Смутни времена настават в края на 80-те години в СССР. Икономиката на страната затъва все повече, комунистическата върхушка е объркана от новия политически курс, а под лозунгите за "гласност" и "перестройка" започва "борба с привилегиите". Моментът изглежда подходящ за пълна реорганизация на автомобилната индустрия, но мудното планово стопанство няма технологичен ресурс да реализира грандиозните проекти от миналото.
Висшата номенклатура все още е принудена да се вози на ГАЗ-14 "Чайка" - за западни модели официално не може да става и дума. Планове за смяната на архаичната съветска лимузина с по-съвременен "членовоз" за партийни секретари и други ръководители от областен калибър има отдавна. ГАЗ-3102 с всичките си претенции за престиж става най-много за районни началници и ръководството на завода си дава сметка, че големците имат нужда от радикално нов модел.
Така започва живота си проектът ГАЗ-3105, "волгата", която така и не успява да смени "Чайка". Предвижда се луксозният автомобил от среден клас не просто да задоволи номенклатурните прищевки, а да стане основоположник на цяло семейство. По-скромни като оборудване роднини с индекс 3103 и 3104 трябва да бъдат пуснати в серийно производство за нуждите на простолюдието.
С преполовяването на 80-те работата по новата Волга върви с ускорени темпове. През 1987-а вече са готови първите опитни образци. Главен конструктор на ГАЗ-3105 е Сергей Батянов, запален почитател на футуристичния дизайн и двойното задвижване, който държи колата да бъде проектирана "от нулата".
Първите прототипи на луксозния седан имат "двуетажно" остъкление на вратите, авангардно и оригинално решение, което за жалост няма никакви шансове да стигне до конвейера. Според слуховете идеята била отхвърлена от тогавашната първа дама на Съюза, която се възмутила, че през прозрачните врати всичко се виждало като на длан. Толкова за "борбата с привилегиите"...
В ролята си на флагман на съветското автомобилостроене ГАЗ-3105 не бивало да е лишен от нито една глезотия на прогнилата капиталистическа автоиндустрия. Оборудването включва усилител на волана, регулируема кормилна колонка и пълен електрически пакет, включващ не само централно и автоматични стъкла, а също така и електрическо позициониране и подгряване на седалките - дори и на задния диван. На борда има не просто климатик, а климатроник, както и аудиоподготовка с шест тонколони.
В интериора на колата няма нито една права линия. Очертанията са меки и овални, а тапицериите - в приглушени и стилни нюанси. Предвидено е даже място за радиотелефон, който да може да се ползва както на предните места, така и отзад.
Конструкцията на седана също няма нищо общо с дотогавашните съветски традиции. ГАЗ-3105 разполага с постоянно задвижване и независимо окачване на четирите колела. Двата моста са монтирани на МакФерсони и са снабдени със стабилизатори на напречната устойчивост. Както инженерите с гордост отбелязват след първите тестове, по ходовите си качества новата Волга не отстъпва на западни аналози като Mercedes-Benz 260 4Matic, Audi 200 Quattro и Ford Scorpio 4x4. В завода са толкова въодушевени, че дори планират в близко бъдеще да внедрят система за изменение на клиренса.
ГАЗ-3105 е оборудван с петстепенна механична трансмисия с вторичен вал, който предава въртящия момент към междуосев диференциал. В случай на нужда той може да се блокира от мястото на водача. Спирачките са дискови на четирите колела. Антиблокираща система се предвижда за по-късен етап. За първи път в историята на Волга кормилната уредба е от реечен тип. Освен че се регулира на дължина и ъгъл на наклона, колонката има енергопоглъщащ елемент.
Целият този разкош е коронован от нов V-образен осемцилиндров двигател с впръскване на горивото. Главата и буталата са алуминиеви, а блокът - от чугун. Коляновият вал е лагеруван на пет места и разполага с гасител на въртеливите колебания. Двуредна верига с хидравличен обтегач задвижва двата разпределителни вала. Съветските инженери още не са стигнали до 4-клапановия етап, но хидравличните повдигачи с автоматична компенсация са налице.
Още от самото начало за модела са разработени два типа горивни системи - инжекцион и карбуратор. Запалителната система е безконтактна и има ограничител на оборотите на коляновия вал до 6 100. Предвижда се и монтажът на катализатор.
ГАЗ-3105 е показан пред публика през 1992-ра. Луксозната лимузина намира радушен прием на международния салон в Лайпциг, където всички се дивят на неподозираните възможности на руснаците. Най-голямо впечатление прави дизайнът на "волгата", особено на фона на постсъветската автомобилна продукция.
Въпреки успеха обаче, съвсем по руски проектът стига до под кривата круша. В продължение на две години за ГАЗ-3105 не се чува нищо. През 1994-а ръководството на завода най-сетне взема решение да започне дребносерийно производство в тираж от 250 бройки. Планираният обем така и не е достигнат. До 1996-а са сглобени 55 екзепляра, след което моделът слиза от конвейера заради нерентабилност.
ГАЗ-3105 се оказва прекалено скъпо удоволствие за "слугите на народа", които бързо разбират, че на същата цена от около $55-60 000 могат да се сдобият с далеч по-съвършени западни аналози, лишени от "детските болести" на несбъдната Волга.
Технически характеристики
Двигател: модел ГАЗ-3105, бензинов, осемцилиндров, V-образен; диаметър на цилиндрите и ход на буталото - 82х80 мм; работен обем - 3 400 см3; степен на сгъстяване - 9.0:1; мощност - 125 кВт (170 к.с.) при 5 400 об/мин; максимален въртящ момент - 265 Нм при 4 000 об/мин. Габарити, мм: дължина - 5 050; широчина - 1 800; височина (без натоварване) - 1 430; междуосие - 2 870; колея - 1 514; клиренс - 160. Тегло: 1 800 кг. Коефициент на челно съпротивление: Cx=0.35. Обем на багажника: 500 литра. Обем на резервоара: 78 литра. Разход на гориво, л/100 км: при 90 км/ч - 8.7; при 120 км/ч - 11.2, в градски цикъл - 17.5. Максимална скорост - 200 км/ч; Ускорение до 100 км/ч - 11 секунди
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 G777
16:02 08.09.2011
2 riator
16:02 08.09.2011
3 бастун
16:02 08.09.2011
4 Жоро Бекъма
Истинските коуи идват от Воудзбург,Геумания!!!
16:02 08.09.2011
5 име
16:02 08.09.2011
6 rm
16:02 08.09.2011
7 user
16:02 08.09.2011
8 ahaha
Коментиран от #12
16:02 08.09.2011
9 Георги
16:02 08.09.2011
10 520 zender
16:02 08.09.2011
11 ZIL
Коментиран от #28, #31, #32
16:02 08.09.2011
12 lmg
До коментар #8 от "ahaha":
ei,hahaha,mai ti e mn. smeshno,a?znaeshli,4e ako ne biaha tezi 'piani ruski maimuni' prez 1878g. i 1945g. tebe sega moje bi niamashe da te ima da pishesh zlobnite si komentarcheta skapi neblagodarnico.Коментиран от #19
16:02 08.09.2011
13 =]
Коментиран от #17
16:02 08.09.2011
14 Megane
16:02 08.09.2011
15 vato4niq alaman
16:02 08.09.2011
16 babreca
16:02 08.09.2011
17 име
До коментар #13 от "=]":
долуизложеното задължавали ме да харесвам отвратителни недоразумения?16:02 08.09.2011
18 Жоро Бекъма
16:02 08.09.2011
19 ahaha
До коментар #12 от "lmg":
durjim da vi opovestim,4e va6ata 1945 e na4aloto na kraia na bulgarskata durjava! v tozi period sa izbiti vsi4ki umni bulgari s obrazovanie i sa do6li na vlast pulnite izrudi ot selo,koito se trepeli v na6i sobstveni bulgarski kontzlageri nared jeni i detza!16:02 08.09.2011
