След края на хилядолетието румънската марка Dacia се прероди, като основна заслуга за това имаха и продължават да имат французите от Renault. Новите "дачии" започнаха да предлагат много повече, при това на изключително разумна цена. И именно моделът Sandero, който всъщност е бестселър на марката, сега пристигна в България в своето ново, вече трето поколение. Тествахме го във версията Stepway.
Stepway представлява кросоувър вариант на стандартния хечбек, но ако при досегашното поколение разликата беше минимална във външния вид, сега става дума за доста по-различно возило. Новото Sandero Stepway вече е истински кросоувър, който по външен вид, проходимост и екстри не отстъпва на доста по-скъпите си конкуренти. Тестовата кола, която ни беше предоставена беше в изпълнение Comfort, TCe 90 к.с. бензин с трансмисия CVT.
Екстериор
Моделите на Dacia никога не са претендирали за красива и модерна визия. Това са по-скоро автомобили, които наблягат на функционалността пред външния вид. Но сега, с новото Sandero Stepway всичко това се променя рязко. Тази кола изглежда наистина добре и на пръв поглед, ако някой свали емблемите, дори няма да разпознаете марката.
Предната част е доминирана от новите фарове, които имат дневна светлина във формата на хоризонтален "Y". Те се допълват от LED къси фарове, които са стандартно оборудване за всички версии. LED осветлението има и халогенни крушки за дългите светлини и класически мигачи. Между фаровете на очи се набива и новата радиаторна решетка с хоризонтални хромирани лайстни, които обаче се монтират само при версиите с по-високо оборудване.
Задната част също има нови светлини, като интересното е, че и тук се повтаря елементът "Y". Задните светлини обаче не са LED. Светодиоди осветяват само регистрационната табела. Като цяло колата изглежда доста по-масивна, тъй като благодарение на факта, че се прави на новата платформа CMF-B (използвана например от Renault Clio и Renault Captur ), новото Sandero Stepway е с почти 10 см по-широко от предшественика си и вече не изглежда толкова тясно и високо.
Интериор
Новият кросоувър на Dacia изглежда модерно дори след отваряне на вратата. Тестовата версия беше с цветни рамки на климатичните отвори, със специфична тапицерия на седалките и с отлично изглеждащо тапицирано арматурно табло. Пластмасите са твърди, както и очаквахме, но в по-голямата си част са прикрити от въпросната тапицерия, а и там, където се виждат изобщо не изглеждат евтини.
Ниската цена на колата неминуемо води и до някои компромиси, които в купето се характеризират с дребни липси на стандартни екстри. Така например ел.стъклата са без сензор за прищипване и поради тази причина не са автоматични (с изключение на това на водача), леко дразнещ е и звука при затваряне на вратата, както и факта, че само предните седалки са осветени - плафон в задната част на салона липсва.
Уредите на арматурното табло обаче са много информативни, седалките са удобни и вече разполагат с добре изразена странична поддръжка, а багажното отделение се характеризира със стандартни за този клас размери, но е доста по-дълбоко от това на повечето преки конкуренти. Като цяло интериорът, подобно на външния вид, изненадва много приятно, като не на последно място трябва да отбележим и далеч по-качествената сглобка.
Двигател и ходови характеристики
Както вече споменахме, новите Dacia Sandero и Dacia Sandero Stepway се различават много повече една от друга, отколкото в предишното си поколение. За разлика от "по-ниското си братче" Dacia Sandero Stepway не предлага най-ниското ниво на оборудване и няма атмосферен двигател. Очаквано, шасито също е различно. Хечбекът Sandero има пътен просвет от 133 мм, докато приключенският Stepway впечатлява с клиренс от 174 мм. Ще познаете Stepway от пръв поглед, защото кросоувърът има различни брони с фарове за мъгла, както и ефектна пластмасова защита около целия автомобил.
По-цветният интериор също е по-интересен, но това, което ни впечатли най-много е пътното поведение. Въпреки че е доста по-висок Stepway предлага отлична возия, която може да се определи по-скоро, като "стегната", а не твърда. Кренът в завоите е минимален, а шумоизолацията в салона е значително подобрена. Единственият недостатък е свързан с малко по-неинформативния волан, както и с по-дебелите А-колони. Последните (основно тази отляво на водача) пречи малко на видимостта при ляв завой.
Тестовата Dacia Sandero Stepway беше в по-високото ниво на оборудване Comfort и имаше най-добрата мултимедийна система. Въпреки че графиките ѝ не са от най-съвременните, те са ясни, а работата на процесора е прилично бърза. Въпреки това няколко пъти ни се случи навигационният модул да "замръзне", но това не е нещо необичайно за навигациите, вграждани в автомобилите Renault. Всички останали функции обаче работят абсолютно безпроблемно.
Що се отнася до двигателната гама Dacia не предлага голям избор под капака на Sandero Stepway. Всъщност има само два бензинови двигателя, като един от тях с обозначението TCe 90 може да се комбинира с безстепенна CVT трансмисия (каквато беше тестовата кола). Вторият е TCe 100 LPG и, както подсказва името, предлага двугоривна система и на бензин, и на пропан-бутан.
Бензиновият двигател TCe 90 е трицилиндров турбомотор с мощност от 91 к.с. и въртящ момент от 160 Нм. Ускорението от 0 до 100 км/ч става за 12 секунди, а максималната скорост е 178 км/ч. Трябва да кажем, че тези заводски данни се изпълняват без проблем от наглед малкото двигателче. То си върши отлично работата, като липса на динамика може да се усети само в по-високите оборотни режими и на някое по-сериозно изкачване по планински път.
Двигателят е малко шумен, отново при по-високи обороти, но пък ще ви изненада с прилична динамика, както в града, така и извън него. Колкото и странно да звучи, тази кола се чувства добре и извън асфалта. И това не е само заради по-високия клиренс. Както повечето кросоувъри от този клас и Sandero Stepway разполага само с предно предаване, но пресечена местност с умерена трудност няма да му се опъне. Между поколенията това е истински скок напред, за което със сигурност помага новата платформа на която е изграден кросоувъра.
Заключение и цена
Dacia Sandero Stepway е най-продаваният модел на румънската марка за частни клиенти и след тридневния тест, който направихме сме сигурни, че ще остане такъв. Автомобилът е истински пробив сред моделите на Dacia и най-вероятно ще повтори фурора, който направи последното поколение на SUV-то Duster. Въпреки подобренията във всички отношения, по отношение на цена тази кола си е чистокръвна Dacia. Единствено в по-високото си ниво цената, с която сме свикнали, може леко да ви изненада, но това не означава, че ще откриете по-евтин кросоувър на нашия, а и на европейските пазари. Като цяло тази кола работи изненадващо приятно.
А цената? Базовата версия започва от 23 600 лв, като и тази версия вече има съвсем прилично оборудване, което включва ръчен климатик, централно заключване с дистанционно управление, предни електрически прозорци, круиз контрол и бордови компютър. Ето и официалната ценова листа на новите Sandero и Sandero Stepway.
Бонус: Две уникални решения
В базовото оборудване таблото е гладко, без изпъкнали дисплеи. Вместо това в горната му част има адски ефектно отварящо се отделение за мобилен телефон. В телефона може да се инсталира приложението Dacia Media Control, чрез което след това могат да се контролират някои функции на автомобила. Това става, като се използва мултифункционалният волан и лостът на кормилната колона вдясно под волана. Между другото, точно до въпросното "чекмедже" има USB гнездо, така че да можете да зареждате телефона.
А ако искате вграден тъчскрийн дисплей, като този на автомобила от снимките, просто платете допълнително и ще получите пакет, наречен Media Display. Той включва радио с цифров DAB приемник, свързаност Apple CarPlay и Android Auto, Bluetooth хендсфри, четири високоговорителя и осеминчов сензорен екран. Тази система може да се надгради и с пакета Media NAV, като в допълнение към Media Display получавате два допълнителни високоговорителя и вградена навигация.
Втората интересна новост е свързана с т.нар. рейлинг на покрива. При Stepway такъв е наличен и стандартно е надлъжно разположен. При нужда от товар на покрива обаче няма да се нуждаете от допълнителни напречни рейки. Система с бързо и елементарно препозициониране прави така, че части от надлъжния рейлинг се преобразуват в напречен и така премодулиран таванът вече е готов за монтаж на различни видове багажници за ски, велосипеди и др. Товароносимостта на багажника е 80 килограма.