Майнц, Германия. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.
В разгара на лятото марката Opel проведе "сборен" тест драйв на SUV-гамата си, която към момента се състои от трима основни играчи - Crossland X, Mokka X и Grandland X. Първият представлява субкомпактен кросоувър, предназначен основно за градска среда и насочен към младежката аудитория. Crossland X впечатлява с икономични агрегати и с качествена сглобка, но липсата на съществени иновации го прави атрактивен основно заради по-ниската му цена. Вторият кросоувър Mokka X е единственият с 4х4 задвижване и след обновлението си продължава да се продава с доста приличен успех. За него обаче сме писали доста, а и новостите и при него съвсем не са много. Така че ще обърнем основно внимание на най-големия и най-нов представител на марката, носещ обозначението Grandland X и по-конкретно на две от новите модификации.
Като цяло Grandland X е нещо като преоблечен миниван с леко повишена проходимост. За последната се грижат основно по-високият клиренс и система, наречена IntelliGrip (при Peugeot тя се нарича Grip Control), която оптимизира работните алгоритми на стабилизиращата програма и системата против пробуксуване към пътните условия. Повечето от дизеловите и бензинови двигатели в гамата са стандартни, разполагат с оптимална динамика и впечатляват основно с икономичност. Сред новостите, които германците демонстрираха, ни впечатлиха най-много три доста нестандартни иновации за Opel - новата осемстепенна автоматична трансмисия - и два от двигателите - 1.5-литров дизелов мотор и, забележете..., 1.2-литров бензинов агрегат с турбокомпресор! Тази модификация я изпробвахме предпремиерно, като продажбите ѝ ще стартират по-късно през годината.
Що се касае до дизела, основният му коз е икономичността, която в града е под 6 литра на 100 километра, а на извънградско може да падне и на 4.5. Моторът е изключително безшумен, а "тягата" - абсолютно достатъчна за привидно голямото купе. Интерес за нас представляваше и шайбата IntelliGrip, която е разположена в хоризонталната част на централната конзола, а целта ѝ е да замести донякъде липсата на 4х4 система. Разполага с режими за сух асфалт, за сняг, за кал и за пясък. Системата IntelliGrip, която оптимизира работата на двигателя и на ESP-то, определено не може да замести напълно 4х4 предаването, но е отличен вариант за леки офроуд терени, както и за зимните пътни условия у нас. Иначе воланът е информативен, реакциите мигновени, а возията е по-скоро твърда. Това създава лек дискомфорт по разбити пътища, но пък от друга страна прави колата много стабилна в завои, макар налице да е по-висок център на тежестта.
1.2-литровият бензинов агрегат с турбо е в комбинация с осемстепенната автоматична трансмисия и въпреки странната схема, при която скоростната кутия е по-голяма по размери от основния агрегат, този силов тракт си върши работата учудващо прилично - при това говорим за агрегат с... три цилиндъра. Истинска атракция, но, повярвайте ни, колкото и странна да е тази комбинация в такъв голям кросоувър, моторчето се справя с лекота. То е разработка на Peugeot, но е отлично адаптирано към Grandland X. Минусът му е малко по-слабото доускорение, но предвид икономичността, която е сравнима с тази на дизела и относително ниската цена на модификацията, определено си заслужава да му се обърне внимание.
130-те конски сили и 230-не Нм въртящ момент няма как да не ви изненадат с възможности. Който и от вариантите на Grandland X да изберете обаче, знайте, че ще се сдобиете с ефектно изглеждащо SUV, което ще задоволи претенциите на голяма част от любителите на подобни возила, като очарова с функционалност и практичност. В момента у нас все още липсва комбинацията трицилиндров мотор и осемстепенна трансмисия, но тя ще се прояви съвсем скоро - през есента. Иначе версияат вече може да се поръча у нас. Ето и актуалната ценова листа на модела.