Отидете към основна версия

26 278 65

Несбъднатата Волга

  • волга

Смутни времена настават в края на 80-те години в СССР. Икономиката на страната затъва все повече, комунистическата върхушка е объркана от новия политически курс, а под лозунгите за "гласност" и "перестройка" започва "борба с привилегиите". Моментът изглежда подходящ за пълна реорганизация на автомобилната индустрия, но мудното планово стопанство няма технологичен ресурс да реализира грандиозните проекти от миналото.

Висшата номенклатура все още е принудена да се вози на ГАЗ-14 "Чайка" - за западни модели официално не може да става и дума. Планове за смяната на архаичната съветска лимузина с по-съвременен "членовоз" за партийни секретари и други ръководители от областен калибър има отдавна. ГАЗ-3102 с всичките си претенции за престиж става най-много за районни началници и ръководството на завода си дава сметка, че големците имат нужда от радикално нов модел.

Така започва живота си проектът ГАЗ-3105, "волгата", която така и не успява да смени "Чайка". Предвижда се луксозният автомобил от среден клас не просто да задоволи номенклатурните прищевки, а да стане основоположник на цяло семейство. По-скромни като оборудване роднини с индекс 3103 и 3104 трябва да бъдат пуснати в серийно производство за нуждите на простолюдието.

С преполовяването на 80-те работата по новата Волга върви с ускорени темпове. През 1987-а вече са готови първите опитни образци. Главен конструктор на ГАЗ-3105 е Сергей Батянов, запален почитател на футуристичния дизайн и двойното задвижване, който държи колата да бъде проектирана "от нулата".

Първите прототипи на луксозния седан имат "двуетажно" остъкление на вратите, авангардно и оригинално решение, което за жалост няма никакви шансове да стигне до конвейера. Според слуховете идеята била отхвърлена от тогавашната първа дама на Съюза, която се възмутила, че през прозрачните врати всичко се виждало като на длан. Толкова за "борбата с привилегиите"...

В ролята си на флагман на съветското автомобилостроене ГАЗ-3105 не бивало да е лишен от нито една глезотия на прогнилата капиталистическа автоиндустрия. Оборудването включва усилител на волана, регулируема кормилна колонка и пълен електрически пакет, включващ не само централно и автоматични стъкла, а също така и електрическо позициониране и подгряване на седалките - дори и на задния диван. На борда има не просто климатик, а климатроник, както и аудиоподготовка с шест тонколони.

В интериора на колата няма нито една права линия. Очертанията са меки и овални, а тапицериите - в приглушени и стилни нюанси. Предвидено е даже място за радиотелефон, който да може да се ползва както на предните места, така и отзад.

Конструкцията на седана също няма нищо общо с дотогавашните съветски традиции. ГАЗ-3105 разполага с постоянно задвижване и независимо окачване на четирите колела. Двата моста са монтирани на МакФерсони и са снабдени със стабилизатори на напречната устойчивост. Както инженерите с гордост отбелязват след първите тестове, по ходовите си качества новата Волга не отстъпва на западни аналози като Mercedes-Benz 260 4Matic, Audi 200 Quattro и Ford Scorpio 4x4. В завода са толкова въодушевени, че дори планират в близко бъдеще да внедрят система за изменение на клиренса.

ГАЗ-3105 е оборудван с петстепенна механична трансмисия с вторичен вал, който предава въртящия момент към междуосев диференциал. В случай на нужда той може да се блокира от мястото на водача. Спирачките са дискови на четирите колела. Антиблокираща система се предвижда за по-късен етап. За първи път в историята на Волга кормилната уредба е от реечен тип. Освен че се регулира на дължина и ъгъл на наклона, колонката има енергопоглъщащ елемент.

Целият този разкош е коронован от нов V-образен осемцилиндров двигател с впръскване на горивото. Главата и буталата са алуминиеви, а блокът - от чугун. Коляновият вал е лагеруван на пет места и разполага с гасител на въртеливите колебания. Двуредна верига с хидравличен обтегач задвижва двата разпределителни вала. Съветските инженери още не са стигнали до 4-клапановия етап, но хидравличните повдигачи с автоматична компенсация са налице.

Още от самото начало за модела са разработени два типа горивни системи - инжекцион и карбуратор. Запалителната система е безконтактна и има ограничител на оборотите на коляновия вал до 6 100. Предвижда се и монтажът на катализатор.

ГАЗ-3105 е показан пред публика през 1992-ра. Луксозната лимузина намира радушен прием на международния салон в Лайпциг, където всички се дивят на неподозираните възможности на руснаците. Най-голямо впечатление прави дизайнът на "волгата", особено на фона на постсъветската автомобилна продукция.

Въпреки успеха обаче, съвсем по руски проектът стига до под кривата круша. В продължение на две години за ГАЗ-3105 не се чува нищо. През 1994-а ръководството на завода най-сетне взема решение да започне дребносерийно производство в тираж от 250 бройки. Планираният обем така и не е достигнат. До 1996-а са сглобени 55 екзепляра, след което моделът слиза от конвейера заради нерентабилност.

ГАЗ-3105 се оказва прекалено скъпо удоволствие за "слугите на народа", които бързо разбират, че на същата цена от около $55-60 000 могат да се сдобият с далеч по-съвършени западни аналози, лишени от "детските болести" на несбъдната Волга.

Технически характеристики

Двигател: модел ГАЗ-3105, бензинов, осемцилиндров, V-образен; диаметър на цилиндрите и ход на буталото - 82х80 мм; работен обем - 3 400 см3; степен на сгъстяване - 9.0:1; мощност - 125 кВт (170 к.с.) при 5 400 об/мин; максимален въртящ момент - 265 Нм при 4 000 об/мин. Габарити, мм: дължина - 5 050; широчина - 1 800; височина (без натоварване) - 1 430; междуосие - 2 870; колея - 1 514; клиренс - 160. Тегло: 1 800 кг. Коефициент на челно съпротивление: Cx=0.35. Обем на багажника: 500 литра. Обем на резервоара: 78 литра. Разход на гориво, л/100 км: при 90 км/ч - 8.7; при 120 км/ч - 11.2, в градски цикъл - 17.5. Максимална скорост - 200 км/ч; Ускорение до 100 км/ч - 11 секунди

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини