Отидете към основна версия

184 870 40

Автомобилът на старо: Honda CR-V или Toyota RAV4

  • honda cr-v-
  • toyota rav4-
  • автомобилът на старо

Ако се съди по съвременните тенденции в автомобилостроенето, дните на традиционните типове каросерии и задвижващи системи изглеждат преброени. Все повече производители разширяват гамата си с кросоувъри и залагат да двойното предаване, а компании като Nissan направо се отказаха от някогашните си представители в компактния и средния клас в полза на модели с подчертано всъдеходен дизайн. Всъщност именно японските марки въведоха SUV-модата в Европа. Малките джипки набират все по-голяма популярност и благодарение на безспорните си предимства постепенно изместват леката кола от предпочитанията на много от купувачите. Цените им са обяснимо по-високи, но на вторичния пазар вече има достатъчно достъпни предложения на възраст под 10 години. Две от най-търсените сред тях са вторите поколения Honda CR-V и Toyota RAV4. За техните качества може да се говори дълго, но кой надделява в пряко сравнение?

Между компактните всъдеходи на Honda и Toyota разбираемо съществуват прилики - както дизайнерски, така и конструктивни. За разлика от CR-V обаче RAV4 може да се намери и във версия с три врати. Благодарение на поцинкованите ламарини, отличното лаково и антикорозионно покритие и двата модела са надеждно защитени от ръжда. Наличието на петна говори за некачествен ремонт след катастрофа. Сглобката също заслужава много висока оценка.

Автомобили като тези рядко се купуват с базово ниво на оборудването, което обяснява добрата екипировка на екземплярите на вторичния пазар. Освен със стандартните екстри като пълен електрически пакет, ABS, усилител на волана, климатик, еърбегове и т.н., Toyota-та разполага също с EBD (разпределител на спирачното усилие), а Honda-та след модернизацията от края на 2004 г. - и с VSA (стабилизираща система).

От гледна точка на функционалността CR-V печели предимство. Тя разполага с множество джобове, жабки и ниши за съхранение на дребни вещи. Освен това между предните седалки има удобна сгъваема масичка с място за две чаши.

Най-забележителната особеност на Honda-та обаче си остава подът на багажника, който се превръща в маса за пикник, снабдена дори с отвор за чадър. С подобна хитроумна джаджа не разполага нито един друг модел в този сегмент.

Практично решение, използвано и в двата японски SUV-а, е релсовият крепеж на задните седалки. Той позволява местенето им напред-назад в зависимост от нуждата от повече багажен обем или място за краката на пътниците. Регулируем е също така и наклонът на облегалките. CR-V обаче не разполага с възможността за пълен демонтаж на задните седалки, които са делими и в двата модела - в съотношение 60:40 при Honda-та и 50:50 при Toyota-та.

Асиметричната схема се оказва по-практична и освен това позволява интегрирането на подлакътник с място за чаши в по-дългата част от облегалката.

CR-V печели повече точки и в областта на ергономията. Особено удобни са версиите с автоматична скоростна кутия, чийто лост се намира на арматурното табло. Така се освобождава място между предните седалки. Липсва и традиционният трансмисионен тунел, благодарение на което подът е равен. Интериорът на RAV4 напомня на лека кола в по-голяма степен. Салонът на Toyota-та обаче е по-зле обезшумен. Акустичен дискомфорт създава и кората на багажния отсек, която потраква при преминаване на неравности.

До моделната 2005 година Honda не монтира дизелов двигател на своя SUV. Така едиствената възможна моторизация за колите отпреди това е двулитровият бензинов мотор с мощност 150 к.с. Толкова развива и аналогичният като кубатура агрегат на Toyota. Между двигателите на двата модела има и други прилики. Снабдени са със съответните фирмени системи за променливо газоразпределение VTEC и VVT-i, запалване с индивидуална бобина за всяка свещ, ангренажни верига и цилиндрови глави без хидравлични компенсатори. Регулировка на клапаните обаче се налага след различен пробег. При CR-V операцията трябва да се извършва на всеки 45 000 км, докато при RAV4 - чак след 100 хиляди. И двата мотора са чувствителни към качеството на горивото и маслото. Отличават се с много добра еластичност и запас от тяга във всички оборотни режими.

Наред с положителните оценки, бензиновите мотори си имат и някои слаби места. При CR-V това е предният семеринг на коляновия вал, който понякога губи херметичност след 70 000 км. При RAV4 пък са отчетени случаи на скъсан ремък на периферното оборудване след 60 00, заради което механиците съветват да се сменя по-често. Обтегачът му също подлежи на смяна и при двата модела.

Дизеловите модификации на Honda-та все още не се срещат често на вторичния пазар, но ако се съди по отзивите на собственици, могат да бъдат препоръчани смело. С известни уговорки това важи и за D-4D на Toyota. Този мотор показва завидна икономичност при отлични динамични характеристики, но е доста придирчив към качеството на нафтата.

