Коментар на Горан Благоев в рубриката "Без филтър" на БГНЕС
Спомням си как преди доста години като млад репортер в "По света и у нас" направих репортаж за състоянието на столичните църкви ден след Великден – купища полуизгорели свещи и черупки от яйца във всякакви нюанси.
Горките клисари трудно смогваха да заличат следите от "празнуването" на най-великия и най-светъл ден в годината. От тогава масовото отношение към този празник е все същото – то ни най-малко не се променя към добро и все още сме далеч от онова, което той ни спомня... Ние повече се тревожим за цените на всичко онова, което ще погълнем на трапезат, и почти не си даваме сметка, че този празник, както всеки друг, не ни е даден за почивка и за свободно време, в което можем да разпускаме сред природата или на екскурзия, да се преситим от удоволствия и забавления, да забравим напрегнатия делник, който неминуемо следва.
Този празник настина ни е даден за забрава. Но да забравим света с неговия хаос, истерия, насилие и саморазруха, в неговата вечна незадоволеност и алчност. Да забравим делничното настояще и да осмислим живота си през призмата на вечността. Да се погледнем през очите на Бога, за Когото хиляда години са като един ден. Представете си колко жалки и колко банални изглеждат на този фон нашите боричкания, амбиции, страсти?! Колко безсмилена е нашата суетня из молове и супермаркети, свеждайки най-великия празник до кулинария и тържество на сетивата – залъгавайки душите си кога с първични преживявания, кога с префинен хедонизъм. Лишивайки ги от онова, което е единствено потребно – срещата им с Този, който превръща тази нощ в най-необикновената нощ в историята на света. Тогава не е имало предпразнична шетня, купища яйчени черупки или обезумели тълпи със свещи. Имало е един празен гроб, изпълнен със светлина, която може да се почувства единствено с душата...
В онази нощ Той обновява човека и го връща към изначалния божествен план – да бъде съвършен и безсмъртен, подобно на ангелите, призван да се "обожи", т.е. да бъде способен да приема по-голяма и по-голяма благодат от Бога и накрая да се съедини с Него. В онази нощ, чрез своето Възкъсване, Спасителят показва онова, което предстои за всички човеци – безсмъртие не само за душата, но и за тялото. Плътта, до тогава тленна и преходна, отново е дарена с вечност, т.е. с нетление. А смъртта, макар да продължава да съпътства човечеството, вече няма власт над него – защото физическата смърт е само началото на новия живот, живота в Бога. Но за да се случи това, християнинът е призван, подобно на зърното да умре в своята греховна същност и да покълне като нов, духовен човек – т.е. постоянно да се самоусъвършенствува, следвайки предначертаното за първия човек преди грехопадението – да се изкачва нагоре и нагоре, докато не се уподоби на Бога.
В нощта на Възкресение Спасителят връща на човечеството надеждата за вечността – в и чрез Небесното царство. Как ще изглежда тази вечност – никой не знае – християните я предвкусват в тържеството на празника и общението с Бога чрез светата литургия. Чрез тихата радост на вярата, че Той наистина е Възкръснал. Звучи като красива приказка, но е Истина. Единствената за тези, които вървят по пътя на Бога. Те не се тревожат от цените на агнешкото, яйцата или козунаците и не се притесняват, ако не са си купили нещо ново за празника. Те не униват, когато ги връхлети изпитание и вярват, че след най-непосилното страдание настъпва облекчение и радост. Те почитат във всеки човек до тях божието чедо, независимо дали то ги гледа сърдито или им се усмихва. Те знаят, че празниците не са поредните почивни дни, а онова единствено и неповторимо време, в което човек може да спре и да чуе гласа на душата си – онзи глас, чрез който ни говори Възкръсналият. Да, може да ни е трудно да се разпознаем сред тях. Но имаме надеждата да бъдем. Да станем като тях. И в тази единствена и неповторима нощ на Възкресението можем да направим първата крачка, ако още не сме го сторили.
Да се опитаме да забравим грижите и делата си. Да не приемаме, че нощта на Възкресение е само промеждутък между киното или ресторанта и нощния клуб – половин-един час, в който да наминем пътьом през храма, защото там става нещо интересно. Да не се превръщаме в тълпа, която обсажда църквите, която се блъска, кикоти, дрънка безсмислено или подпалва по невнимание коси, дрехи и каквото й се случи на пътя й. Да не израждаме тържеството на вярата в оргия на открито, посягайки към яйцата и козунаците, веднага щом чуем първото "Христос, Воскресе!", а после бързичко да се отправим към дома, внимавайки свещичката ни да не угасне, защото сме чули че "не е на хубаво".
Да прекрачим тихо прага на храма, за да съпреживеем празника в неговата пълнота – в пасхалното богослужение, което съвсем не свършва в полунощ, а едва започва. Да чуем гласа на Църквата, която ни зове към трапезата на Бога, единствената, която има значение за варващите: "Всички влезте в радостта на своя Господ! Постили и непостили, веселете се сега!... Всички се насладете от тоя пир на вярата..."
И после, когато храмът утихне в ранните часове на новия ден, да си тръгнем с обновени души – чисти като деца, които не познават фалша, суетата и лицемерието, защото могат само едно – искрено да обичат и да се радват в любовта. Успеем ли, ние наистина ще сме запалили в душите си светилината на Възкресението, която Бог ни донесе, за да озари пътя, водещ при Него.
Горан Благоев е автор и водещ на предаването "Вяра и общество" по БНТ. От 1994 г. на него са поверени коментарите и на всички директни предавания по националния ефир на честванията от официалния ни празничен календар. Негова е и авторската концепция на рубриката "Национален календар", която се излъчва повече от десетилетие. Новата му книга "Истории за плач и за надежда" (октомври 2011 г.) съдържа и документални изследвания на малко известни събития и личности от нашето минало – някои от тях са свързани с провалени национални или църковни каузи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ИРАКЛИ
и си е отишъл и се е спасил!Връщайки се тук при нас живите да
каже вярно е!.......Пълни глупости........попове,свещи,икони които лекуват болни,е религията защо навява тъга,а не щастие!.......
ЕДИНСТВИНОТО НЕЩО ЗА КОЕТО ПОДКРЕПЯМ ЧЕРВЕНАТА ИДЕЯ
Е,ЧЕ НЯМА ГОСПОД........ГОСПОД СА ТВОИТЕ ДВЕ РЪЦЕ И УМ!....
всичко по нататъка е пълна тъ.ак история!
23:15 16.04.2012