16 Октомври, 2024 23:01 1 868 31

Маричков - човекът саундтрак на нашия порив да сме други

  • нойзи-
  • маричков-
  • кирил маричков-
  • култура-
  • рок-
  • музика

Кирил Маричков направи принудителното живеене в онази глупост някак по-поносимо

Маричков - човекът саундтрак на нашия порив да сме други - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Това не е възхвала на Кирил Маричков, Бог да го прости.

Той няма нужда от нищо подобно, просто защото отдавна си изгради неръкотворен паметник. Не мога да спра саундтрака в главата си, начело с "Хамлет", докато тъжа. Тук ми се ще, чрез един кратък мемоар, да поразсъждаваме над приноса му и като заклет демократ, освен като музикант, чието творчество се е загнездило от десетилетия в сърцата на поне две политически ощетени поколения. И за които го болеше.

Той направи живеенето в онази глупост някак по-поносимо

Разговаряли сме надълго и нашироко за относителния провал на демократичната общност, особено след 2001 година, когато една проста ченгеджийско-олигархична схема доведе на власт първите истински опортюнисти, начело с тяхното квази-монархическо знаме. Или пък, ако позволите, смиреният Мефистофел на играта с носталгията, който така и не разбра колко е часът.

Маричков нямаше претенцията да е мислител. Като всеки басист, той беше винаги леко депримиран или дистимен - рокмузикантите ще разберат тази шега. Но за сметка на това, до последно се чудеше къде и как точно "нашите" либерални демократи са изпуснали юздите. Последно го видях случайно на ул. "Шипка" с жена му преди година. Отвъд любезностите, каза нещо важно: "Не прекършихме гръбнака на комунистите, и вече никой не се интересува от темата, но ти давай."

И това от човек, който с песните си направи принудителното живеене в онази глупост някак по-поносимо.

Ленинизъм срещу ленънизъм

ОК, "Щурците" трудно ще минат за рокендрол бунтари срещу властта. Те, де факто, хванаха постепенното размразяване след края на 70-те, когато ни накараха да ги обожаваме, но за едно по-старо поколение те, още от "Бъндараците", бяха онова, което наричам "ленинизъм срещу ленънизъм". За част от онова поколение на нашите родители ленънизмът чрез Маричков очевидно е победил.

Представете си "младежка забава" в София през октомври 1969 година. Самият той дори ми беше разказвал за нещо подобно: "Бийтълс" даже вече са се разпаднали, но тук никой още не знае, след Пражката пролет чехите забраняват Валдемар Матушка и Карел Крил, но "Щурците" изпълняват англоезични кавъри. В същото време ченгетата открито и зорко внимават за всеки, който се "емоционализира" твърде много, и той осъмва в районното. Между другото, преди мандалото да хлопне, точно през 1969-a в Прага гостуват "Бийч Бойс" и Майк Лов посвещава песента "Break Away" на Дубчек, който е в публиката в зала "Lucerna". И тук още нещо от Кирил - било им е много криво, че в тогавашна размирна Чехия нещо може, а у нас - не. Само можете да му съчувствате - това е човекът, който е донесъл западната музика до едно осакатено откъм (западна) информация поколение.

С истински талант.

Рок музиката като заплаха за режима

Помня също как сме свирили заедно на кухарки "Wild Honey Pie" и "Клетва". Разказът как се бил изумил, когато излязъл "Белият албум" на Бийтълс през 1968-а.

И тук веднага контекст, за по-младите читатели: рок музиката в комунистическото представляваше не просто нежелано културно разсейване, а идеологическа, а оттам и екзистенциална заплаха за самата природа и структура на режима. Тя беше отвъд ортодоксалното тълкуване на марксистката теория за "Basis und Überbau", или "база и надстройка".

