В Германия е като в България: пенсионерите имат право да шофират до живот. Мнозина обаче смятат, че възрастните хора представляват най-голямата опасност по пътищата. Така ли е наистина?
39 милиона жители на Германия притежават правоспособност за управление на моторно превозно средство (МПС). От тях 16 милиона са над 65-годишна възраст, немалка част от които продължават да шофират. По-възрастните шофьори обаче често срещат трудности при управлението на автомобила, което води до произшествия. Според статистиката, броят на инцидентите с водачи на МПС над 65-годишна възраст нараства. През 2018 година е имало 15 600 пътнотранспортни произшествия (ПТП) с участието на възрастни шофьори, при които са били ранени 1 600 души. При това положение е разбираемо, че в Германия все по-често се питат дали не трябва да се въведе възрастова граница за шофьорите.
В защита на пенсионерите се изказа Клубът на германските автомобилисти (ADAC), който също се мотивира със статистически данни. От тях излиза, че само 16% от пътните инциденти, при които са пострадали хора, са били причинени от шофьори над 65-годишна възраст. Явно те не са основната опасност, а по-скоро младите водачи на МПС. Те често са склонни да карат с превишена скорост и да нарушават правилата за движение по пътя, поради което и по-често са сред жертвите. Възрастните шофьори не са склонни към авантюри, а и имат по-голям опит.
Как е в другите страни?
Въпреки това възрастта си казва думата. Концентрацията намалява, реакциите стават по-бавни, нарушават се зрението и слухът. В Италия например по-възрастните шофьори всяка година минават на задължителен медицински преглед. В Португалия задължителните прегледи засягат дори всички шофьори, навършили 50 години. Във Великобритания имат право да шофират само хора под 70 години. В Германия обаче няма никакви възрастови ограничения - също както и във Франция, Белгия, Австрия, Полша и България. Някои германски експерти предлагат да се въведе задължителна проверка на способността за шофиране на всички, които са над 75-годишна възраст. Министърът на транспорта Андреас Шойер обаче е против. Според него, хората на възраст могат сами да преценят дали са в състояние да шофират, или не. От ADAC пък предлагат вместо задължителни проверки да се предлагат консултации и пробно каране с експерт, на което да се видят слабостите и грешките на водача. Те обаче са категорично против на възрастните шофьори да се отнема правоспособността.
Проблемът е в това, че невинаги може да се разчита на доброволния принцип. Далеч не всеки е склонен да си признае, че е прекалено възрастен и дори безпомощен. А има и друго: допитванията сочат, че много германци на преклонна възраст не се отказват от шофьорската си книжка не от липса на самокритичност, а защото не искат да се разделят с мобилността: тогава би им се налагало да ходят пеша на пазар и да носят на ръце тежките покупки, защото децата им обикновено живеят отделно, а да се молят съседите за редовни услуги е неудобно.
Безплатен обществен транспорт, ако се откажеш от книжката
Впрочем, някои пенсионери все пак се отказват от личния си автомобил - срещу безплатна годишна карта за ползване на обществения транспорт. Такава практика съществува в доста германски градове. 80-годишният Йенс-Петер Хугер, жител на Биберах в провинция Баден-Вюртемберг, е един от общо 120 пенсионера в града, които са сменили шофьорската си книжка с карта за обществения транспорт. Годишна карта за транспорта в град Биберах струва 518 евро, но на пенсионерите, които се откажат от шофьорските си права, тя се издава безплатно за едногодишен период. Този проект се финансира от градските власти в сътрудничество с местната компания за обществен транспорт. След изтичането на първата година пенсионерите вече плащат за картата, но минимална част от реалната ѝ цена.
В град Улм дават безплатен билет на пенсионерите, които се откажат от шофьорските си права още от 2002 година насам. Същата практика съществува и в някои големи германски градове като Франкфурт на Майн или Аугсбург.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Киро
Коментиран от #2, #5, #12
20:35 29.08.2019
2 прав си
До коментар #1 от "Киро":
Младите, са по-опасни, освен че не са подготвенни , а си мислят че са шофьори с 20 те километра кито карат при подготовката.20:39 29.08.2019
3 1221
20:39 29.08.2019
4 Некакъв
Коментиран от #27
20:39 29.08.2019
5 А циганите
До коментар #1 от "Киро":
без книжки или с купени такива са живи убийци.20:39 29.08.2019
6 ГРАД КОЗЛОДУЙЙ
Коментиран от #10
20:42 29.08.2019
7 ГРАД КОЗЛОДУЙ
Коментиран от #17
20:47 29.08.2019
8 Хахаха
20:47 29.08.2019
9 Катаджия
20:48 29.08.2019
10 Некакъв
До коментар #6 от "ГРАД КОЗЛОДУЙЙ":
Това се случва веднъж в годината. Почти всеки ден или поне всяка седмица има новини за мутри и джигити, които карат със 150 в града.20:48 29.08.2019
11 Ропотамо
20:50 29.08.2019
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Mpowered
Коментиран от #45
21:02 29.08.2019
14 Гоуст
Коментиран от #16, #21, #46
21:13 29.08.2019
15 Пълна тъпня
21:19 29.08.2019
16 Ейц
До коментар #14 от "Гоуст":
Я по-леко21:28 29.08.2019
17 САП
До коментар #7 от "ГРАД КОЗЛОДУЙ":
Замисли се, че ти отиваш на техния хал. И един ден това ще се отнася за теб. Па тогава си показвай простотията.21:37 29.08.2019
18 косио
21:44 29.08.2019
19 ДАААА
21:44 29.08.2019
20 Някой
21:49 29.08.2019
21 САП
До коментар #14 от "Гоуст":
А ти на колко си, че питаш за другите.Аз имам още поне 30 години преди да ги стигна годините за, които пишат. Но имам възрастни родители които няма да могат да се справят без кола сами за елементарни неща.
Обществения транспорт за съжаление много често също не е решение. Той изисква определена физическа издръжливост, която възрастните хора много често нямат.
21:49 29.08.2019
22 ТОЧКАТА
21:54 29.08.2019
23 Точно така
Коментиран от #41
21:58 29.08.2019
24 Чернобил
22:09 29.08.2019
25 Morgoth
22:16 29.08.2019
26 не е така
22:19 29.08.2019
27 Morgoth
До коментар #4 от "Некакъв":
Най-опасни са пияните, маршруткаджиите и мотоциклетистите .... А жени? .... Жената, това е като пиян маршруткаджия на мотор ;)Коментиран от #32
22:22 29.08.2019
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Българско нещо
22:32 29.08.2019
30 PlimP
22:57 29.08.2019
31 Pepi Okoto
23:35 29.08.2019
32 Некакъв
До коментар #27 от "Morgoth":
Прав си. Имаше такъв виц. Ха ха.00:35 30.08.2019
33 Свиквайте, пенсионерите
01:30 30.08.2019
34 fakt
Баща ми сам казва, че вече не се чувства толкова добър шофьор, но му се налага да пътува до родното място. Рейс минава веднъж дваж дневно. Поликлиника? Бърза помощ? Магазин? За всичко до града, който е на 15 километра. Как без кола и с транспорт 1-2 пъти дневно.
09:37 30.08.2019
35 Доротея
09:46 30.08.2019
36 Random
Коментиран от #38
10:39 30.08.2019
37 Morgoth
Може би не са най-опасните, но на крайно невнимателни и определено са опасни.
11:48 30.08.2019
38 Morgoth
До коментар #36 от "Random":
Те така и така с толкова карат обикновено. Именно това им бавно каране е проблема. Опасност на пътя създават не само бързите, но и бавните. Правят колони, никога не се сещат да спрат и да пропуснат, изнервят водачите зад тях, накрая някой друг прави глупост и никой не отчита фактора изнервящо шофиране, който е първоначалната причина.11:51 30.08.2019
39 гост
13:12 30.08.2019
40 Скоростта не убива убива глупостта
20:50 30.08.2019
41 нафто
До коментар #23 от "Точно така":
Лъжеш като дърт циганин.18:38 31.08.2019
42 1122
19:55 01.09.2019
43 1122
20:11 01.09.2019
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 РВ Наско
До коментар #13 от "Mpowered":
Mpowered Ето и моето предложение: за превишена скорост с 5 км. в населено место глоба от 1000 лв., свалени номера и ако в рамките на седмица глобата не е платена, колата се продава на търг. При рецидив колата се конфискува веднага, а водача да няма право поне 5 години да шофира.10:07 19.09.2020
46 РВ Наско
До коментар #14 от "Гоуст":
Аз съм на 80 и шофирам от 60 г. и продължавам. През това време нямам нарушения. Шофирал съм във всички соц. страни по-рано и в Индия, а последно миналата зима 1 месец във Франкфурт. Най-важното е спазване на правилата и колегиалноста на пътя.10:14 19.09.2020