Историята на Панамския канал и защо Тръмп го иска

10 Януари, 2025 10:50 3 188 35

  • панама-
  • панамски канал-
  • сащ-
  • тръмп-
  • доналд тръмп

Панамският канал е построен от САЩ в началото на 20 век. Десетилетия наред за него отговаря Вашингтон, но в края на 70-те преминава под контрола на Панама.

Историята на Панамския канал и защо Тръмп го иска - 1
Снимка: Shutterstock

Бъдещият американски президент Доналд Тръмп вече неколкократно заплашва, че ще поеме контрола над Панамския канал. Правителството в Панама настоява, че суверенитета на канала не може да бъде поставян под въпрос. Каква е историята на стратегическия проток между Атлантическия и Тихия океан?

Кой построи Панамският канал?

Тръмп много държи да напомни на света, че САЩ построяват канала преди повече от век и така извършват революция в световното корабоплаване. Преди 1914 година корабите, които е трябвало да преминават от Атлантическия в Тихия океан са били принудени да обикалят Южна Америка месеци наред. Дори и най-модерните плавателни съдове не биха могли да извършат този курс за по-малко от две седмици. Благодарение на Панамския канал обаче преминаването от Атлантическия в Тихия океан отнема едва между осем и десет часа.

Наскоро бъдещият американски президент заяви, че между 35 000 и 38 000 американци са загинали по време на изграждането на Панамския канал от 1904 до 1914 година. Действително хиляди хора загиват по време на строежа от малария, жълта треска и инциденти, но сметките на Тръмп не са точни. Според официалните данни жертвите са 5600 души. Възможно е реалният им брой да е по-висок, но по-големият процент от работниците по строежа са били от Барбадос. Загинали са около 300 американци, пише Матю Паркър в книгата си за строежа на Панамския канал "Hell's Gorge: The Battle to Build the Panama Canal".

Възможно е Тръмп да се е объркал, като към загиналите американци в този период е добавил и жертвите от предходния опит за изграждане на канала, който е воден от Франция през 1880-те, но се проваля. Тогава загиват между 20 000 и 25 000 работници, но сред тях почти няма американци.

Защо Панама отговаря за канала?

Години наред САЩ стопанисват Панамския канал. През 1977 година президентът Джими Картър се съгласява постепенно да предаде контрола над канала на панамското правителство. Споразумението изисква каналът да остане неутрална територия и достъпът на кораби от всички нации да е свободен. САЩ също си запазват правото да защитават Панамския канал от опасност. Вашингтон финално се изтегля от канала през 1999. Оттогава насам Панама държи контрола върху него. Сега Тръмп твърди, че той е управляван от "невероятните китайски войници". Панамският президент Хосе Раул Мулино заяви, че това са небивалици. "За Бога, в канала няма никакви китайски войници", каза той.

Няма никакви доказателства, че Китай има военно присъствие в района. Въпреки това американски наблюдатели са притеснени от факта, че две пристанища се управляват от дъщерна фирма на базираната в Хонконг "Хътчинсън Холдингс". Освен това Панама действително си партнира с Китай за построяването на нов мост над канала.

Такси на базата на големината на кораба

Всяка година през Панамския канал преминават между 13 000 и 14 000 плавателни съда. Съединените щати, следвани от Китай и Япония, са основните клиенти на Панамския канал, като близо 72% от преминаващите през него товари идват от или са насочени към американски пристанища.

Неотдавна стопанисващите канала бяха принудени да намалят броя на преминаванията поради сушата и същевременно повишиха цените. През финансовата 2024 каналът е донесъл нетна печалба от 3,45 милиарда долара.

Тъй като търговията със САЩ представлява голяма част от трафика по канала, нейният бизнес също понесе тежестта на повишените разходи. През декември Тръмп обвини Панама, че начислява "смешни" и "прекомерни" такси, определяйки ги като "изнудване".

Могат ли САЩ наистина да вземат канала обратно или да намалят таксите?

Условията на договора от 1977, подписан от Картър, определят, че Панама трябва да запази неутралитет, което означава, че нейното правителство не може да налага по-ниски такси на корабите, превозващи стоки от САЩ. Възможно е обаче натискът от страна на администрацията на Тръмп да доведе до повсеместно намаляване на цените или да принуди управата на канала да се откаже от по-високи такси по време на следващата криза.

