Отидете към основна версия

158 783 66

Мощност или въртящ момент - кое е по-добре?

  • мощност-
  • въртящ момент-
  • автомобили-
  • двигатели-
  • конска сила

Максималният въртящ момент и мощността са две от най-важните спецификации за един двигател, но отношението им една към друга е рядко обсъждано. Поради тази причина решихме да ви припомним какво означава всеки от тези два термина и как те влияят на производителността на двигателите с вътрешно горене.

МощностПреди всичко нека си спомним за човека, който решава за първи път как да се измерва мощността. Неговото име е Джеймс Уат - шотландският инженер, на чието име е кръстена и стандартизираната единица за мощност. Името "Ват" прието през 1889 година, като дотогава се използва единицата "конска сила", въведена също от Уат. Единицата Ват влиза като стандартна в системата SI на 11-тата Генерална конференция по мерки и теглилки през 1960 година.

Днес за измерване на мощност се използват и двете единици - "ват" и "конска сила", като една конска сила е равна на 735.5 вата. А знаете ли какво всъщност представлява конската сила? Това е способността да бъдат повдигнати 75 килограма на 1 метър височина за 1 секунда. С други думи конската сила определя това, колко бързо се върши работата.

Въртящ моментМаксималният въртящ момент е определена сила, която върти даден обект в кръг около оста му. По-образно той може да се обясни като силата, която е необходима, за да се завърти болт или някакво друго колело. Когато се опитвате да отвинтите капачката на безалкохолна напитка, например, вие използвате въртящ момент. Машината, която завива капачката на въпросното безалкохолно е настроена по специална спецификация за въртящ момент. Идеята е да затвори херметично бутилката и в същото време да може лесно да се отвори от бъдещия и ползвател. В Международната система за единици SI моментът се измерва в Нютонметри.

Когато тези два термина се съберат на едно място, действията им могат да се обяснят така: Представете си, че правите домашно сладко и след това го нареждате на рафта в килера. Въртящият момент ви е нужен, за да затегнете капачката на буркана, а мощността - за да качите буркана на съответния рафт.

Момент и мощност в двигателя с вътрешно горене

Стигаме и до най-интересната част или по-конкретно как мощността и въртящия момент съжителстват в един двигател. Най-общо казано те работят ръка за ръка и по този начин моторът транслира на пътя необходимата производителност. Формулата, описваща тяхната връзка е следната: конска сила = момент Х количество обороти в минута /5 252. Това уравнение важи за всеки ДВГ, независимо от оборотите, които развъртат вашият мотор. 5 252 се явява константна величина, а при 5 252 об/мин мощността е равна на въртящия момент. При по-ниски обороти моментът е по-висок от мощността и обратното.

За измерване на мощността на един автомобил се използва т.нар. динамометричен стенд. Той измерва въртящият момент и количеството обороти в минута, прилага уравнението и получава число, което определя броя на конските сили.

Мощност или въртящ момент - кое е по-добре?

Това е въпрос на лаици и за лаици, но ние сме длъжни да го разгледаме. Трябва да се знае, че автомобил с по-голяма мощност по правило достига и по-висока максимална скорост. А автомобил с по-голям максимален въртящ момент ускорява по-добре от място. По-важното за един двигател е да разполага с оптимален работен диапазон. Този термин означава диапазонът на оборотите между пиковия въртящ момент и максималната мощност. Именно в този диапазон двигателят работи най-ефективно и обезпечава както максимална производителност, така и най-нисък разход на гориво.

При електромоторите работният диапазон е огромен. При тях максималният въртящ момент е достъпен още от първото завъртане на оста, а максималната мощност при някои ел. двигатели е по-голяма от тази на ДВГ. При дизелите е обратното. Този диапазон е много малък, но пък максималният въртящ момент се достига при доста по-ниски обороти в сравнение с бензиновите мотори и максималната им мощност също е при по-ниски обороти.

Поради тези причини бензиновите двигатели са най-предпочитани за т.нар. пърформънс доработки. Съвременните бензинови агрегати с турбокомпресори, система за непосредствено впръскване на горивото, изменяеми фази на газоразпределението и куп други умни инженерни решения обезпечават удивителни работни диапазони, характеризиращи се с невероятна еластичност. Заради това в състезанията основно се използват бензинови мотори с висока мощност, но има и надпревари, където нееднократно побеждават коли с дизелови мотори (24-те часа на Льо Ман и Audi-тата с техните TDI мотори).

Ако дотук не сте разбрали нищо, ще се опитаме да ви дадем един последен пример. Един до друг са спортен автомобил и камион. Тежката товарна машина разполага с много въртящ момент и с малко мощност. Двигателят му работи на ниски обороти, но той е силен като културист. Спортната кола пък може да се оприличи на спринтьор. При него всичко е точно наобратно. Много мощност и по-малък въртящ момент. Ако се добави допълнително тегло на камиона, неговите динамични характеристики няма да се изменят значително, но ако това се случи със спортната кола, представянето ѝ ще е далеч по-слабо.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 14 гласа.

Свързани новини