В Европа задължителното лечение при доказана употреба на наркотици е факт, но в България не е. И трагедиите, като тази с Милен Цветков, си продължават. Няма съдия в мача между наркоманите и обществото. Има само жертви.
Дълбоко символична е смъртта, застигнала Милен Цветков. Той беше от малкото журналисти, които опитваха да погледнат и отвъд стената, издигната от осъдително бездействие и неразбиране. В крайна сметка го уби това, срещу което говореше. Стана случайно, но това не отменя съдбовната символика.
Не е случайно обаче, че преди година двама бащи убиха децата си - наркомани. И двамата бащи се отърваха с леки присъди. И двамата са полагали години наред грижи, имали са тревоги, правили са опити да постигнат някаква промяна. И двамата не са знаели къде да потърсят помощ. А и е едва ли са щели да я получат. Дори от съда, ако бяха се обърнали към него с молба за принудително лечение. Защото по-често се получава отказ.
Вниманието е насочено в грешна посока
В момента общественото мнение, а и не само то, слага на една плоскост наркоманите и техните родители и ги съди еднакво строго. Само подобни трагедии поставят във фокуса на вниманието семействата на наркоманите, но този фокус обикновено е твърде изкривен. Какво става с тях в периодите до следващия случай? Ето какво казва една майка на 16-годишно момче, което употребява наркотици:
"Синът ми стигна до кома, после издържа „чист" 5 месеца, но отново започна употребата. Имаше две възпитателни дела, които прекратиха с мярка "Поставен под родителски контрол". Разбира се, аз не се справям с контрола, водя го по комуни, той бяга, водя го по психолози, психиатри - без ефект, без диагноза, без лечение. През февруари открадна ключовете на автомобила ми, и ми свалиха номерата за срок от 6 месеца, без дори да ме уведомят, че синът ми в 4:30 през нощта е с колата ми на магистралата! И понеже той е непълнолетен, сме оставени да агонизираме сами. Вече стигнахме дотам, аз и баба му да подадем декларации до Отдел "Закрила на детето", че не се справяме и не можем да осигурим контрол и грижа. За да се намеси най-накрая тази държава. Но, нищо такова не се случва. Пишат си докладите, не могат да предложат принудително лечение, защото няма къде.
Предполагам, че в крайна сметка ще обвинят мен като родител, че не полагам грижи. Искам да попитам дали може да бъде обвинена държавата, отговорните институции в престъпно бездействие и липса на адекватни грижи и помощ за тези деца? Аз съм съгласна, че като родител нося отговорност, но когато аз търся помощ - няма такава. Никъде!"
Да го оставиш да удари дъното…
Голямата част от семействата на наркоманите са хора, закъсали финансово, загубили социалните си контакти далеч преди карантината, изтормозени и уплашени. Те живеят в извънредно положение от момента, в който са разбрали, че децата им посягат към дрогата. И както по време на сегашното извънредно положение, наложено от коронавируса, когато всичко нормално се счита за нарушение, така и в тяхното извънредно положение всичко е с обратен знак. След като няма помощ отникъде, остава само едно - да оставиш наркоманът да удари дъното, за да вземе сам решение да се лекува.
Това означава да не правиш нищо от това, което в един нормален свят обикновените родители правят за децата си. В извънредното положение на наркотиците – родителите без да искат стават помощници. Даваните пари за закуска отиват за дрога. Така работиш за трафика. Решаваш сам - дали да стои гладно или да не друса. Ами ако започне да продава или да краде? Ако започне да проституира, за да си набави пари? Да му дам ли или да не му дам? Не е лесно, никак не е лесно, но това е ежедневието в хиляди семейства.
Някои от семействата на наркоманите правят най-големите грешки, макар и да са водени от намерението да накарат детето си да се промени. Става дума за хората, които са свикнали да решават проблемите си с пари. Защото ги имат. Те решават, че могат да си купят спокойствие и „нормално" дете по същия начин, по който са придобили други неща. Ето какво разказва майка на наркоман, жена на местен политик :" Купихме му "Мерцедес", защото обеща да спре. Той не само не спря, ами открадна и пистолета на баща си и сега препуска по магистралата надрусан и въоръжен." Случаят е отпреди три години.
Може да се предположи, че възпитанието на тези деца е включвало фактора „пари" и преди те да започнат да посягат към дрогата. Истината е, че у нас просто не се случва нищо, което да помогне на семействата. Нищо. Малко изключение прави въвеждането на тестове за наркотици при управление на МПС.
Те бяха въведени преди поне десет години, след като стана публичен фактът, че дрогата е причина за доста катастрофи. Лекари от интензивните отделения споделяха, че когато им докарат потрошен в катастрофа младеж, те трябва да се справят и с проявите на абстиненцията.
Защо в България не се случва нищо?
Катастрофи с характеристиките на тази, която отне живота на Милен Цветков, стават непрекъснато. Обикновено загиват приятелите на надрусания шофьор. Загиват и цели компании. Някое село потъне в траур, някои семейства се скриват окончателно, пошуми се из медиите. И толкова.
А тези, които опитват да спасят живота си и живота на блудните си синове, са изправени пред непреодолими пречки. Те търсят помощ от държавата, но тя мълчи. Инкриминирането на еднократната доза преди 14 години трябваше да включва и задължително лечение и контрол. Но не включи.
Отнемането на шофьорска книжка заради доказана употреба на наркотици трябваше да включва и задължително лечение и контрол, но не включва. Обществото, толкова сурово спрямо родителите на наркоманите в момента, трябва да разбере, че това, което те искат, е не да оставят децата им да правят каквото им дойде. Напротив. Те искат някой да им помогне в опитите да ги накарат да се променят. И макар в цяла Европа задължителното лечение при доказана употреба е факт, у нас не е. И нещата си продължават. Няма съдия в мача между наркоманите и обществото. Има само жертви.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ръмпези
Коментиран от #23, #47, #53, #54
20:33 22.04.2020
2 опорна точка
Коментиран от #5, #8, #60, #61
20:38 22.04.2020
3 Рошко
20:45 22.04.2020
4 Онзи
20:45 22.04.2020
5 мъка
До коментар #2 от "опорна точка":
В Сибир наркотици не растат .20:46 22.04.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Behemoth
Коментиран от #37
20:48 22.04.2020
8 БгТурист
До коментар #2 от "опорна точка":
Моля те, иди се прегледай !Жестоко си обсебен от тази държава , имаш нужда от специализирана помощ .
Нерде Ямбол , нерде Стамбол .
20:48 22.04.2020
9 прррц
20:50 22.04.2020
10 XXX
Въпросната маика можеше да отдели част от милионите си и ,,да излекува'' детето си!Има достатъчно финансови възжности,за да не трябва да чака помощ от държавата.
Отмествате темата.
20:52 22.04.2020
11 Мим
20:53 22.04.2020
12 ГЕРБ-Корона Властта да се изнася
20:54 22.04.2020
13 Спиро
Предлагам кръстовището пред МОЛ Парадайс да бъде кръстено като “Площад Милен Цветков” и също така метростанцията да носи неговото име.
Коментиран от #26, #44
20:55 22.04.2020
14 Обективен
20:57 22.04.2020
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Процесор Вучков
21:00 22.04.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 В бегето всеки наркоман е
21:10 22.04.2020
20 В бегето всеки наркоман е
21:10 22.04.2020
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Пък и другото
21:12 22.04.2020
23 Вичо
До коментар #1 от "Ръмпези":
Вярно...Къде се загуби Гешев? В тази тежка ситуация... А?Коментиран от #39, #55
21:12 22.04.2020
24 Ше пишат до напикаване😂😂😂😂😂
До коментар #21 от "Jo parvi":
Пишшшшш21:12 22.04.2020
25 тц тц тц
Това не е вярно,тъй като 90% от наркоманчетата в Бг са от богати и заможни семейства. Децата на прокурори,депутати,съдии , "бизнесмени" ... в по -голямата част са наркомани.
21:13 22.04.2020
26 СЪГЛАСЕН
До коментар #13 от "Спиро":
Ето това е отлична, хуманна идея! Тест за цивилизованост и съпричастност. Контрапункт на забравата, която заслужават отрепките.Площад "Милен Цветков" и станция "Милен Цветков" ! Да видим!
Коментиран от #30
21:28 22.04.2020
27 Retra
Коментиран от #29
21:40 22.04.2020
28 Селянин
Коментиран от #32
21:45 22.04.2020
29 4567890
До коментар #27 от "Retra":
да и имаше бойчиновци.ено таквос копилдачи оди навремето за 2год.-иебане бой свирки сичко.кат са върна-тих кат гроб.и са поправи щот знай ко го чака пак ако улезе у бойчиновци!Коментиран от #33
21:48 22.04.2020
30 И АЗ СЪМ СЪГЛАСЕН
До коментар #26 от "СЪГЛАСЕН":
Да ОВЕКОВЕЧИМ МИЛЕН ЦВЕТКОВ, ТОЙ ЗАСЛЮЖАВА ТОВА, ИСТИНСКИ ЖУРНАЛИСТ БЕЗ СТРАХ КАЗВАШЕ ИСТИНИ ЗА ВСИЧКО И НА ВСИЧКИ. ПОКЛОН ПРЕД МИЛЕН ЦВЕТКОВ И ИСТИНСКИТЕ И ЧЕСТНИ БЪЛГАРИ.Коментиран от #34
22:03 22.04.2020
31 Petra
22:05 22.04.2020
32 За теб на село няма
До коментар #28 от "Селянин":
То е нямало за вас е едно,а не че е нямало въобще.На кой му трябва дрогирани магаре за работа.То и вечерен час имаше,а пияни късно посреднощ народната милиция ги прибираше и на другия ден цялата рода му береше срама.А наркотици,манекенки,проститутки за номенклатурата си е имало.В големите хотели си имаше стаи за работнички за компания на гости от чужбина.22:08 22.04.2020
33 Petra
До коментар #29 от "4567890":
Мой първи братовчед беше възпитател (не знам по-точно каква позиция заемаше там) в ТУ Бойчиновци; братовчед ми беше мълчалив човек :)Името ми е Петра, но ползвам лаптоп на 12 години, клавиатурата едва личи.
22:10 22.04.2020
34 Да почива в мир!
До коментар #30 от "И АЗ СЪМ СЪГЛАСЕН":
Оставете човека вече да почива в мир!Не ви ли е срам да политизиране смърта му.Като чета ми става ясно,че дори едно предаване не сте гледали.Коментиран от #45
22:10 22.04.2020
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Индийско откритие
22:50 22.04.2020
37 Не съм съгласен
До коментар #7 от "Behemoth":
Наркотиците станаха масови в началото на 90те, защото бяха непознати или недостъпни за масата. След години много хора разбраха кои какво причиняват и част от тях останаха предпочитани за по необразованите прослойки, но постоянно излизат и нови видове които отново са интересни основно за младите. Лошото е, че вече стана модерно да си повече от другите, да си успешен и да искаш да си някой в обществото, а не важна част от него и младите чрез наркотиците и алкохола показват на връстниците си колко са по зрели и независими от тези заставяни само да се учат. Прибави и новите идоли които обикалят медиите или пеят с визия на проституиращи, ганстери и с нетипично сексуално поведение, като обясняват поведението си за невероятен успех. Така увличат и други, а това устройва дилъри, сутеньори, крадци и перверзници, които виждат в наркотиците лесен начин за използване на подрастващите неориентирани в живота младежи. Когато много хора около теб ти обясняват колко е яко и безпроблемно да пушиш трева колкото и да ти говорят родителите, че може да отключиш шизофрения просто започваш да мислиш, че те са с остаряло мислене и не са наясно с новите неща толкова колкото компетентните ти набори или батковци и каки.23:10 22.04.2020
38 Гост
Време да бъдем критично настроени към държавните служители и да изискваме,а не да си траем и мълчим.
Всеки ти казва как да живееш и какво да правиш,а ако слушам някой друг,чий живот живея?
23:15 22.04.2020
39 Вин Бензин
До коментар #23 от "Вичо":
Дири си каскета, не може да излиза с гола глава при тоя вирус!23:15 22.04.2020
40 Жалко! Лошото е,че отново се дълбае в
23:42 22.04.2020
41 Файл
Сега е същото. Само задължения. Права за избрани.
