18 Май, 2019 11:30 7 567 37

В Швеция вече се движат камиони без шофьор

  • einride-
  • t-pod-
  • автономен камион-
  • безпилотен камион

Транспортното миистерство на Швеция е издало разрешително на стартапа Einride да започне превоз с автономни камиони по цивилната пътна мрежа в промишления район Йоншьопинг, съобщава Reuters. Безпилотният T-pod обслужва логистичната компания DB Schenker.

Автономният камион се движи между складовата база на германската фирма и терминала ѝ със скорост максимум 5 км/ч. Машината се управлява от облачна платформа на мобилния оператор Telia, заради което се е наложило телукомуникационната компания Ericsson на построи две 5G-кули.

T-pod се захранва от батерии с капацитет 200 кВтч и може да измине до 200 км с едно зареждане. Максималната му скорост е 85 км/ч. Системата му за автономно управление е от четвърто поколение, което означава, че намесата на човек се налага само в крайни случаи.

Автопилотът работи с изчислителна платформа Nvidia Drive (най-вероятно Drive AGX Pegasus) и получава данни от две камери, два лидара и три радара. Товароносимостта е 26 тона.

До 2020 г. трябва да влязат в експлоатация 200 камиона T-pod. Einride вече е сключила договори с редица големи компании, сред които немската верига супермаркети Lidl, шведската куриерска служба Svenska Retursystem и и няколко търговски фирми от Fortune 500.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Коментар📝

    23 0 Отговор
    И В България Наричат се КАРУЦИ
  • 2 Schmitd

    32 3 Отговор
    В най-скоро време очаквайте новина "В Швеция започнаха масово да изчезват камиони със стока за милиони" :)))

    Коментиран от #4, #5

  • 3 направо на самообслужване

    21 1 Отговор
    Идеалният камион за превоз на бежанци.

    Коментиран от #6

  • 4 гост

    5 9 Отговор

    До коментар #2 от "Schmitd":

    Ма да бе , те и без "социализъма" щяха да изгният , ама изгниха социалистите май , хахаххаха !!!
  • 5 гост

    12 4 Отговор

    До коментар #2 от "Schmitd":

    Ми чети малко , бе серсем !!! Тоя камион се следи хиляда пъти в секунда , а е мръднал един метър встрани от маршрута такава аларма ще писне , че земетресение не ти трябва !!!! Да не говорим колко "труден за разпознаване " от полицията е , дето ще блокира всичко наоколо за минути !!!! Хиляда , не десет хиляди е по-лесно да откраднеш обикновен камион вместо този !!!!
  • 6 гост

    8 0 Отговор

    До коментар #3 от "направо на самообслужване":

    Нещо днес смешките не ти се отдават , а ?? Какво му е идеалното като собственика на камиона е сериозна фирма , а не някой селски бег с претенции за бизнесмен ?? Точно ако всички камиони бяха такива , щеше да видиш бежанци в камион на куково лято !!!

    Коментиран от #11

  • 7 onq s konq

    11 0 Отговор
    Камион без водач...това е кофти новина за шофьорската гилдия

    Коментиран от #10, #15

  • 8 Гост

    4 1 Отговор
    В Ротердам ги има от преди 20 години
  • 9 омфг

    2 1 Отговор
    А, я вижте летящата чиния от 0:18. Бързо статия за нея.
  • 10 гост

    6 7 Отговор

    До коментар #7 от "onq s konq":

    Всъщност най-лоша е новината за Раша !!! Щото товарния транспорт по всичко изглежда даже ще изпревари лекия в електрификацията !!! Вече в Германия се електрифицират най-натоварените магистрали за електрически камиони , а там и центове на км решават какъв ще е транспорта !! И ако арабите имат поне туризъм , слънце за производство на ток и най-доброто местоположение за търговска база между Азия и Европа , в Раша имат блата в които да се удавят и комари като врабчета дето да им изпият кръвчицата !
  • 11 направо на самообслужване

    0 2 Отговор

    До коментар #6 от "гост":

    Явно търсиш си ги смешките,ама и не разбираш много от смешки.''Собственикът на камиона бил сериозна фирма,та даже и не бил селски бек''????-Ще спре манговците викаш?Нямат шанс разправяш?Ей тва тука е смешка.Иначе няма нищо смешно.

    Коментиран от #12

  • 12 Big brother

    4 1 Отговор

    До коментар #11 от "направо на самообслужване":

    Ти не прочете ли колко камери и радари има камиона? Не бежанец, врабче не може да прехвърляне около камиона, без да се задейства съответната аларма. Леко са пропуснали в тази новина, за какво е необходимо това 5G, заради което са построили двете кули. На този етап всеки 10 камиона се наблюдават дистанционно от един диспечер, който може да ги управлява дистанционно при необходимост. Те бежанците хубаво ще се качат в камиона, но той ще ги откара в най-близкото районно управление, където ще го чакат въоръжени полицаи.

    Коментиран от #13, #14

  • 13 направо на самообслужване

    2 0 Отговор

    До коментар #12 от "Big brother":

    Като ти чете човек поста,човек веднага разбира,че от години не си излизал от изповедалнята на Биг Брадър и затова си изгубил всякаква представа за бежанци, камери, аларми, полицаи, автомати,митници и т.н.Те всичките тези опции и по границите ги има,но въобще не спират манговците,а и никога няма да ги спрат и то защото имаме едни БИТЕШОЙНИ,едни ПАКТОВЕ ЗА МИГРАЦИЯ, едни ПАРИ и ред други глупости.Последната надежда е да се шегуваш и то яко.Ако ли пък не-явно случаят с теб е патологичен, но и в двата случая на никой не му дреме за това!Така и така обаче тръгна приказката за смешките още от #6,в рамките къде на шегата,къде не,ще ти препоръчам да се посмееш малко,като прочетеш една книга:"КАК ДА НЕ НИ ЛИЧИ КОГАТО СМЕ ПРОСТИ?'' с автор проф. Донев.Хем ще се посмееш,хем може и да се поосвестиш донякъде.Знам ли.Това е шега човече,да не се засегнеш!Ще ти пусна и линк за книжлето,обаче в друг пост,че модератора може да не го хареса.Хайде със здраве.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Шофьор

    2 1 Отговор

    До коментар #7 от "onq s konq":

    Не бе... Камиона се движи с 5 км не с 90 ако чакаш тоя камион да ти достави храна или гориво до града ти сигурно ще умреш от глад....Тези камиони са в тестов период, защото е ГЛАД за шофьори и в Европа и в САЩ. Някъде след век може би да са такива камионите. Този камион ще е по скъп 10 пъти от сегашните. И точно Лидъл да са поръчали такива камиони е не вярвам. Лидъл изискват шофьора да се разговаря сам, този камион ще може ли? Има и още много много фактори които да не описвам, но със сигурност като крайни потребители ще плащаме съпо и прескъпо доставките с новата технология. 😜

    Коментиран от #30

  • 16 Допълнение

    2 0 Отговор
    Камион без шофьор е като шофьор без то.ки
  • 17 777

    1 3 Отговор
    Няма как тези експериментални камиони да навлязат масово. В момента карам от три месеца в Швеция и Дания, и не съм срещал такъв камион. Абсурдно е из тези тесни пътища в Швеция да се движат камиони без шофьори. Ще стават много повече катастрофи с тях, от нормалните камиони, и накрая ще се откажат. В натоварена градска среда пък изобщо не го виждам. И това камионче на снимката, няма как да носи такъв товар за какъвто говорят.

    Коментиран от #18

  • 18 888

    2 1 Отговор

    До коментар #17 от "777":

    Ти можеш ли да четеш? "Автономният камион се движи между складовата база на германската фирма и терминала ѝ със скорост максимум 5 км/ч. " Ходил ли си на този 10-километров маршрут? Иди там и няма как да не ги забележиш. И наистина ли твърдиш, че едно триосно самоходно ремарке не е способно да носи 26 тона товар?
  • 19 Спедитор

    1 2 Отговор
    Тези камиони в момента се движат с 5 кмч, защото с толкова са им позволили, но иначе могат да се движат с 85 кмч. Камионът на Тесла има 5 пъти по-голяма батерия пет пъти по-голям пробег и е 40 тонен, има кабина, но въпреки това излиза по-изгодно от дизелов влекач с включен шофьор. Представи си колко по-евтино ще излиза този с тази малка батерия и без кабина и без шофьор?

    Коментиран от #20

  • 20 Шофьор

    1 2 Отговор

    До коментар #19 от "Спедитор":

    Представи си като товарят камиона кой ще укрепи товара? Ако си спедитор знаеш за какво говоря? А тези пет пъти повече дето споменаваш, не забравяй че и цената ще е 5 пъти повече, а и батериите не са вечни факт. Та само батериите ще излизат много много скъпо да не говорим за другите фактори. Меко казано правят се опити за камиони убийци по пътищата. Хайде да те питам следната ситуация камиона е бъкан с датчици камери за цената на камерите не питам, но си представи вали дъжд камерите и датчиците се зацапат, би ли карал с твоята кола с/у такъв вече неуправляем камион????

    Коментиран от #21

  • 21 Спедитор

    0 2 Отговор

    До коментар #20 от "Шофьор":

    Ами ето ти е чудесно място за преквалифициране на шофьори - ще станат товарачи и укрепвачи на товари. Ще могат да обслужват по двайсетина камиона на ден, вместо един на няколко дни.

    Коментиран от #22

  • 22 Шофьор

    1 1 Отговор

    До коментар #21 от "Спедитор":

    От такива спедитори... Без коментар по умния отстъпва в безсмислени спорове. Не ми отговори на въпросите по долу. Би ли карал с твоята кола с/у такъв вече неуправляем камион??

    Коментиран от #25

  • 23 Спедитор

    0 1 Отговор
    Относно цената даже и не схвана какво ти говоря. Давай да смятаме. Тесла семи изминава 1000 километра с едно зареждане, товари повече и струва 180 хиляди долара. По твоята логика този камион трябва да струва 36 хиляди долара. Ще сметнеш ли само от заплатата на шофьор за колко време ще се изплати този камион? разбира се само можеш да мечтаеш да струва толкова, защото само батерията ще е пет пъти по-евтина, а не целия камион.
  • 24 Спедитор

    1 1 Отговор
    За едно си прав, батериите не са вечни. След 1500 цикъла, капацитета им пада на 90% от първоначалния при сегашните технологии батерии. Това означава че след като изминеш само 1,5 милиона километра, този камион ще има пробег само 900 километра преди да трябва да го заредиш и вече няма да ускорява за 20 секунди до 100 километра с 40 тона товар, аз ще му трябват 22 секунди. След още 100 хиляди км, ще се наложи да идеш на първото техническо обслужване на четирите двигателя от лек автомобил, които задвижват камиона, защото трябва да се обслужват на всеки 1,6 милиона километра. Обещаната цена за зареждане е 100 долара за хиляда километра. За този пробег при първо обслужване на двигателя, зареждането ще струва 160 000$. Колко ще е само горивото на дизелов влекач с разход 30 л/100км - 480 000литра дизел. Можеш сам да сметнеш разликата по каквато цена на нафтата пожелаеш. Хайде сега добави и заплатите на шофьора, които също могат да бъдат спестени!
  • 25 Спедитор

    3 1 Отговор

    До коментар #22 от "Шофьор":

    Стигнахме до безопасността. Каква е разликата дали чистачките ще изчистят стъклото пред очите на шофьора или пред камерите? За разлика от шофьорът обаче, камионите разполагат и с други датчици които виждат през мъгла, в тъмното и в дъжд. Очите на камиона са буквално навсякъде и гледат през цялото време. Няма вероятност да му се доспи и няма нужда от почивка. Работи по 24 часа в денонощието. Ако видимостта е ниска, винаги може да отбие и да изчака по-благоприятни атмосферни условия. На мен лично два пъти ми се е налагало да отбия от пътя, защото чистачките не смогваха.

    Коментиран от #26

  • 26 Шофьор

    0 2 Отговор

    До коментар #25 от "Спедитор":

    За цени не говоря. Със сигурност такъв камион с датчици и камери ще струва 5-10 пъти по скъпо от сегашните камиони. Надеждността на батериите също не е доказана. Това ще се доказва във времето но е факт като купиш нов телефон батерията работи по седмица без зареждане след няколко месеца зарежда телефона всеки ден и т. н. С тези батерии ще е същото. Нерентабилно!!! И ТАЗИ ТЕХНОЛОГИЯ която ще управляема камионите се управлява от хора не забравяй. IT специалисти които ще искат по-големи заплати и от шофьорите, така че не мечтай за по малки разходи на фирмите. Ето и линк за Тесла с новите технологии какво се случва с коли без шофьор. Няма как да не се случи.....


    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.dnes.bg/cars/2019/05/17/za-poreden-pyt-avtopilot-na-tesla-ubi-shofior.410567&ved=2ahUKEwj3yuzu_KbiAhUtxaYKHZT4DncQFjACegQIBBAB&usg=AOvVaw0nuqwE-jvAPwc09gHCUu8W

    Коментиран от #27, #28, #29

  • 27 Спедитор

    1 1 Отговор

    До коментар #26 от "Шофьор":

    Пропускаш фактите, които ти казах наготово и продължаваш да спориш по убеждение. Колко пъти по-евтино от Тесла семи струва дизелов влекач с подобни характеристики? въобще съществува ли дизелов влекач с подобни характеристики? Веднага след като го купиш, започват и разходите. Колко струва само обслужването на двигателя за милион и шестстотин хиляди километра? Само един комплект гуми струва два пъти повече, отколкото цялата система за автономно шофиране. Смятай колко е скъпа, след като всяка Tesla излиза от завода оборудвана с всички камери и сензори, дори да си я поръчал без автопилот. Ако след това размислиш и си доплатиш, ти го активират по интернет.
  • 28 Спедитор

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "Шофьор":

    Живота на батериите зависи от няколко фактора. Можеш да съкратиш 10% от живота им след 1500 цикъла зареждане на 80% или с едно-единствено прегряване на батерията. Можеш буквално да я взривиш, ако решиш да я зареждаш при минусови температури, в най-добрия случай просто ще се раздуе. Ако я зареждаш от 0 до 100%, циклите вече не са 1500, а са 800. Ако я държиш повече време заредена над 90%, рязко съкращаваш живота ѝ. Повечето умници гледат да държат телефоните си повече време на зарядно, за да пестят батерия, което по ирония на съдбата съкращава драстично живота ѝ. Най-любимото на батерията е да я включиш в зарядното на запалката, за да ползваш няколко часа телефонът за навигация в колата. Тогава комбинираш презареждане с висока температура. За разлика от телефоните, по-добрите електромобили имат активно охлаждане на батерията и специално трябва да им разрешиш да я заредят над 80%, като те предупреждават, че това съкращава живота ѝ. Има една страница на която собствениците на Тесла и Nissan Leaf публикуват колко процента е останал капацитета след определен пробег. На повечето собственици на Тесла, капацитетът е над 92% от първоначалния след 300 000 км. Това не са предположения, а данни от миналото.
  • 29 Спедитор

    1 1 Отговор

    До коментар #26 от "Шофьор":

    Относно безопасността - статистиката показва, че автопилота на Тесла е убил четири човека за над милиард изминати километри. За един милиард километра, човеците се самоубиват много повече пъти. Това разбира се не е оправдание. Толкова са съвременните възможности на хардуера. Затова Тесла проектира и започна да произвежда собствен чип който е 10 пъти по-бърз от настоящия. не съм запознат но вероятно вече са започнали да го вграждат в новопроизведените автомобили. Той значително ще намали времето за реакция и съответно опасните ситуации. Самият автопилот е изграден на невронна мрежа и се самообучава от всяка допусната своя грешка. А грешките лесно се регистрират - човешката намеса в работата на автопилота. Всяка причина за намеса се анализира. Ако 90 от 100 шофьора са обиколили някое препятствие по определен начин, автопилота започва да го обикаля по същия начин. С други думи му трябва време за да се научи.

    Коментиран от #31

  • 30 нервен

    1 0 Отговор

    До коментар #15 от "Шофьор":

    Да разговаря сам ?!?!??? Значи Лидл имат изискване към шофьорите да са с доказана шизофрения ??? всеки божи ден се изумявам от интелигентността на аудиторията тука

    Коментиран от #32

  • 31 Шофьор

    0 2 Отговор

    До коментар #29 от "Спедитор":

    Какви млрд километри кви 5 лева защитаваш безумната идея като че ли си я измислил. Безумна идея която няма бъдеще това е като опитите м/у педерасти да имат деца, но опитите продължаеат 😂 хайде местим че темата не е актуална

    Коментиран от #33

  • 32 Шофьор

    0 2 Отговор

    До коментар #30 от "нервен":

    Ти па за грешката ли се хвана разговарят. Така добре ли е? Видях я като пуснах коментара., но няма редакция, айде на другите теми тая се изчерпа
  • 33 Спедитор

    3 0 Отговор

    До коментар #31 от "Шофьор":

    Фактите са си факти, независимо дали ти харесват. Дори днешните 300 хиляди тесли с автопилот, ако изминат само по 3,3км на ден на автопилот, са 1 милион километра дневно, а те изминават по повече. Тесла имат и друга екстра за камионите - конвой. В първия камион има водач, а останалите следват първия.
  • 34 123

    2 1 Отговор
    Направо се шашкам някой създава нещо ново по света и разбирачът ГАНЯ вече знае повече от изобретателя
  • 35 Ивайло

    4 0 Отговор
    Мдаа, след това изобретение освен камиони без шофьори по пътищата ще започнат да се придвижват и доста шофьори без камиони!!! :)))
  • 36 В Швеция

    1 2 Отговор
    В БГ след 100 години толко ни е разликата с Швеция и при условие че не ни управлява тиквата още10 години, иначе ще се отдалечим
    не с 100 а с 150 за още 10 години тиквено управлвние.
  • 37 Бай Яни

    1 0 Отговор
    Аз пък точно такъв ще си купя пък. Идеален е за спане😁😁😁,. А и мога да си пиивам в движение🤔😁. Сигурно и хубав секс може да се прави вътре😁.или пък подвижна къщурка за кученцето ми, ще му отива на родвайлерчето.