Добре известно е, че топлимузината на баварците попада в онзи елитен клуб модели, в който могат да си позволят да членуват малко производители. Това стеснява кръга на потенциалните купувачи на седмєцата до хора с представителни нужди и най-вече колосален финансов потенциал, които рядко могат да бъдат заинтригувани от кола-втора ръка. От друга страна, най-голямото BMW представлява несъмнен връх в съвременните технологии и инженерна мисъл, на фона на който цените в Западна Европа представляват истинско изкушение за българите с по-дебел портфейл. По данни на ADAC Е38 е сред най-качествените автомобили, произвеждани след 1994 г.
Колкото и близка да е до съвършенството германската лимузина обаче си остава човешко творение и като такова не е лишена от особености и капризи. Добре е бъдещият горд собственик на седмєцата да знае за тях, за да си спести не само ядовете, а и значителни средства, без които поддръжката на подобна красавица така или иначе не минава. Излишно е да се споменава, че както при всяка кола от върховия клас инженерните недомислици в E38 са почти изключени. Голямото BMW изобилства на сложни механизми, повечето от които водачът използва крайно рядко. Такава глезотия например са електрическите огледала. Те са удобни за паркирането на грамадата, но собственикът обикновено ги ползва един-два пъти и след като им се нарадва ги забравя. В резултат на това механиката им клеясва и блокира.
Много от модификациите разполагат с два съда за течност за чистачките. В единия се налива концентрат за миене на стъкла, а в другия - вода или незамръзващ разтвор. Много собственици не знаят това и се ядосват, защо, когато пуснат чистачките, първите, два маха са на сухо. В такъв случай е уместно да се потърси вторият съд, а най-добре е да се прочетат... инструкциите в упътването на производителя. Съвсем не е изключено в тях да се открият куп други неподозирани способности на колата.
Двигателите
от Бавария отдавна са се превърнали в мит с възможностите и здравината си. По отношение на надеждността Е38 надминава дори легендарния си предшественик от 1987 г. Оплакванията от новата седмєца са свързани най-вече с водната помпа, която при някои модели е изработена преимушествено от пластмаси и не издържа високи температурни натоварвания. Проблемът може да се задълбочи при шестцилиндровите мотори, при които повреда в помпата нерядко води до прегряване и изкривяване на главата. От средата на 1998 г. моделът 728i се оборудва с нова помпа и рисковете отпадат.
Голямата "баварка" е особено чувствителна към калпавия бензин. Лошото гориво рядко влияе на потентността на мотора, но лесно бастисва катализатора. Най-разумното решение е той просто да бъде демонтиран. Това обаче трябва да бъде сторено от опитен специалист, а най-добре във фирмен сервиз. Операцията е тънка и за оптимален резултат изисква препрограмиране на електронния команден блок.
Абсолютно недопустими са експерименти с маслото. Лошата смазка се отразява пагубно върху работата на двигателя и дори върху компресията му.
Повечето седмєци са комплектовани с автоматични трансмисии, които са извънредно здрави и добре измислени. Правилната им експлоатация обаче си иска опит. Ако например колата пробоксува в сняг или кал, последното, което трябва да се прави, е да се даде газ до ламарината в позиция "D".
Скоростната кутия
вероятно ще мине през всички предавки без особено усилие, при това не само по веднъж, а резултатът от статичното рали може да бъде плачевен. Звучи смешно, но специалистите отново съветват да се прегледа книжката с упътването, където педантичните германци са описали почти всяка възможна ситуация от подобен род.
Както се полага на автомобил от висшия клас,
окачването
на седмєцата е със сложна конструкция, която да осигури максимален комфорт на пътуващите. Здравината на възлите и детайлите носят чертите на всичко немско, но експлоатацията в родни условия е в състояние да съсипе и танк. Бъдещият собственик на BMW 7 трябва да се подготви за почти задължителна смяна на тампони, както отпред така и отзад. В най-добрия случай издържат до 70 000 км. Бързо се износват и накладките на спирачките. Известни са случаи, когато се налага смяната им след... 5 000 км.
Седмєцата е буквално претъпкана с електроника. Още със завъртането на контактния ключ двайсетина компютъра започват да се "изясняват" един на друг и поверяването на електрическата система в ръцете на дилетант е чиста проба безразсъдство. Дори само един грешно свързан проводник е в състояние да обърка работата на целия автомобил. Единственото, за което собственикът може да се довери на неспециалист, е замяната на крушки на фаровете и то само, ако не са ксенонови. Германският софтуер от средата на 90-те по принцип не е от най-безпроблемните и поради това са възможни невярни индикации на бордовия компютър. Фатални повреди са почти невъзможни, макар че както всичко при седмєцата отстраняването им не е никак евтино.
Именно това прави иначе изумителната баварска лимузина твърде съмнителна от гледна точка на здравия финансов разум инвестиция.
Справка за модела
|
|
BMW 7 (E38)
|
|
История
|
|
Май 1994 | Представена е новата седма серия на BMW с фабричен индекс Е38 |
Септември 1994 | Нов флагман 750i с 5.4-литров V12 и мощност 326 к.с. |
Септември 1995 | Дебют на най-малката модификация 728i с редови шестцилиндров мотор (193 коня) |
Март 1996 | На пазара е пусната модификацията 725 tds. Започва оборудването с V-образни осемцилиндрови двигатели с работен обем 3.5 и 4.0 литра |
Септември 1998 | Модернизация на купето. Моторната гама се обогатява от два нови дизела - 730d и 740d |
Септември 2001 | Дебютира новата седма серия на BMW със заводски индекс Е65 |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател (без оборудване)
|
9 811 EUR
|
Скоростна кутия (5-степенна механична)
|
4 088 EUR
|
Динамо
|
460 EUR
|
Стартер
|
410 EUR
|
Водна помпа
|
179 EUR
|
Ауспух (пълен комплект, без катализатор)
|
1 278 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
204 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
154 EUR
|
Фар (комплект)
|
307 EUR
|
Преден калник
|
179 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
BMW 740i /286 к. с./, произведен 1994 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА BMW 7 (E38)
|
Модел
|
Места
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
1995
|
BMW 728i
|
4
|
142/193
|
48 726
|
11 300
|
9 800
|
7 450
|
6 350
|
4 600
|
BMW 728iL
|
4
|
142/193
|
54 095
|
10 950
|
9 500
|
7 200
|
6 250
|
4 600
|
BMW 730i
|
4
|
160/218
|
47 806
|
-
|
-
|
-
|
5 900
|
4 650
|
BMW 730iL
|
4
|
160/218
|
53 098
|
-
|
-
|
-
|
5 850
|
4 900
|
BMW 735i
|
4
|
173/235
|
53 021
|
-
|
10 050
|
7 850
|
6 400
|
-
|
BMW 735iL
|
4
|
173/235
|
58 492
|
-
|
9 950
|
7 800
|
6 300
|
-
|
BMW 735i
|
4
|
175/238
|
57 469
|
13 100
|
11 300
|
-
|
-
|
-
|
BMW 735iL
|
4
|
175/238
|
60 895
|
13 550
|
11 650
|
-
|
-
|
-
|
BMW 740i
|
4
|
210/286
|
55 220
|
-
|
-
|
-
|
6 900
|
5 400
|
BMW 740iL
|
4
|
210/286
|
62 633
|
-
|
-
|
-
|
6 600
|
5 250
|
BMW 740i
|
4
|
210/286
|
65 139
|
15 000
|
12 750
|
9 150
|
7 700
|
-
|
BMW 740iL
|
4
|
210/286
|
70 558
|
15 200
|
13 100
|
9 300
|
7 950
|
-
|
BMW 750i
|
4
|
240/326
|
83 596
|
17 500
|
14 900
|
11 400
|
9 200
|
6 950
|
BMW 750iL
|
4
|
240/326
|
94 333
|
17 300
|
14 800
|
11 250
|
9 350
|
7 050
|
BMW 725tds
|
4
|
105/143
|
44 943
|
-
|
9 950
|
7 700
|
6 450
|
-
|
BMW 730d
|
4
|
135/184
|
49 953
|
14 200
|
12 300
|
-
|
-
|
-
|
BMW 740d
|
4
|
180/245
|
67 491
|
19 100
|
-
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
||||||||
BMW 7 (E38)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
BMW 7-er (Е38) |
|
Работен обем
|
2 497-5 379 куб. см
|
Мощност
|
143-326 к. с. |
Максимална скорост
|
202-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.2-6.6 сек.
|
Audi A8 (D2)
|
|
Работен обем
|
2 496-4 172 куб. см
|
Мощност
|
150-420 к. с. |
Максимална скорост
|
213-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
11.3-5.6 сек.
|
Mercedes-Benz (W140)
|
|
Работен обем
|
2 799-5 987 куб. см
|
Мощност
|
150-394 к. с. |
Максимална скорост
|
185-250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.9-6.6 сек.
|
Lexus LS
|
|
Работен обем
|
3 969 куб. см
|
Мощност
|
264 к. с. |
Максимална скорост
|
250 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
7.5 сек.
|
Димитър Димитров
AvtoMitak@avto.bg