Отидете към основна версия

11 031 43

“Черни кутии“ в автомобилите – необходимата промяна у нас

  • фактдетект-
  • автомобили-
  • черни кутии-
  • българия-
  • застрахователни измами

Още през миналата година стана ясно, че от 2022 година всички нови автомобили, произвеждани и продавани на територията на Европа, трябва да бъдат оборудвани със специални устройства, подобни на черните кутии в самолетите, които ще записват данни в случай на злополука и ПТП.

Технологията представлява електронен чип, който се интегрира на място, което е най-защитено при удар и което записва данни 5 секунди преди произшествието. След това чрез специален диагностициращ уред тези данни се достъпват и могат да помогнат за разбиране на причините за катастрофата.

У нас тази услуга ще се извършва от компанията „Фактдетект“, която е единствен лицензиран оператор за България, оторизиран да "сваля" информацията от автомобилите след произшествие. Преди около година ви разказахме за началните стадии на интегриране на тази нова за нашата страна технология, а сега решихме да разберем как се развиват нещата.

За целта разговаряме с Мартин Танчев, основател на „Фактдетект“ - компанията, лицензирана да извлича информация от „черните кутии“ на автомобилите у нас.

Здравейте г-н Танчев, изминаха няколко месеца от последната ни среща. Как се развива дейността, свързана с извличане на информация от „черните кутии“ на автомобилите?

Здравейте, последната половин година бе много динамична за „Фактдетект“. Извличането на данни от електронните модули на автомобилите се превръща във все по-популярен и използван метод за установяване на обстоятелствата, при които е настъпило дадено ПТП. За този период успяхме да постигнем споразумения с водещи застрахователни компании, с които работим активно. Също така услугата бе представена пред органите на МВР и Прокуратурата на Република България.

Вече сме говорили по темата, но припомнете какво представляват „черните кутии“ в автомобилите?

„Черната кутия“ представлява заводски интегриран чип, който записва информация за поведението на водача, системите за обезопасяване на пътниците и детайли за движението на автомобила преди, в момента на настъпване, а понякога и след настъпване на ПТП. Това предоставя възможност за извличане на точна информация за времето, хронологията и действията предприети от водача в различните фази на пътнотранспортното произшествие. Интегрирането на „черни кутии“ в автомобилите е необходимата промяна и е една от най-успешните инициативи на Европейската комисия.

Използването на подобен метод прилага ли се в други държави в ЕС?

Използва се почти във всички държави, като в част от тях, например Австрия, Холандия, Германия, Кипър, извличането на данни се осъществява и от полицейските власти. Данните извлечени от „черните кутии“ са веществено доказателство и се използват в помощ на разследващите органи. Повечето хора смятат, че подобна иновация работи в техен ущърб, но в ситуация, когато даден човек е изправен пред предизвикателството да докаже невинността си, предоставяната от “Фактдетект” услуга може да бъде в негова полза.

Как влияят „черните кутии“ върху поведението на водачите?

Точната дума е превенция. В САЩ, където интегрирането на записващи устройства е задължително, е направено научно изследване, в което по безспорен начин е доказан положителният ефект, който записващите устройства имат върху поведението на водачите. Ефектът е по-скоро психологически и в основата му е това, че всеки човек би бил по-отговорен и внимателен докато шофира, знаейки че при възникване на произшествие по негова вина, не може да прикрие виновното си поведение и последствията трудно могат да бъдат избегнати.

Какви са случаите, на които попадате най-често в практиката си?

Най-честите случаи са произшествия, настъпили в резултат на несъобразена скорост и загуба на контрол върху управляваното МПС. Твърдението, че високата скорост убива е абсолютна истина и хората трябва да подхождат много отговорно към нея и като цяло към шофирането. Често попадаме на манипулирани събития и умишлено прикриване на обстоятелства пред застрахователни компании, но това е практика, която съществува в цял свят и едва ли е изненада за някой.

Застрахователните компании ли са основните ви партньори?

Категорично да. Рискът, който носят по сключените застрахователни договори е изключително висок и за компаниите е важно да знаят при какви обстоятелства настъпват събитията, за които дължат застрахователно обезщетение. Случва се да проверяваме дали автомобили, обявени за продан са претърпявали инциденти, тъй като записите не могат да бъдат изтрити, но това са по-скоро изключения. Не това е фокусът на дейността ни.

Какви са предизвикателствата пред Вас?

Най-голямото предизвикателство е това, че по-голямата част от автомобилите, движещи се по родните пътища, не са оборудвани с подобни записващи устройства, което ограничава обхвата на услугата, но с времето това ще се промени, тъй като всички производители на автомобили са задължени да предоставят такава възможност за автомобилите, произведени за европейския пазар след 2022 г.

Планирате ли разширяване на териториалния обхват на услугата?

Към момента компанията предлага услугата на територията на България, а в държавите членки на ЕС това се случва, посредством наши партньори. Проучваме възможности за навлизане на съседни пазари извън ЕС, но ситуацията, породена от „Ковид-19“, ни забави, а и всяка наша стъпка трябва да бъде съобразена със законодателството на съответната държава, което отнема доста време.

В заключение ще кажем, че тази мярка има за цел значителното намаляване на пътно транспортните произшествия с фатален край, като целта е амбициозна, но и дългосрочна - до 2050 година броят на загиналите вследствие на ПТП да бъде сведен до нула. За съжаление към момента не е взето решение как старите автомобили ще се оборудват с новата технология.

Поставете оценка:
Оценка 3.3 от 15 гласа.

Свързани новини