Букурещ, Румъния. екип на mobile.bg от мястото на събитието.
Под шапката на Renault, румънската марка Dacia стартира офанзивата си в Европа преди шестнайсет години. Планът още тогава беше да се предложат евтини автомобили, които да отговарят на основните нужди на купувачите. Рецептата се оказа доста успешна и проработи много бързо. Сега, когато на хоризонта се задава масова електрификация на новите автомобили, Dacia отново не изневери на принципите си и в буквален, и в преносен смисъл се явява предвестник на пролетта.
Става дума за лансирането на електромобил, носещ името Spring (пролет), който излиза със заявка да се превърне в най-евтината електрическа кола, както в Европа, така и у нас. Предварителните поръчки във Европа вече са факт. У нас също, като са ясни и цените. Електрическата Dacia ще се появи на пазара в България през септември тази година, на цена от 33 000 лева. Какво обаче получава клиентът за тези пари? Екипът ни посети румънската столица, където тества новата електрическата кола Spring. Ето и впечатленията ни.
Екстериор
Тенденцията към SUV е ясна още от пръв поглед. Производителите от доста време искат да използват тази модерна вълна и в сегменти, които не са непременно подходящи за нея. Електрическата Dacia е автомобил, позициониран в най-малкия А-сегмент и въпреки само 3,73 метра дължина (с 2,52 метра междуосие) и широчина, която почти отговаря на височината ѝ (1,58 метра широчина и 1,52 метра височина), Dacia Spring е своеобразен авантюрист, на който SUV излъчването му подхожда.
Трябва да уточним, че за теста, румънците ни предоставиха предсериен вариант при това на бизнес версията, т.е. модела за корпоративни клиенти и услуги за споделяне на автомобили. Както можете да видите на снимките, тези превозни средства са максимално опростени отвътре. Частните клиенти обаче ще имат повече опции за конфигурация и по-широк избор от цветове.
Интериор
Един от принципите на марката Dacia е да се направи автомобил без излишни екстри, като целта е цената да е възможно най-ниска. Това е така и при Spring. В интериора няма ненужни "украшения", но в същото време нищо не липсва. Има всичко, от което се нуждаете, а дали е стандартно или не, това зависи от нивото на оборудване.
Нашата тестова версия имаше климатик, шест въздушни възглавници, електрически прозорци, много проста, но адекватна информационно-развлекателна система, включително 7-инчов сензорен екран с поддръжка на Apple CarPlay и Android Auto. Бутонът за гласов контрол на волана извиква Siri на iPhone или Google Assistant на Android. По отношение на свързаността, безплатното приложение "MyDacia" позволява отдалечен достъп до отоплението, процеса на зареждане и местоположението на автомобила.
Таблото напомня на старите автомобили Dacia, а не на новите, което е малко жалко, но и това не е катастрофа. Евтиният дух в салона си личи от твърдите материали и бутоните за ел.стъклата, поставени на централната конзола, както и наличието на само една чистачка, но с интересно решение - с две рамена. Усещането от шофирането обаче е прилично, ергономичността е много добра, уредите - информативни, а позицията на водача - висока. Вътре има и достатъчно място за съхранение на вещи.
Отзад е тесничко, но не прекалено, а имайки предвид класа в който е позиционирана Dacia Spring, си е направо просторно. Багажното отделение не е с равен под, но за сметка на това не е малко. Обемът му е 290 литра, а когато задните седалки се сгънат, той нараства до 620 литра. Като цяло максимално опростен салон, с евтини материали, но пък с качествена сглобка.
Пробег и зареждане
Със своята малка 27,4 kWh батерия, Dacia Spring предлага завиден пробег от 230 километра в комбинирания WLTP цикъл. Това, между другото, е нещо средно между Renaut Twingo Electric (22 kWh и 190 километра) и VW e-Up (36,8 kWh и 260 километра). За разлика от повечето електромобили, пробегът тук е напълно реален, в което се убедихме по време на теста.
От марката също така обръщат внимание на едно изследване, според което средното разстояние за пътуване на градски автомобил в Европа е само 31 километра на ден. А това, което трябва да знаете е, че при чиста градска експлоатация реалният пробег на Spring се увеличава до почти 300 километра - тоест, зареждате три пъти в месеца.
А що се отнася до зареждането, времето необходимо за това не е твърде дълго благодарение малката батерия. Пълният процес на зареждане отнема 13,5 часа от нормален битов контакт и само 4,5 часа с т.нар. wall box от 7,4 kW. На бърза зарядна станция с постоянен ток от 30 kW са нужни 1,5 часа. Кабелът за битовия контакт се предлага стандартно.
Платформа и шофиране
Dacia Spring използва синергиите в групата. Тя се прави на платформата CMF-A на Renault K-ZE, продавана в Китай , която от своя страна произлиза от Renault Kwid - кола с двигател с вътрешно горене за Индия и Бразилия. Dacia Spring се произвежда в същия китайски завод като K-ZE, но това не е странно. Наскоро ви разказвахме впечатленията си от теста, който направихме на BMW iX3, което също се прави само в Китай.
Електромоторът, който задвижва Spring е с ужасяващо стряскащи ТТ данни. Мощността му е само 33 кВт (44 к.с.), а максималният въртящ момент - 125 Нм. В същото време обаче Dacia Spring има малко общо с миниатюрните модели Citroën Ami и Renault Twizy. На практика обаче динамиката на колата не е никак лоша. Автомобилът се движи, както се очаква от официалните данни. Според тях спринтът до 100 км/ч отнема 19,1 секунди, максималната скорост е 125 км/ч, а ускорението от 80 до 120 км/ч отнема ... 26.2 секунди.
По-важното обаче е ускорението от 0 до 50 км/ч, което е малко над 5 секунди, а именно то е важното при градско шофиране. В обобщение ще кажем, че Spring се държи съвсем адекватно в града. Колата тежи под 1000 кг, мощността на електромоторчето е напълно достатъчна, а радиусът на завой е 4.8 метра, което означава уникално лесно маневриране и паркиране.
Висока седалка, нисък волан: няма съмнение, че сме в електрическа кола от Renault Group. Очевидно поради съображения за максимално намаляване на цената, настройка на кормилната колона и регулиране на височината на седалката не са налични. Както споменахме, седалките са много тесни и твърди, нещо подобно на тези в самолет, но от Dacia ни увериха, че серийните версии, които ще се появят през септември ще получат по-меки седалки.
Първите няколко километра са изненадващи: колата изглежда доста динамична, когато спринтира от 0 до 50 км/ч. Управлението е прецизно и гладко, а окачването е по-скоро меко. Именно то и клиренсът от 15 см обаче са причина за по-големия крен в завои на Spring, но отново подчертаваме, че това е типично градски автомобил. При високи скорости по неравен път трябва да държите волана с две ръце и понякога да сваляте крак от газта.
Dacia Spring има еко режим, който увеличава пробега с до десет процента. За целта обаче мощността на двигателя е ограничена до 23 kW (31 к.с.), а максималната скорост до 100 км / ч. Това е малко прекалено дори и за спокойни водачи, но ако все пак искате да пестите енергия, върши работа. Във всеки случай нашата "Пролет" не е герой, когато става въпрос за скорости над 50 км/ч, но под тази граница си е напълно реален динамичен и модерен градски автомобил.
За онези, които искат безопасна кола, ще кажем, че Dacia Spring е именно такава. Поне така ни уверяват от румънската марка, но и няма как да е по друг начин, тъй като мощността на двигателя ограничава излишния адреналин. На малки улички обаче бихме нарекли Spring забавна. По-малко забавна е на магистралата, особено в лявата лента, където се усеща липсата на мощ и прекалено голямото челно съпротивление.
Както всички електрически автомобили, Spring използва много енергия там. На магистрала измерихме около 23 kWh/100 километра разход при скорост 125 км/ч, което намалява обхвата до около 120 километра. При по-ниски скорости в града бордовият компютър показа около 11 kWh/100 км, което съответства на обхват от над 250 км.
Цена и заключение
И сега към най-важната глава: ценообразуване. Според Dacia, моделът Spring е най-евтиният електрически автомобил в Европа. В България цените започват от 33 100 лева с ДДС и достигат до 36 500 лв.
Dacia Spring не е толкова маневрена като Renault Zoe, но е много по-забавна за шофиране и най-вече е значително по-евтина. Spring е отличен втори автомобил, за кратки ежедневни пътувания и дори малко повече. Как ще се справи с продажбите, предстои да разберем.