Отидете към основна версия

2 983 43

Русия е най-зле от всички големи пазари на електромобили, а ситуацията е сходна с тази у нас

  • русия-
  • българия-
  • електромобили-
  • мрежа-
  • зарядни станции-
  • субсидии

Страната изпитва остра нужда от зарядни станции, инвестиции и държавни субсидии

Русия изостава далеч от международните лидери в готовността да използва електрически превозни средства. В рейтинга на компанията KPMG от 25 държави (12 водещи европейски икономики, седем азиатски, четири американски, Австралия и Нова Зеландия) според индекса за готовност, Русия заема 23-то място с 1.8 точки, като никоя друга държава не постига максималните 10 точки.

Лидерите, Холандия и Норвегия, имат съответно 7.9 и 7.4 точки. Индексът е обобщен показател, който отчита парка на електрически превозни средства, връзката му с общия автомобилен парк в страната, инвестициите на страната в развитието на електрически превозни средства, наличието на електростанции и просто желанието на гражданите да преминат към по-скъпи електрически превозни средства, се казва в изследването.

Затова абсолютните световни лидери в използването на електромобили - Китай (3.5 милиона електромобила в движение) и САЩ (1.5 милиона) - заемат едва 20-то и 4-то място в класацията. Най-добра готовност за електромобили показват лидерите в рейтинга - Норвегия (11.5% от общия автопарк) и Холандия (2.5%). За проучването KPMG интервюира около 3 500 души, включително над 2 000 потребители и експерти, около 1 000 ръководители на големи компании, 400 представители на световната автомобилна индустрия и доставчици на автокомпоненти.

Паркът от електрически превозни средства в Русия възлиза на около 1000 единици, съответно, техният дял в общия брой автомобили клони към нула, се казва в изследването. А по отношение на развитието на технологиите и иновациите в електрическия транспорт Русия е на последно, 25-то място: в страната няма съвременни местни разработки в областта на електрическия транспорт, няма достатъчно местни играчи на международния автомобилен пазар и има много скромни инвестиции в електрически превозни средства, се казва в изследването.

Вярно, според агенция Автостат, Русия разполага с почти 8 000 електрически автомобила в движение. Разликата се обяснява с факта, че KPMG отчита само официалния внос на производителя, докато Автостат отчита броя на автомобилите, регистрирани в Министерството на вътрешните работи. Основата на руския електрически парк е от автомобили Nissan Leaf (6 746 броя), а самият Nissan не ги е внесъл в Русия и официалните дилъри на марката не продават този модел.

В Израел например KPMG също отчита само 1 000 електрически автомобила (делът на електрическия парк е по-малко от 0.04%), но страната е на 7-мо място в класацията. „Причината е, че стартъпите и технологиите са много по-добре развити в тази страна. Освен това, поради малкия си размер, там са нужни по-малко инвестиции, за да доведе инфраструктурата до високо ниво “, обясняват от KPMG.

Световните лидери в разработването на технологии за електрически транспорт са американски, европейски и азиатски производители на автомобили (BMW, Tesla, Toyota, VW, BYD, Mercedes-Benz, Ford, Hyundai, Honda и някои други), пише още в изследването на KPMG. В същото време само алиансът Renault-Nissan обмисля възможността за производство на електрически превозни средства в Русия, се казва в изследването. През 2019 г. Renault се интересуваше от мерки за държавна подкрепа за производството на електрически превозни средства, но компанията няма конкретни планове да локализира тези модели, каза представител на концерна пред Vedomosti.

В Русия също има остър недостиг на инфраструктура за електрически превозни средства, предимно на зарядни станции. Според KPMG сега не са повече от 150, а само за Централна Русия трябва да има 1 000, повечето от съществуващите се намират в Москва и Санкт Петербург. Станциите трябва да бъдат изградени от самите производители на автомобили, според повечето анкетирани от KPMG потребители.

„Пазарът на електрически превозни средства в света се развива благодарение на държавната подкрепа - потребителят е директно субсидиран за покупката на електрическо превозно средство. Освен това мерки, свързани с опростения внос на електрически превозни средства, например намаляването или отмяната на различни данъци и такси. Такива неща не се правят в Русия, а примерът, който ви даваме с Русия е защото той е твърде близък с родната ни действителност, само мащабите са различни.

Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 6 гласа.

Свързани новини