Инж. Йонко Иванов е председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка и специалист с 40-годишен опит в пътно-транспортната област. Ето какво каза той в интервю за Дойче Веле.
ДВ: Инж. Иванов, какво е Вашето първо впечатление след трагичната катастрофа на автомагистрала „Струма" миналата нощ?
Иванов: За съжаление нямах визуален контакт със случващото се през малките часове на денонощието. Първоначално можех само да гадая от това, което идваше като новини рано сутринта. Картината доби малко по-ясен вид към 6:30-7:00 часа, когато вече видях как е настъпило самото пътно-транспортно произшествие. Предпоставка за такива тежки пътно-транспортни произшествия винаги е някакъв пробив в системата „път-автомобил-водач". Когато тази верига се прекъсне някъде, тогава се случват такива необратими неща - понякога с голям брой загинали, както в случая.
ДВ: В кое звено се е прекъснала тази верига миналата нощ?
Иванов: Това ще докаже следствието. Но причините вероятно са и в трите звена. Първо, този път е проектиран 2002-2004 година по едни стари правила, които се смениха преди две години. А именно: тези стръмни наклони, тези виражи, прекаленото пропадане на пътя на места, след това именно стръмното изкачване - всичко това не е съвместимо с изискванията за скоростен път или за магистрален път. Просто не бива да има такава отбивка, при която да се влива друг път, защото той би могъл да заблуди водача на този автобус. Този водач може да се обърка кой е главният път или кое е платното, по което трябва да се движи.
Второ: скоростта. За около четири часа са изминати 350 километра при влизането в България. А това говори, че скоростта може би е била малко по-висока, защото е имало и една почивка от около половин час. А да се изминат 350 километра за три часа, при положение че не навсякъде е възможно да се движиш със 100 км/ч - това означава, че, както се прави много често, се махат така наречените технически ограничители на скоростта, за да може автобусът или товарният автомобил да развива скорост по-висока от 90 или 100 километра в час.
Нека да бъдем наясно, че това не е магистрален път. Това е скоростен път, където има ограничение на скоростта от 120 км/ч. Така, както е проектиран този път навремето, мантинелите са с недостатъчна носимоустойчивост и с недостатъчна височина. Което катерогично говори за едно: при подвеждане в кривата, в завоя, с десен завой, мантинелата е смачкана и след това вече, когато се отива почти в насрещното платно за движение, пак ако е била по новите стандарти, двойна, с височина около метър, тогава автобусът би могъл само да се хлъзне, а не да се забие мантинелата като копие в него. Имайте предвид освен това, че при този дъжд и при инертния материал, разнесен по платното за движение (прахоляк, малко пясък), става една много хлъзгава настилка, която създава условия за пързаляне на автобуса. Но за случилото се нощес може да има и друго обяснение: да се е появил здравословен проблем при водача на автобуса - сърдечен удар или нещо друго.
ДВ: Инж. Иванов, Вие сте човек с 40-годишен опит в тази област: това ли е единственото място по българските пътища, където дебнат такива опасности? Каква е в момента общата картина на пътната мрежа, на инфраструктурата?
Иванов: Не, пътищата в България са много лоши. По скалата на европейските одитори ние сме на последно място по сигурност на пътищата. И тези две магистрали, които се строят години наред, плюс още две в момента: те се рехабилитират на много дълъг период от време. И докато се направи една отсечка, вече идва ред цялата магистрала да се рехабилитира отново.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Професор Анастасия Герджиков
Коментиран от #9, #18, #45
21:02 23.11.2021
2 Българин
21:02 23.11.2021
3 даааа
Коментиран от #8
21:05 23.11.2021
4 pepi777
Коментиран от #7, #41
21:05 23.11.2021
5 вижда се
21:06 23.11.2021
6 Ццц
21:08 23.11.2021
7 хехе
До коментар #4 от "pepi777":
той пък един инспектор..... може само да инспектира шкафа ...21:09 23.11.2021
8 КГБ
До коментар #3 от "даааа":
Алоооу тази магистрала е строена по времето на Комунягите.Стига с тези мантри БорисовКоментиран от #16, #17, #36
21:12 23.11.2021
9 Маке моторспорт
До коментар #1 от "Професор Анастасия Герджиков":
Абе Бойчето ,че е за затвор и убиване с камъни,спор няма,но никой не е виновен тук,освен ръководството на фирмата,или шофьора.Пътищата ни са лоши,затова караме със съобразена скорост,спрямо тях,докато,или ако бъдат ремонтирани.Коментиран от #12
21:14 23.11.2021
10 Перо
Коментиран от #60
21:14 23.11.2021
11 ????
Коментиран от #43
21:14 23.11.2021
12 Професор Герджиков
До коментар #9 от "Маке моторспорт":
Прав си ,но и Бойко е за затвора .12 г кражби21:20 23.11.2021
13 Аман от разбирачи
21:24 23.11.2021
14 Тъпанари
Коментиран от #25, #32, #63
21:32 23.11.2021
15 От къде
Коментиран от #62
21:33 23.11.2021
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Asdfg
До коментар #8 от "КГБ":
И маркировката ли е от времето на комунягите бре шматарок? Маркировката е с 20 пъти по-малка светоотразителни свойства от допустимото! Буци е 100% за ЦСЗ!21:39 23.11.2021
18 Голем смях
До коментар #1 от "Професор Анастасия Герджиков":
Точно това подобие на магистрала го откри Станишев ,начело на тройната коалиция.И никога пътят не е виновен,а простаците,които карат по него.Как може да возиш 50 човека и да караш като камикадзе.21:47 23.11.2021
19 ШМАТКООООООО
До коментар #16 от "Asdfg":
ЗА ШЕСТ МЕСЕЦА КОМИТОВА ДА БЕШЕ ВЗЕЛА ЕДНА КОФА БЯЛА БОЯ И ЕДНО „ВАЛЯ ЧЕ” И ДА БЕШЕ НАРИСУВАЛА ВЕРТИКАЛНАТА МАРКИРОВКА👷🎽ПОСЛЕ ПИС ЕДИН ВЪПРОС ТРЯБВА ДА ИМА КЪМ БОСОВЕТЕ НА ТУР АГЕНЦИЯТА:ДВАМАТА ШОФЬОРИ ЗА ПЪРВИ ПЪТ ЛИ ПЪТУВАТ ПО ТОЯ МАРШРУТ ОТ МАКЕ ДО ТУРЦИЯ????!Коментиран от #61
22:01 23.11.2021
20 Опит от граничните Пунктове!!! Когато се
Коментиран от #22
22:06 23.11.2021
21 Display
22:08 23.11.2021
22 яко ни лъжат
До коментар #20 от "Опит от граничните Пунктове!!! Когато се":
глупав експерт който само плюе но истината е друга. всички станаха експерти както при ковида и никой не казва истината, че ваксината не е ваксина и не действа.Шокираща информация: катастрофиралият автобус не е бил регистриран Катастрофиралият автобус не е бил регистриран в електронната база на министерството= инфo oт Мaкeдoния. Чe пътя имa прoблeми миcирки e тaкa нo причинaтa нa кaтacтрoфaтa нe e пътя. Имaлo e взрив и e пocлeдвaлa кaтacтрoфaтa. и 4-тe aвтoбуca ca прeнacяли нeзaкoннo гoлeми кoличecтвa бeнзин oт Турция. Прeднитe ca видeли кaквo cтaвa нo нe ca cпрeли дa пoмaгaт зa дa нe ce рaзкриe кoнтрaбaндaтa. Зaщo нaщe митничaри ca cпaли и нa двeтe митници. Взрив и пocлeдвaлa кaтacтрoфa c oгрoмeн пoжaр,явнo e имaлo тeч нa бeнзин и ca ce cъбрaли мнoгo пaри.
22:14 23.11.2021
23 Hoho Boho
Не се ли чувствате виновен?
