Last news in Fakti

29 Август, 2019 20:30 5 998 46

Пенсионерът: най-опасният на пътя?

  • германия-
  • пенсионер-
  • шофьор-
  • шофьорска книжка

В Германия е като в България: пенсионерите имат право да шофират до живот

Пенсионерът: най-опасният на пътя? - 1
Снимка: Shutterstock
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В Германия е като в България: пенсионерите имат право да шофират до живот. Мнозина обаче смятат, че възрастните хора представляват най-голямата опасност по пътищата. Така ли е наистина?

39 милиона жители на Германия притежават правоспособност за управление на моторно превозно средство (МПС). От тях 16 милиона са над 65-годишна възраст, немалка част от които продължават да шофират. По-възрастните шофьори обаче често срещат трудности при управлението на автомобила, което води до произшествия. Според статистиката, броят на инцидентите с водачи на МПС над 65-годишна възраст нараства. През 2018 година е имало 15 600 пътнотранспортни произшествия (ПТП) с участието на възрастни шофьори, при които са били ранени 1 600 души. При това положение е разбираемо, че в Германия все по-често се питат дали не трябва да се въведе възрастова граница за шофьорите.

В защита на пенсионерите се изказа Клубът на германските автомобилисти (ADAC), който също се мотивира със статистически данни. От тях излиза, че само 16% от пътните инциденти, при които са пострадали хора, са били причинени от шофьори над 65-годишна възраст. Явно те не са основната опасност, а по-скоро младите водачи на МПС. Те често са склонни да карат с превишена скорост и да нарушават правилата за движение по пътя, поради което и по-често са сред жертвите. Възрастните шофьори не са склонни към авантюри, а и имат по-голям опит.

Как е в другите страни?

Въпреки това възрастта си казва думата. Концентрацията намалява, реакциите стават по-бавни, нарушават се зрението и слухът. В Италия например по-възрастните шофьори всяка година минават на задължителен медицински преглед. В Португалия задължителните прегледи засягат дори всички шофьори, навършили 50 години. Във Великобритания имат право да шофират само хора под 70 години. В Германия обаче няма никакви възрастови ограничения - също както и във Франция, Белгия, Австрия, Полша и България. Някои германски експерти предлагат да се въведе задължителна проверка на способността за шофиране на всички, които са над 75-годишна възраст. Министърът на транспорта Андреас Шойер обаче е против. Според него, хората на възраст могат сами да преценят дали са в състояние да шофират, или не. От ADAC пък предлагат вместо задължителни проверки да се предлагат консултации и пробно каране с експерт, на което да се видят слабостите и грешките на водача. Те обаче са категорично против на възрастните шофьори да се отнема правоспособността.

Проблемът е в това, че невинаги може да се разчита на доброволния принцип. Далеч не всеки е склонен да си признае, че е прекалено възрастен и дори безпомощен. А има и друго: допитванията сочат, че много германци на преклонна възраст не се отказват от шофьорската си книжка не от липса на самокритичност, а защото не искат да се разделят с мобилността: тогава би им се налагало да ходят пеша на пазар и да носят на ръце тежките покупки, защото децата им обикновено живеят отделно, а да се молят съседите за редовни услуги е неудобно.

Безплатен обществен транспорт, ако се откажеш от книжката

Впрочем, някои пенсионери все пак се отказват от личния си автомобил - срещу безплатна годишна карта за ползване на обществения транспорт. Такава практика съществува в доста германски градове. 80-годишният Йенс-Петер Хугер, жител на Биберах в провинция Баден-Вюртемберг, е един от общо 120 пенсионера в града, които са сменили шофьорската си книжка с карта за обществения транспорт. Годишна карта за транспорта в град Биберах струва 518 евро, но на пенсионерите, които се откажат от шофьорските си права, тя се издава безплатно за едногодишен период. Този проект се финансира от градските власти в сътрудничество с местната компания за обществен транспорт. След изтичането на първата година пенсионерите вече плащат за картата, но минимална част от реалната ѝ цена.

В град Улм дават безплатен билет на пенсионерите, които се откажат от шофьорските си права още от 2002 година насам. Същата практика съществува и в някои големи германски градове като Франкфурт на Майн или Аугсбург.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 12 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Киро

    94 8 Отговор
    Младите шофьори са по-опасни.

    Коментиран от #2, #5, #12

  • 2 прав си

    68 5 Отговор

    До коментар #1 от "Киро":

    Младите, са по-опасни, освен че не са подготвенни , а си мислят че са шофьори с 20 те километра кито карат при подготовката.
  • 3 1221

    57 3 Отговор
    Толерантност.Това може да са вашите родители.
  • 4 Некакъв

    75 4 Отговор
    Аз мислех, че мутрите са най -опасни. Карат както си искат в града. Пенсионерите поне карат бавно и спазват всички знаци.

    Коментиран от #27

  • 5 А циганите

    58 4 Отговор

    До коментар #1 от "Киро":

    без книжки или с купени такива са живи убийци.
  • 6 ГРАД КОЗЛОДУЙЙ

    9 44 Отговор
    В БУРГАС ПЕНСИОНЕР БЛЬСНА НА ЗЕБРА 44 ГОДИШЕН ГОСПОДИН КОЙТО Е С ОПАСНОСТ ЗА ЖИВОТА

    Коментиран от #10

  • 7 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    9 55 Отговор
    ВМЕСТО ДА СИ СМЕНЯТ ПАМПЕРСИТЕ КАРАТ ГАЗЯТ НЕВИНИ ХОРА

    Коментиран от #17

  • 8 Хахаха

    58 1 Отговор
    Откога е 65 годишен човек се смята за възрастен? Че пенсионната възраст в повечето европейски страни е по висока за мъжете. Тогава не им разрешаване да работят по принцип на хората нас 65 години.
  • 9 Катаджия

    53 2 Отговор
    Немската пенсия може да е опасна по пътищата обаче бг. пенсионера е по дисциплиниран то 25 годишния Джигит, статистика драги статистика!!!
  • 10 Некакъв

    46 2 Отговор

    До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙЙ":

    Това се случва веднъж в годината. Почти всеки ден или поне всяка седмица има новини за мутри и джигити, които карат със 150 в града.
  • 11 Ропотамо

    12 5 Отговор
    В Германия пенсиите се шият и развращават младите обаче били опасни за улиците?!!
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Mpowered

    22 32 Отговор
    Книжката да се взима на 75 г. Като от 65 до 75 г. да се правят поне по 2 прегледа годишно.След 75 г. възраст като се вземе шофьорската книжка да се издават задължителни безплатни годишни карти за градските,междунаселените места и влаковете.За младите шофьори където взимат книжка на 18 г. задължително да има предружител с поне 5 г. стаж.Ако няма такъв първа глоба 400 лв. втора 800 лв. третото наказание е да се свалят номерата на мпс-то за 1 година.Трябва си строги закони.

    Коментиран от #45

  • 14 Гоуст

    11 38 Отговор
    Моля всеки, който защитава възрастните шофоьори да напише на колко години е!

    Коментиран от #16, #21, #46

  • 15 Пълна тъпня

    39 5 Отговор
    Ще си карам колата!.Сега съм на 66!Една трета от живота ми е минал!
  • 16 Ейц

    18 3 Отговор

    До коментар #14 от "Гоуст":

    Я по-леко
  • 17 САП

    42 1 Отговор

    До коментар #7 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":

    Замисли се, че ти отиваш на техния хал. И един ден това ще се отнася за теб. Па тогава си показвай простотията.
  • 18 косио

    14 3 Отговор
    Da se dadat fakti,dali pensionerite imat poveche katastrofi ili?
  • 19 ДАААА

    18 3 Отговор
    БЕ ДА , ПРЕДИ ДА НАДРАСКАТЕ НЯКОЯ ГЛУПОСТ ВИЖТЕ И НАПРАВЕТЕ СПРАВКА !
  • 20 Някой

    28 7 Отговор
    Карам и с 20 и с 200 . Над 60 и съм пенсионер. Хлапета по на 20 или 40 имат ли колкото мен км? Карам от 18 годишен и не съм слизал от колата. Сменил съм над 10 автомобила а последния е ограничен на 250 фабрично но чипосан та вдига към 300. Не съм минавал над 280 но в германия. Е сега п кльвци да си върна ли книжката и кога. Дедо е на 82 и още кара с до 140 щото това е разрешената скорост.
  • 21 САП

    27 2 Отговор

    До коментар #14 от "Гоуст":

    А ти на колко си, че питаш за другите.
    Аз имам още поне 30 години преди да ги стигна годините за, които пишат. Но имам възрастни родители които няма да могат да се справят без кола сами за елементарни неща.
    Обществения транспорт за съжаление много често също не е решение. Той изисква определена физическа издръжливост, която възрастните хора много често нямат.
  • 22 ТОЧКАТА

    8 2 Отговор
    а,бе ,,факти,,...защо не пишете неща от ББС>>>И ТЕ СА ВИ ПАРТНЬОРИ!!!!При това се ползват с далеч по-голяма симпатия/БАС ЛОВЯ>>>.......При това не са поделение на ,,гласът амерички,,...ЕВРОПЕЙЦИ СА!!!!
  • 23 Точно така

    8 15 Отговор
    Оня ден от Перник за София при Владая при двойна непрекъсната един изпреварваше лудо колоната щото много бързаше, и засичаше когато насреща му имаше кола. Беше с Порше. Май беше пенсионер

    Коментиран от #41

  • 24 Чернобил

    30 0 Отговор
    20 годишното говедо, което уби вчера човек в Пловдив, към коя категория е???
  • 25 Morgoth

    15 6 Отговор
    У нас пенсионерите не карат толкова много и обикновено са опасни основно за себе си. Колкото по не могат да ходят, толкова по-невнимателно пресичат, без изобщо да се интересуват от светлината на светофара.
  • 26 не е така

    4 8 Отговор
    В България най-опасен на пътя е доктора, че не е спрял алцхаймера, ами му е взел парите ;)
  • 27 Morgoth

    25 2 Отговор

    До коментар #4 от "Некакъв":

    Най-опасни са пияните, маршруткаджиите и мотоциклетистите .... А жени? .... Жената, това е като пиян маршруткаджия на мотор ;)

    Коментиран от #32

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Българско нещо

    6 0 Отговор
    В България има 1 млад пенсионер, който всъщност не му отива да е такъв, нито му отива да живее чужд живот.
  • 30 PlimP

    26 0 Отговор
    има и пенционери на 45г. :), в Германия полицията е полиция, а тук са пу..и в униформи, неграмотни хрантутници, има хора по на 55,60г. които могат да бачкат повече и по-кчествено от повечето на 25г., когато баща ми беше на 55, всеки ден ходеше пеш до работа и то почти винаги в двете посоки(към 10км.), на връщане пазари и мъкне като магаре торбите, има ммлади хора дето и 3км. не могат да извървят, камоли да носи нещо в ръцете си, по време на просията през 97-98-ма бачкаше на 2 места(майка ми седя без работа 4 години), чакаше да си легнем с брата и майка ми и той почваше да бачка частното, сутрин в 6:30 естанал, тоалет(врътовръзки, бръснене, съка, балтони ит.н.) и марш на работа, една година не ме е лишил от море и балкан, живот си живеех, сега повечето ще рухнат за няма и 2,3 месеца ако карат на това темпо
  • 31 Pepi Okoto

    24 1 Отговор
    Хайде сега пенсионерите им виновни! В другите страни прегледи всеки ден им правили и ей такива глупости! Разумения човек сам разбира кога трябва да спре да шофира! Ако някой е достигнал определена възраст и е станал опасен за околните и за себе си, и не го е осъзнал, правете сметка какъв човек е!
  • 32 Некакъв

    3 1 Отговор

    До коментар #27 от "Morgoth":

    Прав си. Имаше такъв виц. Ха ха.
  • 33 Свиквайте, пенсионерите

    17 3 Отговор
    Са бъдещето на България. Младите отидоха в чужбина.
  • 34 fakt

    8 1 Отговор
    Факт е, че възрастните хора са по-разсеяни, с по-бавни реакции и като опасни шофьори, но също е факт, че в България нормален шофьор няма. Тук още с качването на колата избиват комплексите и агресията. В едно нормално и богато общество на пенсионерите и младите шофьори ще им бъде позволено да карат коли с по-малка мощност. Както каза колега - хората искат да си се обслужват сами.
    Баща ми сам казва, че вече не се чувства толкова добър шофьор, но му се налага да пътува до родното място. Рейс минава веднъж дваж дневно. Поликлиника? Бърза помощ? Магазин? За всичко до града, който е на 15 километра. Как без кола и с транспорт 1-2 пъти дневно.
  • 35 Доротея

    13 1 Отговор
    Щях да съм много по спокойна, ако на пътя бяха само пенсионери.
  • 36 Random

    5 2 Отговор
    След 65 ограничение 30 в града, 70 извън и 100 на магистрала. До 25 същото

    Коментиран от #38

  • 37 Morgoth

    2 0 Отговор
    Преди малко една баба с двама внука под ръка тръгна да пресича на чисто червено пред мен. Нито се огледа дали идва кола, нито погледна сигнала на светофара. Добре, че отдалеч я видях какво мисли да напраи. Направо подскочи като спрях пред нея.
    Може би не са най-опасните, но на крайно невнимателни и определено са опасни.
  • 38 Morgoth

    2 4 Отговор

    До коментар #36 от "Random":

    Те така и така с толкова карат обикновено. Именно това им бавно каране е проблема. Опасност на пътя създават не само бързите, но и бавните. Правят колони, никога не се сещат да спрат и да пропуснат, изнервят водачите зад тях, накрая някой друг прави глупост и никой не отчита фактора изнервящо шофиране, който е първоначалната причина.
  • 39 гост

    4 0 Отговор
    Много обичаме да посочим някого с пръст "той е виновен".Пенсионерите са виновни,младите шофьори са виновни,все някой ни е виновен,а видите ли ние сме ангелчета.На магистралата карам с 130 на шосето с 90 и постоянно ме изпреварват или пенсионери или млади шофьори!Мисля че всички сме виновни,и тези които нарушават правилата и тези които търпим това!
  • 40 Скоростта не убива убива глупостта

    2 0 Отговор
    Лошите път ни условия лошата инфраструктура дупките по пътищата и неадекватни те шофьори
  • 41 нафто

    0 0 Отговор

    До коментар #23 от "Точно така":

    Лъжеш като дърт циганин.
  • 42 1122

    3 0 Отговор
    Според мене,най-опасни на пътя са младите шофьори от 18/22 годишни и със стаж като шофьори от 2 до 5 години!А възрастните карат по умерено,и се оглеждат по вече и това може да дразни някои шофьори,но всичко това го правят за да не наранят някого,докато младите шофьори си мислят,че вече всичко могат,и изпреварват по внезапно,спират без да дават сигнал за това, ,,наказват" някой който спазва правилата и изобщо са по АГРЕСИВНИТЕ на пътя.НО ,АКО ВСЕКИ КОЙТО СЕ ДВИЖИ ПО ПЪТИЩАТА И СПАЗВА ВСИЧКИ ПРАВИЛА ЗА ДВИЖЕНИЕ....НЯМА НИКОГА ДА ИМА КАТАСТРОФИ ОСВЕН АКО НЕ СЕ СЛУЧАТ ПРИ АВАРИЯ НА МПС-то. Помислете и ще установите,че съм прав!
  • 43 1122

    3 0 Отговор
    Към №37.Миналата година беше през УЧЕБНО време минавам на едно кръстовище където има светофар и когато светна зелено и аз тръгнах,в същото време до мене тръгнаха и група ученици на които вече и светеше ЧЕРВЕНО.При забележката ми,че минават на ЧЕРВЕНО,те ми отговориха,че не ги интересува какво свети,те били на пешеходна пътека и аз съм бил длъжен да ги пазя.Така 6 коли чакахме да минат група от 8 млади и НЕ умеещи да пресичат пътното платно ученици от техникума който е на стотина метра от това кръстовище.И после пенсионерите ви били виновни,аз съм на 52 години.
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 РВ Наско

    1 0 Отговор

    До коментар #13 от "Mpowered":

    Mpowered Ето и моето предложение: за превишена скорост с 5 км. в населено место глоба от 1000 лв., свалени номера и ако в рамките на седмица глобата не е платена, колата се продава на търг. При рецидив колата се конфискува веднага, а водача да няма право поне 5 години да шофира.
  • 46 РВ Наско

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Гоуст":

    Аз съм на 80 и шофирам от 60 г. и продължавам. През това време нямам нарушения. Шофирал съм във всички соц. страни по-рано и в Индия, а последно миналата зима 1 месец във Франкфурт. Най-важното е спазване на правилата и колегиалноста на пътя.