Според Маркс "базата" представлява основата на икономическата дейност в едно общество, включително средствата за производство и отношенията на собственост. Взаимоотношенията между работодателите и наетите лица при разделението на труда в крайна сметка определят самото естество на обществото и неговата "надстройка" - колективния набор от дейности, от които всяко общество се нуждае, за да функционира, като се започне от политическите структури и формите на управление и се стигне до образованието и здравеопазването, езиковата култура и изкуствата. Освен това Маркс твърди, че между "базата" и "надстройката" съществува "диалектическа връзка", при която средствата за производство влияят върху характера на обществото, а обществото от своя страна влияе върху характера на средствата за производство. Накратко, начинът на живот определя начина на работа и обратното. Този особен интерфейс е особено важен в обществата, които преминават от капитализъм към комунизъм, ерго - от функция до чиста глупост.

Велики албуми, издадени в трудни години

А защо го напомням? Защото "Щурците", слава Богу, никога не са били забранявани, подобно на източно-германската група на Клаус Ренфт, която е трябвало да отстъпи в гедерейската естрада на официалното лице "Пудис". Не са попадали и под ударите на чаушесковите репресии, както става с "Олимпик '64". В този смисъл, ние сме имали късмет, какъвто полските пънкари от 1980-а - Lady Pаnk или Perfect на Гжегож Марковски - или дори Чеслав Нимен в Чехия не са имали. "Щурците" имат политическия късмет на унгарците Locomotiv GT, които, дори преди да чуем за тях тук, написаха цяла рокопера в стил "Исус Христос суперзвезда". Казва се "Fictitious Report On An American Rock Festival" и разбира се, е забранена веднага.

В същото време Маричков, Пеци Гюзелев, Валди Тотев и Жоро Марков издават поне три велики по моему албума - "ХХ век" (1980), "Вкусът на времето" (1982) и "Конникът" (1985). Те съдържат вероятно най-великите им песни - от самата "ХХ век" и "Две следи", през "Вкусът на времето" и "Вълшебен цвят", до "Рок в минало време" и "Хамлет (Накъде)". Да не говорим, че свирят за незабравимия Гошо Минчев в едно от най-големите ни поп постижения - "Бяла тишина".

Добре, де, спирам! Дори няма да говоря за гедерейските пънкари "Панков", провокативно кръстени на квартала, в който живее комунистическият елит.

Просто умен и талантлив човек

Няма никаква нужда от мелодрама в стил "ама той вечно ще е край реката с тополите", "трубадурът на нашата младост" и подобни глупотевини. Той беше абсюлотният демократ, шегуваше се със себе си и приноса на "Щурците" ("Е, не можахме да станем Стоунс, ма не бяхме и толкова кадърни"), наистина беше "просто човек". От последния си разговор с него си спомням единствено как се оплакваше, че българската поп и рок музика така и не е произвела нищо световно, въпреки че - поне според него - сме имали чудесни примери. Без да се покашля и да сочи към себе си.

Просто умен и талантлив човек от преддеветосептемврийски сой, който произведе поне 10 забележителни песни. Важно е да да си спомним и за великолепния поет Волен Николаев, без когото нямаше сега да напяваме нито "Хамлет", нито нищо.

Без нарцистично его. Доколкото го познавах, нямаше да иска да се плаче за него. Щеше да е: Айде стига, какво толкова, дай да изсвирим нещо.

Но в политически смисъл си тръгна с отворени очи - мечтата му някой ден да смажем посткомунизма не се реализира. Казваше: Сега е трудно да се харесаме, вече май се мразим, аз не съм живял в подобна среда. Обичахме се, но мисля, че изгубихме тоя дар на обичта, станахме други.

Хайде да го помним като чудесен глас и музикант извън соц контекста. Защото Маричков, без да иска, стана - заедно с ФСБ - човекът саундтрак на нашия порив да сме други.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Велик !!!

    5 18 Отговор
    Човек!

    Коментиран от #13

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Щом Дойче Вече се изака по темата

    32 6 Отговор
    Значи вече сме достигнали насищане на простотията в улналистиката.

    Малко се оглеждайте дали не прекалявате още като се събудите сутрин. Дали не е по-добре такива жулналисти да си останете в леглото? Стойте си там и не занимавайте хората с желанието си да си получите хонорарите. Цапате ефира!
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Един

    24 5 Отговор
    журналист беше казал Гришасахме а сега вече Маричасахме.

    Коментиран от #9

  • 6 Сатана Z

    28 5 Отговор
    Същите тези подскачаха за банани с Маричков през 99те.Диживяха.Сега има банани навсякъде.
    Белиш,ядеш и хвърляш обелката на следващия жълтопаветен лумпен.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 ?????????

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "Емо":

    КОСТИНБРОДСКИЯ СЛАВЕЙ🐦
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 ФАКТИ

    14 2 Отговор
    НАГЛОСТТА И ПОСРЕДСТВЕНОСТА ПРИН НАС СТАНАХА НОРМА ЗА ТАЛАНТ . ЛИЦЕМЕРИЕ И ДЕМАГОГИЯ.3 НИКАКАКВИ ПЕСНИЧКИ ОТ ТОШОВО ВТЕМЕ И 00 ОТ 34 Г. БАНДИТСКАТА ДЕМОКРАЦИЯ.сега ПОЧВАТ фондации,паметници,площади.А ИСТИНСКИТЕ ГЕНИИ ЗАБРАВЕНИ.
  • 12 Име

    16 2 Отговор
    Чак пък толкова да е било. През 70-те се носеха плочи от Югославия. Имаше толкова радиостанции. И все е имало връзкари с роднини на Запад. Всъщност най-хубавите песни на Щурците са по-старички. Веселина, Капитан... После станаха умозрителни и изпипани. Като Джон Ленън след разпада на Бийтълс.
  • 13 Галигео Галигей

    6 1 Отговор

    До коментар #1 от "Велик !!!":

    Не е толкова велик,защото Козлодуйският не го оплака!😢🥳🤡👍
  • 14 Хубаво аре

    20 2 Отговор
    забележителни песни....
    Чакахме го да умре и почнахме с цирка и хвалебствията. Едно посмъртно орденче Стара планина може и една наследствена пенсия за заслужили културници. И впрочем и "ХХ век" (1980), и "Вкусът на времето" (1982) и "Конникът" (1985)....са продукт и в духа на социализма и точно за това се харесват
  • 15 Само едно нещо беше лошо през социализма

    13 1 Отговор
    Нямаше поп фолк и чалга
  • 16 Хайде стига

    13 4 Отговор
    Това са едни посредствени музиканти. И толкова хвалби. Кой може да ги сравни с Битълс и Джон Ленън, с Ролинг Стоунс и М. Джагър, с Куин и др. Фактът че К. Маричков. умря на сцената на едно читалище в едно село е реална оценка. Големите музиканти от онова време пълнят у нас стадиони и зали. И те които бяха под крилото на партията, имаха плочи, пари , др. привилегии, които обикновените хора ги нямаха се изкараха репресирани. И това не им помогна. След промяната , когато се отвори страната, заслужено отидоха на смоето място.

    Коментиран от #17

  • 17 един

    3 5 Отговор

    До коментар #16 от "Хайде стига":

    Не мислиш ли,че сравняваш почти несравними неща?Каква школа сме имали ние какви традиции/на една едва проходила държава/за да имаме посочените западни музиканта,от кого да се учат нашите,кого да наследят като имаше забрана за такава музика?Хайде спрете се малко и мислете преди да пишете тотални глупости,Щурците са пионери на тая музика у нас,да, не са от ранга на Дийп Пърпъл но не са и слаби музиканти както ги наричаш!Чел съм интервюта на видни западни музиканти и те в повечето случаи казват от кои техни "идоли" са се повлияли,а кои са идолите у нас преди Щурците,къде да ги слушат като грамофоните и магнитофоните едва прохождаха а по-радиото тая музиха е табу,да изключим че и в Англия началото хард-рока е в края на 70-те!

    Коментиран от #22

  • 18 Шаран БГ

    0 2 Отговор
    Само ПАРТИЯТА може да роди гениални и велики хора !?
  • 19 резервист

    5 1 Отговор
    Охо! Българският Джейсън Стентън освен че кара пиян, бил и философ! Даже е успял да опази ранимата си душа от покварата на времето, което не помни! На дядо културтрегера!
  • 20 Хора

    3 1 Отговор
    наслаждавали се на вниманието и топлата грижа на комунистите, които после искат да трошат гръбнаци трудно ми се загнездват където и да е.
    Една от трите вещици би казала: " Много фалш, щипка антикомунизъм и грам културологично познание, и конформисти се сдобиват с нимб на бунтари. "
  • 21 Калин

    6 2 Отговор
    Как беше приказката? За мъртвите или хубаво или нищо! Ами значи нищо!
  • 22 Айде бе

    3 4 Отговор

    До коментар #17 от "един":

    Плочите на Дийп Пърпъл, Майкъл Джексън и Бийтълс се продаваха свободно по магазините, за какви забрани говорите!?

    Коментиран от #23

  • 23 един

    0 1 Отговор

    До коментар #22 от "Айде бе":

    Да бе,аз бях забравил,Майкъл Джексън издаваше плочи в края на 70-те и началото на 80-те,да се смееш ли да плачеш ли!?

    Коментиран от #24, #25

  • 24 ами

    1 1 Отговор

    До коментар #23 от "един":

    1982 г., албумът на МД "Трилър"...това смята ли се за начало на 80-те?

    Коментиран от #26

  • 25 чекисть..

    4 0 Отговор

    До коментар #23 от "един":

    През 80-те,ходех често до москва а там в универмаге есть щанд на фирма мелодия и покупаеш..лестница на небесах-lz,лейди джейн-rs,дьим над водой-dp..и.т.н.-само ссср.
  • 26 един

    0 4 Отговор

    До коментар #24 от "ами":

    Струва ми се бъркаш понятията,начало на 80-те са годините след 1970 год.до края на десетилетието!1982год спада към началото на 90-те!

    Коментиран от #27

  • 27 един

    0 1 Отговор

    До коментар #26 от "един":

    Може и аз да греша за понятията "70-те" или "80-те години",но имам предвид годините от 1967 и няколко години след това когато са създадени и се утвърждават Щурците!
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Малка песен

    1 1 Отговор
    "Малка песен" (1974) - Щурците. Толкоз за "антикомунизма" на Кирил Маричков. Другото е бля-бля...

    Коментиран от #30

  • 30 един

    3 0 Отговор

    До коментар #29 от "Малка песен":

    Нямах намерение да пиша нищо повече по-темата /пък и едва ли ще го прочетеш/ но ме провокираш!Първо да те попитам,живял ли си съзнателен живот преди 89год.?Ако не си няма какво да коментираш работи които не са ти ясни?Наясно ли си,че ако даден творец не правеше компромиси нямаше въобще да чуеш за творчеството му в Родината ни/другият вариант беше да я напусне както това направи Христо Явашев и много други!Наясно ли си,че комунистическата държава контролираше всякаква концертна дейност,стопанисваше абсолютно всички зали,театри и кина където може да се изнасят концерти,т.е. държавата ако иска да те "смаже" ще те смаже и нищо не можеш да направиш по-въпроса,освен да избягаш навън но и това беше твърде рисковано за живота ти,тогава за какъв компромис ми говориш или да се намираш на приказка!Щурците са правили някакви компромиси,но и правеха концерти при които публиката "лудееше",стигаше се до намесата на МВР,а след някои такива концерти бяха и забранявани да свирят,толкова по-въпроса,и пак казвам ако си бил съвременник на тия времена имаш право да коментираш,иначе мнението ти олеква!
  • 31 Шаран БГ

    0 0 Отговор
    Не го изсилвайте толкова много – става неприятно... Особеено след кончината му !?..Р,азбирам - мнозина са яли и пили с него, "седели са на сянка" покрай него, свирили са и са пели. Не са жънали на нива, морни от бъкел вода не са пили......
    Ако тейко му бе тракторист в АПК Стралджа – щеше ли Кирчо да бъде великият депутатин Маричков ? И още по велик"български бийтъл" Имам приятел – питам за него !!
    ? Безспорно, за нашенските мащаби, няма как на "плодородната нива на ДС" да няма добър урожай и от там и добри попадения в жанра !?!!
    Извинете ме - шъ съ повтаргам: Не го изсилвайте прекалено много – неприятно е, до гадно. Пресолената манджа не се яде - хвърля се !! Нека почива в мир !!
    .....