Според статистиката само в Европа вече има приблизително 400 000 коли, които са в движение, но са с повреди и щети от минали наводнения. А те, наводненията могат да унищожат електрониката, смазочните материали и механичните системи в превозните средства - все проблеми, които не са очевидни по време на покупката, но могат да се проявят впоследствие.
За това не забравяйте да проучите историята на автомобила, както и да потърсите признаци на повреда от вода в самото превозно средство. Ако планирате да купувате употребявана кола задължително трябва да я проверите за щети от наводнения, преди да се подпишете над пунктираната линия в договора.
Уебсаътат за доклади за историята на превозните средства Carfax сега изчислява, че 358 000 автомобила са били повредени само от наводнения през последните месеци. А на всеки е ясно, че доста от тези превозни средства в крайна сметка ще бъдат препродадени.
„Наводненията причиняват всякакви скрити щети, които могат да излязат наяве месеци по-късно“, каза Тереза Мъри, от Образователния фонд на Public Interest Research Group. „Не искате да имате нищо общо с наводнено превозно средство, без значение дали щетите са видими или пък получавате гаранции от продавача“, казва още Мъри.
Наводнените коли „гният отвътре навън“
Наводненията могат да унищожат - понякога бавно - електрониката и механичните системи в превозните средства . Корозията в крайна сметка може да намери своя път до жизненоважната електроника на автомобила, включително до контролерите и сензорите на въздушните възглавници.
„Най-важното за тези повредени от наводнение превозни средства е, че те буквално гният отвътре навън“, казва Емили Вос, говорител на Carfax. „Може да изглеждат добре козметично, но е твърде вероятно да има механични, електрически проблеми, проблеми с безопасността и здравето, които ще се появят впоследствоие“, допълва изказването си Вос.
Купувачите трябва да проучат добре историята на превозното средство на употребявана кола, за да са сигурни, че знаят какво купуват, независимо от това кога или къде правят покупката, тъй като наводнените автомобили често се озовават за продажба на места, далеч от мястото, където първоначално са били повредени.
Не всички обяви отразяват щетите от наводненията
Това е така, защото не всички наводнени автомобили се записват като такива, освен ако не е намесена застрахователна компания . Когато застрахователят получи иск и стойността за ремонт на превозното средство е струва повече от стойността на автомобила - историята на автомобила обикновено се променя, за да отразява неговия статус.
Тези съсипани автомобили обикновено се продават на търгове и в добрия случай се купуват от компании за скрап и от ремонтни компании. Препродажбата им на потребители обаче не е рядкост и попада от т.нар. неправилната страна на закона, ако историята на колата не разкрива щетите от наводненията, но въпреки това такива сделки са факт.
Но не всички собственици на автомобили подават застрахователен иск. Ако нямат цялостно покритие - частта от автомобилната застраховка, в която би попаднало наводнението - обикновено не покрива щетите. Така че без участието на застрахователна компания може да няма официален запис на щетите от наводненията и колите да се вазстановят козметично и да бъдат продадени.
Така че, това, което е най-добре да направите е да предпочетете кола, на която редовно е правена застраховка "Пълно каско" и да поискате сведения за нея (макар и срещу заплащане) от застрахователя. Добре е с вас, по време на огледа, да присъства и специалист, който също може да разбере за скритите проблеми.