Публична тайна е, че служителите на мобилните оператори получават бонуси при изпълнение на определени „таргети“ - например брой сключени договори за продажба на мобилни устройства или за абонамент за нов тарифен план. За постигането на тези цели фронт офис служителите са обучавани непрекъснато да предлагат на потребителите нови тарифни планове, оферти за „лоялни клиенти“, мобилни устройства на преференциални цени, допълнителни мобилни услуги – телевизия, аудио приложения и др. Често се случва при посещение на офис на търговеца за заплащане на сметка, потребителят да бъде убеден и да си тръгне с подновен договор за нов двугодишен срок.
С оглед казаното дотук, клиентите обаче могат да се сблъскат с доста некоректни практики. Те не могат да се определят като нелоялни от страна на самата фирма – мобилен оператор, а по-скоро като недобросъвестни действия от страна на служителите, които целят да изпълнят поставените задачи, мотивирани вероятно и от бонуса, който биха получили. В хода на предлагането на всевъзможни оферти, служителите често си служат с некоректни подходи, които могат да бъдат определени най-малкото като нарушения на Закона за защита на потребителите. Същите обаче са много трудно доказуеми, предвид факта, че комуникацията е устна, а в повечето случаи потребителят просто подписва на местата с отметки, посочени му от лицето, което го обслужва.
Ето кои са някои от най-често използваните трикове, за които потребителите трябва да внимават:
- Цитиране на цената на дадена услуга без ДДС. Честа практика е служителят да предложи нова, „много изгодна оферта“, която е с 1 лев по-евтина, но...впоследствие се оказва, че тази стойност е без ДДС. Това представлява самостоятелно нарушение на ЗЗП, по смисъла на който цената, обявена от търговеца, следва да бъде крайна, с включени всички данъци, такси и акцизи. Потребителят подписва договора, в който разбира се цената е определена законосъобразно, и едва с първата си месечна сметка разбира за разминаването. Ето защо трябва винаги да се обръща внимание на написаното в договора, както и да се изисква потвърждение от служителя, че става въпрос за крайна цена с включен ДДС.
- Спестяване на информация за срокове. Вероятно всички са чували репликата „промоционална такса с 50% намаление“. Звучи добре, но в много случаи става ясно, че по-ниската цена важи не за целия срок на договора, а за по-кратък период – 3 или 6 месеца. След това потребителят получава фактура за по-висока стойност, но е късно, тъй като е подписал надлежно договора. И тук важи казаното по-горе за обръщане на по-голямо внимание върху текста на договора преди подпис.
- „Безплатни“ мобилни устройства. Мобилните оператори често предлагат при преподписване на договор за още 2 години, потребителят да вземе безплатно или на символична сума телефон/таблет/смарт часовник. При внимателен прочит на договора става ясно, че всъщност устройството се закупува на преференциалната цена, но за това има надбавка към месечната такса. Обикновено не е голяма, но и устройството далеч не е безплатно.
- Приканване да бъде сменен мобилният оператор. Редовно в офисите на търговците могат да се чуят въпроси от рода на „На коя фирма ползвате интернет“. Служителите след това приканват потребителя да смени досегашния си доставчик на въпросната услуга, като му разясняват, че ще получи по-добри условия или по-ниска цена. Тук е важно да се знае, че „преминаването“ от един оператор на друг всъщност означава едностранно прекратяване на договора от страна на потребителя с предходния доставчик на мобилни услуги. То би могло да бъде свързано с начисляване на неустойки, ако договорът не е изтекъл. Това обстоятелство, разбира се, се спестява от служителите, чиято основна цел е да привличат нови клиенти за фирмата, за която работят. След това обаче негативните последици остават за клиента. При получена оферта е добре внимателно да се анализират условията на договора, който ще се прекратява или да се направи консултация с адвокат.
- Отказ да бъде прекратен договор от пълномощник. Масово мобилните оператори отказват на потребители да прекратят договор за мобилни услуги чрез свой пълномощник. Понякога това се случва дори при наличието на изрично нотариално заверено пълномощно, даващо представителна власт на лицето да прекрати договор с мобилния оператор. В такива случаи е добре да се сезира централата на фирмата по седалище и адрес на управление, а също така да се потърси и съдействие на адвокат.
- Цялостно предоставяне на грешна/подвеждаща информация по отношение на съществени елементи на условията, предоставяни от оператора. Най-често това се случва относно възможността да се закупи мобилно устройство на преференциална цена. С цел да стимулират потребителя да преподпише и договора си, служителите го убеждават с аргумента, че така ще може да се възползва от дадена промоция. Впоследствие се оказва, че преподписване не е било необходимо, а клиентът вече е обвързан от договор с продължителност от нови две години. Решението е потребителите да се доверяват на даден служител, от когото са получавали коректно отношение, а също така и да сравняват информацията от два различни офиса и да изискват мениджър да
разясни как точно стоят нещата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ДО А1
15:58 20.08.2020
2 Име
Коментиран от #7
16:03 20.08.2020
3 Матей
Коментиран от #56
16:05 20.08.2020
4 минувач
Коментиран от #15, #45
16:15 20.08.2020
5 гост
16:17 20.08.2020
6 Грета Тунберг
16:17 20.08.2020
7 :::
До коментар #2 от "Име":
0700 е на цената на един градски разговор, а 0800 е безплатен.Коментиран от #28, #42
16:18 20.08.2020
8 Верно е
Коментиран от #35
16:27 20.08.2020
9 Дедо ви
16:56 20.08.2020
10 Дедо ви
17:05 20.08.2020
11 Радев
17:09 20.08.2020
12 Истинския ДЖОН РАМБО
17:43 20.08.2020
13 Дедо ви
17:52 20.08.2020
14 Предложение
18:23 20.08.2020
15 аврамъ бакалинъ
До коментар #4 от "минувач":
Абсолютно си прав ,бившия М-ТЕЛ са най големите кожодери и не че другите са цвете но тези са върхът но докато има кой да им плаща така ще е .! То и за бабичките които си хвърлят парите от прозореца от 20 г. се говори да не го правят и по телевизии имаше хиляди предупреждения но не е виновен тоя който взима кинтите наали..?! Четете преди подпис и чуете ли ,,промоция,, или ,,безплатно,, много внимавайте защото безплатен обяд няма за сега никъде..! Да не се окажете ,,милионери,, като онези търкащи билетчета а сега ревът по телуевизията но ,,човека,, е далеч с милионите им а прокурора бил виновен че ги е погнал и искат да го свалят даже ?! Та такива ми ти работи у нас..!Коментиран от #48
18:39 20.08.2020
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Най големите
19:09 20.08.2020
25 Аз ги знам
20:11 20.08.2020
26 Само идеята
Коментиран от #30
20:24 20.08.2020
27 Стенли
20:26 20.08.2020
28 Кой ти каза
До коментар #7 от ":::":
Че 0700 е на цената на един градски разговор? На теб ли да вярвам или на сметката, която платих? Уточняваме - става думата за неколкоминутен разговор с офис на електроразпределително дружество за останали неплатени двайсетина стотинки, за който " един градски разговор" са ми начислили някъде към 3-4 лева.20:30 20.08.2020
29 габровец от варна
20:31 20.08.2020
30 Опитай да се оплачеш
До коментар #26 от "Само идеята":
през сайта им - има възможност. Тия книги са остаряла работа, но металът си остава...20:32 20.08.2020
31 Лъжат
20:36 20.08.2020
32 Май май
20:41 20.08.2020
33 Стадото
22:03 20.08.2020
34 Газ
00:05 21.08.2020
35 😆 Смех
До коментар #8 от "Верно е":
Защита на потребителя са слуги на бизнеса,а бизнеса е под покрива на правителството,а народа духа супата!04:04 21.08.2020
36 Василева
07:43 21.08.2020
37 Дон Франко Де Ла Бранко Барезе
08:03 21.08.2020
38 Нали
10:41 21.08.2020
39 1542
10:42 21.08.2020
40 ицо
10:52 21.08.2020
41 Дългият
11:01 21.08.2020
42 Този коментар е премахнат от модератор.
43 kkk
- НЕ допускате възрастни хора да имат каквато и да е услуга на тяхно име за да не ги лъжат по телефона, договорите им да са на ваше име
- в офиса ИЗИСКВАТЕ (без "ако може"- ИЗИСКВАТЕ, и то точно в този ред) да ви разпечатат договорът на хартия, прочитате си го спокойно (реално важните неща са 20-на реда- 3 мин. стигат), служителя подписва и удря печат на хартията, вие подписвате хартията и чак тогава полагате ел. подпис за ел. копие на договора.
- най-важното е да знаете какво искате като параметри (мин. и МБ) и цена и все пак да е реалистично спрямо тарифите в момента- едни 20% горница в МБ или 10% надолу от таксата са лесно постижими, за повече е леко сложно...
Имам над 10 договора на мое име и от над 15г. никой не е успял да ми пробута условия които не искам- ако вас ви прецакват значи проблемът си е у вашите кухи глави.
Коментиран от #44, #51
11:28 21.08.2020
44 ХХХХ
До коментар #43 от "kkk":
Ти погледнал ли си им новите планове.Кажи ми как ще откажеш облачното пространство и телевизията заложена в абонаментния план.
Ако има начин да се избегнат кажи как.
Коментиран от #50
12:01 21.08.2020
45 ХХХХ
До коментар #4 от "минувач":
Не само натиска върху персонала.Самите планове са съставени така, е да нямаш избор, какво ти предлагат.
Набиват ти неща които не ти трябват.
- интернет телевизия
- тидал
- облачно пространство(просто условията му за ползване относно собственост на права са такива, че...)
И най лошото като погледнеш, какво предлагат и трите оператора. Направо са преписали един от друг. Никакво разнобразие.
И това ако не е картел за доене на овцете(абонатите)...
12:26 21.08.2020
46 Мангалалата
14:12 21.08.2020
47 Потърпевша
Коментиран от #49
15:53 21.08.2020
48 Дедо
До коментар #15 от "аврамъ бакалинъ":
Телефонните измамници се възползват от възрастни хора с деменция или започваща такава!16:09 21.08.2020
49 Рете
До коментар #47 от "Потърпевша":
А1 щракнаха съпругата с ненужна аларма.18:29 21.08.2020
50 kkk
До коментар #44 от "ХХХХ":
Знам плановете, и к'во толкова? Търговецът предлага своите услуги при ОПРЕДЕЛЕНИ условия- като не те кефят тези условия отиваш при конкуренцията. Ако и там не те кефят условията се прибираш обратно в пещерата и готово. Никой, ама НИКОЙ не е длъжен да ти играе по свирката- като не ти харесва услугата просто не я ползваш бе, толкова е простичко.При операторите (по цял свят) се гледат 2 неща- покритие и качество на услугата, толкова. По цял свят няма осезаема разлика в цените на плановете като база, различията идват от доп. услуги и абонаменти.
Коментиран от #55
18:49 21.08.2020
51 Музиканта
До коментар #43 от "kkk":
Щото в кръчмата те лъжат един ден а тия мошеници 2 години20:26 21.08.2020
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Илия Горанов
11:41 22.08.2020
54 Господин
12:31 22.08.2020
55 ХХХХ
До коментар #50 от "kkk":
Огледай офертите на трите основни операто и кажи кой предлага нещо различно.За частни клиенти и на 3-те фирми плановете са еднакви.
При коя конкуренция да отидеш?
Аз не не виждам конкуренция.
Просто не искам да плащам, които не ползвам и ми ги набутват на сила.
15:22 22.08.2020
56 Димов
До коментар #3 от "Матей":
Дивият капитализъм ни беше пробутан вместо демокрация. Той е нещо, като злият брат близнак на демокрацията. Прилича на нея, ама не е като нея.18:14 22.08.2020