Вече шест години България си има министерство на туризма. Но като гледа какво се случва, човек понякога се пита какъв точно е смисълът от съществуването му. Отговорът не е труден.
На една снимка от тези дни виждаме как момичета в носии раздават торбички със сувенири и рекламни материали на туристи от Нидерландия, а на торбичките е изобразено логото на България, избрано преди 16 години от кабинета НДСВ-ДПС. Но снимката от първия за летния сезон чартър с чуждестранни туристи стана обект на присмех в социалните мрежи не заради ръченицата и носиите. Причината бе, че на слизане от самолета с чужденците се ръкуваха министърът на туризма Николина Ангелкова и бургаският кмет Димитър Николов. И никой не обърна внимание на старото лого. Имаше едно друго, което трябваше да го замести, но през 2013 избухна скандал заради съмнения в плагиатство. То си спечели прозвището “пържени яйца” и така и не бе използвано, макар за разработката да бяха платени 1,6 милиона лева от ОП “Регионално развитие”. На творческото обединение, изпълнило поръчката, бе наложена санкция от 160 000 лева. През 2015 година, след първите си сто дни като министър, Николина Ангелкова обеща логото да бъде “ремонтирано”, но това така и не се случи.
Не се появи лого и след втория конкурс през 2016, който не излъчи победител. А миналата есен Министерството на туризма реши да изхарчи нови 600 000 лева без ДДС - отново за бранд. Или по-скоро за “базова творческа концепция”.
Няколко епизода
Така от шест години България си има министерство и министър на туризма, но българският туризъм така и не успява да изгради свой бранд с добър имидж. Туризмът е в плен както на стереотипите от социализма, така и на стихийното застрояване и мутризиране на Черноморието. Затова и в него има от всичко - балкантуристки напеви и парти дестинации, шопска салата и момичета в носии, евтин алкохол, евтин секс и лека дрога, плюс малко релакс за по-възрастни чужденци. Такава е и хотелската база - микс от големи хотели и “стаи под наем” от соца, луксозни комплекси, малки и големи апартхауси, част от които са построени с пари с неясен произход.
Появилото се през 2014 Министерство на туризма (МТ) е далеч от стратегическото управление на отрасъла, който осигурява малко над 10% от брутния вътрешен продукт. Какъв е тогава смисълът от съществуването му?
Отговорът не е труден. Година след създаването на МТ министър Ангелкова получи от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) концесиите на плажовете. През 2019 те за кратко ѝ бяха отнети, след като плажовете влязоха в обхвата на Закона за концесиите. Но лобита, синдикати и, разбира се, министърът на туризма впрегнаха усилия и депутати - и ето, че само след броени месеци Ангелкова си възвърна концесиите. При гласуването миналото лято негодуваха единствено депутатите от НФСБ. Едни се възмущаваха, че се връща “тоталната власт над плажовете на министъра на туризма”, а други предрекоха “банкет на мутри по морето”.
Като вицепремиер лидерът на НФСБ Валери Симеонов бе предупредил публично, че фирми, свързани с бившите силови групировки ВИС и СИК, както и с ДПС, ще получат концесиите за най-апетитните плажове. При нас нямаме такива данни, каза през 2018 Ангелкова - точно когато “Хермес Солар”, построил летните сараи на Доган, се сдоби с концесия за плажа “Росенец”. Ангелкова е известна и със законодателната си активност срещу дивото къмпингуване и подкрепата за втори лифт на Банско, както и с незнанието си кога бившият ѝ съветник Марк Жирардели е станал собственик на “Юлен“, концесионер на ски зоната в Банско.
Изглежда, че тези активности превръщат Ангелкова в незаменим министър. Затова, според запознати, при сглобяването на третия кабинет "Борисов" ВМРО, на които било предложено да номинират министър на туризма, назовали пак нейното име.
Впрочем, от сдружение “Зелени закони” вчера оповестиха, че близо половината от пясъчните дюни по Черноморието липсват в специализираната карта към кадастъра. Тоест, не са защитени. В тази връзка да припомним, че още преди три години Ангелкова обеща картата да бъде актуализирана и “готова за следващия летен сезон”.
Анклав с плаж
От 2016 насам, когато бе построено луксозното имение на Доган в Бургаския залив, достъпът до плажа е ограничен. "Естествено, че всеки един може да отиде на всеки един от плажовете", каза Ангелкова две години по-късно, запитана за достъпа до тази ивица. След още две години се оказа, че това никак не е естествено. Наскоро активисти на “Демократична България” подадоха сигнал до кмета на Бургас Димитър Николов, за да бъде отворен пътят. “Опитахме да преминем през бариерата в "Росенец", която Ахмед Доган незаконно е поставил и ограничава достъпа на граждани до морския бряг”, съобщи във Фейсбук Иво Мирчев, член на Изпълнителния съвет на “Да, България”. Оказа се обаче, че под прикритието на инфодемията покрай КОВИД-19 Николов и общински съветници са узаконили анклава “Отманли”, деактувайки пътя от публична общинска собственост в частна. Да, министър Ангелкова не носи отговорност за пътищата, но носи отговорнст за плажа, а той вече е достъпен само за парашутисти. И, разбира се, за обитателите на частната резиденция.
Накрая да се върнем на логото. Защото след толкова време като министър на туризма май е крайно време Ангелкова да покаже профила на бранд България. Макар че туризмът си кара добре и без визия. Издействал си е 9% ДДС за нощувките, вече и 9% ДДС за заведенията. Плажните концесии са разпределени. Морето тук-там се вижда. Ако имаше и туристи, всичко щеше да е наред.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 CoV TV
Коментиран от #13
20:32 30.06.2020
2 Професора
Коментиран от #17, #21, #49
20:32 30.06.2020
3 сигурно
Коментиран от #22
20:32 30.06.2020
4 Ум Белия 🐬
20:34 30.06.2020
5 Terenski
20:34 30.06.2020
6 Дойче веле
Коментиран от #59
20:35 30.06.2020
7 Чочо
20:36 30.06.2020
8 За да
20:36 30.06.2020
9 Боко
20:39 30.06.2020
10 А за какво и е на
20:39 30.06.2020
11 габровец от варна
20:45 30.06.2020
12 Фаро
20:47 30.06.2020
13 Много далече от истината
До коментар #1 от "CoV TV":
Тази жена, е въпросителна, която не дава отговор и не оправдава очакванията на бизнеса.Това, че нейната партия я харесва , не значи, че тя може да създаде нуждите, от които има чуждия турист, в Българския туризъм.
Съвсем друго е, да ги задоволи тези нужди, чрез намеса на държавата.
Тук трябва ,да има и сърцето и душата ,но и опита в това занятие ,не партията и Премиера.
Партия, държава не оправя в България, тя я ограбва.
20:51 30.06.2020
14 Отговор
20:53 30.06.2020
15 един от многото
20:55 30.06.2020
16 jorj
20:56 30.06.2020
17 България не е в списъка
До коментар #2 от "Професора":
Прилича ми най-вече, на изтъркана подметка, погледната от долу .Днес Швеция си направи път, до още 14 държави за своите граждани, България, като дестинация не беше сред тези 14 държави от ЕО, които отварят туризма си за посетители.
Кой определя, бизнеса на България в туризма?
Кой го боли за Българите?
Кой е кой в тази държава?
20:58 30.06.2020
18 ХУ Ю
21:03 30.06.2020
19 Матей
21:06 30.06.2020
20 В.В.П.
Коментиран от #23
21:08 30.06.2020
21 Втринар
До коментар #2 от "Професора":
Няма как кобила да мяза на лъвица, просто няма как..21:09 30.06.2020
22 Не само
До коментар #3 от "сигурно":
Баща и е в строителния бизнес!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Тухлата - хотел на 3 метра от Централна гара - Пловдив е тяхна. У Ж А С!!!!!!!! БИ ТРЯБВАЛО ДА СЕ ПОКАЗВА В УЧЕБНИЦИТЕ ПО ГРОЗОТА В АРХИТЕКТУРАТА.21:16 30.06.2020
23 Даааааа
До коментар #20 от "В.В.П.":
НЕ ПАРТИИТЕ, А ПАРТИЙНИЯТ КАПИТАЛИЗЪМ ТРЯБВА ДА БЪДЕ ЗАБРАНЕН В БГ.21:17 30.06.2020
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Атанасова
21:32 30.06.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Елементарно
22:04 30.06.2020
30 Ко каза ко
22:15 30.06.2020
31 Мнение
22:31 30.06.2020
32 А бе
Коментиран от #35
22:32 30.06.2020
33 Anton
Ако можете да схванете!
ПРОСТАЦИ!
Коментиран от #36
22:36 30.06.2020
34 Грейс
22:39 30.06.2020
35 Ха ха
До коментар #32 от "А бе":
НА БАЩА СИ ДЪЛЖИ ТОВА УДОВОЛСТВИЕ. КАЛИНКА НА МАМА И ТАТИ.22:39 30.06.2020
36 Не е важно
До коментар #33 от "Anton":
Че е такава, каквато Бог я е създал. А че е ТОТАЛНА КАЛИНКА И НАПАСТ ЗА ТУРИЗМА С ОГРОМНИ, БЕЗСМИСЛЕНИ РАЗХОДИ С НУЛЕВ ЕФЕКТ.22:42 30.06.2020
37 ТОЧКАТА
22:43 30.06.2020
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 До гад*инат*а от снимката
Колко хилядарки плати бе тв*ар престъпна с пари от бг.данъкоплатец?
Или това специално е с паричките от рушветите за деня.
22:48 30.06.2020
40 Мордекай
23:16 30.06.2020
41 Бе да ги ...
23:22 30.06.2020
42 Марио Кроненберг
23:49 30.06.2020
43 За да плащаме
00:39 01.07.2020
44 Зайко Байко многознайко
01:35 01.07.2020
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Естет
03:36 01.07.2020
47 Да да
Коментиран от #54
04:19 01.07.2020
48 А БЕ
Коментиран от #50
06:10 01.07.2020
49 Еблю
До коментар #2 от "Професора":
ПО СКОРО НА КОБИЛА!06:55 01.07.2020
50 Еблю
До коментар #48 от "А БЕ":
Народните пари са в на Тиквеника в нощното шкафче!06:57 01.07.2020
51 123
Нискокачественни туристически продукти се продават на цени за най-висококачественна стока и то на премийни цени които даже и в най-развитите и скъпи страни няма. В България след като картофите са ги пипнали мързеливите български ръце стават златни на цена, а не са и картофите само.Цени на храна в Сл Бряг в ресторант- 250 гр салата -17 лв, скариди темпура 180 гр-24 лв,каламари на грил-160 гр-15 лв.180 гр панирано филе от пиле само филе-15 лв,печени тиквички 200 гр -16 лв,пилешка супа 300гр -6 лв,бъргър- 450 гр-21 лв,бъргър с пиле 16 лв-350 гр,равиоли-250 гр-20 лв, филе от сьомга със зеленчуци всичко 320 гр- 38 лв, 320 гр стейк-52 лв.пекано пиле 300 гр-29 лв/Цени в ресторант на Майями Бийч в Бг лев- супа от миди- 300гр-6.86 лв, каламари темпура 250 със сос маринара-21 лв, 12 кралски скариди на скара със сос--21
Коментиран от #58
07:01 01.07.2020
52 коло
07:48 01.07.2020
53 Красавица
09:36 01.07.2020
54 Ко каза ко
До коментар #47 от "Да да":
Е как може да напишеш "одговор"??? Това на македонски ли е?09:47 01.07.2020
55 НРБ
Българин=Корупция, крадец, лъжец, мошеник.......
11:19 01.07.2020
56 тъпанари
11:28 01.07.2020
57 ттт
11:29 01.07.2020
58 ттт
До коментар #51 от "123":
Министърът трябва да направи така, че тези цени да не са изгодни. Тоест при тях данъците да са такива, че ресторантьора да има по-малка печалба, отколкото при два пъти по-ниски цени. И освен това трябва да намери механизъм, как да лови онези селски тарикати сред ресторантьорите, които се опитват да изиграят държавата и да им наложи такива глоби, че да се принудят, да си продадат ресторантите. Ако ще е само да рекламира, не разбирам, защо това ще става с нашите пари. Има си асоциация на хотелиерите и ресторантьорите, да си заделят средства за реклама. Гледам големите вериги магазини си правят реклама, не им я плаща България.11:35 01.07.2020
59 куку руку ку
До коментар #6 от "Дойче веле":
И аз така казвам, но този път съм съгласен с тях!13:17 01.07.2020
60 дон Евролеоне
Инвеститорите и проектантите все още са обладани от марксистко-ленинската естетика и социалистическия реализъм в строителството като че ли гостите ни ще продължават да са от страните на бившия СИВ (Съвет за икономическа взаимопомощ) по времето на соца.
14:27 01.07.2020
61 Черно море
16:48 01.07.2020
62 Шаран БГ
07:35 02.07.2020
63 волен сидеров
11:00 02.07.2020
64 БОРИСОВ УМЕН ЛИ Е
09:25 07.07.2020
65 КОЙТО И ДА Е ТОВА ЩЕ ПРАВИ
09:28 07.07.2020
66 до един не сте наред
14:50 26.04.2024