Отидете към основна версия

14 463 11

Отговаряме кога и как ще се разрешат проблемите с недостига на чипове в автомобилната индустрия

  • анализ-
  • автомобилно производство-
  • чипове

Автомобилите стават "цифрови", но недостигът на полупроводници причинява милиарди долари пропуснати приходи за автомобилната индустрия. Ето защо това се случва

Автомобилната индустрия страда от остър недостиг на чипове. Глобалният недостиг на полупроводници , който започна през първото тримесечие на 2021 г., спря монтажните линии по целия свят, тъй като дългото време за доставка на малките силициеви чипове забави производството на всичко - от смартфони и домакински уреди до системи за подпомагане на водача. Големите производители на автомобили вече обявиха значително намаляване на производството си, намалявайки и очакваните приходи за 2021 г. с милиарди долари.

Това предизвикателство в автомобилната индустрия е най-новото от поредица такива, започнали в първите месеци на пандемията COVID-19, когато продажбите на автомобили паднаха с цели 80 процента в Европа , 70 процента в Китай и близо 50 процента в Съединени щати. Липсата на търсене на нови автомобили затвори автомобилните фабрики и изпрати милиони работници у дома, докато поръчките за полупроводници, използвани по безброй начини, включително в сензори за налягане на горивото, цифрови скоростомери и навигационни дисплеи, рязко спаднаха. В същото време, извън автомобилния сектор, други индустриални играчи се пребориха да си осигурят ценните чипове.

Как се случи недостигът

Нито инцидент или прекъсване не са причина за недостига на полупроводници. Единствено стечението на събитията допринесе за ситуацията, пред която е изправена автомобилната индустрия. През първата половина на 2020 г. автомобилната индустрия се сблъска със значителен спад в търсенето. Освен това, докато продажбите на нови превозни средства нараснаха през втората половина на годината, много двусмислената перспектива за продажбите по това време означаваше, че автомобилните производители нямаше как да увеличат значително своите поръчки за полупроводници.

В същото време, водено от преминаването към отдалечена работа и свързаната с това по-голяма нужда от свързаност, потребителското търсене значително нарасна за персонални компютри, сървъри и оборудване за кабелни комуникации, като всички те също силно зависят от полупроводниците. Това означаваше, че дори когато автомобилната индустрия драстично намали поръчките за чипове, други сектори бяха изправени пред повишена нужда.

Анализ на пазарните данни на IHS разкрива, че действителното търсене на полупроводници в автомобилната индустрия през 2020 г. изостава от предпандемичната оценка с около 15 процентни пункта. През същия период повечето други сегменти (с изключение на индустриалния сектор) претърпяха бързо разрастване, което доведе до средно увеличение от 5 до 9 процента в продажбите на полупроводници над прогнозирания растеж. Поради това, когато търсенето на автомобилния сектор се възстанови по-бързо от очакваното през втората половина на 2020 г., полупроводниковата индустрия вече беше изместила производството, за да отговори на търсенето на производители от други сектори.

Липса на нов капацитет

Полупроводниковата индустрия узря през последните години чрез консолидация и постигане на по-голям мащаб. Капацитетът ѝ обаче се разширява скромно, но постоянно - с около 4 процента годишно, в съответствие с продажбите. Успоредно с това, използването на полупроводници е постоянно високо през последното десетилетие. Всъщност усвояването през 2020 г. беше близо 90 процента, което много лидери в индустрията смятат за пълно използване, тъй като превишаването на това ниво често води до непропорционално по-дълги срокове за изпълнение. Следователно, полупроводниковата индустрия е увеличила производствения си капацитет с близо 180 процента от 2000 г. насам, но въпреки това общият ѝ капацитет е почти изчерпан при сегашната висока степен на използване.

Геополитическо напрежение

Поради геополитическото напрежение, някои производители на потребителска електроника значително увеличиха нивата си на запаси от чипове, за да преминат през трудния период на ограничен достъп до производството на полупроводници. Смятаме, че подобно натрупване на запаси е причинило скока в търсенето на полупроводници от 5 до 10 процента - еквивалент на една трета от продажбите на чипове за автомобилния пазар.

Условия на договора

Типичните договори за снабдяване на части в автомобилната индустрия се различават значително от другите индустрии, които по-често се управляват от дългосрочни обвързващи споразумения (така наречените сделки за вземане или плащане) и предоставят на доставчиците на полупроводници поръчки за покупка, които надхвърлят шест до 12 месеца. На фона на веригата за доставки на автомобили, която е сложна и често силно зависима от външни изпълнители, цикълът на ангажименти за снабдяване на чипове за автомобилната индустрия обаче има тенденция да бъде по-кратък - особено по отношение на обвързващите ангажименти за покупка от порядъка на няколко седмици до няколко месеца . Докато автомобилната индустрия имаше добра репутация за стабилно търсене в миналото, производителите на полупроводници сега са ангажирани с по-конвенционални, дългосрочни договори от други бързоразвиващи се индустрии.

Разгръщане на 5G и припокриване на търсенето на чипове

Търсенето на полупроводници в индустрията варира в зависимост от размера на възела. Чиповете в по -малки диапазони на размери често се използват във водещи технологични компании, но постепенно започват да са нужни и на автомобилната индустрия. Такъв пример е широкото внедряване на 5G, което изисква голям брой радиочестотни полупроводници. Това припокриване означава, че тъй като пускането на 5G ще се случва през следващите няколко години, производителите на автомобили може да се сблъскат с продължаващ недостиг на чипове. С други думи съществува голямо количество припокриване между чиповете, използвани за настоящите технологии, и тези, използвани за автомобилната индустрия.

Перспективи за възстановяване

Глобалният недостиг на полупроводници е малко вероятно да се разреши в краткосрочен план поради фактори като сложността на производството на полупроводници и все по-сложните чипове, необходими за автомобилите от ново поколение. Производителите на оригинално оборудване имат някои по-краткосрочни и дългосрочни стратегии, които да обмислят, докато предприятията се справят с дисбаланса в предлагането и търсенето на полупроводници.

Краткосрочни стратегии

В краткосрочен план не виждаме никакви признаци, че настоящият дисбаланс в търсенето и предлагането на полупроводници ще се разреши. Това е така, защото типичните срокове за изпълнение на полупроводниковото производство могат да надхвърлят четири месеца за продуктите, които вече са добре установени в производствена линия. Увеличаването на капацитета чрез преместване на продукт в друг производствен обект обикновено добавя още шест месеца (дори в съществуващи заводи).

Преминаването към друг производител пък обикновено добавя още една година или повече, тъй като дизайнът на чипа изисква промени, за да съответства на специфичните производствени процеси на новия производствен партньор. Освен това, чиповете могат да съдържат специфична за производителя интелектуална собственост, която може да изисква промени или лицензиране. Така сроковете за изпълнение на производството на полупроводници могат да надхвърлят четири месеца, докато преминаването към нов производител отнема година или повече.

Решаване на дългосрочния проблем

В дългосрочен план автомобилната индустрия ще трябва да преосмисли начина, по който структурира договорите за снабдяване с полупроводници. Като добро начало, OEM производителите и играчите от първо ниво биха могли да направят предварителните ангажименти за обем по-обвързващи (например, като преминат към 12 месеца в производствен или технологичен план. По-балансиран план за споделяне на риска, съобразен по веригата на стойността, също би могъл да помогне за повишаване на процента на приемане.

В допълнение, компаниите може да се наложи да преразгледат, поне отчасти, настоящата практика на доставка точно навреме и ниските нива на складови наличности. Анализ на McKinsey Global Institute установява, че сътресения във веригата на доставки, засягащи глобалното производство, се случват средно на всеки четири години, като компаниите губят 42 процента от печалбата за една година на всеки десет години.

В допълнение, автомобилните играчи могат да преразгледат своите стратегии за снабдяване с различни чипове. Въпреки че решението за снабдяване за конкретен тип чип може да изглежда на хартия като по-евтино от другите опции, оценката може да се промени, когато се вземе предвид цената на сложността в области като устойчивост на снабдяване и жизнен цикъл на софтуера. В процеса на квалификация компаниите може да се наложи да преразгледат някои ограничения на параметрите (например температурен диапазон), за да създадат правилния баланс между по-широки възможности за снабдяване и надеждност на продукта.

Настоящият недостиг на чипове нарушава автомобилния бизнес по цялата верига, тъй като OEM производителите и техните доставчици бързат да набавят надеждни източници на чипове. Докато автомобилните играчи обмислят следващите си ходове, а производителите на полупроводници се борят да се справят с търсенето, и двете индустрии трябва да съгласуват своите краткосрочни и дългосрочни стратегии, за да се справят възможно най-успешно с прекъсването на веригата за доставки.

Поставете оценка:
Оценка 2.9 от 15 гласа.

Свързани новини