20 jjjj
16:02 08.09.2011
21 бончо
Коментиран от #51
16:02 08.09.2011
22 who
16:02 08.09.2011
23 740D
16:02 08.09.2011
24 THUNDERBID
16:02 08.09.2011
25 doshemewhoyou
Коментиран от #29
16:02 08.09.2011
26 ГАЗ-3105
16:02 08.09.2011
27 GAZ auto
16:02 08.09.2011
28 gan4u
До коментар #11 от "ZIL":
Съгласен с теб, но с една поправка и едно допълнение-думата в случая е ешалони, а не еталони и за въпросните ЗИЛ-ове, които преди това са се казвали ЗИС в чест на Сталин.16:02 08.09.2011
29 benz
До коментар #25 от "doshemewhoyou":
purata na mercedes za vremeto si e neveroiaten avtomobil.zdrav i stilen.neznam kakvo tochno si iskal da kajesh16:02 08.09.2011
30 GN-X
16:02 08.09.2011
31 JJJ
До коментар #11 от "ZIL":
От руската Уикипедия: К началу 90-х годов XX-го века встал вопрос о создании автомобиля для секретарей обкома и руководителей областного масштаба, так как имеющийся ГАЗ-3102 для этих целей не подходил. Министерство автомобильной промышленности собиралось заменить снятые с производства автомобили ГАЗ-14 «Чайка». По замыслу ГАЗ-3105 должен быть более сдержанным и иметь длину 5,05 м (у «Чайки» 6,11 м).16:02 08.09.2011
32 QWERTY
До коментар #11 от "ZIL":
Чайките са ръчно изработени зилове? Стига бе! Значи обикновените зилове са правени от роботи? Първата "Чайка" не е нищо повече от Packard Caribbean, а повечето от великите им екстри се предлагат в луксозни американски коли още от края на 30-те и не само за партийни велможи. Експерт...16:02 08.09.2011
33 Georgi T.
Коментиран от #48
16:02 08.09.2011
34 KATer
DOJUVOTEN ZATVOR ZA VSI4KI OT SISTEMATA i tehnite miropomazani rodnini !
http://vbox7.com/play:9a0f9aac
16:02 08.09.2011
35 mcm
16:02 08.09.2011
36 seeee
16:02 08.09.2011
37 maksito
16:02 08.09.2011
38 Sperr
16:02 08.09.2011
39 520 zender
16:02 08.09.2011
40 zz
Видяхте ли това? Това е бронирана кола със защита на картера и ходовите части, 2 бензинови помпи, 2 акумулатора (по едно в резерв!!), стерео от най-висок клас и към дата на производство се мери по надеждност и лукс със Линкълн Тоункар - президентския автомобил на САЩ. Скиците и са унищожени, за да не попаднат някога в неподходящи ръце. За последното не съм сигурен, но и без това колата е забележителна.
16:02 08.09.2011
41 520 zender
16:02 08.09.2011
42 Иван
Какви бензинови помпи, какви... И аз имам потенциал да о.ъна Жизел Бюндхен, ама не мога да я срещна на в Илиянци, че и тази Волга. Хубави идеи, ама идея само не стига. Аз пък искам Лада Гранта. Тогаз Жизел ще ми върже, ама трябва да е такси. Или пък с такси-Волга шъ стане да знайш
16:02 08.09.2011
43 Иван
16:02 08.09.2011
44 Иван
16:02 08.09.2011
45 Иван
Коментиран от #46
16:02 08.09.2011
46 Vladi
До коментар #45 от "Иван":
Ti razveseli inache skuchnata staita s chernoto belio i belia puh okolo Жизел Бюндхен.16:02 08.09.2011
47 sstanko
16:02 08.09.2011
48 `
До коментар #33 от "Georgi T.":
Руснаците наистина харесват държавата си, както и всичко произведено в нея. ...А ние пак, отново и за пореден път за нищо не ставаме ....
Коментиран от #49
16:02 08.09.2011
49 Иван
До коментар #48 от "`":
Е защо да не ставаме? Все пак край Ловеч се случва нещо. Дано станат нещата. А и съм фен и на Волгичките.16:02 08.09.2011
50 деян
16:02 08.09.2011
51 mimo
До коментар #21 от "бончо":
Абе ти през ред ли четеш? "С преполовяването на 80-те работата по новата Волга върви с ускорени темпове. През 1987-а вече са готови първите опитни образци" Според мен колата е съвсем прилична за осемдесетте години! Климатроник и пълен ел. пакет включително и на седалките ги няма в 80% от нашия автопарк и в момента ,а годината е 2011! Подкрепям мнението на някои колеги по-надолу, които твърдят , че е глупаво и арогантно точно пък ние в България да плюем срещу когото и да било на тема автомобилостоене!16:02 08.09.2011
52 jon
16:02 08.09.2011
53 Дошо
16:02 08.09.2011
54 налъмски
Коментиран от #56
16:02 08.09.2011
55 520 zender
16:02 08.09.2011
56 Сибир
До коментар #54 от "налъмски":
Абе вие можели да мислите малко преди да пишете глупост !А производството на свръхмодери изтребители,на космически кораби и спътници,на атомни подводници,на атомни електроцентрали,на танкове и БТР-и ... те как са се правели ? Сами ? Или там не трябва "СТОТИЦИ предприятия и ДИСЕТКИ ХИЛЯДИ работници, които трябва да работят КАЧЕСТВЕНО, ГЪВКАВО с в СИНХРОН."
Всичко в тоя живот е въпрос на приоритети.И съответно автомобилостроенето им е адаптирано за техните си климатични и геогафски условия.И още нещо за такава страна приоритет е градският транспорт-метро,автобуси,тролейбуси.А за извънградски - влакове.Аз за две зими в Сибир видяь снаг клкото за десет живота в България.А при -30 стават структурни промени в метала,крановете например не работят.
16:02 08.09.2011
57 Ники 68
Волга та дрънка!!
Ако знаем колко недомислици отвъд океана е имало,едва ли щяхме да се смеем на руснаците!
16:02 08.09.2011
58 Nutsmatik
16:02 08.09.2011
59 biv6 fen na bmw
16:02 08.09.2011
60 RB26DETT
Коментиран от #62
16:02 08.09.2011
61 Виктор
16:02 08.09.2011
62 някой
До коментар #60 от "RB26DETT":
Тая Волга има милион пъти по-хубава визия от всички евро кошници от края на 80те.То само ги вижте,като започнем от опелчета и тн.Дървени грозни,тракащи,гниещи напоразия и тн.Коментиран от #64
16:02 08.09.2011
63 vvvelizar
16:02 08.09.2011
64 Citroen_CX22TRS
До коментар #62 от "някой":
Колега...защо не погледнеш френското автомобилостроене, със тогавашния флагман Ситроен СХ серия 2, със същите параметри, доста по-нисък разход, сферично окачване, кормилна система ДИРАВИ, ненадмината по лекота и до днес, невероятен и изглеждащ дори днес салон "като космически кораб", със малкия 2.2 мотор стига за 10.6сек до 100 км, със разход на гориво в града под 11/100 при нормално каране... и със гаранция 450 000км, дори ми го пише във френските документи. И със гаранция 200 000 км на окачването, вече го ревизирах веднъж за някакви си 300 лева. И франзелите са комуняги, но не като руснаците. Е как тогава да дам 55 000 долара за волга, като за 95 000 франка, (не помня тогава курса само) ще имам нещо, от което и до днес нищо не е способно да ме накара да сляза. А какво да кажа за 10-годишната му гаранция срещу корозия? Или за климатроника, или пък за всичките екстри, познати у нас като "пълен ел. пакет"? Съмнявам се тази Волга да е толкова напреднала в това отношение. Толкова за "евро кошниците". Обоснови се, аз го направих. Нека поспорим. Ако говориш за тогавашните немски дървета, съм напълно съгласен с мнението ти. Поздрави! :)16:02 08.09.2011
65 Този коментар е премахнат от модератор.