„В България отново си припомниха обидите, нанесени от Москва. По-специално, там е много популярна представата, че Русия принципно пренебрегва ролята на българите в просвещението на славяните, създаването на кирилицата и, като следствие, руската литература“, пише Ирина Алкснис във водещия материал на руската агенция РИА Новости за деня, 27 май. Статията е представена от агенция "Фокус" без редакторска намеса.
Този път поводът беше изложба по повод Деня на славянската писменост и култура, поставената пред входа на Руския културно-информационен център (РКИЦ) в София. Писателят и журналист Огнян Стамболиев публикува гневна статия, в която се възмути от факта, че „руснаците, вместо да ни благодарят, все още крият и дори напълно отричат ролята и значението на българите в кръщението и създаването на тяхната литература“.
Като особено ужасен факт авторът посочва „предизвикателството“, което уж е отправил към България Владимир Путин с публичното си твърдение, че „азбуката на братята Кирил и Методий идва от… Македония“.
В този случай използването на частицата „уж“ е фундаментално, тъй като в действителност руският президент просто не е казал подобно нещо.
Точно преди три години наистина се разрази голям скандал около думите на Путин по тази тема, в който почти цялото държавно ръководство на България се отбеляза с остри изказвания, подобни на сегашните думи на Стамболиев. През май 2017 г. руският лидер, срещайки се с колегата си от Македония (тогава не от Северна), отбеляза, наред с други неща, че „писмеността дойде при нас точно от македонската земя“.
Формулировката е абсолютно правилна, както заяви и руското Министерство на външните работи, тъй като „още по времето на Римската империя регионът, където по-късно са родени и са работили Св. Св. Кирил и Методий, се нарича Македония“. И, разбира се, никой в Русия не се опитва да отрече приноса на Първото българско царство за създаването на славянска писменост, тъй като „това би било в противоречие с историческите факти“.
Освен това, точно такава формулировка (с оглед не на държавната принадлежност, а на историческия и географски район, където са се случили събитията) може да се счита за най-политически точна.
Регионът, сега разделен между Гърция, Северна Македония и България, има много бурна история, която трите държави през последните десетилетия успешно превърнаха в минно поле, където разпределят помежду си събития от преди повече от хиляда години. Историята за преименуването на Македония в Северна Македония под натиск от Гърция, недоволна от „узурпацията“ на името на нейната историческа провинция, е в същата линия като желанието на България да „приватизира“ създаването на кирилицата.
Неуморната и безкомпромисна борба на трите държави за тяхното велико минало изглежда особено впечатляваща на фона на тяхното доста потискащо настояще. Гърция се превърна в символ на социално-икономическата деградация на Южна Европа. Северна Македония се отказа от собственото си име с цел присъединяване към НАТО (едва след това Атина спря да блокира процеса). България, сред новите членки на ЕС, се превърна в може би най-яркият пример за самоунищожение и демонтиране на собствената си икономика в полза на Брюксел.
И да, и трите случая са придружени от засилване на антируската политика с внимателно изчисляване на обидите и травмите, нанесени от Русия. Най-различни скандали, от шпионски до религиозни, вече почти обичайно разклащат отношенията на Москва със страните от „македонската земя“.
Обикновено е прието това да се приписва на вредоносното влияние на Запада и особено на САЩ, които манипулират младшите си партньори, настройвайки ги срещу Кремъл. Срещат се и такива мнения, че Русия и принципно напразно някога е разглеждала тези държави като приятелски и братски, оказвайки им огромна помощ в течение на векове: нали е казано, не прави добро, за да не получиш зло.
Но има и предположения, че в настоящото раздразнение на Източна Европа или Гърция към Русия играе голяма роля и това, че нашата страна служи като доказателство за погрешността на направените избори и то е непряк упрек в предателство – не от Русия, а към самите себе си.
Социално-икономическите и политическите успехи на Западна Европа от миналото породиха в много от нейните източни и югоизточни съседи своего рода комплекс за непълноценност и усещане за втори клас хора. В резултат там се появи на бял свят идеологически урод, в който твърдата прозападна ориентация и съпровождащото я доброволно унизяване за сметка на приобщаването към „райската стълба“ на човечеството се компенсира от хипертрофирала гордост на нацията от великите постижения в миналото – понякога напълно реални, често митични, а понякога и просто изцяло измислени. В последното, например, постигна големи успехи Украйна.
И до определен момент всичко беше добре. Обкръжаващият ни свят потвърждаваше правотата на направения не просто политически, но и буквално цивилизационен избор.
Всичко обаче се промени, когато низвергнатата от геополитическия Олимп и пребиваващата в тотална бедност Русия се върна с нов модел на развитие и държавно влияние – без да се е отрекла от себе си, отказваща да играе по чужди правила и не просто живееща със сладки спомени от миналото си величие, а творяща отново история тук и сега. Това причинява голяма болка на много страни, с които Русия е свързана от векове с културна и истироческа близост, защото просто със своето съществуване тя им показва, че от тяхна страна всичко – саморазрушението и самоунищожението, деградацията и вричането във вярност на Запада – е било напразно.
Оттук и тази болезнена и изострено-политическа реакция на съседите на това, което в Русия се смята за актуално, основно сред учените – независимо дали произхода на славянската писменост за България или особеностите на взаимоотношенията между православните църкви за Гърция. Защото на тях не им е останало почти нищо. А останалото изпратиха съзнателно, със собствените си ръце и ентусиазъм, в хаоса на световната политика. Е, тъй като има естествена нужда да обвиняваме някого за всички неприятни преживявания и процеси, в този случай, разбира се, Русия е идеална мишена.
В крайна сметка това е много по-удобно, отколкото да поемете отговорността за собствените си решения и действия.
