Отидете към основна версия

3 846 8

Автоиндустрията наема повече хора въпреки роботите

  • автомобилна индустрия-
  • роботи-
  • автоматизация

Съвременните поточни линии в заводите на автопроизводителите приличат на декор от научнофантастичен филм. Роботи извършват почти всички дейности от заваряването до боядисването. Въпреки това се оказва, че търсенето на хора в автомобилната промишленост през последните четири години се е увеличило, сочи анализ на Bloomberg.

Според данните за заетостта в 13 от големите автомобилни производители с персонал над 100 000 души автоматизацията изобщо не е повлияла на наемането на нови служители. Дори напротив - между 2014 и 2017 г. на работа в 11 от компаниите са постъпили общо 3.1 млн. нови работници, което е ръст с 11%.

Всъщност единствените производители, при които се наблюдава съкращаване на персонала, са Nissan и General Motors - съответно с 2.8% и 18%. Намалението при американския концерн обаче се отдава на продажбата на европейското поделение Opel-Vauxhall на PSA Groupe миналата година.

Най-висок ръст на новонаетите служители по обясними причини бележат китайските производители BYD, SAIC Motor Corp. и Dongfeng Motor Group. Според Стийв Ман, аналитик на Bloomberg Intelligence в Хонконг, тамошните компании предпочитат човешкия труд, защото изисква несравнимо по-малко инвестиции. Във фабриките в развитите страни автоматизацията вече се е наложила, но производителите наемат много хора в отделите за развойна дейност и софтуер заради преориентирането на индустрията към електрически, автономни и свързани автомобили.

Експерти коментират, че индустриалните роботи стават все по-евтини и по-ефективни дори в задачи, които в миналото са били немислими за автоматизирани машини - особено в области като триизмерния печат или управление на компютърно управлявани фрези. Внедряването на толкова сложна техника и напасването ѝ към съществуващите мощности обаче често се оказва прекалено скъпо и времеемко за постигането на поставените бизнес цели.

Като пример за това се сочи високоавтоматизираният завод на Tesla във Фримонт, Калифорния. По-рано тази година Илон Мъск призна, че проблемите с достигането на заложените производствени обеми се дължат до голяма степен на прекалено многото роботи и фабриката може само да спечели от наемането на повече "живи" оператори.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини