Мартенските продажби на нови автомобили във Франция дадоха повод на местните автомобилни експерти да заявят в един глас: „Криза“! И можем да разберем експертите - миналия месец французите са купили с почти 20% по-малко коли, отколкото преди година.
Ковид пандемията, недостигът на полупроводници, а след това и войната в Украйна... В резултат на това френският автомобилен пазар се сблъска с безпрецедентна криза в своята история - както на ниво производство на автомобили, така и по отношение на продажбите.
Порталът Turbo.fr припомни, че колите не се продаваха по най-добрия начин и през февруари тази година - тогава обаче спадът беше 13%. А Le Parisien отиде още по-далеч, като написа, че френският автомобилен пазар се е „върнал на нивото от края на 70-те години на миналия век“.
За страна, известна със силната си автомобилна индустрия и редовно класирана в ТОП-3 по годишни продажби в Европа, това е истински удар. Тримесечният резултат също не добави оптимизъм - за трите месеца на тази година французите успяват да купят само 365 361 нови автомобила, което е със 17,3% по-слаб резултат спрямо първото тримесечие на 2021 г.
Скептицизмът на експертите по принцип е разбираем: по време на „царуването“ на коронавируса те очакваха, че пандемията е на път да приключи и продажбите неизбежно ще тръгнат нагоре. Но днес ясно се вижда, че миналите надежди се топят като сняг на слънце. За прогнози за 2022 г. в професионалните среди дори не се говори.
Глобалният недостиг на полупроводници налива още масло в огъня
Някои автомобилни гиганти са принудени да спират производството на своите превозни средства. Добавени проблеми са и ситуацията в Украйна - на първо място, това удари доставката на компоненти, включително високоволтови кабели, които през последните години се произвеждат именно в Украйна.
В резултат на всичко това сроковете за доставка на новите автомобили са значително увеличени, което принуждава френските купувачи да чакат месеци за нов автомобил. Но това, което особено натъжава французите, е резкият спад в продажбите на Stellantis Group, който не им е никак чужд.
През март 2022 г. общият му „минус“ достига 29.62% (45 371 единици). Говорейки за марките, включени в групата, Jeep (-47,34%) и Peugeot (-33,5%) потънаха по-дълбоко от останалите. Citroen завърши миналия месец с резултат от -27,8%, италианският Fiat (-27,6%) се представи почти по същия начин, Opel -23,37%. На фона на тях, в буквалния смисъл на думата, се отличи марката Alfa Romeo, също включена в орбитата на Stellantis (+15,79%).
Вярно е, че ръководството на международната група няма много причини да обвинява своите мениджъри, защото кризата удари и основните ѝ конкуренти. Например продажбите на Volkswagen Group, която е вносител номер 1 във Франция, намаляват с 16,38% през март. Всичките марки показаха спад по един или друг начин: Audi (-22,25%), Porsche (-27,11%), Seat (-45,82%), Skoda (-6,91%) и Volkswagen (-10, 43%).
Няма с какво да се похвали концерн Renault (-15,11%). Падането на „ромба“ вероятно ще бъде по-голямо, но нискобюджетната марка Dacia отново спаси концерна-майка, като продаде 31,45% повече коли през март, отколкото през същия период на 2021 г.
Отрицателни регистрации през март 2022 г. показват Land Rover (- 47,14%), Mitsubishi (- 42,23%), Mini (- 31,43%), Lexus (- 24,33%), BMW (- 23, 98%), Suzuki (- 23,18%) %), Mercedes (- 21,28%), Smart (- 20,51%), Toyota (- 20,20%), Nissan (- 19,98%), Volvo (-19,43%), Jaguar (-13,51%) и Ford (-1,3% ).
„На фона на френските компании, някои марки като Kia, Hyundai и Tesla все пак успяха да покажат ръст, включително в сравнение с 2019 г.“, каза Мари-Лор Ниво, ръководител на разузнавателния пазар в AAA Data. Всъщност Tesla продаде 7% повече от март миналата година, докато Hyundai-Kia са на плюс с 4,26%. Най-впечатляващите данни за продажби, в процентно изражение, са показани или от малки марки като Alpine (+67,59%) или от нови играчи като Cupra (+90%).
Говорейки за Tesla. Тя, според информацията на Илон Мъск, която той сподели в Twitter, не е толкова зле. През първите 3 месеца на тази година компанията произведе и достави 310 048 автомобила на потребителите на всички световни пазари - това е с около 1000 автомобила повече от очакваното от експертите и с 1500 броя повече, отколкото през четвъртото тримесечие на 2021 г. Рекордът по продажбите, подчертава г-н Мъск, се поставя за шеста поредна година.
Кой каза, че ще бъде лесно?
Според Capital.fr новите електрически автомобили в момента имат пазарен дял от 13% във Франция, почти същият като дизеловите автомобили (спадът е достигнал исторически ниско ниво на продажби от 14%). Неочаквано за местните експерти хибридите загубиха позициите си (-9%), предимно тези, които могат да се презареждат (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). В същото време традиционните (не презареждащи се) модели все още поддържат положителна тенденция. Превозните средства с алтернативно гориво (LPG, биоетанол) все още представляват само 6% от новите регистрации, дело предимно от модели като Dacia и Ford.
„Ясно е, че това е труден период за френските автомобилни производители“, пише Le Parisien. „Първо те излязоха от зоната си на комфорт поради принудителния преход към електрически модели, след това бяха засегнати от кризата с коронавирус от 2020 г., в резултат на която някои монтажни заводи трябваше да затворят за известно време. А последвалата криза довърши индустрията - недостигът на полупроводници, който допълнително парализира производството на нови автомобили през последните две години.
В светлината на този преглед трябва да се замислим, че след като една от най-силните в автомобилно отношение страни изпада в криза, то това няма ли да доведе и до рязък спад на продажбите и у нас. Липсата на нови автомобили ще накара "западнярите" да не продават употребяваните автомобили, като това ще ни "удари" пряко и в сегмента на колите "втора ръка". Така, че изхождайки от ситуацията във Франция, можем да предположим, че и нас не ни очаква нищо добро в автомобилен аспект. с други думи - новите коли ще са кът и за тях ще се чака доста време, а употребяваните ще поскъпнат.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ванката
11:45 07.04.2022
2 Теле
11:53 07.04.2022
3 карчи
11:57 07.04.2022
4 Миризлив пор
12:00 07.04.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 П(роcтия)К(уpо)П(yткoв)
12:10 07.04.2022
7 философ
12:10 07.04.2022
8 шжгиг
12:12 07.04.2022
9 ере
12:13 07.04.2022
10 фхшоихфоши
До коментар #5 от "Само питам":
Щом питаш ще ти се отговори. Когато има несигурност за бъдещето породена от война и очаквана инфлация едно от първите неща е да отложиш купуване на автомобил. Отделно са и някои други причини.Коментиран от #16
12:14 07.04.2022
11 гост
12:17 07.04.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 симо
До коментар #12 от "Много си прост ицеееее":
пулопроводниците не бях слушал такава пропаганда .. Всички полупроводници се правят в китай отделно се вкарва друг важен материал от украйна без който автомобилната индустрия и електрониката са загинали. Ама покрай войната се разбра ,че украйна изхранва цяла европа.12:35 07.04.2022
14 Сеирджия
12:48 07.04.2022
15 внтфг
С тази поголовна безсмислена електронизация и електрификация всички автомобили са с цени като в края на 19-ти век - само за богати. Може ли разните му там Астри, Фокуси и Голфове да са по 20-30 хил. евра, бе? Преди 5-6 години бяха горе-долу на половина. Дачията беше под 20 хил. лв! Какво пък толкова им подобрихте, бе? Взеха да летят или да вървят без гориво или що?
13:30 07.04.2022
16 Госта
До коментар #10 от "фхшоихфоши":
Вервай си,спад има не заради войната,а още преди това,което е нормално след ковид циркът,а който може купува,който не може,не купува,независимо от периода13:33 07.04.2022
17 Съдията Дред
16:00 07.04.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 един от многото
20:28 07.04.2022
21 Име
00:33 08.04.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Сухия
17:56 08.04.2022
24 Jacques Yves Moineau
18:15 08.04.2022
25 САЩ
07:13 09.04.2022
26 Жулиен Гаков
07:56 09.04.2022
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Цеко
08:14 09.04.2022