Друг по-малко вероятен вариант е САЩ да поемат военен контрол над канала, като нахлуят в централноамериканската държава. Вашингтон направи това в края на 1989, когато американски войски бяха разположени там, за да свалят от власт военния диктатор и бивш агент на ЦРУ Мануел Нориега. След американската инвазия подкрепяното от САЩ правителство на Панама премахна армията. В страната с население от около 4,5 милиона души сега има малка паравоенни групировка. Тръмп не изключва военни средства за решаване на спора.

Автор: Дарко Яневич


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 15 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Делю Хайдутин

    20 33 Отговор
    По един самолетоносач в двата края на канала и Панама ще капитулира.

    Коментиран от #15

  • 3 Последния Софиянец

    23 9 Отговор
    Две трети от корабите през канала са от САЩ.

    Коментиран от #4, #26

  • 4 Хахахаха

    17 45 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    А вие копейките защо се ползвате от ползите на Панамския канал? Вашите китайски покривки за ресторанта идват евтини, благодарение на американците! А след това се чудите, с какво са помогнали запада на изтока?
  • 5 Дядо Поп

    15 2 Отговор

    До коментар #1 от "гробар":

    Вместо да кръстя, трябвало е да скърша.
  • 6 Камен

    25 4 Отговор
    Става много, много интересно!
  • 7 Сандо

    43 18 Отговор
    Защото алчността,агресивността и наглостта на краварите са толкова големи,че ако могат ще пискат да погалнат цялата вселена.И околностите й.
  • 8 !!!?

    13 30 Отговор
    Скоро Тайван ще поиска да стане американски щат, а Китай ще си поиска бившите територии в Далечния изток...така функционира „многополюсния модел” на Путлер !!!?

    Коментиран от #17

  • 9 Трол

    12 24 Отговор
    Панама е американска.

    Коментиран от #12

  • 10 Булдог

    30 7 Отговор
    Как е създадена държавата Панама? Ами чрез ,,цветна революция" в областа ,,северна Колумбия"и отделянето и от Колумбия! А от Кой кога и Защо?- отговорете си сами!

    Коментиран от #11

  • 11 !!!?

    15 2 Отговор

    До коментар #10 от "Булдог":

    ...не от „цветна революция”, а от Испания !
  • 12 Софийски селянин

    14 7 Отговор

    До коментар #9 от "Трол":

    На Зельо и древните укри е, името ѝ идва от Пан америка.
  • 13 Един

    15 2 Отговор
    Само че езерата захранващи канала вече не стигат и в не толкова далечно бъдеще може да стане неизползваем.

    Коментиран от #16

  • 14 Тръмп иска

    30 6 Отговор
    да направи САЩ "отново силна"! А за тази цел иска не само панамския канал, иска още Канада и Гренландия. А, сега да видим, какво ще кажат лобиистите от Запада, относно "Крим е украински" и "Тайван не е Китай"?
    Ако САЩ започнат да анексират части, даже от съюзниците си, то на каква "логика" ще ни баламосват още? 5% от БВП да даваме на САЩ, за да ни "защитават", а те вместо това, си вземат Гренландия и Канада? Ха-ха-ха!!!
  • 15 Хохо Бохо

    18 4 Отговор

    До коментар #2 от "Делю Хайдутин":

    Хутите знаят как да отпушват запушени канали
  • 16 Ерсте банк

    14 0 Отговор

    До коментар #13 от "Един":

    Ще се измисли нещо. Вероятно с изпомпване на океанска вода. Твърде скъпо е корабите да обикалят три месеца повече...
  • 17 Русофил Москва е 3ти Рим и 4 няма да има

    6 6 Отговор

    До коментар #8 от "!!!?":

    Такафункционира гънката, самотната.
  • 18 Аз съм веган

    4 5 Отговор
    Иска да ги денацифира, да ги демилитаризира и да защити правата на американскоговорвщите. 5363
  • 19 Русофил Москва е 3ти Рим и 4 няма да има

    13 5 Отговор
    Прдвид жертвите, дадени от СССР, помощите за въстановяване на Източна Европа,да не говорим за Украйна, налага се всичко там да е зона свободна от джендъризъм и лепкавите ръчички на англосаксите. Справедливо е

    Коментиран от #20

  • 20 Аз съм веган

    5 8 Отговор

    До коментар #19 от "Русофил Москва е 3ти Рим и 4 няма да има":

    По-скоро трета Мека. Самият император на северната бензиноколонка целува корана.
  • 21 Чуй чуй

    16 3 Отговор
    Пак ще " освобождават и носят демокрация " с военна сила. Алчността на империята на злото се измерва долари а не в животи.
  • 22 Войнолюбци, сър

    12 2 Отговор
    Значи скоро ще има майдан в Панама за ново и угодно правителство. Втората стъпка е война за да гарантират постъпващите приходи в тяхните сметки.

