Отидете към основна версия

30 820 41

Тествахме Kia-та, която променя облика на корейците

  • kia-
  • ev6-
  • тест

Моделът EV6 се базира на изцяло новата платформа Electric Modular (E-GMP)

Малага, Испания. Екип на mobile.bg от мястото на събитието.

От доста години насам корейците бързат да догонят европейските и японски производители на автомобили, като изкачвайки стълбата към върха вземат по няколко стъпала наведнъж. Напредъкът им определено е видим, като през последните години тяхната продукция не отстъпва нито на европейската, нито на японската.

Сега корейците се захванаха сериозно и с т.нар. нова вълна или по-конкретно - с електрификацията. И първата им много сериозна стъпка се нарича Kia EV6 - един електромобил, който според нас има огромни шансове за успех. В това се убедихме по време на първите динамични тестове на модела, който корейците проведоха в Испания, а наш екип беше на мястото на събитието. Ето и първоначалните ни впечатления.

Екстериор

Както вече стана дума моделът Kia EV6 е изграден на новата глобална платформа Electric Modular (E-GMP), която позволява голяма свобода на действие по отношение на дизайн, което специалистите от Kia определено са оползотворили - заобленият и подчертано аеродинамичен EV6 изглежда уникално.

Страничните огледала, сплескани във външните си краища са забележителни, също както и спойлера на петата врата. Тези елементи контрастират на заоблените форми на автомобила. Точно тяхната острота придава спортен стил на колата. Дизайнерите от Kia умело са съчетали премиум излъчване с динамично и смело можем да твърдим, че са създали един модерен и стилен автомобил.

Единствената ни забележка по отношение на дизайн е свързана с т.нар. светлинен подпис. Отделните LED елементи са монтирани на разстояние един от друг, което е направено съвсем умишлено, но не изглежда в крак с модата. Това обаче е въпрос на вкус и всеки може да прецени сам за себе си дали му харесва или пък - не.

Иначе трябва да отбележим и още едно иновативно решение, свързано с разположението на капака за зареждащият конектор. Той е скрит отзад и е позициониран в триъгълника между двете LED светлинни ленти и капака на багажника. Така, освен че е дискретен, е и еднакво удобен, независимо от коя страна се намира зарядната станция.

Интериор

Това, което ни направи впечатление на първо място е, че дори в най-наточените си изпълнения, новата Kia EV6 не разполага със салон от естествена кожа. Въпреки че не сме от най-отявлените еколози, това решение определено ни допадна. В EV6 седалките са покрити с перфорирана изкуствена кожа, която всъщност се усеща като естествена, но не кара пътниците да се потят.

Страничната опора и дължината на опората за бедрата на предните седалки също пасват идеално, независимо от ръста на водача и пасажерите. Отзад мястото за краката е повече от достатъчно, а седалките също са ергономични. Единствено багажното пространство е малко по-плитко, но това е недостатък, присъщ на повечето електромобили заради разположението на акумулаторните клетки в пода. То се компенсира до някъде от допълнително отделение под предния капак. Там има ниша, която при версиите със задно предаване е с обем 52 литра, а при тези с 4х4 - само 20 литра, но все пак е нещо.

Що се отнася до арматурното табло, там модните и доста дефицитни напоследък дисплеи, изобилстват, но не са прекалено огромни и не дразнят. С други думи арматурното табло е силно информативно и стилно. Дисплеят с инструменти за водача и централният екран са разположени зад общ стъклен панел, а информацията се допълва от иновативен за марката динамичен head up дисплей, който проектира директно на предното стъкло.

В обобщение можем да кажем, че подобно на екстериора и тук корейците са се справили отлично със задачата си. Салонът е просторен, практичен и същевременно стилен и луксозен и според нас ще допадне на иначе претенциозния европейски вкус (в това число и нашия). Единствено ако сте върл почитател на естествената кожа, то трябва да се ориентирате към друг автомобил.

Двигател и ходови характеристики

EV6 ви позволява да избирате между режимите на шофиране Eco, Sport и Normal. Тези режими силно влияят върху директността на приемане на енергия от електромоторите при настъпване на педала на газта. Те обаче не се отразяват на возията. Въпреки това приблизително двутонната кола се държи като спортен автомобил, почти не се накренява в завоите, макар клиренсът да не е малък. Колко е точно той от Kia не разкриха, под предлог, че различните компании го измерват по различен начин. Но така или иначе пътният просвет видимо е по-голям от този на лек автомобил и една идея по-малък от този на стандартен кросоувър. Той може да се коригира и от избора на джанти, като сред опциите има дори и 21-цолови.

Друго нещо, което не се влияе от режимите на шофиране е т.нар. рекуперация. Водачът регулира това действие с "лопатките" на волана. Лявата включва по-ниска степен, а дясната увеличава рекуперирането на енергия. На своеобразното нулево ниво автомобилът се движи изцяло на празен ход, но ако шофьорът свали крака си от педала на газта, когато е на най-високото ниво шест, спирачният ефект е осезаем. По този начин много енергия се връща обратно в батерията и педалът на спирачката почти не е необходим. Шофиране с един педал, тоест, с рядко използване на механичните спирачки, е възможно и на по-ниските нива на рекуперация. Освен това, самите хидравлични спирачки вършат невероятно добра работа и при екстремни ситуации привеждат тежкия автомобил в покой изключително бързо.

Що се отнася до агрегата, базовата EV6 се задвижва от синхронен електродвигател с постоянен магнит, интегриран в задната ос с мощност 168 киловата (229 к.с.). Двигателят черпи енергията си от батерия с капацитет 77.4 киловатчаса. Но достатъчни ли са 229 к.с. на задния мост за двутонно SUV? Това се питахме преди да седнем зад волана на новата Kia. Бързо получихме отговор на въпроса. Или по-точно за малко над седем секунди. Най-маломощната версия ускорява от място до 100 км/ч за 7.3 секунди, а максималната ѝ скорост е 185 км/ч. При версията с два електромотора и със задвижване на четирите колела нещата стават още по-брутални. Мощността е 325 коня и там за цифри относно динамика няма да говорим. Ще кажем само, че ако настъпите десния педал докрай, е добре да сте опрели главата си в подглавника.

Режимите за шофиране също правят автомобила доста разнообразен. Докато Eco е напълно достатъчен в града и помага за значително увеличаване на пробега, за оптимално шофиране по извънградски пътища най-добрият режим е Normal. А за т.нар. удоволствие от шофирането, определено препоръчваме Sport. Новата Kia е автомобил, който може да предложи различни усещания и ще допадне на широк кръг от водачи, като всеки може да намери оптималните настройки за себе си.

Автономен пробег и зареждане

Инженерите на Kia са успели да направят електрическа кола, която да не дразни собствениците с дълги периоди на зареждане. Системата работи с напрежение 800 волта, батерията може да издържи на заряд от 350 киловата при максимум 200 ампера. С други думи това означава, че EV6 се зарежда от 10 до 80 процента в рамките на едва 18 минути. С 50 киловата зарядна станция и максимум 125 ампера този процес на зареждане отнема час и 13 минути. Когато батерията е напълно заредена, EV6 може да измине 528 километра (с 19-цолови джанти), а с 20-инчови пробегът спада леко до 504 километра.

По-интересен е градският автономен пробег, който при ниска скорост и трафик, може да достигне и до 740 километра, като по този начин EV6 бие повечето бензинови и много от дизеловите автомобили. Има и една друга хитра опция, която ни направи силно впечатление. Всеки се е чудил какво ще стане ако насред пътя токът свърши? Корейците са помислили и за това и са направили така, че EV6 да може да услужи с ток. Естествено за целта трябва да имате приятел със същия автомобил.

Тази кола лесно може да се превърне в зарядна станция за други електрически автомобили, велосипеди и каравани, които се нуждаят от електричество. Но все пак EV6 има инстинкт за самосъхранение и не допуска пълно изтощение, а винаги запазва 20 % от заряда на батерията за себе си. И като говорим за мобилни домове, които предвид пандемията стават все по-популярни, трябва да кажем, че EV6 със своята 77,4 kWh батерия е един от електрическите автомобили, които са одобрени за теглене на каравана.

Заключение

Ето как ние видяхме новата Kia EV6. Корейците ни го представиха, като кросоувър, но според нас това е нещо средно между SUV, стандартен лек автомобил и Shooting Brake. Преки конкуренти на нашия пазар биха били Skoda Eniaq и VW ID.4, макар "германецът" да е по-къс със 100 мм. Но както и да бъде разглеждана, новата Kia е един наистина добър електрически автомобил.

Колата се движи изключително добре в града, по извънградски пътища и дори по магистралата. Харесахме и рекуперирането на енергия и големия общ пробег, който е абсолютно реален. Интериорът на EV6 е разработен с въображение и предлага много простор - двата USB - C слота в облегалките на предните седалки са само малка част от многото иновативни технически акценти в колата, а що се отнася до скоростта на зареждане Kia EV6 е далеч напред пред останалите. Цените за България все още не са ясни, но в Германия те започват от 47 990 евро. По-важното е, че вероятно ще са напълно релевантни на преките конкуренти, а колата определено предлага много.

Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 58 гласа.

Свързани новини