А Тиквата окраде толкова много пари от магистралите...
22:17 23.11.2021
24 Marinov
Oт тази ТРАГЕДИЯ да се правят МАНИПУЛАЦИИ и ИЗЯВИ във връзка с НЯМАЩИ АБСИЛЮТНО никакво ЗНАЧЕНИЕ за тази Катастрофа Факти и Обстоятелства и Коствено да се ИЗПОЛЗВА за КОМЕРЧЕСКИ Цели!!!
Господа от Дойче Веле,
Господин Инж. Иванов,
НЯМА АБСИЛЮТНО никакво ЗНАЧЕНИЕ за тази Катастрофа:
- Кой , Кога , Как и т.п. е Проектирал, Строил, Ремонтирал и т.п. този път!
Автобуса е имал Достатачно Сцепление при НАЛИЧНАТА Пътната Настилка!!!
НЯМА АБСИЛЮТНО никакво ЗНАЧЕНИЕ за тази Катастрофа:
- С какви скорости се е движел Автобуса ПРЕДИ Катастрофата !
Може да имат ЗНАЧЕНИЕ Само какви са били Скоростите в НАЧАЛОТО й По Времре на Катастрофата!
НЯМА АБСИЛЮТНО никакво ЗНАЧЕНИЕ за тази Катастрофа:
Височината и "Носимоустойчивост" на този тип Мантинели!
Мантаниелата НЯМАТ и АБСИЛЮТНО никакво ЗНАЧЕНИЕ за Пожара в Автобуса!
BOG da Prosi Pochinalite!
22:17 23.11.2021
25 Ами той
До коментар #14 от "Тъпанари":
и сега е никакъв , и винаги е бил едно голяма нищо... Жалкото е, че това нищо се оказа заразно и мултиплицира - 12годишно нищо е нищо по 12...22:23 23.11.2021
26 ПИТЪНКА
Коментиран от #31
22:33 23.11.2021
27 джо запалката
Очевадно е че задната част, където е двигателя (наѝ-вероятния източник на пожар) е непокътната!
Изпепелено е от пода нагоре (пътническата кабина).
Багажното долу яко е обгоряло?Какво е имало там отпред?
Има доста нелогични последствия на така представените причини…. Горе-долу като 911
Съжалявам за жертвите само…
Много пиромания, много нещо тази година, еѝ?? Летни пожари, гори, ниви, къщи, социални сгради предприятия,, ВераСу без малко и тя, МиГове, тирове…Те застрахователите маѝ вече ще изключат и огньовете като риск.
Това ново оръжие ли е, или нов ред??
22:38 23.11.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 тцтцтц
22:48 23.11.2021
30 Наблюдател
Коментиран от #58
23:05 23.11.2021
31 Marinov
До коментар #26 от "ПИТЪНКА":
В Допълнение:Запалване в Автобуса може да се ПРЕДИЗВИКА от:
- Ел. Системата.
- Нафтовия Отоплител.
Няма Данни за Марката и модела на Автубуса за да се установи от Заводската Информация къде точно той се намира, но предимно в тези Автобуси е по средата на пътеката между седалките му и в средната час на Автобуса.
Съществен Въпрос също е дали е бил включен и работел ли е този нафтов отоплител по време на Катастрофата.
- Изпускателната Система на Автубуса .
Основни въпрос за тази Трагедия е КАК и КАКВО е Предизвикало Пожара?
Ако НЕ е възникнал този пожар е нямало да има жертви!
23:20 23.11.2021
32 Джони
До коментар #14 от "Тъпанари":
Това е проектиран ве гслфон, а го е строил ОНЯ Негодник от БанкяКоментиран от #38
23:44 23.11.2021
33 Данчо
23:57 23.11.2021
34 Пожарната
Коментиран от #35
02:15 24.11.2021
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 **А**
До коментар #8 от "КГБ":
Алоуу , отиди към Благоевград, където е строено по времето на Боко и ще хванеш морска болест..06:01 24.11.2021
37 Жан Виденов
06:45 24.11.2021
38 🐘🐘🐘
До коментар #32 от "Джони":
Официално откриване през 2007-ма .06:50 24.11.2021
39 гост
07:13 24.11.2021
40 Чуденка
Коментиран от #42
07:18 24.11.2021
41 Ха ха
До коментар #4 от "pepi777":
То и Балтов,и Севда,и Харизанов се водеха инспектори.07:41 24.11.2021
42 Българка
До коментар #40 от "Чуденка":
Защото в Ада до казана с българи няма пазач.08:17 24.11.2021
43 Българка
До коментар #11 от "????":
Остави това, а 250 починали от корона? Вчера цял ден ме преследва една картина от Дискавъри . Умрял слон и около него хиени, чакали, лешояди и гарги се боричкат и вият с пълен глас. Да ви прилича на българските медии?08:21 24.11.2021
44 стига глупости
Коментиран от #48
08:21 24.11.2021
45 А бе каУн
До коментар #1 от "Професор Анастасия Герджиков":
Не можеш ли да четеш!?2004 година. Какъв Борисов те гони?08:28 24.11.2021
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Сийка
08:34 24.11.2021
48 Българка
До коментар #44 от "стига глупости":
Е, да де но доста от плюещите тук изобщо не са минавали от там , но плюят. Експертите също. Сутринта един "експерт" клонящ към стоте , каза че минавал цели два пъти оттам и изтръпвал от ужас. Та аз, ако тоя го срешна някъде и аз ще изтръпна от ужас. Стига си плюхме държавата, искаме да ни уважават, ами дайте да си уважаваме държавата първо.Коментиран от #49
08:42 24.11.2021
49 Иво
До коментар #48 от "Българка":
Факт е че Българските пътища са едни от най опасните в света.Коментиран от #50, #57
08:51 24.11.2021
50 Българка
До коментар #49 от "Иво":
Факт е , че не си ходил никъде извън ЕС , щом мислиш така.08:54 24.11.2021
51 Търновец
08:58 24.11.2021
52 въпроса
Коментиран от #53
09:01 24.11.2021
53 Българка
До коментар #52 от "въпроса":
Ти защо се правиш на неразбрал, този участък го строи БСП и Станишев.09:04 24.11.2021
54 Експерт
Ясно е, тренда е да се плюе по Боко дори за ланския сняг ама за такава драма е повече от просташко и вреди на цялата държава!
Коментиран от #69
09:41 24.11.2021
55 МНОО УМЕН
09:44 24.11.2021
56 АЛОООО
09:46 24.11.2021
57 ttt
До коментар #49 от "Иво":
12 месеца съм живял в Източен Тимор. Иди там в планината да видиш дали има пътища: 65 км ги вземахме за 3 часа и 20 мин. с 4х4 автомобил + една река, прекосявахме я без никакъв мост - направо се кръстиш и тръгваш напред да газиш.12:00 24.11.2021
58 Шерлок
До коментар #30 от "Наблюдател":
На повечето автобуси основният резервоар за гориво е отпред до вратата за пасажерите в дясно по посоката на движение - зад него е багажното.Удара е в мантинелите е точно там.Но за да се възпламени дизеловото гориво трябва температура от около 350-400гр.за да има взрив трябва да има голямо изпарено количество гориво дори и да започне горене около мястото на изтичане на горивото то не би възникнал внезапен пожар а постепенен при което вече пасажерите биха напуснали.Според мен нещо е катализирало горенето с такава скорост че хората не са имали време да напуснат.Въпросът е какво е то-спряга се нелегално превозван бензин- ако е това всичко е ясно - бензинът пламва и избухва мигновенно .Ами ако е терористичен акт с експлозив - макар че видимо по автобуса няма следи от такъв.Нещо е блокирало хората или ги е довело до състояние в което не могат да се евакуират сами - или ударна вълна вследствие взрив или газ от горенето - но този газ не се появява мигновенно . ........ много странна ситуация12:21 24.11.2021
59 Шофьор
12:51 24.11.2021
60 Кака Пена
До коментар #10 от "Перо":
Ей не разбра ли? Тук става въпрос за МАКЕДОНСКИ автобус и МАКЕДОНСКИ водач...12:51 24.11.2021
61 Кака Пена
До коментар #19 от "ШМАТКООООООО":
А ЗАЩО за 12 години (дванадесет) Боко или някой от неговите министри не все "една кофа и едно валаче"?Че да направи това, за което сега съветваш Комитова?Коментиран от #65
13:00 24.11.2021
62 Кака Пена
До коментар #15 от "От къде":
Където и да са били, просто не са им давали думата, защото развалят РАХАТЛЪКА на Боковите хора!13:02 24.11.2021
63 Курбанколи Пардимагомедов
До коментар #14 от "Тъпанари":
Вярно,че тогава Бойко беше никакъв.Да не би да мислиш ,че Тулупа е измислил схемите с процентите и кюлчетата.Доста преди него БСП,СДС,ДПС,царо,тройни коалиции и т. н.грабеха яко но Тулупа го доусъвършенства и се специализира в усвояване на средства и по европрограми-една част в шкафчето,една част надолу по веригата за хрантутници ,калинки и тем подобни,които сега са на барикадата,че им се изплъзва келепира.15:04 24.11.2021
64 WENKO
18:17 24.11.2021
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 ДамаджанаРашков
01:21 25.11.2021
67 До Дамаджана
02:12 25.11.2021
68 ДАСКАЛ ГЕНЧО
Гледайте си занаята и не говорете за нещо което не Ви е ясно.
Подготвяйте си курсистите както трябва и стига сте давали акъл за нещо което не разбирате. Заедно с госпожицата от агенцията омръзнахте на хората. Май искате да седнете на стола на шефа на Автомобилна администрация. Имате малък проблем - образованието Ви не Ви стига.
Гледайте си курсовете и не се показвайти и спете да коментирате .
09:51 25.11.2021
69 ББ ВИНОВЕН 140
До коментар #54 от "Експерт":
ЯКО КРИЯТ ЧE AМ“Трaкия“,“Хeмуc“ и „Чeрнo мoрe“ c oбщa дължинa oкoлo L=1100 км ca прoeктирaнизa Vmаx.=Vпрoeктнa=120 km/h ,a нe зa „Aдминиcтрaтивнo“ въвeдeнa cкoрocт зa мaгиcтрaли
oт 140 km/h.Вcичкo ce прoмeня:
1.Рaдиуcи нa хoризoнтaлни и вeртикaлни криви.
2.Нaпрeчни нaклoни q в %
3.Прaвия учacтък зa изпрeвaрвaнe мeжду двe cъceдни криви.
4.Видимocт при хoризoнтaлни и вeртикaлни криви.
5.Дължинитe нa уcкoритeлнитe лeнти(Уcкoритeлни Шлюзoвe) при вливaнe в мaгиcтрaли oт друг клac път,кaктo и нa зaкъcнитeлнитe лeнти(Зaкъcнитeлни Шлюзoвe)
при излизaнe (oтливaнe ) oт мaгиcтрaли и включвaнe нa пo-ниcък клac път.
6.Прoмeнят ce и нaдлъжнитe нaклoни при cлизaнe и изкaчвaнe.
И aз бих жeлaл,дa ce движa cъc cкoрocт 140km/h,“Дa aмa нe „.Пoрaди икoнoмичecки
cъoбрaжeния e приeтo Vmаx=V прoeктнo=120 km/h oтгoвaрящa зa „Хълмиcт тeрeн“
EЙ OТ AПИ ХAПИ - ВEРНO ЛИ E ТOВA КOEТO E КAЗAЛ EДИН ПРOEКТAНТ????? РAЗБOЙКO ВEРНO ЛИ E?????
14:36 25.11.2021
70 До 69
15:05 25.11.2021
71 До 69
15:06 25.11.2021