    Коментиран от #23

  • 23 Аз съм веган

    5 3 Отговор

    До коментар #22 от "Войнолюбци, сър":

    Няма сър. Само тавариш в мацква. Сър в лошия запад.
  • 24 Димокрацията в действие

    12 3 Отговор
    Сценария е ясен, този филм го гледме няколко деситилетия. Загубата на Украйна ще ги занули, отварят нов фронт за нови жертви и разрушения.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 Последния Кеко Калеко

    12 1 Отговор

    До коментар #3 от "Последния Софиянец":

    "Две трети от корабите през канала са от САЩ."

    А ми и те да си плащат
    Като другата1/3(една трета)
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Б.Б

    12 1 Отговор
    Няма по-гнусни мръсници на света от протестантите и юдеите !
  • 29 Защитник Панче

    7 2 Отговор
    Купуваме няколко Орешкика от Путин и проблемът с каналето се решава! Пък Дончо ако иска да дойде да си го вземе!
  • 30 АмеРика

    9 0 Отговор
    Америка не краде, тя си бере ... разни етноси и те така си искат някои неща и те си ги взимат.
  • 31 ИСкаМ

    10 4 Отговор
    Искам един евротатлантик да се опита да помисли 10 минути и да изрече после едно изречение в което обяснява как една Държава демократично иска канал, втора и трета държава да станат част от неговата. И това без референдуми, без нищо ? Знам че на евроатлантикът мисълта и логикат асе чупят след втората дума и затова му давам 10 минути да помисли над изречението и после да се аргументира защо това е правилно да се случва в 21 век.

    Коментиран от #32

  • 32 Грантояд

    4 2 Отговор

    До коментар #31 от "ИСкаМ":

    Е искаш, искаш...Ама колко даваш? За по-малко от милион не ни търски нас, а се обърни към клошари като Иво Инджев, Асен Генов и тем подобни!
  • 33 Ами

    3 2 Отговор
    Ако наистина там има китайски военни, Тръмп е напълно прав. Освен това таксите не следва да се определят едностранно и по арбитрарен начин. Още повече, че каналът е финансиран и построен от САЩ.
    Китайски военни нямат работа там.
    Както и американски военни в Южно-китайско море. Тези неща са реципрочни.

    Коментиран от #34, #35

  • 34 Нами

    3 0 Отговор

    До коментар #33 от "Ами":

    Защо пък не нека всеки си плаща за това което е поръчал пийнал и пропилял защо пък винаги другите трябвало да му плащат сметката.
  • 35 АмиГото

    1 0 Отговор

    До коментар #33 от "Ами":

    "Още повече, че каналът е финансиран и построен от САЩ"

    Строежът на канала започва 1881 до 1904 година поради голямата смъртност на строежа тои е спрян от страна на изпълнителната френска фирма построила Суецкия канал през 1869 фодина още по време на Османската Империя но е бил открит под натиска и на англичаните чак 1882 въпреки че Египет продължава да фонкциунира заедно с Османската държава чак до 1914г(ПСВ).
    Странното е това че строежът на панамският канал съвпада с тази година.
    Споменавам само това като случаиност всъщност Суетския канал е планиран и финансиран в голяма част от османския валия Саид Паша сиреч османлиите или турците както си искате така го разбираите.

    След това строжът е поет от американска фирма която довърщва строежа през 1914(ПСВ отново сне знам защо но съвпада с пълното влизането на деиствие и на Суецкия канал една странна случаинос според мен) година

    По времв на построяването са починали над 27 500 строители.
    Главната причина за смърноста са маларията която е болест разпространяваща се по блатисти места и жълтеницата които тогава са били често срещани не само там.
    Може би САЩ са вложили голям капитал но животит на местните работници за нищо ли не струва според вас.

    Ако така мислите вярваите че ако не са американците то поне западняците ако не е днес то някога и за вас ще дадът такава нищожна стоиност наричаики ви нещо като нищожество.
    Изборат за страна си е ваш разбира се.