Бандера за двама
© Виталий Портников
Блокирани улици в центъра на македонската столица, системен срив на държавната граница между България и Северна Македония, ограничен достъп до историческата църква „Свети Спас“ и полемика в медиите... Така преминаха церемониите по почитането на известния балкански революционер Гоце Делчев - и това дори не беше юбилей, а 151-та годишнина от рождението му.
Именно тази годишнина обаче трябваше да стане важна част от развитието на споразуменията между България и Северна Македония за уреждане на исторически проблеми. Именно тези споразумения позволиха да бъде деблокиран процесът на преговори за присъединяване на Северна Македония към Европейския съюз. Всяко прилагане на тях на институционално ниво обаче води до множество конфликти, просто защото правителствените споразумения не променят разбирането на обществото за историята.
И ето един страхотен пример - рожденият ден на Гоце Делчев. За македонците Делчев е апостолът на националната свобода, основната фигура, поставила началото на борбата за бъдещия суверенитет на македонския народ. А за българите Делчев е един от най-важните герои в националния пантеон, а не македонски апостол.
Това е все едно, че наред с Украйна имаше друга държава, чиито жители биха твърдели, че Степан Бандера е апостолът на собствената ѝ национална борба и няма нищо общо с украинците. Изобщо. И ако искат да влязат в Европейския съюз, те трябва това да признаят.
Именно затова този текст изобщо не е за Гоце Делчев и не за Степан Бандера. Той е за украинската евроинтеграция
След неотдавнашната среща на върха между Украйна и Европейския съюз отново започнаха дискусии за това как ще стане тази интеграция. Малко по малко Киев започва да разбира, че ускорената европейска интеграция, при която ЕС ще си затваря очите за несъответствието на страната с европейските стандарти, е мечта. Че членството в ЕС не е кандидатура и едва ли ще бъде дадено предварително, както беше със статута на кандидат за членство в Европейския съюз. И затова ще трябва да затваряме един раздел след друг, да променяме законодателството, да демонстрираме независимост на съдебната система и антикорупционните органи.
Но има още един важен аспект, за който трябваше да се мисли още вчера - това са отношенията на Украйна със съседните страни, от чието мнение зависи процесът на нейната европейска интеграция
Ние добре знаем как Гърция блокира присъединяването на Северна Македония към НАТО и ЕС преди промяната на конституционното име. Но за близостта между Гърция и Северна Македония няма какво да говорим. Обаче на Балканите вероятно няма по-близки държави от България и Северна Македония. България първа призна независимостта на Македония, дори когато много европейски държави имаха сериозни съмнения относно този суверенитет. И въпреки това, именно България блокира преговорите за присъединяване на Северна Македония към ЕС, докато не бъдат постигнати компромисни споразумения, разработени от трети страни.
Ето защо важна задача на украинската дипломация е да разбере какви могат да бъдат механизмите за намиране на компромиси със съседните страни, преди да научим за блокирането на процеса на преговори за присъединяване на Украйна към ЕС. Разбира се, говорим преди всичко за Унгария. Но не само за Унгария. Но и за Румъния, но и за Полша. Дори в тези трудни дни на военна опасност невинната снимка на Валери Залужни под портрета на Степан Бандера предизвика буря от коментари във Варшава. И не трябва да се мисли, че след войната ситуацията с историческата дискусия ще се подобри. Не - ще става по-зле. Ето защо е необходимо да се мисли за механизма на подобряване и взаимно разбиране още днес. Ако, разбира се, утре не искаме да чакаме с години съдбата си пред отворените врати на Европейския съюз.
Източник: Віталій Портников, спеціально для Infopost Media
Бесарабски фронт
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Българин
Коментиран от #9, #17, #28, #44
19:02 14.02.2023
2 Е това вече е
19:03 14.02.2023
3 Българин
Коментиран от #10, #51
19:03 14.02.2023
4 НИКО
19:04 14.02.2023
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 отшелника
19:04 14.02.2023
7 Добре де
19:04 14.02.2023
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 да ве да
До коментар #1 от "Българин":
Напротив твоите задокеански господари и техните европудели седят зад всичко!19:06 14.02.2023
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 "Невинна снимка"?
19:17 14.02.2023
14 Хихихи..
19:19 14.02.2023
15 Утре
19:19 14.02.2023
16 Перо
19:36 14.02.2023
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Роня
19:49 14.02.2023
19 ха ха
Коментиран от #23
19:50 14.02.2023
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Мисирки ООД
19:55 14.02.2023
22 Павел Николаев
19:55 14.02.2023
23 Роня
До коментар #19 от "ха ха":
Първо са приготвили Косово Сърбия, и ако ЕС продължи с неадекватни действия ще стане Балкански уестърн19:56 14.02.2023
24 Адам Хилтън
Коментиран от #26
20:04 14.02.2023
25 ами
20:04 14.02.2023
26 Роня
До коментар #24 от "Адам Хилтън":
Гоце Делчев е българин, защото Солун е бил български град! Градът на Св.Димитър. "Солунският чудотворец" е книга, в която е описано предателството и убийството на цар Калоян, който е отишъл да си върне града! Днес град Гоце Делчев е в Родопите където е имало някога траки, чиито наследници са македонците. Знаем, че хан Аспарух обединява славяни, траки и прабългари. Е точно заради преработената история македонците твърдят, че е техен.Коментиран от #29, #52
20:13 14.02.2023
27 Разбрахте ли?
20:19 14.02.2023
28 Турчин
До коментар #1 от "Българин":
Ако Царо Борис Три не беше окупирал Македония заедно с Хитлер можеше и да имате шанс да се понасяте.Сега сте врагове и макетата не могат да дишат българете
20:24 14.02.2023
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 За мишките и хората
По тази линия могат да се намерят сходни дискусионни теми и с Полша, но те са в сферата на културните влияния. Там никой не краде историята на другия, за да докаже правото си на съществуване. Поляците си знаят, че в средата на XIV в завладяват чужд народ.
Румънците и унгарците биха могли да си измислят някакви поводи за несъгласия, но те ще са само с цел материални изгоди. Словаците са душици, така че поне с тях украинците няма да имат проблеми.
Тези анализи са хубаво нещо. Смятам, че и Украйна, и ЕС (в това число и ние) имаме изгода от кооперирането. Въпросът е, че Украйна все още е много далеч от подобна стъпка. Преди това имат да накажат Путин и да сключат мирен договор.
Коментиран от #35
20:30 14.02.2023
31 Матей преображенски
Коментиран от #40
20:45 14.02.2023
32 Така ли?
Коментиран от #42
20:51 14.02.2023
33 Коментар
При нас някакъв от Канада отвори македонски клуб с цел провокация.В Македония някакъв певец с гражданство от ФАЩ запали българския клуб.В Македония някакви по интернет правят пропаганда срещу българите,която прилича на тази,която тук ни я пишете срещу руснаците.Сценаристите са едни и същи.Целта е да има кръв и да се продават оръжия.И каквото може да се открадне...Е,ние нямаме петрол и газ и може да ни се размине.а канадците отдавна ни изнасят златото.Каквото е могло да се изнесе вече е изнесено.За органи също не ставаме,защото имаме много вродени болести,а покрай украинците се наводнихме и със СПИН.
21:03 14.02.2023
34 Некой си
21:04 14.02.2023
35 Роня
До коментар #30 от "За мишките и хората":
Защо да го наказват ? Един исторически факт - река Днепър ! Русия, Беларус, Украйна и Кримско Ханство (през 1571, васал на Османската Империя, кримските татари превземат Москва при Иван Грозни). Преместете я, ако можете. Западната политика е разгул и пари, не съзирам никакви ценни неща. Източната е далеч по-нормална. Аз за себе си избрах Източната...Коментиран от #41
21:14 14.02.2023
36 Слава на Степан Бандера!!!!!
Коментиран от #38, #45, #50
21:22 14.02.2023
37 бай Даньо
21:38 14.02.2023
38 Баце,
До коментар #36 от "Слава на Степан Бандера!!!!!":
Това избягвай да го казваш пред поляци! Освен ако не можеш да ги надбягаш...21:41 14.02.2023
39 безпартиен
Коментиран от #43
22:13 14.02.2023
40 За мишките и хората
До коментар #31 от "Матей преображенски":
Тук много грешиш, защото Тито излиза на нож със съветската власт през 50-те и 60-те и стопля отношения със Запада, но въпреки това антибългарската политика в Македония продължава. През това време ние сме най-послушният сателит на СССР (спомни си само чии войски нахлуват в Чехия "да сеят мир"). Политиците ни винаги са били мухльовци и не са съумявали да пазят интересите ни.Коментиран от #49
23:52 14.02.2023
41 За мишките и хората
До коментар #35 от "Роня":
Много ти се е омешала историята май. :)))Прочети какъв е статутът на Хетманата в годините между 1654 и 1767 в състава Московието, впоследствие наречено Руска империя, и ще ти се изяснят някои факти.
А изборът Изток-Запад си е напълно твой. Поне докато си в България. Виж, ако забегнеш оттатък Черно море, не гарантирам. ;)
23:59 14.02.2023
42 За мишките и хората
До коментар #32 от "Така ли?":
Бандера е революционер, какъвто е бил Левски, Ботев и Раковски. Поляците и руснаците си имат причини да не го харесват и те се състоят главно в това, че не са искали да позволят на украинците да си създадат собствена държава. Имали са икономически интереси там (не е заради обсебващи братски чувства), а Бандера е направил всичко по силите си, за да ги прецака.00:06 15.02.2023
43 бай Даньо
До коментар #39 от "безпартиен":
Аз също намирам че не е на място да се лигавим с това Гоце. И аз имам приятели от маалата на който казвам - Пешо , Коце, Ицо но Човеко се казва Георги Делчев официално. На Тодор Александров що не казваме Тошо че звучи по македонско!? Стига с това Гоце защото им играем по свирката на македонистите в Скопско.00:17 15.02.2023
44 АХАХАХАХА
До коментар #1 от "Българин":
ТИ ВЕЛИЧАЙ ФАШИСТА БОРИС III ПЪК РУСИЯ ТИ БИЛА ВИНОВНА ТИ СИ ФАШИСТ ПЪК РУСИЯ ТИ Е ПАК ВИНОВНА ЛОГИКА ФАШИСТКА.09:03 15.02.2023
45 ДО ФАШИСТА
До коментар #36 от "Слава на Степан Бандера!!!!!":
ФАШИСТЕ НАРОДЕН СЪД ЗА ВАС И НОВ НЮРБЕГ НО ТОЗИ ПЪТ В МОСКВА ЩЕ Е МЕЖДУНАРОДНИЯ СЪД ЗА ВАС ФАШИСТИТЕ.09:05 15.02.2023
46 Шаран БГ
Когато татарите нахлуват от изток, московците успяват да останат настрани от набезите на Чингис хан. Истината се губи сред вековете : едни казват, че на север нямало трева за конете на завоевателя, други казват, че там е било много студено, трети казват, че московците са "бутнали" рушвет на татарите и т.н, и т.н.
Татарите завладяват почти цялата сегашна Украйна. Всички чорбаджии от Киевска Русь, во главе с Българина-Патриарх на Църквата, ТОГАВА се изселват/ БЯГАТ / на север. България не е била още член на ЕС и НАТО, че да избягат по нашите земи – щяхме да бъдем Велика Русия, ама ха де , пуста орис !! И после се"подлагат"на Московците - с имане, със име, с религия За Руска държава се чува едва през 11-я век.
И както СЕГА смелите украинци "коленичат" пред Запада, така НЯКОГА са се подложили и на московците !!!
На смелия, борчески, страдал през вековете украински народ /също като българския / много му прилича да е РОБСКИ НАРОД !! И В.Зеленски се старае – "пука му на черупката" за украинския народ !! Не е тайна за никого, че корупцията сред киевската върхушке е ОГРОМНА, но Запада си трае –"текат му лигите" за украинските природни богатства !!
Хубаво е все пак да се уважава истирическете правда !! Не е възможно ВСИЧКО да се фалшифицира ...........
11:03 15.02.2023
47 Нелепо сравнение
11:06 15.02.2023
48 Къде си вреш
13:23 15.02.2023
49 За мишка...
До коментар #40 от "За мишките и хората":
Ти ,от къде изникна!!?? "Световенисторически" специалист... та за
бандера...бил като Левски..!!! Как
ще сравняваш един убиец и бан
дит,убивал не само руснаци и по
ляци,но и много "украинци".Той е
обикновен НАЦИСТ....и спри да
пишеш простотии!!!
01:08 10.03.2023
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 !!!!!!
До коментар #26 от "Роня":
РОНЯ, грешиш. Македонците не са наследници на траките. А обратно. Траките и римляните унищожават античната Македония и античните македонци.Македоните известни също като антични или древни македонци, са населението на изчезналата антична държава Древна Македония, възникнала на Балканите и установила господство над Древна Гърция, Древна Тракия, Древен Египет, Персийската империя, Бактрия и др. в ІV в. пр. Хр.Според някои историци това е народ, образуван при налагане на името на Македонското царство над преобладаващата бригийско – тракийска маса, смесена с илири, пеони, дорийци и еолийци (последните две народности са едни от съставните части на елините, а пеоните имат тракийски произход), или дори още едно от тракийските племена. Съвременните им древни гърци не са приемали македоните за „елини“ и техните царе и както посочва Демостен, те са смятани за варвари
22:14 26.04.2023