да не говорим, че се хаби и много повече гориво.


Няма ли начин в центъра на София да се обособи пешеходна зона, както е в други големи градове на страната?
- Пешеходна зона има в момента на ул. "Пиротска" и пак не се спазва. Трябва да се върне на софиянци като пешеходна зона бул. "Витоша" в частта й от Съдебната палата до "Патриарх Евтимий". Там трябва да остане само трамваят като превозно средство, тъй като това е търговската, най-представителната част на София.


В момента е и една от най-задръстените столични улици.
- Да, защото някога е била отворена за движение, когато се е правела реконструкцията на бул. "Христо Ботев". Той обаче сега функционира и може да поеме трафика на автомобили.


Ще бъде ли забранено паркирането по улиците?
- Да, но след като построим новите 4 подземни паркинга и дадем възможност на хората все пак да могат да паркират. Тогава вече ще им кажем: "Скъпо-нескъпо, дали сме възможност, там ще се паркира." Нямаш право да паркираш на тротоарите, понеже пречиш на пешеходците. По уличната мрежа пак ще има синя зона, но ще бъде създадена по-добра система за нейната експлоатация.


Ще се съобразите ли с препоръката на японската консултантска фирма "Падеко" да няма безплатно паркиране в центъра?
- Натам вървят нещата, защото това е начинът да се въведе ред в паркирането.


Съгласни ли сте с разрешителните, които трябва да се издават според различните зони на центъра?
- Този момент е спорен. Колкото повече разрешителни се дават, толкова по-голяма възможност се дава за фалшификации и корупция. Регламентът трябва да е максимално опростен. Колкото по-прост е, толкова по-неуязвим от корупция и фалшификация е. Тогава вече, който е платил паркомясто, го ползва, който не го е платил, ще бъде санкциониран.


Всички улици в центъра ли ще бъдат обявени за "синя зона"?
- Тесните улици не могат да станат "синя зона" по простата причина, че трябва да бъдат еднопосочни и няма да може да се минава нормално.


А на кои улици ще може да се паркира?
- Само на тези, на които специалистите от дирекция "Транспорт" преценят, че няма опасност за пешеходците - има място за движение на автомобили и за минаване на хората по тротоарите.


Там ще е безплатно?
- Безплатно паркиране в центъра почти няма да има. Този, който живее в съответната зона, ще има преференции, но не съвсем безплатно. Трябва да има някаква възможност да паркира, да има някакво паркомясто, за което обаче ще трябва да плати. Ако в едно семейство има 4-ма души и всичките имат коли, ще поискат паркоместа. А един човек може да си купи 3 коли, представяте ли си какво ще стане тогава с паркирането?


Това означава, че на едно домакинство ще се издава 1 пропуск, както е предложено в доклада на "Падеко"?
- Още не сме решили как точно ще стане.


Човек, който не живее в центъра, а има работа с колата си в него, няма да може да паркира на улиците, а ще трябва да ползва "синя зона" или паркинг?
- Да.


Как ще се справят контролните органи, тъй като наличните 15 "паяка" на "Паркинги и гаражи" няма да могат да отстраняват всички нарушители?
- Може би ще бъде въведена системата от други европейски градове с фишове. Слага се фишът на стъклото, описва се автомобилът. До 1 или 2 дни върху глобата не се начислява лихва, след това обаче с всеки изминал ден тя скача неимоверно. Когато наказаният отиде в данъчното или в общината да си вземе документ, че не дължи глоби и данъци, ще го принудят да си плати глобата с лихвата. А колата няма да може да се застрахова или да мине на технически преглед без такъв документ, че са платени всичките глоби и такси.


Означава ли, че ще се вдигнат и глобите?
- Не е в моите правомощия да решавам какви ще са глобите, но те трябва да бъдат достатъчни. Целта не е общината да забогатее от това, въпреки че тези пари, ако влязат в общината като глоби, ще настоявам да се ползват за подобряване на условията на движение, за ремонт на пътната настилка. Целта е да се подобри културата на водачите. Да се разбере, че шофьорите също трябва да имат съзнанието, че задръстванията са страхотен проблем.


Вие призовавате хората да не ходят с коли на работа?
- Има градски транспорт. Който може да си позволи да отиде с кола на работа, ще трябва да си плаща доста дебела сума в центъра. Първия час - лев или два, втория - 5 или 6.


А за цял ден?
- За цял ден може да му отидат към 30 лв. Колко хора ще си позволят да плащат? От само себе си ще се ограничи трафикът в центъра.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА