Отидете към основна версия

7 301 5

BMW 7 (E38)

  • bmw-
  • bmw 7

Добре известно е, че топлимузината на баварците попада в онзи елитен клуб модели, в който могат да си позволят да членуват малко производители. Това стеснява кръга на потенциалните купувачи на седмицата до хора с представителни нужди и най-вече колосален финансов потренциал, които рядко могат да бъдат заинтригувани от кола-втора ръка. От друга страна най-голямото BMW представлява несъмнен връх в съвременните технологии и инженерна мисъл, на фона на който цените в Западна Европа представляват истинско изкушение за българите с по-дебел портфейл. По данни на ADAC Е38 е сред най-качествените автомобили, произвеждани след 1994 г.

Колкото и близка да е до съвършенството германската лимузина обаче тя си остава човешко творение и като такова не е лишена от особености и капризи. Добре е бъдещият горд собственик на "седмицата" да знае за тях, за да си спести не само ядовете, а и значителни средства, без които поддръжката на подобна красавица така или иначе не минава.

Излишно е да се споменава, че както при всяка кола от върховия клас инженерните недомислици в E38 са почти изключени. Голямото BMW изобилства на сложни механизми, повечето от които водачът използва крайно рядко. Такава глезотия например са електрическите огледала. Те са удобни за паркирането на грамадата, но собственикът обикновено ги ползва един-два пъти и след като им се нарадва ги забравя. В резултат на това механиката им клеясва и блокира.

Много от модификациите разполагат с два съда за течност за чистачките. В единия се налива концентрат за миене на стъкла, а в другия - вода или незамръзващ разтвор. Много собственици не знаят това и се ядосват защо когато пуснат чистачките първите два маха са на сухо. В такъв случай е уместно да се потърси вторият съд, а най-добре е да се прочетат... инструкциите в упътването на производителя. Съвсем не е изключено в тях да се открият куп други неподозирани способности на колата.

Двигателите от Бавария отдавна са се превърнали в мит с възможностите и здравината си. По отношение на надеждността Е38 надминава дори легендарния си предшественик от 1987 г. Оплакванията от новата "седмица" са свързани най-вече с водната помпа, която при някои модели е изработена преимушествено от пластмаси и не издържа високи температурни натоварвания. Проблемът може да се задълбочи при шестцилиндровите мотори, при които повреда в помпата нерядко води до прегряване и изкривяване на главата. От средата на 1998 г. моделът 728i се оборудва с нова помпа и рисковете отпадат.

Голямата "баварка" е особено чувствителна към калпавия бензин. Лошото гориво рядко влияе на потентността на мотора, но лесно бастисва катализатора. Най-разумното решение е той просто да бъде демонтиран. Това обаче трябва да бъде сторено от опитен специалист, а най-добре във фирмен сервиз. Операцията е тънка и за оптимален резултат изисква препрограмиране на електронния команден блок.
Абсолютно недопустими са експерименти с маслото. Лошата смазка се отразява пагубно върху работата на двигателя и дори върху компресията му.

Повечето "седмици" са комплектовани с автоматични трансмисии, които са извънредно здрави и добре измислени. Правилната им експлоатация обаче си иска опит. Ако например колата пробоксува в сняг или кал, последното, което трябва да се прави, е да се даде газ до ламарината в позиция "D". Скоростната кутия вероятно ще мине през всички предавки без особено усилие, при това не само по веднъж, а резултатът от статичното рали може да бъде плачевен. Звучи смешно, но специалистите отново съветват да се прегледа книжката с упътването, където педантичните германци са описали почти всяка възможна ситуация от подобен род.

Както се полага на автомобил от висшия клас, окачването на "седмицата" е със сложна конструкция, която да осигури максимален комфорт на пътуващите. Здравината на възлите и детайлите носят чертите на всичко немско, но експлоатацията в родни условия е в състояние да съсипе и танк. Бъдещият собственик на BMW 7 трябва да се подготви за почти задължителна смяна на тампони, както отпред така и отзад. В най-добрия случай издържат до 70 000 км. Бързо се износват и накладките на спирачките. Известни са случаи, когато се налага смяната им след... 5 000 км.
"Седмицата" е буквално претъпкана с електроника. Още със завъртането на контактния ключ двайсетина компютъра започват да се "изясняват" един на друг и поверяването на електрическата система в ръцете на дилетант е чиста проба безразсъдство. Дори само един грешно свързан проводник е в състояние да обърка работата на целия автомобил. Единственото, за което собственикът може да се довери на неспециалист, е замяната на крушки на фаровете и то само ако не са ксенонови. Германският софтуер по принцип не е от най-безпроблемните и поради това са възможни невярни индикации на бордовия компютър. Фатални повреди са почти невъзможни, макар че както всичко при "седмицата" отстраняването им не е никак евтино.
Именно това прави иначе изумителната баварска лимузина твърде съмнителна от гледна точка на здравия финансов разум инвестиция.

В класа на суперлуксозните лимузини трудно може да се говори за наистина изгодна покупка. Въпреки че понякога се обезценяват в пъти по-бързо от представителите на други категории, возила от типа на BMW 7, Mercedes-Benz S-klasse или Audi A8 остават по-скъпи от 90% от новите коли дори когато вече са изживели първата си младост.

Цените на малкото модели в този елитен клас също се различават незначително. Така например употребявана между 5 и 7 години “седмица” струва почти толкова, колкото е усреднената стойност на 5 от съперниците є, продавани в Европа.

Другояче стои въпросът доколко всеки от тях пази цена по-добре или по-зле от останалите с течение на времето. Баварската лимузина определено има преимущество в това отношение и губи от стойността си по-малко от останалите.

Сравнена с всеки от тях поотделно, “седмицата” също показва отлични резултати, ако това изобщо е възможно при обезценка от над 70 процента за седем години експлоатация.

Подобно на повечето автомобили от луксозния клас много от употребяваните екземпляри BMW 7 на западноевропейският пазар са използвани за фирмени нужди. Това означава голям пробег за кратък период от време и съответно ниска цена на старо. Изкушеният от нея трябва да знае, че тя е само началото на тежка серия от инвестициии, от които покупката често е най-евтиното звено.

Димитър Димитров
avtomitak@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини