Наистина горещо лято у нас все още няма, но такова предстои, а отпускането на ограниченията поради пандемията от коронавирус отново връща задръстванията в големите градове. И всичко това може да доведе до прегряване на двигателя.
На арматурното табло на почти всеки автомобил има или скала за температурата на охладителната течност, или предупредителна лампа, която показва прегряване, но най-често тази неприятност изненадва и се случва в най-горещото време и, като правило, в огромни задръствания, когато радиатора и моторният отсек не се обдухват от входящ поток въздух. Какво да направите, ако забележите как стрелката коварно достига до критичната точка?
1. На първо място, трябва да сте подготвени за непланирано спиране - тоест, опитайте се да се престроите възможно най-близо до дясната страна на пътя, защото в противен случай ще бъде трудно с бутане да преместите дефектиралата кола през всички ленти на пътното платно. А да я оставим на пътя и да пречи на другите участници в движението, определено не е решение.
2. Намалете натоварването на двигателя - изключете климатика, включете парното на макс. Да, трябва да отворите прозорците и да се потите, но това може да помогне. И внимавайте за скоростта на коляновия вал - по-добре е да карате на по-ниски обороти.
3. Ако това не помогне, тогава единственият възможен вариант е да спрете отстрани на пътя, да отворите капака и да изчакате двигателят да изстине. В същото време можете да проверите нивото на охлаждащата течност. Внимание - в никакъв случай не отваряйте капачката на разширителния резервоар, докато антифризът е много горещ!
4. Вижте дали наблизо има бензиностанция или магазин за автомобилни части. Там винаги има антифриз или дестилирана вода. Ако нивото на охлаждащата течност е ниско, добавете го в системата. Не е необходимо в критичен случай да избирате антифриза по цвят - можете да добавите почти всеки (G11, G12 +, G12 ++ и G13 са съвместими).
5. Ако става въпрос само за липса на охлаждаща течност, тогава проблемът трябва да изчезне след добавянето му. Въпреки това, може да има много повече причини за прегряване. Между другото, по време на аварийното спиране няма да е излишно да погледнете под колата, за да видите дали антифризът не се излива върху асфалта.
Какво друго може да е причина за прегряване:
1. Изтичане на охладителна течност. Както беше описано по-горе, ако забележите, че антифризът се тече върху асфалта, тогава някъде има теч - или от връзките на маркучите, или някой от тях е скъсан. Най-вероятно проблемът ще бъде отстранен само в сервиз. Ако течът е малък, тогава можете да стигнете до автосервиза, като добавите антифриз и карате следейки температурата да не се повишава. Ако течът е по-сериозен, тогава няма какво да мислите - трябва или да намерите някого с въже за теглене, или да изчакате пътна помощ.
2. Неизправност на термостата. В този случай трябва да проверите дали се отваря т.нар. голям кръг на охлаждащата система. Ако част от маркучите са студени, то най-вероятно термостата е причина за повишаване на температурата. Но обикновено при такава неизправност покачването става доста плавно, което ще ви позволи да стигнете до сервиз.
3. Неработещ вентилатор. Лесно е да се провери, перката трябва да се включи, когато се достигне определена температура. Можете също така да свържете директно кабелите му към акумулатора, за да разберете веднага дали това е причината, но не препоръчваме тази операция без съответните знания и опит. Както при неизправност на термостата, без вентилатор е напълно възможно да стигнете до сервиз, като следите непрекъснато показателя за температура на таблото.
4. Мръсен радиатор. По нашите пътища радиаторите на охладителната система работят в трудни условия - те се набиват с камъчета и с всевъзможна мръсотия, клетките пък дефектират от химикали и реагенти, а тополовият пух се затлачва в т.нар. радиаторна пита. Затова на всеки няколко години радиаторът трябва да се промие, но от специалист. Не вярвайте на обещанията в автомивките - не ги чистете с апарати под високо налягане. Ако все пак решите да си почистите радиатора сами, то трябва да го направите внимателно и ръчно. Разбира се, след това ще трябва да смените и антифриза.
5. Спукан разширителен съд. Това също се случва, особено пластмасовите резервоари обичат да се цепят по шева. Ако течът е незначителен, тогава допълването ще помогне.
6. Проблем с водната помпа. Това е едно от най-неприятните събития, защото в този случай охлаждащата течност спира да циркулира, така че по-нататъшното движение на автомобила е възможно само за кратко време - докато температурата започне да се повишава критично. В този случай е по-добре да не рискувате и да се обадите на пътна помощ, защото неработещата водна помпа може да доведе до много сериозни повреди.
След съветите за диагностициране и оказване на "първа помощ" е препоръчително да не предизвиквате съдбата и веднага да отидете на автосервиз, за да определите точното причината за прегряване, защото това може да доведе до сериозни повреди на двигателя.
На първо място страда алуминиевата цилиндрова глава, която може лесно да се деформира от прегряване. Освен това при прегряване страдат и всички неметални съединения и най-вече уплътненията. В много критични случаи могат да се появят дори пукнатини в блока.
Според съвременната авто мода, много автомобили са лишени от обичайната скала на температурата на охлаждащата течност, а разполагат само със светлинен индикатор на таблото. Следователно може да не разберете за проблема предварително. Ето защо, ако все още не знаете къде имате предупредителна лампа, която показва прегряване, по-добре е да прочетете инструкциите на автомобила.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Религиоузен
Коментиран от #3
17:08 12.06.2020
2 Мислещ
Хм, ако сте с някой москвич, може и да може, обаче смесването на 11-ка с друг е крайно лоша идея.
17:12 12.06.2020
3 Атеист
До коментар #1 от "Религиоузен":
Умник. Ела да "побоксуваш" и на друго място и да "свирукаш" може.17:16 12.06.2020
4 Ххх
Коментиран от #7, #10
17:20 12.06.2020
5 Марио
17:21 12.06.2020
6 Гост
Коментиран от #9, #29
17:21 12.06.2020
7 Караиванов
До коментар #4 от "Ххх":
Статията е мтого добра - пише - в критичен случай!!! Ако нямат от твоя цвят ще спиш там ли? Това се има предвид, че ще стигнеш до сервиза, а то щом прегрява така или иначе ще се стигне най-вероятно до смяна на целия антифриз.Коментиран от #17
17:24 12.06.2020
8 Обикновено
17:26 12.06.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Вярно е
До коментар #4 от "Ххх":
,че в задръстване някои коли като вехти БМВ-та и Мерцедеси прегряват защото охладителната система е на много допотопен принцип.Вентилатора се задвижва от обслужващия ремък и когато мотора работи на празен ход въздушния поток към радиатора е недостатъчен и прегряването е почти гарантирано.Коментиран от #13
17:32 12.06.2020
11 доказано от опит
17:34 12.06.2020
12 Criminal
Коментиран от #14
17:35 12.06.2020
13 Criminal
До коментар #10 от "Вярно е":
Явно не си запознат с виското........ако ти е интересно виж модел м20в20........Коментиран от #16
17:37 12.06.2020
14 Вероятно
До коментар #12 от "Criminal":
се счита,че при ниски обороти в двигателя изгаря по малко количество гориво и отделената температура е по ниска.17:41 12.06.2020
15 fuck T
Коментиран от #52
17:47 12.06.2020
16 Запознат съм
До коментар #13 от "Criminal":
защото преди години имах BMW E34 520i и дадох около 400 лева за "оригинален" от Дару Кар но въпреки това станеше ли навън 30+ градуса,след 15-20 минути в задръстване започваше да загрява.Коментиран от #31
17:48 12.06.2020
17 Ххх
До коментар #7 от "Караиванов":
А защо да не сипеш вода, вместо да смесваш антифризите, ако от това става проблем ? А все ми се струва, че вода ще намериш по - лесно и на пътя, и където и да е.17:48 12.06.2020
18 дърт шофьор
17:55 12.06.2020
19 споделен фен
Коментиран от #21
17:57 12.06.2020
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Прав си
До коментар #19 от "споделен фен":
те направо се палят.18:02 12.06.2020
22 прррц
18:30 12.06.2020
23 Ндааа
Ейй, продължавайте все така.
Да Ви е идвало на умът да напрвите както правихме с Москвичите навремето за да не прегрее - поставяш допълнителна перка, с прекъсвач, ако искаш механичен (ти да си я включваш от купето), или автоматична.
Има и друг начин, като ви спре фешън колата, последен модел разбира се. Защото някво бушонче от оригиналните китайски е изгоряло, и някоя ПЛАТКА на колите ви е отишла вместо да викате пътна помощ, те са евтини както знаете.
Излизате на пътя и спирате АЗЛК, ъой ще Ви прибере с ТАРАЛЯСНИКА.
А ващо ново BMW ще пренощува на платното.
18:39 12.06.2020
24 КЪСМЕТ
21:03 12.06.2020
25 Colt
22:20 12.06.2020
26 Коко
23:17 12.06.2020
27 А ся де
02:31 13.06.2020
28 А ся де
02:35 13.06.2020
29 Герой
До коментар #6 от "Гост":
Или спукана глава. От личен опит08:01 13.06.2020
30 Иван
09:54 13.06.2020
31 Джуган
До коментар #16 от "Запознат съм":
Спомням си навремето имах Е30 и то понякога загряваше въпреки че и радиатор, и водна помпа, и термостат, и ниво, и виско, и ремък, всичко беше наред и умирах от шубе защото двигателя М42B18 aко го изпуснеш да го прегрееш отива на кино, докато един пич жичкаджия не ме светна че е от датчика на таблото, разглоби го, направи някакви нови спойки и реши проблема,11:21 13.06.2020
32 Име
12:57 13.06.2020
33 Пако
14:51 13.06.2020
34 Йо Несбьо
16:02 13.06.2020
35 Само Локо
16:10 13.06.2020
36 Кочо
16:16 13.06.2020
37 наблюдаващотдалеч
16:41 13.06.2020
38 ААА
17:10 13.06.2020
39 ААА
17:26 13.06.2020
40 ААА
17:27 13.06.2020
41 стар
18:49 13.06.2020
42 Истината:
19:44 13.06.2020
43 ттт
21:11 13.06.2020
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 Голям Слон
15:38 14.06.2020
46 сем
15:54 14.06.2020
47 баба италиянака
16:50 14.06.2020
48 ААА
18:34 14.06.2020
49 ААА
Коментиран от #53, #56
18:53 14.06.2020
50 hmhmhm
19:09 14.06.2020
51 гост
10:29 15.06.2020
52 puk
До коментар #15 от "fuck T":
Ако е спукан радиаторът, сипваш червен пипер да запълни пукнатината.Коментиран от #55
10:39 15.06.2020
53 Новак
До коментар #49 от "ААА":
Господине, благодаря за вашите коментари. Изчетох всичко и записах. Ако е възможно да драснете някой ред за това как да видим дали има разход на масло и компресия ще съм благодаренКоментиран от #54
13:48 15.06.2020
54 ААА
До коментар #53 от "Новак":
Батка , разбирам интереса , но за да извадя есенцията на тази тема, ще ми трябват поне 6-8 пасажа като горните два , а и време много няма , а има и хора , които не спят , и могат да извършат по моторите такива неща които , да заблудят дългогодишен квалифициран кадър , и каквото и да напиша , може да навреди.06:57 16.06.2020
55 гладен
До коментар #52 от "puk":
малко олио,сол и става вкусна циганска баница.а колата-за старо целязо08:32 17.06.2020
56 ddаааааааааа
До коментар #49 от "ААА":
Най-ги обичам такива като тебе, дето с часове търсят "под вола теле" на технически перфектния ми автомобил, но понеже е токално мърляв и без грижи от козметично естество, все нещо ги съмнява. Но това само аз го знам, а кога го погледна съгледвача....лиже ми конденза в аспуха моля ти се, да не било антифриз. Направо ми е жал!17:22 30.06.2020