23:47 22.04.2020
42 Грргинив
23:55 22.04.2020
43 Лея
23:57 22.04.2020
44 Да бе
До коментар #13 от "Спиро":
Дай да го канонизираме направо а. Жалко за човека но чак па толко.00:02 23.04.2020
45 Спиро
До коментар #34 от "Да почива в мир!":
Кое тук е политика, братле?Не те разбирам.
Знаеш много добре, че у нас всяко чудо е за три дни. Ще подпишем малко, ще поговорим и после ще забравим.
Така ще остане нещо. По такъв начин се прави история. Така се помни хубавото.
В противен случай след две седмици вече всичко ще е забравено.
Знам че всяка идея си има и противници и поддръжници...
00:27 23.04.2020
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Миньо
До коментар #1 от "Ръмпези":
истината е че с МИЛЕН ЦВЕТКОВ си отива една цяла епоха в българската журналистика а може би в българската жалка най нова история.01:24 23.04.2020
48 Миньо
01:27 23.04.2020
49 Тест
01:28 23.04.2020
50 Миньо
01:38 23.04.2020
51 GodisSavior888
Относно наркоразпространението, което е ужасяващо в държавата ни, е хубаво просто да се направи един оглед къде в световен мащаб то е сведено до нула или близко до нула - съответно се прави копиране на законовата рамка там и се гласуват промени в НК. Работа за един ден може би, но е нужна решителност.
Впрочем, изглежда добра идея целият ни НК да бъде променен по тази схема. За това може би трябва около един месец? Нашата държава има потенциал да бъде от най-добрите в света, но или трябва нормално функционираща правораздавателна система или промяна в състоянието на съзнание ( колективно?). А може би и двете е добре да ги има.
03:47 23.04.2020
52 Пясък в очите на хората
05:01 23.04.2020
53 ТтТ
До коментар #1 от "Ръмпези":
Това сЪ комунистите мътят ви главите с пошла статия виш каква калпава държава си имаме, после видяхте ли как го оправдаха ! А читателите не знаят че съдебната Власт е в рацете на комунистите, а тая агенция е съучастник!06:20 23.04.2020
54 Хаха
До коментар #1 от "Ръмпези":
Започна добре, а накрая се уака!06:22 23.04.2020
55 ТтТ
До коментар #23 от "Вичо":
Ти вече си в джаза! Хаха каде е Гешев !!! Ужас06:27 23.04.2020
56 Какво ПОКАЗВА ли ?
06:34 23.04.2020
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Атанас
07:05 23.04.2020
60 Това
До коментар #2 от "опорна точка":
Трудово-поправителна колония ,съвременен и олекотен вариант на сталинският ГУЛАГ.08:17 23.04.2020
61 Рошко
До коментар #2 от "опорна точка":
Има клипчета във фейса, как ги наказват в студа тез дет разпространяват, иди си пробвай опорната точка ако ти стиска, аз бих направил същото, гол в студа и бой до посиняване10:47 23.04.2020
62 Виж сега
1. Ти като родител какво направи за възпитанието (формирането) на детето си (заедно сбаща ми де), впрочем той къде е ?
2. Ти колко пъти си провеждала разговори с детето си и с какво качество по въпросите на наркотиците, алкохола, и други опасни пороци.
3. Ти лично наблюдава ли детето си във възрастта, когато то трябва задължителни да се наблюдава и какви са ти наблюденията.
Има и още въпроси, ни едва ли ще ми отговориш, а и сещаш ли се, че вече е късно - ако закъснееш за влак, няма значение с една или със сто минути - просто си закъсняла. И на кого се сърдиш тогава ?
11:04 23.04.2020
63 Без дрога
11:50 23.04.2020
64 Много тъжно
15:58 23.04.2020
65 1111
Когато си направил всичко за до го откажеш и то продължава да трови собствения си живот и този на близките е по-добре да се сложи край. Така поне близките на наркомана ще живеят някакъв живот.
23:13 23.04.2020