Превод: "Фокус"
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Сандо
10:05 28.05.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 факти
Коментиран от #21, #94
10:08 28.05.2020
5 Професора
Коментиран от #74, #76
10:09 28.05.2020
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 VENOM
Коментиран от #77
10:12 28.05.2020
8 минчо
Коментиран от #11, #48
10:12 28.05.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 РЕАЛИСТ
Коментиран от #55
10:16 28.05.2020
13 VENOM
10:16 28.05.2020
14 Все още българин
10:17 28.05.2020
15 Обективен
Коментиран от #66, #78
10:17 28.05.2020
16 ЪРП
ТОВА НИКОГА НЯМА ДА ГО ПРИЗНАЯТ В РУСИЯ!!!!!! НИКОГА!
https://fakti.bg/world/478296-ruskiat-mutafchiiski-koronavirusat-e-palna-glupost
10:21 28.05.2020
17 Професора
10:22 28.05.2020
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Хахахахахахахахахахахаха
До коментар #18 от "ВикиЛексъсСтокхолм":
"Великата* държава Чехословакия, от кога съществува? Хахахахахахахахахахахаха! Да ти помогна? От 1918 г.до 1938 год. И след 1945 г. до началото на 90-те години на 20-ти век!10:27 28.05.2020
20 ЪРП
ДРУГОТО ЖАЛКО НЕЩО Е ,ЧЕ РУСИЯ СЕ ДЪРЖИ ТВЪРДЕ АВТОРИТАРНО И ИМПЕРСКИ КЪМ БЪЛГАРИЯ...........,КОЕТО Е АБСОЛЮТНО НЕЗАСЛУЖЕНО СПРЯМО БЪЛГАРИТЕ!!!!
БЪЛГАРСКИЯТ НАРОД (НЕ ГОВОРЯ ЗА МАРИОНЕТНИТЕ ПРАВИТЕЛСТВА)....А , ЗА БЪЛГАРСКИЯ НАРОД......., ТА ТОЙ УВАЖАВА РУСКИЯ НАРОД И ИЗПИТВА ТОПЛИ И ДОБРИ ЧУВСТВА КЪМ ТЯХ И ТОВА Е ФАКТ ОТ ВЕКОВЕ!!!!!!
ЖАЛКОТО Е ,ЧЕ РУСИЯ СЕ ОПИТВА ДА БИЕ ПОЛИТИЧЕСКИ ШАМАРИ НА МАРИОНЕТНИТЕ УПРАВНИЦИ, КАТО ОТРИЧА РОЛЯТА НА БЪЛГАРИЯ И БЪЛГАРСКИТЕ БРАТЯ СВ.СВ. КИРИЛ И МЕТОДИЙ И ПО ТОЗИ НАЧИН ТЕ ОБИЖДАТ БЕЗКРАЙНО МНОГО БЪЛГАРИТЕ!!!!!!!!!!!!
РУСНАЦИТЕ ВРЕДЯТ НА СЕБЕ СИ С ТОВА ПОВЕДЕНИЕ ,ЗАЩОТО НИЕ ИМАМЕ ОБЩИ ДУХОВНИ,КУЛТУРНИ,СЛАВЯНСКИ И ХРИСТИЯНКИ ВРЪЗКИ!!!
ЖАЛКОТО Е ,ЧЕ РУСИЯ НЕ ОСЪЗНАВА ,ЧЕ ОТСЛАБВА СОБСТВЕНАТА СИ ИДЕНТИЧНОСТ ПО ТОЗИ НАЧИН, ОТРИЧАЙКИ БЪЛГАРИЯ И НЕЙНИЯ ЦИВИЛИЗАЦИОНЕН ПРИНОС......, А НИЕ СМЕ БРАДСКИ НАРОДИ...
10:30 28.05.2020
21 Поправка
До коментар #4 от "факти":
С извинение, на "дори", а най-вече руските олигарси се спасяват на запад. А защо ли нашите се чувстват комфортно тук?...Коментиран от #23
10:30 28.05.2020
22 Наблюдател
Коментиран от #25
10:35 28.05.2020
23 Поправка
До коментар #21 от "Поправка":
да се чете НЕ "дори" :)10:36 28.05.2020
24 az #Победа75
Право куме в Очи !!!
Коментиран от #64
10:38 28.05.2020
25 Да де
До коментар #22 от "Наблюдател":
ама само на една част от българите, приятелю, на една много малка част...10:38 28.05.2020
26 Мим
10:47 28.05.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Сержант
Съгласна ли сте с тази интересна теза другарко Ирина Алкснис ? Как ли ще приемат в Русия това?
.. Така , че айде да се уважаваме взаймно двата народа и да се занимаваме в отношенията си с градивни неща.
Коментиран от #37, #51, #61
10:51 28.05.2020
29 Генерал 🇧🇬
А какво да кажем за Гърците, които имат държава от няма и 200 г. и увеличават територията си близо пет пъти за сметка на България. От тези земи избиват и гонят българското население, останалите задължават да изучават гръцки език и история. Всички български книги, древни паметници и находки са унищожени. Всички български топоними,имена на градове, села, реки са сменени с гръцки.
А какво да кажем за Турция, която направи същото като Гърция плюс 500 г. клане и издевателства.
А какво да кажем за САЩ - избили хиляди мирни българи и разрушили инфраструктура за милиарди през ВСВ, а днес вече 30 г. след като са тук, отново страната ни е в разруха и мизерия, а историята ни изкривена както никога до сега.
Какво да кажем за Англия, Франция или Германия, които не веднъж са ни разпокъсвали...
Няма спор, че руснаците са ни вредили, но са и помагали,за разлика от други. Така че, нека враговете на България караме поред, от началото. Русия е на опашката.
Коментиран от #80
11:06 28.05.2020
30 Георги Илиев Митев
11:30 28.05.2020
31 СТИГА ВЕЧЕ
Коментиран от #32, #49
11:50 28.05.2020
32 Така е
До коментар #31 от "СТИГА ВЕЧЕ":
да,да, а един мармот завива шоколада в станиол...12:20 28.05.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Предлагащ
12:26 28.05.2020
35 Нищо ново
12:28 28.05.2020
36 Русия е само лъжи и престъпления
Подобно масово психическо разстройство се лекува със строга диета и тотална изолация. Рецептата е бой, глад и санкции до откат.
12:42 28.05.2020
37 Бат Мишо
До коментар #28 от "Сержант":
До СержантАКО бяхме изпратили армия на страната на оста руснаците нямаще да загубят - просто превратната точка нямаше да е сталинград а примерно 200 км по натам - Щяха просто америте и англетата да я нагънат малко по яко и да дадът примерно 4 милиона убити вместо 400 000 и пак щяха да пречупят Райха САМО ЧЕ ТУКА ЩЕШЕ ДА Е КАРТОФЕНА НИВА и армията ни кът моя и твоя дядо ИЗТРЕБЕНА ДО КРАК ИЗ РУСКИТЕ СТЕПИ а нас да ни бомбардират ДОКЪТ СЕ ПРОДЪНИ по американски кът дрезден...просто минава номера с изчакването на америте рашките да им свършат работата НО АКО СЕ НАМЕСИМ и 10 мил армия на райха стане 11 милионна РУСИЯ НЯМАШЕ ДА РУХНЕ ,просто америте щяха да отворят фронта по рано по неподготвени с повече жертви И ЗА РАЗПЛАТА С ЗЛОБНИ БОМБАРДИРОВКИ има ли логика а и НАЙ ВЕРОЯТНО да ни удари и турция кът пратим армията из сибир
Коментиран от #38
12:57 28.05.2020
38 Сержант
До коментар #37 от "Бат Мишо":
Идеята на написаното е, че си правя мисловно-исторически акробатики от Руски тип. И после разбира се информирам общественоста за прозренията.13:02 28.05.2020
39 Казуар
13:04 28.05.2020
40 Бат Мишо
13:09 28.05.2020
41 Абсолютни глупости
13:13 28.05.2020
42 Стефан
13:15 28.05.2020
43 Бат Мишо
Коментиран от #46, #47
13:17 28.05.2020
44 Щерю
13:23 28.05.2020
45 аффд
13:24 28.05.2020
46 Стига с фантазиите
До коментар #43 от "Бат Мишо":
Голям военен пишман аналитик си. Като такъв би трябвало да знаеш, че по онова време американците са нямали повече атомни бомби. Една за опит и по една в Нагазаки и Хирошима. Така, че нищо от това което казваш нямало е как да се случи. Ама от такива военни пишман аналитици сме преживяли три нац.катастрофи...13:28 28.05.2020
47 Сме бат мишо
До коментар #43 от "Бат Мишо":
Какъв военен аналитик си бре? Та ти дори не умееш да пишеш граматически правилно.....хахаха13:30 28.05.2020
48 Пе цимпой
До коментар #8 от "минчо":
Ех,Минчо да те удар човек с една тесла13:35 28.05.2020
49 Варненска Батка
До коментар #31 от "СТИГА ВЕЧЕ":
Ако си от Варна, ще ти стъжня живота.Коментиран от #57
13:39 28.05.2020
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Късоглед
До коментар #28 от "Сержант":
Много недалновидна теза.А цената?Ако бяхме взели това решение ,дядо ти щеше да е загинал на Източния фронт и ти нямаше да се родиш.Англичаните и задокеанците щяха да бомбандират не само София,но и цялата страна.Руснаците нямаше да минат през България,а щяха да я разгромят.Последиците за загубилите войната са безкрайни репарации и териториални претенции на съседни страни.14:04 28.05.2020
52 Катюша
14:16 28.05.2020
53 горби
Коментиран от #58, #60
14:30 28.05.2020
54 фон дер лайнен
14:47 28.05.2020
55 BMW5
До коментар #12 от "РЕАЛИСТ":
Те Кирил и Методий може да нямат общо с България, но явно не знаеш, че азбуката наречена кирилица е съставена от учениците им, а не от Кирил (той създава глаголицата). А учениците Климент, Наум и Ангеларий работят В БЪЛГАРИЯ в Охрид (който е в България) по поръчка, може да се нарече държавна поръчка на българския цар.Коментиран от #65
14:48 28.05.2020
56 стоян георгиев
Коментиран от #62
15:02 28.05.2020
57 СТИГА ВЕЧЕ
До коментар #49 от "Варненска Батка":
Живея до Колхозния пазар , ако мислиш да идваш сам откажи се най - малко още трима докарай , незабравяй чакам .15:10 28.05.2020
58 Сержант
До коментар #53 от "горби":
Имам в предвид психологическият ефект върху Руснаците от написаното, а не ,че го мисля сериозно. Примерно информацията да е от нашият културен център там навръх военния им парад, който ще е скоро. Как ли биха реагирали?Коментиран от #79
15:14 28.05.2020
59 Наблюдател
16:03 28.05.2020
60 Шрот
До коментар #53 от "горби":
Прав си . От историята знаем , че който се е опитал да помогне с армия на германците на Източният Фронт , само им е навредил. На Източният фронт воюват танковите армии , масираната авиация , помитащите артилерийски канонади . И един милион армия без танкове , е равно на един милион армия , лежаща под танкове . единствено германците можеха да воюват пълноценно , защото имаха напълно комплектовани танкови , и моторизирани дивизии . През останалият" шрот" ( некачествени отсевки) , руснаците извършваха своите стратегически пробиви , и поставяха германците в крайно тежко , безизходно положение. Да си припомним чувала при Сталинград , осъществен през позициите на румънци и италианци, които уж трябваше да удържат фланговете.Коментиран от #73
16:23 28.05.2020
61 Крокодил
До коментар #28 от "Сержант":
Всъщност, ако бяхме пратили армия срещу СССР, най- вероятно тази армия щеше да мина на страната на руснаците! Това е и основният довод на цар Борис пред германците, да не се изпраща армията ни на Източния фронт!!! Това че политиците ни говорят срещу Русия, не значи че българите мразят руснаците, точно обратното е!!Коментиран от #63
16:23 28.05.2020
62 Гледна точка
До коментар #56 от "стоян георгиев":
Ако България има безспорен принос в ограмотяването на славяните , то тогава за Източно- Римската Империя трябва да се говори , като за слънцето, въздуха , и живота .Коментиран от #67
16:29 28.05.2020
63 Хитър па чак умен
До коментар #61 от "Крокодил":
Или както е обяснил обстойно "Цар Борис" българската армия ще премине веднага на руска страна , заедно с духовата музика.16:33 28.05.2020
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 ключаря
До коментар #55 от "BMW5":
Ей това е Гръцката кражба на БЪЛГАРСКА история - прав си, Кирил създава глаголицата, която просъществува много малко време, а Климент създава БЪЛГАРИЦАТА, вземайки за основа всичко известно му до тогава, както между впрочем е направил и Кирил преди него и слава Богу тогава не е имало патенти, иначе и двамата май щяха да плащат.Къде е гръцката хитрост ли? - ами, когато падаме под Източно-римско робство съзнавайки силата на писмеността техните протежета много хитро подменят името на бъларицата с "Кирилица", въпреки, че много ясно са съзнавали, че българският цар не е одобрил азбуката на Кирил Философ и е поръчал и съответно заплатил за създаването на различна от Кириловата - азбука.Това е умишлена фалшификация, повтаряна хилядократно и както обикновено една лъжа повторена 1000 пъти се превръща в истина.Иначе, сега и монголците щяха да пишат на БЪЛГАРСКИ, а и щяхме да коворим за БЪЛГАРИЗАЦИЯ на интернет и софтуерите, а не за кирилизация.Коментиран от #70
16:44 28.05.2020
66 Стефан
До коментар #15 от "Обективен":
Има едно интервю на генерал Решетников с руски водещ - КАЗА ГО В ПРАВ ТЕКСТ - НЕ ТЕ, НИЕ ГИ ПРЕДАДОХМЕ, а колкото до 30 сребърника, то точно БКП натрупа външен дълг от над 10 милиарда долара, така че не говори глупости, дълга трябва се връща, това вашето е особен вид мазохизъм, КАК МОЖЕ НИЕ ДА ГИ ПРЕДАДЕМ И КАКВО ТОЧНО ОЗНАЧАВА тази дума, разпадна се СИВ , разпадна се Варшавския договор и то с ПОДПИСА на руския представител, вменяваш на хората виновност без да имат такава.16:57 28.05.2020
67 стоян георгиев
До коментар #62 от "Гледна точка":
източната римска империя задава стандарти ,които налага през съюзника си българия.тези стандарти са адаптирани именно от българия към близките и народи ,станали проводници на православието и кирилицата и отселели въпреки разпада на въпросната източна империя.та не виждам драма в което.ако българския цар борис първи не бе приел избягалите от провалената византииска мисия в моравия ученици на кирил и методи и ако въпросния цар не бе инвестирал в тях и не бе изградил двата центъра в преслав и охрид,въпросния проект щеше да е мъртвороден и отдавна забравен.подобно щеше да е и с православието при руснаци,сърби,власи,украинци, молдовци ...ако българия бе станала да речем католическа страна.едва ли католическа българия и католическа унгария щеше да оставят православие в сърбия или румъния да не говорим за киевска рус.за справка лесно може да провериш как е завършил православния проект в морава след обединените удари на немци и унгарци.тва в русия много добре се знае и им е ясно.когато сме били в добри отношения руските академици са го показвали и демонстрирали ,но при напрежение ,руските политици са излизали със становища подобни на македонските такива!демек смешни и жалки!Коментиран от #71
17:08 28.05.2020
68 Правилно
17:15 28.05.2020
69 ира
17:21 28.05.2020
70 Време за размисъл
До коментар #65 от "ключаря":
Имало е нещо много по лошо от патент , и авторски права , и се е наказвало с изгаряне на клада , избождане на очи , рязане на език , ръце , сваряване в казан - все хубави неща . Това са били" ерес" , "догма" - Господ не може да се слави на друг език освен гръцки, латински , еврейски , и да се пишат светите книги на други езици и азбуки. Така големите империи са успявали да държат в подчинение , и колонизация неориентираните племена . Но настава великата битка, между Латинската и Православната църква , кой ще колонизира първи племенните групи славяни - цяло море , до Урал . Византийците , нали са хитри и подмолни гърци , решават да го направят чрез техният достъпен език , и измислят славянската азбука за това начинание. И НАЙ-ВАЖНОТО, УСПЯВАТ НА ВСЕСЕЛЕНСКИЯТ ЦЪРКОВЕН СЪБОР ДА ОТМЕНЯТ ЕРЕСА И ДОГМАТА < И ВСЕКИ ДА СЛАВИ ГОСПОД НА СВОЯ ЕЗИК И АЗБУКА , ЕДИН ВИД Я УЗАКОНЯВАТ . Иначе не Климент , Черноризец и други, нямаше да могат да драснат и едно ченгелче. След което настъпва яростна битка между гръцките и латинските духовници , и ние се възползваме от положението да си извоюваме някаква относителна самостоятелност , изразена в усъвършенстването на Кириловата Азбука по наш образец , но истинската причина е еманципиране и скъсване с васалитета към Византия изразен с няколко успешни войни.Коментиран от #75
17:23 28.05.2020
71 като политици
До коментар #67 от "стоян георгиев":
По скоро васала си България , относно времената за които говориш. Все пак от позицията на васал на ИРИ , до скъсване с васалитета при Симеон - него за това го наричат ВЕЛИКИ , защото повежда няколко успешни войни , прогонва промиващите мозъци гръцки духовници , и нарежда нова азбука с която да се отличим , и скъсаме с колониалният си статут към Византия. Използвал си думата "проводник" към останалият славянски свят , и тя е най-правилната и точна.Коментиран от #82
17:38 28.05.2020
72 Абориген БГ
Русия каза: "Гледайте си работата!".
Косвено унищожихте България, нямахме Кастро, който каза на Елцин: "Няма да руша Куба".
Русия предаде България - България е ограбена, без суверенитет, икономика и морал.
17:47 28.05.2020
73 Шоко
До коментар #60 от "Шрот":
Ами то и във футбола е така , търси се слабото място на противника . Не може да разчиташ на Румънци и Италианци да ти пазят фланговете , това не е тяхна война . Каква мотивация могат да имат тези млади войничета от Италия да се бият в далечна страна , която не им е сторила нищо лошо?18:24 28.05.2020
74 Художника
До коментар #5 от "Професора":
"Професоре", пиши си сам 2-ка! Кирилицата е създадена в Преславската книжовна школа. Повече няма да ти обяснявам!18:40 28.05.2020
75 стоян георгиев
До коментар #70 от "Време за размисъл":
тва е вярно от части обаче.писмени езици имат също грузинци и арменци които са християни и то от преди нас.демек можело е да има писменност и черкуване на друг такъв както е в латинската част на света.там има да речем немски ,но в католическите храмове църковните служби и писания са били на латински.та наистина е помогнало тва с отменянето на догмата за езиците,но не е основно за езика.българите биха приели писменост дори да неможеха да се черкуват на нея.просто в периода на царете ни борис и симеон,а и на петър в българия чрез писменноста се стандартизира езика ни и ставаме хомогенни като народ,което е било много важно за царете ни.та борис би приел учениците на кирил и методии независимо от църковните събори.другото в хипотезата ти също не е много ясно дали е така ,а именно че солунските братя са изпълнявали държавна мисия на източната римска империя при създаването на писменноста.няма такива данни и хич не е ясно че е станало така!възможно е те да са го сторили поради религиозни или хуманитарни и лични съображения.предвид тоталното им унивиняване в рим съм по-склонен да приема именно тази хипотеза.ако папата бе усетил че са шпиони или емисари на византия нямаше да има такова отношение към тях в рим.21:07 28.05.2020
76 Роко
До коментар #5 от "Професора":
Професорче ма Климент е българин, Охрид е български гради Климент е управител на този български град назначен там от българския княз Борис. А и гнома в изказването си изобщо не споменава Климент (той и не знае за него в милиционерското училище образованието не е на голяма почит там те учат на други неща). Той говори за солунските братя (има късмет че гърчулята са пропуснали тази реч иначе щяха да му стъжнят живота)07:11 29.05.2020
77 Роко
До коментар #7 от "VENOM":
Хубаво е малко история да научите руските подлоги.07:12 29.05.2020
78 Роко
До коментар #15 от "Обективен":
Приятелю много правилно си го казал "учениците на Кирил и Методий са се ВЪРНАЛИ в България". В България се връщат тези от тях които са българи предадени са от немските власти на българските (немците са знаели че не е хубаво да ядосваш българите пък и са ни били съюзници). Всички останали ученици са продадени като роби. Така че без България делото на Кирил и Методий щеше да умре. Климент е български управител на българската област Кумитчевица (с името Македония тогава са се наричали други земи) назначен там от българския владетел, за да организира там книжовна школа (стедновековен университет). В Киевска Русъ приемат християнството от Константинопол и в началото богослужението се извършва на гръцки едва след като попадат в българската зона на влияние (явно след някоя война България придобива правото да цивилизова севера) започва да се извършва на български и така е и до днес. Българския както и гръцкия са чужди на местните народи особенно на управляващите там (те са скандинавци)07:31 29.05.2020
79 хахаха
До коментар #58 от "Сержант":
може би не знаеш, но в Русия знаят за български доброволчески батальон на страната на Германия...ако ти е интересно, потърси инфо08:32 29.05.2020
80 Оливиа
До коментар #29 от "Генерал 🇧🇬":
Много добре казано..10:15 29.05.2020
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 стоян георгиев
До коментар #71 от "като политици":
борис първи не е васал на византия или източната римска империя.напълно самостоятеле владетел оказващ натиск над империята и получил от нея автокефалност за църквата ни както и помощ за признаването на богосложенията на български.борис първи не случаино е признат за цар.преди него също не сме васали на империята напротив,постоянно я поставяме под натиск и тя ни плаща почти през цялото време на съвместно съжителство.българо-византииските военни конфликти завършват в голямата си част с български победи,което също е показтелно!българия обаче има и интереси в посока византия както и обратното е вярно.така че и в дълги периоди сме съюзници ,което е причината да приемем християнството именно от тях,въпреки че има поне няколко периода в които българия е готова да го замени с католицизма!Коментиран от #83
12:13 29.05.2020
83 като политици
До коментар #82 от "стоян георгиев":
Стоене , умен си като манастирска гугутка , и компетентен , като на агнето майка му. Борис 1-Михаил няма нито една спечелена война. Един от най-слабите български владетели на бойното поле. Воюва срещу латините - неуспешно . Воюва срещу хърватите -неуспешно . Синът му Владимир-Расате , заедно с 12 боили е пленен. Срещу обезкървената България тръгва и Византия, с армията си , и започва да превзема един след друг българските градове -крепости, ЩОТО ТИ НАРИЧАШ ВИЗАНТИЯ - СЪЮЗНИК , и аз нямам обяснение на това. Борис е притиснат до стената , той е обещал първо на римо-католиците , да припознае католицизма , но при тези обстоятелства , Борис избира спасителният вариант да се врече във вярност на Византия , и приеме тяхната вяра , срещу което Византия изтегля армиите си , и даже ни подарява някаква територия . Владимир Расате - първородният син и наследник на престола е свален и ослепен , а на негово място идва Симеон , който до това време , е ял византийският хляб , и е обучаван , като висш византийски сановник , в Магнаурската Школа . По този начин византийците смятат , да продължат васалитета на БЪлгария , но уви , излязли са им криви сметките , и Симеон не е бил "мек бадем" като баща си.Коментиран от #84, #100
17:46 29.05.2020
84 Роко
До коментар #83 от "като политици":
И двамата със Стоенчо ръсите глупост след глупост. Борис бил воювал срещу латините?!?!? 🤣🤣🤣 Кви латини бе? Къде ги е намерил? Латини няма от 338 година преди Христа когато Рим ги завладява. Войната на българи и немци срещу Великоморавия била загубена? Затова сигурно след нея немците си правят там каквото искат изхвърлят учениците на Кирил и Методий (тези с български произход са предадени на Борис останалите са продадени в робство) и окончателно налагат латинското богослужение във Великоморавия. Та викаш Борис бил станал васал на ИРИ когато приема кръщението. И сигурно защото става васал ИРИ му подарява областа Загоре (само за справка това е областа която изхранва Константинопол и една от най - богатите области на империята). Да знаеш така се прави някого васал. От 866 до 893 ИРИ не смее да нападне България (27 години мир) явно нещо е плашело ромеите и явно не е слабостта на българския владетел. Само няколко месеца след като Борис поставя Симеон на власт ромеите го предизвикват (нещо което не са смеели да направят при баща му). Пак Симеон губи Панония от маджарите 895 година (това е следствие от първата му война с ИРИ уж спечелена)Коментиран от #85, #86, #87, #88, #92, #102
19:25 29.05.2020
85 Малко инфо
До коментар #84 от "Роко":
През 1204 г. рицарите от Четвъртия кръстоносен поход, начело с френския рицар и граф на Фландрия и Ено Балдуин, нахлуват във Византия. Калоян им предлага своята помощ, но те я отхвърлят. На 12 април 1204 г. западните рицари превземат Константинопол и обявяват създаването на Латинската империя. Те отново отхвърлят предложената от цар Калоян за подкрепа. Неочаквано ромейската аристокрация в Тракия се обръща за помощ именно към Калоян. Ромеите се заклеват да го приемат за свой владетел, ако им помогне да се избавят от властта на рицарите. Въстанието на гръцката аристокрация избухва в началото на 1205 г. Латинският император (наскоро коронясаният Балдуин I) тръгва на поход, за да накаже непокорните градове в Тракия, с всички войски, които има на разположение. Когато стига до Адрианопол (Одрин) на 29 март 1205 г., той вижда над крепостните стени да се вее знамето на цар Калоян. Рицарите обсаждат града, като се опитват да подкопаят крепостните стени. През това време те биват подложени на непрекъснати нападения от куманската конница.На 14 април 1205 г. се провежда битката при Одрин, една от най-великите и значими битки в българската история, в която цар Калоян напълно разгромява кръстоносците. Битката започва с вихрена атака на куманите, които веднага след това демонстрират мнимо бягство, за да подмамят армията на рицарите. Част от кръстоносците се втурват да ги преследват, увличайки и други след себе си, включително и император Балдуин. Така куманите ги отве
Коментиран от #89
21:44 29.05.2020
86 Малко инфо
До коментар #84 от "Роко":
Та какво казваше за Латините дето не са съществували от 338г.21:46 29.05.2020
87 Този коментар е премахнат от модератор.
88 Латино танци
До коментар #84 от "Роко":
Има такова животно , носещо името "Латинска Америка " от къде ли е дошло.Коментиран от #91
22:19 29.05.2020
89 Роко
До коментар #85 от "Малко инфо":
Браво чел си нещо но не си го разбрал. А и какво общо има това? Може би си въобразяваш, че рицарите основали така наречената Латинска империя са латини? Не необразовани приятелю те са французи, белгийци, италианци, англичани, поляци, унгарци и т.н. въпросния Балдуин е французин не латинец. Да говорел е латински както и по - голямата част от благородниците в Европа.22:58 29.05.2020
90 Роко
До коментар #87 от "Роко Бароко":
Пич стига чете свободни съчинения по темата. Този диалог никога не е воден това е художествена измислица. Борис е изправен пред "тежката" дилема от кого да приеме християнството от Рим които не предлага нищо освен християнизация или от Константинопол които освен това предлага областа Загоре и автокефална църква. Колко ли му е било трудно да вземе такова тежко решение?Коментиран от #93
23:11 29.05.2020
91 Този коментар е премахнат от модератор.
92 Латини и Латинки
До коментар #84 от "Роко":
- Много преди онова време , когато Германският Император Карл Пети , е говорил на немски само с конете си, а германските дворяни и образовани хора , са говорили само на ЛАТИНСКИ , и се срамували от родната си немска реч , във "варварска" България Кирил и Методи са създали и разпространили -древно-българската писменост.Коментиран от #95
07:27 30.05.2020
93 От зор е
До коментар #90 от "Роко":
Ми не е било толкова трудно такова решение , особено когато са ти подложили държавата на византийска въоръжена агресия , а си слаб военачалник , в бойните умения та няма никакъв , и няма какво друго да противопоставиш. За съжаление , това е било историческа грешка . Католическият свят столетия е бил по- силната карта , централна Европа , Великите Географски Открития . В историята няма "ако" , но ние щяхме да сме в общ фронт срещу османските завоевания , а нямаше да сме жертви на османци и латини обединени в общ фронт срещу България и Константинопол. Казвам го като православен християнин.Коментиран от #96
07:44 30.05.2020
94 Хоп троп
До коментар #4 от "факти":
Българските олигарси къде се спасяват?09:06 30.05.2020
95 Този коментар е премахнат от модератор.
96 Роко
До коментар #93 от "От зор е":
Приятелю когато един владетел през средновековието загуби война му ВЗИМАТ територия не му ДАВАТ. А Борис след тази война получава областа Загоре това е цялата територия от Пловдив до Бургас на юг до Странджа житницата изхранваща Константинопол една от най - богатите области на империята. От новата граница до столицата на империята българската конница вече е можела да стигне след еднодневен преход. Борис бил слаб военачалник?!? Защо мислиш така? Борис не е губил земи предава на синовете си по - голяма държава отколкото е получил от баща си. Или си на мнение че само ако един владетел води непрекъснати войни е добър владетел? Ще те изненада но не е така. Пример за българите синът на Симеон Петър въпреки че не е водил войни е по - велик от баща си. Когато България е завладяна от ИРИ всеки водач на въстание се е кръщавал Петър, а не Симеон въпреки че логично щеше да се кръстят Симеон (заради неговите победи). И така двеста години до въстанието на Асен и Петър (с рожденни име Теодор става Петър когато вдига бунта) Защо? Защото в паметта на българите Петър е по - силния от двамата владетели. Колкото до единния фронт срещу турците ако е бил избрал католицизма това е пълна глупост. Католическа Европа помага според силите си, а по време на турското нашествие те не са кой знае какви. Ренесанса е още в самото начало, Европа е бедна и гладна с относително малко население (чумата вилнее от сто години). Отделно Англия и Франция са изтощават във война от 50 години, ИспанКоментиран от #98
10:12 30.05.2020
97 Роко
10:18 30.05.2020
98 Само си дискутираме
До коментар #96 от "Роко":
Приятелю , това със загубените териториите е било актуално почти винаги. Но има и нюанси, когато управниците на територията съвсем умишлено се отказват от суверенитет. по добре е да спечелиш съюзник , отколкото да спечелиш една територия с война и насилие , и да я удържаш отново с кръв и насилия . Превитата на сила диня не сладни , както е рекъл бай ти Исмаил от филма "Време Разделно" . И византийците виждат своя шанс чрез човеколюбивата християнска религия , да накарат зелената диня да узрее от само-себеси .За целта ще варят главите на българите десетилетия , докато се получи етнос, верен на Константинопол и патриарха. Българската държава всъщност е изпълнявала много важна роля за сигурността на Византия . Столетия е спирала като стена азиатските нашествия към гърба на ИРИ докато те са воювали с арабите . Чрез религия, е могло да се асимилира българо-славянският етнос по добре от меч и копие , защото асимилирания , съвсем истински ще вярва в правотата на това което прави, и няма да е във конфликт със себеси , и заобикалящият го свят . И византийците няма как да пропуснат подобен шанс , още повече , че от запад напират папските кардинали , и рицари.Коментиран от #99
15:32 30.05.2020
99 Роко
До коментар #98 от "Само си дискутираме":
Надявали са се да асимилират българите както много други народи, но точно тук Борис ги разгромява което го прави един от най - великите български владетели. Само за няколко години постига българска национална писменост и български език в богослужението. На другите народи им трябват столетия да го постигнат. Но всичко това няма как да бъде постигнато ако българския владетел не е силен и няма зад гърба си силна армия18:51 30.05.2020
100 стоян георгиев
До коментар #83 от "като политици":
тва че пишеш щуротии не е проблем,всеки може да го прави,но че хеитиш и обиждаш вече е.ако искаш да водиш дискусия се обозначи първо.демек сложи си постоянен ник,а не като ти наритам тъпотиите да смениш ника и с нов да включиш в друга посока.та сега вземи чети и записваи.къв полководец си не е важно,дали разбра?важно е къв си политик.българия има едни от наи-силните военни и армия през 20 ти век и едни от наи-слабите политици и резултата го виждаш.слабия военачалник борис прави нещо което никоя друга страна в европа не постига в онзи момент.собствена независима църква,собствен писмен език и огромна територия в която се асимилира населението в българска посока с огромна скорост.именно от борис и неговите постижения си продукт и ти ,колкото и другарите да са ти промивали мозъка през последните 70 години.нехомогенната група народи живеещи в българската държава се асимилират в съвременните българи именно при него и сина и внука му.само че процеса е стартиран от него.борис за мен е по-велик от симеон щото успява да създаде работеща система ,която да дава плодове и след смъртта му.симеон се проваля именно там.неговия син петър спира възходящия тренд на българската държава .що се отнася до воините на борис.хубаво е да четеш уикипедия ама не е достатъчно.воината със сърбите дето е пленен расате е спечелена от борис.може да провериш как завършва ако те интерасува де!слабия борис увеличава българия в наи-болната за византия зона именно подстъпите за константинопол.Коментиран от #101
15:35 31.05.2020
101 стоян георгиев
До коментар #100 от "стоян георгиев":
та такива ми ти работи хеътърче!българия както ти писах не е васал на византия,колкото и в ссср и сега путинландия да ти спусакт тия опорки.българия за 200 годин отвоюва,нали прочете?отвоюва!!!територия с големина колкото съвременна българия,сърбия и македония и албания взети заедно зад стратегическата граница за византииците която е дунав.така ли постъпват васалите?освен че я отвоюва българите разрушават църковната и етническата структура на зоната.сменя се етническия и верски състав на населението.та така ли постъпват васалите бе другар??и расате не е свален за да се угоди на византия ,а щото се е издънил и то много сериозно срещу политиката на борис,която се оказва много далновидна,предвид че е отселяла и до днес близо 1200 години по-късно.та верно има гугутка помежду ни ама не съм аз,а я се сети кои е?15:36 31.05.2020
102 стоян георгиев
До коментар #84 от "Роко":
я и тоя ,кое е глупост дето съм писал?я напиши кое дето съм писал не е истина?тия неща за латини и т.н. аз не съм ги писал.очаквам извинение!Коментиран от #103, #104
15:38 31.05.2020
103 Роко
До коментар #102 от "стоян георгиев":
Пример в 75 пишеш че папата не бил усетил че Кирил и Методий са емисари и шпиони на Византия. Напротив той ги приема точно защото ги смята за такива. По това време папата е в открит конфликт с императора и търси подкрепата на Византия. Той смята че глаголицата и богослужението на славянски език е византийска инициатива и това е причината да я признае (нещо което никой папа няма да направи с друга азбука и език). Така и ти като трола с когото спориш обявяваш Борис за слаб пълководец. На какво основание загубил войната с Великоморавия? Да ама не след тази война която германците (съюзници на Борис) очевидно са спечелили колят и бесят там (разгонват учениците на Методий унищожават книгите им а тях ги продават като роби единствено тези с български произход са предадени на Борис и избягват робските пазари). Бил загубил войната с Византия? Ама друг път. Историята която ни представят е следната срещнали се българи и ромей и Борис като видял ромейската войска се разтреперал и се съгласил да приеме кръщението от ромейте. Само да ти припомня един от предшествениците на Борис е свален от трона само защото след битката не преследвал бягащите ромей. Та как мислиш какво щеше да се случи с Борис ако беше направил глупостта която му преписват? Ще ти кажа веднага щом го предложеше боилите щяха да го скъсят с една глава и да изберат друг на негово място (има такъв прецедент).Коментиран от #105
21:48 31.05.2020
104 Роко
До коментар #102 от "стоян георгиев":
В 100 казваш че Петър (927 - 969 един от най дълго управлявалите български владетели) един от най - великите български царе е спрял възходящия тренд на България. Явно затова когато Византия завладява България всеки който се е опитвал да възстанови България когато е вдигал въстание се е наричал Петър. Сигурно е искал да покаже че ще е слаб владетел като Петър?🤣🤣🤣 Не искал да покаже че ще е силен и мъдър като него (не като баща му всеки може да си играе на войници но не всеки може да управлява) Но какво ли са знаели българите тогава няма ли са Уикипедия където да прочетат колко е слаб владетел.22:08 31.05.2020
105 стоян георгиев
До коментар #103 от "Роко":
не си прочел добре кво съм писал.писах дослвно че хич не е ясно ква е била причината за създаването на азбуката и мисията на солунските братя в моравия.и затова дадох пример с папата ,които наистина първоначално смята кирил и методии за византииски шпиони ,но след разговор с тях и личната им защита променя мнението си.тва е исторически факт.не случаино кирил е погребан във ватикана и гроба му е запазен и почитан.методи се прибира в моравия и живее необезпокояван и забежи папата го ръкополага за епископ на велика моравия.така ли постъпват папите с шпионите?след разговора във ватикана и смъртта на кирил методи живее и работи в моравия още 16 години!!!! демек както казах в онзи пост хич не е ясно кви са мотивите на братята за тази мисия.възможно е да са религиозни ,научни или хуманни.тва дето си писал за азбуката не е вярно.папата няма проблем със създаване на писменност.писменност имат и грузинци и арменци и са нямали никакви драми заради това.проблема е с богослужението ако то е на латински езици писменни бол.ще те шокирам ,но папата приема глаголицата и позволява богосолжение на нея в рим,като приема старобългарския за стандарт заедно с латинския и гръцкия.това става малко преди смърта на кирил в рим.Коментиран от #106
00:13 01.06.2020
106 стоян георгиев
До коментар #105 от "стоян георгиев":
за спора с трола,не обявявам борис за слаб пълководец напротив изразявам иронията си и му обяснявам че въпросната воина със сърбите която тои обявява за фиаско на борис всъщност е победа погрешно отразена в статията на викито.само че има нещо много важно и тва го писах на трола за да го знае ,че не пълководците са успешни ,а политиците.добрия полководец със слаби политици не постига резултати.дадох му пример и с превземането на подстъпите на адрианопол.та чети кво пиша .петър е велик български цар,но променя тренда щото след 40 години мир заради които е помнен се оказва че че неможе да води страната ни във воина и загубва огромната и подредена страна буквално за няколко години.да наистина е помнен с добро ,но при него започва падането на българия,което самуил забавя ,но уви не спира.до петър българия експанзира на балканите и въобще.нови територии,нови успехи...при петър тръгва обратно и буквално за кратко време губим сувернитета си.та чакам извинение.Коментиран от #108
00:14 01.06.2020
107 Роко
Коментиран от #109, #110
07:42 01.06.2020
108 Роко
До коментар #106 от "стоян георгиев":
Поправи ме ако бъркам но въпросния тренд продължава и при Самуил той завладява Епир и Тесалия които никога не са били български преди това.08:15 01.06.2020
109 стоян георгиев
До коментар #107 от "Роко":
пак ти казвам петър е добър цар ,но обръща тренда,до него българия експанзира ,а при него губим територия и траино се превръщаме в жертва ,което никога преди това не е било.тва че губим страната си при него в края на живота му не е оправдание.повтарям губим пълния си сувернитет.самуил го въстановява след като е загубен.та представи си една огромна уредена и агресивна държава при симеон ,която живее в мир 42 години и постоянно губи територии,като в края на управлението е завладяна от украинците ,а в последствие от византия.пълно падение.самуил наистина завзема епир и напълно завладява сърбия,но губи много по-важни и стратегически територии за нас българите,освен това тои вече в съвсем различна позиция по отношение на византия и въпреки победата при траянови врати българия вече е жертвата в конфликта с византия нещо което никога не е било до този момент.няма сравнение със симеон,които увеличава територията ни максимално,въпреки че губи някъде по нещо тои печели глобално и българия върви напред.за съжаление тои не успява да предаде този тип управление на сина си както му е било предадено от неговия баща!със сина на симеон завършва управлението на неговия род.сменя се династията ,което е резултат именно на провала на петър,чиито синове са отведени като заложници в цариград и в последствие въпрки лоялноста на самуил към тях не успяват да се утвардят като царе на българия и трагично загиват.та петър е наистина добър цар донесъл мир на поданиците си,но и съсипваКоментиран от #111
11:40 01.06.2020
110 стоян георгиев
До коментар #107 от "Роко":
та петър е наистина добър цар донесъл мир на поданиците си,но и съсипва всичко създадено поколения преди него.симеон не губи панония.губи севернодунавските територии ,но след това разбива унгарците и те се преселват в панония.преди това въпросните живеят в североизточно от българия.след това са преместени в северозападната или именно в панония.епир и тесалия са завладяни при симеон.петър ги губи ,а после ги завладява и самуил.11:44 01.06.2020
111 Роко
До коментар #109 от "стоян георгиев":
Така 42 години мир и ние непрекъснато губим територия?!?!? Как става този фокус? Панония от 805 до 895 е българска земя загубена е от Симеон след първата му война с Византия уж спечелена, унгарците му я отнемат. Ромейте завладяват през 970 източната част на страната, но 5 години по - късно отново е българска. Последния владетел от династията на Крум е Роман 977-997 син на Петър.20:34 01.06.2020
112 Този коментар е премахнат от модератор.
113 Този коментар е премахнат от модератор.