Skoda, която е част от концерна Volkswagen, обмисля да напусне китайския пазар, пише Reuters с позоваване на германското издание Automobilwoche. Причината е твърде високата местна конкуренция, казва изпълнителният директор на чешкия производител Клаус Селмер. Компанията ще разгледа всички възможни сценарии и ще избере най-подходящия до края на 2023 г.: възможно е продажбите на един от ключовите за марката пазари да продължат, но без местно производство.
Ръководството на Skoda ще обсъди пътя напред с китайския партньор в съвместното предприятие SAIC-Volkswagen. Според Зелмер Skoda иска да се фокусира върху Индия в близко бъдеще вместо Китай, който е пренаситен с конкуренти. Освен това плановете на чехите включват разширяване (включително производство) във Виетнам, чийто автомобилен пазар има „значителен потенциал за растеж“.
Съдейки по изявлението на Зелмер, възможен сценарий е и продължаване на продажбите на Skoda в Китай, но без местно производство. През годините марката последователно увеличава обемите на сглобяване в Поднебесната държава, като стартът бе даден през 2007-а., когато първата Octavia слезе от поточната линия на завода в Шанхай. През тази година в Китай са произведени 39 хиляди автомобила, а три години по-късно това става най-големият пазар за продажби на коли Skoda.
През 2015 г. китайските предприятия на Skoda сглобява 1.5-милионния автомобил, а през 2020 г. производителят отбеляза производството на три милиона автомобила. По това време всеки четвърти автомобил Skoda намира купувач в Китай. Въпреки това, пандемията и последвалата криза, както и разширяването на гамата от китайски продукти, принуждават компанията да коригира плановете си. Решението ще бъде взето до края на 2023 г.
Значителни щети бяха нанесени на Skoda и от спирането на дейността ѝ в Русия. До 24 февруари компанията произвеждаше автомобили в два руски обекта в Калуга и Нижни Новгород. Там се правеха Rapid, Octavia, Kodiaq и Karoq. Но предвид санкциите срещу Русия и Skoda се изтегли от страната - агресор.