Максималният въртящ момент и мощността са две от най-важните спецификации за един двигател, но отношението им една към друга е рядко обсъждано. Поради тази причина решихме да ви припомним какво означава всеки от тези два термина и как те влияят на производителността на двигателите с вътрешно горене.
Мощност
Днес за измерване на мощност се използват и двете единици - "ват" и "конска сила", като една конска сила е равна на 735.5 вата. А знаете ли какво всъщност представлява конската сила? Това е способността да бъдат повдигнати 75 килограма на 1 метър височина за 1 секунда. С други думи конската сила определя това, колко бързо се върши работата.
Въртящ момент
Когато тези два термина се съберат на едно място, действията им могат да се обяснят така: Представете си, че правите домашно сладко и след това го нареждате на рафта в килера. Въртящият момент ви е нужен, за да затегнете капачката на буркана, а мощността - за да качите буркана на съответния рафт.
Момент и мощност в двигателя с вътрешно горене
Стигаме и до най-интересната част или по-конкретно как мощността и въртящия момент съжителстват в един двигател. Най-общо казано те работят ръка за ръка и по този начин моторът транслира на пътя необходимата производителност. Формулата, описваща тяхната връзка е следната: конска сила = момент Х количество обороти в минута /5 252. Това уравнение важи за всеки ДВГ, независимо от оборотите, които развъртат вашият мотор. 5 252 се явява константна величина, а при 5 252 об/мин мощността е равна на въртящия момент. При по-ниски обороти моментът е по-висок от мощността и обратното.
Мощност или въртящ момент - кое е по-добре?
Това е въпрос на лаици и за лаици, но ние сме длъжни да го разгледаме. Трябва да се знае, че автомобил с по-голяма мощност по правило достига и по-висока максимална скорост. А автомобил с по-голям максимален въртящ момент ускорява по-добре от място. По-важното за един двигател е да разполага с оптимален работен диапазон. Този термин означава диапазонът на оборотите между пиковия въртящ момент и максималната мощност. Именно в този диапазон двигателят работи най-ефективно и обезпечава както максимална производителност, така и най-нисък разход на гориво.
При електромоторите работният диапазон е огромен. При тях максималният въртящ момент е достъпен още от първото завъртане на оста, а максималната мощност при някои ел. двигатели е по-голяма от тази на ДВГ. При дизелите е обратното. Този диапазон е много малък, но пък максималният въртящ момент се достига при доста по-ниски обороти в сравнение с бензиновите мотори и максималната им мощност също е при по-ниски обороти.
Поради тези причини бензиновите двигатели са най-предпочитани за т.нар. пърформънс доработки. Съвременните бензинови агрегати с турбокомпресори, система за непосредствено впръскване на горивото, изменяеми фази на газоразпределението и куп други умни инженерни решения обезпечават удивителни работни диапазони, характеризиращи се с невероятна еластичност. Заради това в състезанията основно се използват бензинови мотори с висока мощност, но има и надпревари, където нееднократно побеждават коли с дизелови мотори (24-те часа на Льо Ман и Audi-тата с техните TDI мотори).
Ако дотук не сте разбрали нищо, ще се опитаме да ви дадем един последен пример. Един до друг са спортен автомобил и камион. Тежката товарна машина разполага с много въртящ момент и с малко мощност. Двигателят му работи на ниски обороти, но той е силен като културист. Спортната кола пък може да се оприличи на спринтьор. При него всичко е точно наобратно. Много мощност и по-малък въртящ момент. Ако се добави допълнително тегло на камиона, неговите динамични характеристики няма да се изменят значително, но ако това се случи със спортната кола, представянето ѝ ще е далеч по-слабо.