Отидете към основна версия

109 470 42

Важно ли е ускорението от 0 до 100 км/ч?

  • ускорение-
  • 0-100 км/ч-
  • автомобили

Времето, за което един автомобил ускорява от място до 100 км/ч е сред най-важните ТТ данни. Тази характеристика неминуемо присъства при представянето на дадено возило, наред с мощност обем на двигателя и т.н. Tesla например с гордост заявяват, че произвеждат най-бързия сериен автомобил, базирайки се именно на ускорението на електромобила до 100 км/ч, а Chevrolet се хвалят, че новото Camaro ZL1 може да направи това упражнение само на първа скорост. Важно ли е обаче ускорението от 0 до 100 км/ч?В реалността, цифрата, която виждате на сайта на производителя, на страниците на специализираните издания или пък някъде другаде, не дава никаква представа за производителността на автомобила и най-вероятно даже не е същата, която ще получите ако решите да направите замерването сами. С други думи ускорението от 0 до 100 км/ч не е от съществено значение при определянето на това, коя кола е по-бърза и по-добра. Естествено говорим за преки конкуренти и за малките разлики във времената, на които се отдава толкова голямо значение.

Защо, ще се опитаме да обясним сега

Като за начало ще погледнем малко встрани, разглеждайки разликата между две от значенията на думата "бърз". Първото значение, що се касае до автомобилите, засяга въпросното ускорение от 0 до 100 км/ч. Например, Tesla Model S P100D ускорява до 100 за 2.5 секунди, което автоматично я причислява към много бързите коли. Във второто си значение думата "бърз" се използва за най-висока максимална скорост. Примерът за такъв автомобил е Bugatti Veyron 16.4 Super Sport, способен на скорости от над 400 км/ч. В случая Veyron ускорява до 100 км/ч. също за 2.5 секунди, което директно го причислява и към първото значение на думата, но трябва да се знае, че тези две характеристики (ускорение и скорост) невинаги вървят ръка за ръка.В реалния свят ускорението е необходимо най-вече при изпреварване или пък при бързо престрояване в съседната колона, но нито една от тези ситуации няма нищо общо с това, колко бързо ускорява колата от място. В случая говорим за доускорение, което е далеч по-важно и съществено за представянето на един автомобил. Другата част от проблема "0-100" се състои в противоречивостта и неточностите на данните, заявени от производителя. Представяйки Model S P100D, от Tesla заявиха, че това е най-бързият сериен автомобил в света - твърдение, което веднага предизвика много дискусии относно това,

какво означава определението "сериен автомобил"?

Ferrari LaFerrari и Porsche 918 също могат да ускоряват за 2.5 секунди и не са изработени в един-единствен екземпляр. От Скудерията и от Porsche твърдят, че и техните автомобили са серийни, но от Tesla казват, че това е малкосерийни специализирани автомобили. Така се стига до въпроса: Правилно ли е становището на Tesla? Възможно е, но по-важно е да се запитаме: Има ли смисъл в тези спорове? Не!

Подобни заявления от страна на автомобилните производители не са единици. Някои са по-консервативни и по-верни, но други са пълни лъжи. Компаниите правят всичко възможно, за да могат да изглеждат "най най" и много често се оправдават с условията, при които се измерва ускорението. А повечето от собствениците на автомобили и журналистите, които тестват колите, нямат необходимата техника и условия, за да направят независими измервания и се доверяват на тези на производителите. В различните публикации на тема автомобили също има разминавания в данните за ускорение на един автомобил.

Запитвали ли сте се защо? Това не е защото единият водач е по-добър от другия, особено при съвременните автомобили, снабдени с лаунчконтрол и автоматични трансмисии. И не е заради различните измервателни системи, защото всички използват регистрационни системи Racelogic VBOX. Разликите се получават заради доста либералното използване на т.нар. коефициент за поправка, както и на използването на един трик, познат на любителите на драг рейсинга като rollout.Този термин обозначава дистанцията, която автомобилът изминава от същинския си старт, до задействането на датчика, който започва официалното измерване на времето. А последното започва от един фото лъч, който се закрива от гумата на автомобила. Ако тя е по-голяма, то той ще даде сигнал малко по-късно. Естествено влиянието в крайния резултат на rollout е много незначително, но често оказва значение при закръгляването на цифрите след запетайката. Има случаи обаче, в които е доказано, че системата се задейства, когато колата вече е достигнала 5 км/ч.

Някои издания отчитат т.нар rollout, а други не

и поради тази причина много често има разминавания в различните публикации. Различните климатични условия също трябва да се отчитат при измерването, защото различните двигатели могат да променят мощността си при промяна на външните условия. Температура, надморска височина и влажност на въздуха са фактори, които също оказват, макар и минимално, влияние. При повечето тестове е оказано, че двигателят работи при идеалните за него условия, но в някои тази информация липсва. Така или иначе в реална пътна обстановка никога не можете да постигнете въпросните идеални условия. Турбодвигателите, каквито при новите автомобили преобладават, имат свойството за още по-голяма разлика в работата си в едни или други климатични условия.Освен всичко изброено до тук, има и още много други фактори, способни да изменят характеристиките на ускорението. Нестандартни гуми, гориво, тегло - всичко това влияе на крайния резултат. Електронните системи като лаунчконтрол също имат значение. Не са малко автомобилите, които имат отлични показатели за ускорение от 0 до 100 км/ч., но при измерване на доускорение от 10 до 100 км/ч. се представят доста неубедително.

И така, да се върнем към първия абзац. Chevrolet Camaro ZL1 ускорява от място до 100 км/ч на първа предавка. Това е направено с една-единствена цел: В никакъв случай да не се наруши свещеното ускорение от 0 до 100, което после ще присъства във всички ТТ данни и реклами на автомобила. Chevrolet съвсем не са първите, които постъпват така. Подобен прийом използват и преките конкуренти Dodge Viper и Shelby GT500. Всички те настройват предавателните числа на скоростната кутия за конкретния тест "0-100". А дали тези автомобили биха се представяли по-добре ако скоростите им са по-къси? Възможно е, но тогава ще се увеличи времето за ускорение от 0 до 100, което е толкова важно за производителите.

С напредването на технологиите автомобилите стават все по-сложни и високотехнологични

и наред с това времената за ускорение от 0 до 100 км/ч продължават да падат, макар и с малко. И всички, от автопроизводителите до автоентусиастите, продължават да обръщат внимание на този маркетингов трик, като гледат на цифрите като нещо много особено и важно. Когато обаче някой собственик на бърза кола намери спокойно място с дълга права и реши да измери за колко секунди неговото возило ще ускори от място до 100 км/ч, определено ще бъде разочарован.

За това, когато прочетете някъде, че еди-кой си автомобил е по-бърз с 0.2 секунди от другия, знайте, че това не означава, че е по-добрата спортна кола. В действителност ускорението от място не е толкова важно. Много по-интересно е за какво време ще бъде измината една обиколка на писта, в която има завои и респективно спиране и ускорение, но пък там нещата зависят в доста по-голяма степен от уменията на пилота.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини