7 Април, 2022 11:39 14 523 28

Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те

  • франция-
  • нови автомобили-
  • анализ-
  • продажби
Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те - 1

Мартенските продажби на нови автомобили във Франция дадоха повод на местните автомобилни експерти да заявят в един глас: „Криза“! И можем да разберем експертите - миналия месец французите са купили с почти 20% по-малко коли, отколкото преди година.

Ковид пандемията, недостигът на полупроводници, а след това и войната в Украйна... В резултат на това френският автомобилен пазар се сблъска с безпрецедентна криза в своята история - както на ниво производство на автомобили, така и по отношение на продажбите.

Порталът Turbo.fr припомни, че колите не се продаваха по най-добрия начин и през февруари тази година - тогава обаче спадът беше 13%. А Le Parisien отиде още по-далеч, като написа, че френският автомобилен пазар се е „върнал на нивото от края на 70-те години на миналия век“.

Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те

За страна, известна със силната си автомобилна индустрия и редовно класирана в ТОП-3 по годишни продажби в Европа, това е истински удар. Тримесечният резултат също не добави оптимизъм - за трите месеца на тази година французите успяват да купят само 365 361 нови автомобила, което е със 17,3% по-слаб резултат спрямо първото тримесечие на 2021 г.

Скептицизмът на експертите по принцип е разбираем: по време на „царуването“ на коронавируса те очакваха, че пандемията е на път да приключи и продажбите неизбежно ще тръгнат нагоре. Но днес ясно се вижда, че миналите надежди се топят като сняг на слънце. За прогнози за 2022 г. в професионалните среди дори не се говори.

Глобалният недостиг на полупроводници налива още масло в огъня

Някои автомобилни гиганти са принудени да спират производството на своите превозни средства. Добавени проблеми са и ситуацията в Украйна - на първо място, това удари доставката на компоненти, включително високоволтови кабели, които през последните години се произвеждат именно в Украйна.

В резултат на всичко това сроковете за доставка на новите автомобили са значително увеличени, което принуждава френските купувачи да чакат месеци за нов автомобил. Но това, което особено натъжава французите, е резкият спад в продажбите на Stellantis Group, който не им е никак чужд.

През март 2022 г. общият му „минус“ достига 29.62% (45 371 единици). Говорейки за марките, включени в групата, Jeep (-47,34%) и Peugeot (-33,5%) потънаха по-дълбоко от останалите. Citroen завърши миналия месец с резултат от -27,8%, италианският Fiat (-27,6%) се представи почти по същия начин, Opel -23,37%. На фона на тях, в буквалния смисъл на думата, се отличи марката Alfa Romeo, също включена в орбитата на Stellantis (+15,79%).

Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те

Вярно е, че ръководството на международната група няма много причини да обвинява своите мениджъри, защото кризата удари и основните ѝ конкуренти. Например продажбите на Volkswagen Group, която е вносител номер 1 във Франция, намаляват с 16,38% през март. Всичките марки показаха спад по един или друг начин: Audi (-22,25%), Porsche (-27,11%), Seat (-45,82%), Skoda (-6,91%) и Volkswagen (-10, 43%).

Няма с какво да се похвали концерн Renault (-15,11%). Падането на „ромба“ вероятно ще бъде по-голямо, но нискобюджетната марка Dacia отново спаси концерна-майка, като продаде 31,45% повече коли през март, отколкото през същия период на 2021 г.

Отрицателни регистрации през март 2022 г. показват Land Rover (- 47,14%), Mitsubishi (- 42,23%), Mini (- 31,43%), Lexus (- 24,33%), BMW (- 23, 98%), Suzuki (- 23,18%) %), Mercedes (- 21,28%), Smart (- 20,51%), Toyota (- 20,20%), Nissan (- 19,98%), Volvo (-19,43%), Jaguar (-13,51%) и Ford (-1,3% ).

„На фона на френските компании, някои марки като Kia, Hyundai и Tesla все пак успяха да покажат ръст, включително в сравнение с 2019 г.“, каза Мари-Лор Ниво, ръководител на разузнавателния пазар в AAA Data. Всъщност Tesla продаде 7% повече от март миналата година, докато Hyundai-Kia са на плюс с 4,26%. Най-впечатляващите данни за продажби, в процентно изражение, са показани или от малки марки като Alpine (+67,59%) или от нови играчи като Cupra (+90%).

Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те

Говорейки за Tesla. Тя, според информацията на Илон Мъск, която той сподели в Twitter, не е толкова зле. През първите 3 месеца на тази година компанията произведе и достави 310 048 автомобила на потребителите на всички световни пазари - това е с около 1000 автомобила повече от очакваното от експертите и с 1500 броя повече, отколкото през четвъртото тримесечие на 2021 г. Рекордът по продажбите, подчертава г-н Мъск, се поставя за шеста поредна година.

Кой каза, че ще бъде лесно?

Според Capital.fr новите електрически автомобили в момента имат пазарен дял от 13% във Франция, почти същият като дизеловите автомобили (спадът е достигнал исторически ниско ниво на продажби от 14%). Неочаквано за местните експерти хибридите загубиха позициите си (-9%), предимно тези, които могат да се презареждат (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). В същото време традиционните (не презареждащи се) модели все още поддържат положителна тенденция. Превозните средства с алтернативно гориво (LPG, биоетанол) все още представляват само 6% от новите регистрации, дело предимно от модели като Dacia и Ford.

Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те

„Ясно е, че това е труден период за френските автомобилни производители“, пише Le Parisien. „Първо те излязоха от зоната си на комфорт поради принудителния преход към електрически модели, след това бяха засегнати от кризата с коронавирус от 2020 г., в резултат на която някои монтажни заводи трябваше да затворят за известно време. А последвалата криза довърши индустрията - недостигът на полупроводници, който допълнително парализира производството на нови автомобили през последните две години.

В светлината на този преглед трябва да се замислим, че след като една от най-силните в автомобилно отношение страни изпада в криза, то това няма ли да доведе и до рязък спад на продажбите и у нас. Липсата на нови автомобили ще накара "западнярите" да не продават употребяваните автомобили, като това ще ни "удари" пряко и в сегмента на колите "втора ръка". Така, че изхождайки от ситуацията във Франция, можем да предположим, че и нас не ни очаква нищо добро в автомобилен аспект. с други думи - новите коли ще са кът и за тях ще се чака доста време, а употребяваните ще поскъпнат.

Франция в шок: такива ниски продажби на автомобили не е имало от края на 70-те


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ванката

    83 15 Отговор
    Хмм, санкциите работят? 😂
  • 2 Теле

    66 12 Отговор
    Санкцийте, не се чудете толкова,
  • 3 карчи

    72 4 Отговор
    Такова ниско, качество не е имало от края на 70-те! Шок!
  • 4 Миризлив пор

    77 5 Отговор
    Просто насилствено налагат електромобили а те са скъпи и хората не могат да си го позволят. Ако сега си купиш автомобил с ДВГ не се знае колко време и къде ще можеш да го караш. Просто някоя "зелена глава" решава че ще прави града зелен и няма да се движат ДВГ и оставаш с автомобил, който не може да ползваш но още трябва да изплащаш. Отделно инфлацията е подгонила и западняците а за цените на горивата не коментирам.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 П(роcтия)К(уpо)П(yткoв)

    33 6 Отговор
    Да одят пеш францетата! Здравословно е
  • 7 философ

    28 0 Отговор
    Мартските???!!!! Мартенски ли искахте да кажете?
  • 8 шжгиг

    46 9 Отговор
    Европейските олигофрени бавно , но сигурно образуват мозъчни гънки.
  • 9 ере

    43 7 Отговор
    Ще ходят пеш, ще въртят педали и ще духат вятърни перки. Истински евроджендъри!
  • 10 фхшоихфоши

    45 3 Отговор

    До коментар #5 от "Само питам":

    Щом питаш ще ти се отговори. Когато има несигурност за бъдещето породена от война и очаквана инфлация едно от първите неща е да отложиш купуване на автомобил. Отделно са и някои други причини.

    Коментиран от #16

  • 11 гост

    3 21 Отговор
    Само Тесла не се оплаква, нали?
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 симо

    12 19 Отговор

    До коментар #12 от "Много си прост ицеееее":

    пулопроводниците не бях слушал такава пропаганда .. Всички полупроводници се правят в китай отделно се вкарва друг важен материал от украйна без който автомобилната индустрия и електрониката са загинали. Ама покрай войната се разбра ,че украйна изхранва цяла европа.
  • 14 Сеирджия

    34 1 Отговор
    Вероятно французите са "поумнели" като нас и "инвестират" в апартаментчета и не им остават пари за нови коли. Хи-хи-хи...
  • 15 внтфг

    49 3 Отговор
    Да, бе, ковида, полупроводниците и санкциите пречат ама друг път. Цените пречат. За справка - Дачия цепи мрака според статията (явно не само Тесла не се оплакват, а "гост"-е?).

    С тази поголовна безсмислена електронизация и електрификация всички автомобили са с цени като в края на 19-ти век - само за богати. Може ли разните му там Астри, Фокуси и Голфове да са по 20-30 хил. евра, бе? Преди 5-6 години бяха горе-долу на половина. Дачията беше под 20 хил. лв! Какво пък толкова им подобрихте, бе? Взеха да летят или да вървят без гориво или що?
  • 16 Госта

    21 3 Отговор

    До коментар #10 от "фхшоихфоши":

    Вервай си,спад има не заради войната,а още преди това,което е нормално след ковид циркът,а който може купува,който не може,не купува,независимо от периода
  • 17 Съдията Дред

    47 3 Отговор
    През 2008 си купих Пежо 308 за 26 000. Сега искат почти 40 000. То бива инфлация, ама чак дотам не може. Натъпкаха ги с излишни екстри, и сега трябва да спреш, за да си нагласиш климатика през тъчскрийна, щото трябва да минеш през три менюта. Що да им ги купува човек.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 един от многото

    13 1 Отговор
    Че и алъш вериша с подводниците не върви , от както САЩ , Англия и Австралия ги изтъркаляха за някакви си 60 милиарда!
  • 21 Име

    8 1 Отговор
    Много хубав анализ
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 Сухия

    5 1 Отговор
    Всички коли са прескъпи. Трошливи и със страшно завишена цена. Всяка година вървят нагоре, много повече от инфлацията.
  • 24 Jacques Yves Moineau

    7 0 Отговор
    Спокойно, още ще паднат продажбите.
  • 25 САЩ

    5 1 Отговор
    ЕС тепърва ще страда....
  • 26 Жулиен Гаков

    9 3 Отговор
    Путин им каза на тези малоумници, че санкциите ще засегнат повече запада, отколкото Русия ! Ето го резултата. Яжте сега желязото, топлете се с доларови банкноти в печката и т.н.
  • 27 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 28 Цеко

    8 4 Отговор
    Господа европейци ! Тепърва ви чака мизерия. Храната ще стигне за 2 месеца, а руснаците имат запаси за 5 години. А газ и ток да не говорим. От дружбата ни с америка няма НИКАКВА полза. Само вреда.