22 Февруари, 2021 17:24 2 359 18

• марсоход-
  • мисия до марс-
  • успешна мисия-
  • хора на марс

Мисията на Perseverance е една крачка по-близо до тази мечта

НАСА планира пилотиран полет до Марс след 2035 г. - 1
Снимка: EPA/БГНЕС

Марсоходът на НАСА "Пърсъвиарънс" (Perseverance), който кацна на Марс в четвъртък, е петата успешна мисия до червената планета. Но кога ще дойде редът и на хората да стъпят на Марс? Това е целта, към която много хора се стремят, но тя едва ли ще се осъществи скоро. Всъщност, от НАСА смятат, че подобна мисия би могла да се осъществи след 2035 година.

"От средата до края на 2030-те години ще започнем да използваме средствата, използвани за стъпване на Луната, за да изпратим астронавти на Марс", каза Стив Юрчик, който изпълнява длъжността ръководител на НАСА.

Снимка: EPA/БГНЕС

Големите технологични предизвикателства вече са разрешени, но все още в уравнението има много неизвестни.

Пътуването до Марс отнема около седем месеца и астронавтите вероятно ще прекарват на планетата около тридесет дни, предполагат от НАСА.

Температурата на Червената планета е сред около минус 63 градуса по Целзий, радиацията е висока, а въздухът се състои от 95 % въглероден двуокис. Гравитацията е едва 38% от тази на Земята. Но "благодарение на Международната космическа станция вече сме научили много за микрогравитацията", казва Скот Хъбард, бивш ръководител на програмата на НАСА за Марс.

Много технологии и материали все още трябва да бъдат изпробвани.

"Пърсъвиарънс" носи няколко инструмента, които са част от подготовката за бъдещи пилотирани мисии. МОКСИ (MOXIE), който е с размер на автомобилен акумулатор, е опит да се произвежда кислород на място чрез преработването на въглеродния двуокис по технологията, използвана от растенията. Кислородът може да се използва както за дишане, така и за гориво.

Програмата "Артемида" (Артемис) за връщане на Луната, върху която НАСА сега концентрира усилията си, ще е тест за мисия до Марс.

В рамките ѝ ще се изпробва ново облекло за астронавтите xEMU, което позволява по-голяма подвижност и защита срещу ниски температури. Миниатюрна ядрена централа ще произвежда електричество по време и на пясъчните бури, които блокират достигането на слънчева светлина до Марс в продължение на месеци.

Всичко ще се тества първо на Луната заради възможността при нужда бързо да се изпрати помощ. На Марс "ако нещо се обърка или повреди, ще сме на години разстояние от дома", обяснява Джонатан Макдауъл от центъра по астрофизика Харвард-Смитсониън.

Новата мисия на НАСА до Марс е следващата стъпка, която ни приближава към мечтата за заселване на четвъртата планета от Слънчевата система.

След успешното си кацане на повърхността, марсоходът Пърсъвиарънс изпрати и първите си снимки - впечатляващо селфи, заснето от една от камерите, монтирана на спускаемия модул, което показва как той все още виси във въздуха, преди скай кранът да го спусне на повърхността. На кадъра се виждат и облаци прах, вдигнати от ракетните двигатели на "небесния кран". Секунди по-късно роувърът плавно стъпва на шестте си колела.

Снимка: EPA/БГНЕС

Изображенията се отличават с изключителна яснота и са първите близки кадри от кацане не само на Марс, но и на която и да е друга планета извън Земята.

Снимка: EPA/БГНЕС

"Не сме виждали такова нещо досега", каза заместник ръководителят на екипа по кацане на мисията Арън Стехура, добавяйки, че той и колегите му били поразени, когато видели кадрите за пръв път.

Според главния инженер на проекта "Пърсъвиарънс" Адам Стелцнър изображенията за забележителни и сравними със снимката на Бъз Олдрин на Луната през 1969 г. или на снимките на Сатурн, направени през 1980 г. от "Вояджър 1". "Отидохме на повърхността на Марс. Седяхме там, на седем метра от повърхността и гледахме надолу. Това е изключително вълнуващо", каза той.

Снимка: EPA/БГНЕС

Тази седмица НАСА се надява да представи повече снимки и видео със звук от кацането, направени от всичките шест камери, прикрепени към спускащата се сонда. Те би трябвало да са заснели повече от маневрите на "небесния кран", както и свръхзвуковото разгъване на парашута.

Полин Хванг, един от ръководителите на мисията, заяви на пресконференция в петък, че самият марсоход "се справя отлично и е в пълна функционалност на повърхността на Марс и продължава да бъде изключително функционален и страхотен".

Снимка: EPA/БГНЕС

Роуврърът кацна на около два километра от високи скали в основата на древна делта на река, изсечена в ъгъла на кратера Джезъро преди милиарди години, когато Марс е бил по-топъл, влажен и вероятно гостоприемен за живот.

Наземният екип на мисията ще прекара следващите дни и седмици в разгъване и тестване на роботизираната ръка на роувъра, комуникационните антени и друго оборудване, подготовка на научните инструменти и ъпгрейд на софтуера на марсохода, каза Хванг.

Тя каза, че ще минат около девет "сола", или марсиански дни, преди роувърът да е готов за първото си тестово пътуване.

• 1 Кака Наска

Дотогава ваксините ще са размили представата ви за реално и фалшиво. Не че и днес не сте коне с капаци.
  • 2 Батко

Аз бех в детската градина като го планираха за след 20 години, ма вече съм на 40 😂

• 3 СССР ☭

А до луната няма ли отскочат преди това да видят дали не са изгряли звезди най после за снимка?
  • 4 Това е ОК.

Ама първо се оправете с Тексас,събудетете Мумията,а че подире и на Сатурн вървете..
  • 5 Майна

АКО ХОРАТА НЕ СЕ ОСЪЗНАЯТ КАКВО СЕ ИЗВЪРШВА СЪС ТЯХ В МОМЕНТА И НЕ СЕ ПРОТИВОПОСТАВЯТ, МОЖЕ ДА СА ОСТАНАЛИ ТУК , КОЛКОТО ЗА ЕДИН КОРАБ ДО..МАРС
  • 6 Nasa pictures

Марс се снима на остров Девон, Гренландия и на остров Кипър.
  • 7 Шпек

Този полет на Американосите можете да го изтеглите от Замунда в случай,че те не са я затворили.
  • 8 Anadolu Manafesi

15 месеца в космоса , извън магнитното поле на земята , просто няма как да стане , дори и да решат всички други проблеми и да се научат да произвеждат гориво на Марс
  • 9 Истината в очите

Видехме онлайн презимяването и както си знаех ще полажат 3Д анимация, ново полооление , нямаше нищо като кадри от кацането само едни 3 снимки и толкова , а резолюцията е като на камерите на ония другия робоход от 2012!Баааа яко лъжат и заблуждават тия американци - лайф презимяване на Марс ССTV ще има, то 3Д анимация, както всичкия космос и нашата слънчева система 3Д анимация показват, дайте снимки, кадри от тия камери дето са ги сложили на тия апарати. Мошеници са амриканците!
  • 10 Ко стана?

Стопна ли се снегот у Техаса,от Вардарот сум?
  • 11 Фактолог

Аз планирам да прелетя до Нежната планета и да покоря Венерите със як ...
    Те там не са пипали мъж, като го открият, само това ще искат ...
    Ще докарам една дузина тук, трудността не е в корабът, а във администрацията тук – ще ме обвинят за сводник, тях в проститутуция ...
    Представяте ли си, да вземат Венери за куртизанки?!

А защо трябва да се заселва Марс и въобще да се пращат хора там? На дали хора биха могли да живеят дълго време на Марс. Отделно, че тази колония най вероятно ще е зависима от доставки от земята. Та, ще трябва да се харчат много милиарди, за да се поддържа колония там, без да е много ясно какъв е смисъла от това и каква ще е ползата.

• 13 pepy

До коментар #2 от "Батко":

Нас пък в детската градина ни ОБЕЩАВАХА, че ще живеем в комунизъм... Дали ще стане?
  • 14 Ron БУРГУНДИ

Първо да кацнат на Луната 😁😁😁
  • 15 Алекс

До коментар #12 от "100":

Добре, че хората в миналото не са мислели като теб, иначе още щяхме да чукаме камъни, за да си правим ножове. Как така какъв е смисъла?! Научен прогрес, развитието на технологиите, нови открития, развиването на човечеството като космическа цивилизация?! Да не говорим за безкрайните ресурси в Космоса, които само чакат да бъдат усвоени.
    Смисълът от такива мисии и постижения е огромен, жалко че не можете(или не искате) да го оцените заради политически пристрастия.

До коментар #15 от "Алекс":

А тези ресурси в космоса как ще се добиват? Как ще се транспортират? Колко ще струва това? Тези ресурси ще ни излязат много скъпо, ... Да, ако развием технологиите си за бързо придвижване в космоса и бързо и евтино транспортиране на хора и товари, има смисъл, но на бязата на сегашните ни възможности, си е пилеене на пари. Ние хора до Марс още не можем да пратим, та какво остава ресурси да добиваме.

• 17 Алекс

До коментар #16 от "100":

Нещо не мога да те разбера. Хем такива мисии са безсмилени и няма ползва от тях, хем задаваш въпроси, на които в първия ти пост сам си отговаряш. Първите крачки към усвояването на Космоса са точно тези, виждаш ги на живо, роувъри, сонди, сателити и трупане на опит с тяхна помощ. В момента няколко държавни и частни компании усилено работят върху такива проекти, как да стигнем дотам, как да върнем нещо и колко ще ни струва.
    На базата на сегашните ни възможности, толкоз, роувър на Марс. Ама ако преди 40-50 години хората си казваха, еми то няма смисъл, сега и роувъри нямаше да има.

До коментар #17 от "Алекс":

Блажени са вярващите. Ако беше толкова перспективно и обещаващо, до сега щяха да се налеят много повече пари в това. Защо примерно не са продължили с усвояването на луната? Нека се развиват космическите изследвания, но неща като добив на ресурси от космоса и трайна колония на Марс са си нещо като ненаучна фантастика. Дано да не съм прав, но в обозримо бъдеще не виждам да е възможно да се добива и транспортира нещо на приемлива цена. Разстоянията и рисковете са огромни... може би някога ще стане, но нека първо напреднат технологиите.