Една от най-отчетливите разлики между CR-V и RAV4 е системата за задвижване на четирите колела. По същество Honda-та е автомобил с предно предаване. Въртящият момент се предава на задните колела с помощта на електронно управлявана муфа само в случай, че предните пробуксуват. Липсват каквито и да било блокажи или имитация на такива, както и понижаващи предавки. RAV4 на свои ред разполажа с постоянно двойно предаване. Трансмисията на Toyota-та е снабдена с междуосев диференциал, който може да се блокира от електронна муфа. В нормални пътни условия мощността се подава към двата моста в съотношение 50:50, а ако електрониката усети пробуксуване на някое от колелата, пренасочва въртящия момент към такова с най-добър коефициент на сцепление. Понижаващи предалки също липсват, но благодарение на постоянното двойно задвижване, преразпределянето на мощността по осите и по-дългия ход на окачването RAV4 е доста по-проходима от CR-V. Toyota-та демонстрира и по-добра устойчивост в завой. На при загуба на сцепление на мокър път Honda-та може да поднесе заради рязкото подаване на въртящ момент към задните колела.

С времето във всички CR-V се появява скърцащ звук при работа на системата за задвижване на четирите колела.

Проблемът се решава лесно - просто трябва да се смени маслото във вискомуфата. Друго слабо място е карданният вал и по-точно шарнирните му съединения. След 150-200 хил. км започват да се износват. Не се провадат отделно и се налага да бъде сменен целият кардан.

При нормална експлоатация скоростните кутии на Honda са напълно безпроблемни. Не така стои въпросът с автоматиците на Toyota, за които статистиките отчитат случаи на повреди на управляващата електроника. Неизправността се познава лесно по нарушенията в работните режими и превключването на предавките. Ако повредата не може да се отстрани посредством препрограмиране на блока, се налага смяната му с нов. Характерен недостатък на скоростните кутии на RAV4 е протеклото уплътнение на лявата полуос.

Окачването на двата японски SUV-а е твърдичко, но пък толерира доста активен стил на шофиране без плашещи кренове в завой. Както при CR-V, така и при RAV4 най-често се налага смяна на втулки на стабилизиращите щанги след 40 000 км. Останалите детайли по ходовата част също издържат приблизително еднакъв пробег с известен превес за RAV4. Гумено-металните втулки на предните носачи, шарнирите и лагерите на главините на Toyota-та например изкарват по 150-200 хил. км срещу 100-150 000 при Honda-та.

Задното многолостово окачване на двата модела има много голям ресурс. При RAV4 обаче се появява ръжда, която възпрепятства реглажа на колелата. Затова специалисти съветват на всеки 40 000 км да се проверяват сходимостта и наклонът им и да се смазват ексцентриковите втулки.

CR-V се отличава с по-остри настройки на кормилната уредба. Нейният усилител изменя твърдостта на волана с увеличаване на скоростта, докато RAV4 разполага с обикновена хидравлика. Слабо място на Honda-та са накрайниците на кормилните щанги, които издържат по 50 000 км срещу 100 000 при Toyota.

В крайна сметка по отношение на функционалността CR-V печели двубоя. Honda-та е и малко по-евтина. Иначе като надеждност двата модела са напълно съпоставими.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Honda CR-V (RD8)

ИСТОРИЯ       

Март 2002 Дебютира второто поколение на Honda CR-V с фабричен индекс RD8. За задвижване се предлагат 2.0-литров бензинов двигател с мощност 150 к.с.

Октомври 2004

Моделът е модернизиран. Започва монтирането на 2.2-литров турбодизел с мощност 140 коня.
Януари 2007 На пазара дебютира третото поколение CR-V (RE5/RE6).

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
3 900 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 400 EUR
Динамо 280 EUR
Стартер 240 EUR
Водна помпа 130 EUR
Ауспух (пълен комплект, без катализатор) 500 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 240 EUR
Накладки (предни дискови) 95 EUR
Фар (комплект)

280 EUR

Преден калник 250 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Honda CR-V /150 к. с./, произведен през 2002 г.

 

Toyota RAV4 (XA2)

ИСТОРИЯ          

Август 2000 Стартират продажбите на коренно обновената Toyota RAV4 с фабричен индекс ХА2. За задвижване се предлагат 1.8- и 2.0-литрови бензинови двигател с мощност 125 к.с. и 150 к.с.

Септември 2001

Започва оборудването на модела с двулитров дизел от ново поколение D4-D с мощност 116 коня.
Февруари 2006 На пазара дебютира новото поколение RAV4.

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
5 916 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 776 EUR
Динамо 256 EUR
Стартер 204 EUR
Водна помпа 126 EUR
Ауспух (комплект) 455 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 150 EUR
Накладки (предни дискови) 44 EUR
Фар (комплект)

139 EUR

Преден калник 172 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Toyota RAV4 /150 к. с./, произведен 2000 г.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 6 гласа.

Свързани новини