Новини

Кои автомобилни концерни ще оцелеят?

Експерт твърди, че се очаква сериозен процес на естествен подбор в бранша

Публикувана: 2 Септември, 2019 20:30
14 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 7097
Кои автомобилни концерни ще оцелеят?
Снимка: БГНЕС/ЕРА
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.7 от 10 гласа.
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Автомобилният пазар в света е разтърсен от силни трусове. Експерт твърди, че се очаква сериозен процес на естествен подбор. Кои ли ще оцелеят?


"Всички големи автомобилни пазари в света стагнират. Това оказва натиск върху цените и свива печалбите. При това всички са принудени да правят големи инвестиции в автономните и електрическите автомобили." Така Константин Гал от консултантската компания EY (бившата Ernst&Young) резюмира резултатите от изследване, публикувано наскоро.

Според Гал, автомобилостроителите са принудени да оцеляват в една все по-трудна и непрозрачна пазарна среда: "Световната автомобилна индустрия се намира в криза, както по отношение на продажбите, така и на печалбите. Засега причините за нея са основно конюнктурни", казва той.

От EY са изследвали 16-те най-големи производители в света, сред които и германските концерни BMW, Daimler и групата на Volkswagen. Повечето от тях отчитат увеличение на оборота - благодарение на бума на SUV-автомобилите. Германските производители отбелязват най-високия ръст - 5,2 процента, следвани от френските автомобилни компании (4,7%). Американските автомобилостроители реализират 3% спад в оборота, а японските - минус 1,3 процента. Общо браншът отбелязва ръст от 1,3 процента - нов най-висок рекорд. Най-висок оборот през второто тримесечие на годината постигат Volkswagen и Toyota, става ясно още от изследването.

Германските концерни са в добро състояние

При продажбите обаче нещата изглеждат различно. Най-голям спад отбелязват френските компании (минус 10 процента) и американските (минус 9 процента). Най-добре са продавали Тoyota и Volkswagen. Като цяло обаче германските автомобилни концерни отбелязват спад в продажбите. Единственото изключение е BMW. Японските марки Мitsubishi, Honda и Тоyota също отбелязват лек ръст в продажбите.

Независимо от намаляващите печалби на германските автомобилни фирми, техните коли си остават силно предпочитани. Това си личи особено по това, че общият спад на германските продажби е незначителен - особено в сравнение с конкурентите от САЩ и Франция.

Петер Фус, партньор на EY, обяснява този спад и с липсата на определени модели, както и предстоящата смяна на едни модели с други. През второто полугодие е възможно продажбите отново да излязат на плюс, тъй като фирмите имат добри резултати - те завоюват нови пазарни дялове, напредват добре с въвеждането на електрическите си автомобили и се опитват да намалят общите си разходи чрез икономии", посочва експертът.

Намаляването на печалбите в германската автомобилна промишленост, според Фус, се дължи на "еднократни ефекти": дизеловата афера, обвиненията в непазарни договорки и връщането на автомобили за техническо преоборудване - например заради дефектни въздушни възглавници. Всички тези фактори намалиха сериозно печалбите на автомобилните концерни през последните години", посочва Петер Фус.

Експертът съзира и друг проблем: след затишието в продажбите, особено на китайския пазар, концерните са натрупали огромни излишъци от автомобили, които пълнят складовете им. Според него, в краткосрочен план няма да се промени нищо съществено. Точно обратното: ситуацията в Китай ще става "още по-неприятна", казва той. Това е лоша новина най-вече за френските и американските производители, чиито продажби на все по-важния китайски пазар се сринаха съответно с 14 и 55 процента през второто тримесечие.

Основните рискове

Надеждите, че скоро ще отпаднат някои неблагоприятни политически фактори, които затрудняват автомобилния пазар, могат да се окажат измамни, предупреждава Фус. Все по-вероятен изглежда „твърдият“ Брекзит, който вероятно ще доведе до значителни загуби на европейските пазари. Ситуацията с Китай също буди тревога: "Независимо от сегашната слабост на китайския пазар германските автомобилни концерни все още имат добри позиции там. Ако обаче търговският спор със САЩ ескалира, това ще се отрази и на германските автомобилостроители", убеден е експертът.

Истинските предизвикателства пред бранша обаче тепърва предстоят, твърди Константин Гал от EY: "Ще има ново размесване на картите. По-строгите горни граници за вредните емисии и настъплението на електромобилите ще предизвика невиждани размествания на пазара, за които някои от концерните не са подготвени", смята той.

Затова тенденцията е да се задълбочават сътрудничествата и партньорствата между автомобилостроителите - нещо, което вече върви с пълна сила. "Само по този начин концерните могат да намалят разходите и рисковете, свързани с бъдещите им инвестиции. Във всеки случай предстои процес, който ще отсее плявата от зърното“, убеден е Константин Гал.


Поставете оценка на статията:
Оценка 3.7 от 10 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Сектант Ту
1 Отговор
Dacia ще оцелее!

Ето как:
http://dacia.tforums.org/index.php

Коментиран от #14


Оценка:
-10 +13

Жозеф
2 Отговор
Само Москвич!

Оценка:
-9 +16

така не може
3 Отговор
Тука нещо не е наред щом не се говори за ВАЗ

Оценка:
-6 +15

Миризлив пор
4 Отговор
Когато стоката прелагана от продавача не е това което търси купувача няма как търговията да върви. Последните 10 години сме свидетели на постоянно повишаване на цените НО пък за сметка на това ресурса на двигателите е паднал на половина. Това директно удря по вторичния пазар - старата сметка че автомобила струва нещо след 5 години вече е "нищо не струва, не става за първоначална вноска". Има куп екологични норми които изкуствено свиват употребата на автомобилите. Като сложим и прекалено сложните двигатели с прекалено скъпата поддръжка народа взе сериозно да се замисля ако ще купува ново.

Оценка:
-1 +40

Нъл тъй
5 Отговор
Бившите фенове и собственици на Москвич в момента карат Дачия.

Оценка:
-17 +10

onq s konq
6 Отговор
Това че има спад в продажбите на Автомобилните фирми на НОВИ АВТОМОБИЛИ не значи,че Заводите им за РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ на колите им в експлоатация не работят на ПЪЛНИ ОБОРОТИ.

Коментиран от #13


Оценка:
-5 +7

Peugeot
7 Отговор
Само ПСА ще оцелее 3-та световна война :)

Оценка:
-7 +11

8
Този коментар е премахнат от модератор
Изумен
9 Отговор
Следващата стъпка е да се махне метала. Теглото и железата са от зората на технологията. Новите коли ще се сглобяват от готови модули в къщи или в елеменарен сервиз и ще се принтират на 3 Д принтери. Всеки келеш ще може да си поръча набор от унифицирани части на новите електрически хибриди между тротинетка и кола. В комплект с дрон за да му следи трафика и да изучава пътната обстановка предварително. Тия железа и продавачи с вратовръзки са от ерата на Форд. Бъдещето е в минимум средства за транспорт и максимум за почивки и купони по света. Сега все още има будали да се заробват заради имидж, но вече излизат от играта. Адиос динозаври, време да се стягате като мен за живот на село.

Оценка:
-6 +22

Дамммммм
10 Отговор
Идеята на производителите е да правят все повече коли еднодневки-което да доведе до увеличаване на печалбите им.Кола на 4-5 години вече е "навьртяла" своя ресурс...От тук нататьк е само вадене на пари и тези пари пак влизат в джоба на производителите на автомобили.Защото всяка една фирма произвеждаща части-плаща лицензия за всеки един произведен болт на автомобилните корпорации.Така след като си вземат печалбата от продажбата,производителите на коли след това лапат и от лицензираните производители на части-без да имат и стотинка разход...-еми защо да правят читави автомобили?--все пак идеала на капитализма е печалбата...- и то на всяка цена...

Оценка:
-2 +21

11
Този коментар е премахнат от модератор
Ха ха ха
12 Отговор
То щото продукцията На БМВ и Мерцедес е супер пипер затова Пежо ги изпревари по печалба...абе Аутобилд и Адам му е майката ги хи

Оценка:
-0 +3

Кон ли си магаре ли си
13 Отговор

До коментар #6 от "onq s konq":


И откога па имат и заводи за резервни части моля? Това да не ти е дошло на ум кат бичиш с 240 по магистралата и ти гори 5 литра на 200 хе хе

Оценка:
-0 +1

Еми
14 Отговор

До коментар #1 от "Сектант Ту":


Щото е Рено))))

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Милош Земан
Президентът на Чехия коментира позицията на ЕС пред ТВ Prima
Правилно казват, че ЕС е икономически гигант и политическо джудже“"

Още бисери