Водопадът Селяндсфос е една от най-популярните дестинации в Исландия - стотици туристи паркират наетите си автомобили и кемпери в малък паркинг в близост до водопада. Извиват се дълги опашки, на които се редят хора с фотоапарати и стативи. Това място преди е било сравнително непопулярно, пише АРД. Но в днешно време мнозина черпят вдъхновение за туристически дестинации от социалните мрежи.
В търсене на перфектната снимка
Ако зададете "Исландия" в някоя търсачка в интернет, ще бъдете затрупани от безброй красиви снимки и видеа. Те стават все повече и в социалните мрежи. А с времето снимките стават и все по-предизвикателни - хората позират пред избухващия вулкан зад тях или пък висящи нависоко в някоя ледена пещера, стискайки здраво забита в леда брадва. Едно нещо обаче е еднакво на всички снимки - туристите позират съвсем сами пред спиращите дъха гледки. Но дали това отговаря на истината?
Инфлуенсърът Гунар Фреир Гунарсон показва в своите канали в социалните мрежи как обикаля красивата природа - реки, водопади, ледени пейзажи. "Опитвам се да покажа на аудиторията си в Инстаграм нещо ново", казва той пред германската обществена телевизия АРД. "Нещо, което не са виждали преди." А за целта той ходи на места, на които никой друг не е бил. Всеки, който види неговите снимки, веднага изпитва желание да си стегне багажа и да отиде да посети красивите локации.
Конкуренция и сред инфлуенсърите
Към тази практика обаче има и немалко критика. Под едно от видеата на Гунарсон един потребител пише: "Скоро заради твоето видео ще дойдат 40 000 души и ще направят задръстване". Самият Гунарсон е израснал в Исландия и уважава природата и тамошните правила, разказва германската обществено-правна медия.
Въпреки това той иска да бъде популярен в социалните мрежи. А за целта - трябва да се бори за аудиторията си. Сред инфлуенсърите има сериозна конкуренция, казва той. "Затова и винаги има натиск да намеря нещо ново, нещо, което може да стане вирално. Понякога е изтощаващо", казва мъжът.
Важната роля на туризма
Когато през 2010 година избухна вулканът Ейяфятлайокутъл, облакът от вулканична пепел спря въздушния трафик в Европа и туристите започнаха да избягват Исландия. С интересни кампании в социалните мрежи страната успя да върне добрия си имидж като туристическа дестинация. За Исландия туризмът е много важен отрасъл.
Лиля Алфредсдотир беше министърка на икономиката до края на миналата година. Тя отговаряше и за туризма. Ако зависи от нея, то броят на туристите само ще се покачва, казва тя самата. "Туризмът носи около 9% от брутния вътрешен продукт. Изнасяме енергия, риболовът също е важен. Но туризмът е най-важният икономически фактор. Тъкмо той ни изправи на крака след икономическия ни колапс", обяснява Алфредсдотир.
Бившата министърка говори за колапса на банките - Исландия на практика банкрутира през 2008 година, когато трите най-големи банки колабираха в рамките само на няколко дни. Тогава туризмът спаси икономиката на страната.
Опасения от вреди за околната среда
Елизабет Свеинсдотир от Агенцията за околната среда обаче гледа на туризма по друг начин. Според нея понякога инфлуенсърите не изпращат най-добрите послания към света. "Те много бързо правят някой регион известен. Но той не може да понесе толкова много хора. Те идват само за няколко селфита, но унищожават природата. Всичко се случва много бързо", коментира Свеинсдотир пред АРД.
Природата на Исландия е изключително красива, но и уязвима, обяснява експертката. Следите от гуми например остават години наред в горския мъх, защото заради студения климат всичко расте много бавно. "Това прекрачва всякакви граници. Не успяваме да наваксаме с инфраструктура, за да регулираме наплива от туристи. Просто е нереално."
Автор: Кристиан Бленкер (ARD)
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чукча-читател
20:21 20.01.2025
2 Мошеник
20:23 20.01.2025
3 Гренландия
20:25 20.01.2025
4 така е
20:25 20.01.2025
5 Инфлуен сър
20:33 20.01.2025
6 ццц
21:09 20.01.2025