Отидете към основна версия

7 794 16

Подробно за първия в света камион на амоняк (ЧАСТ II)

  • камион-
  • амоняк

ЧАСТ I

Разбира се, този иновационен проект има доста минуси. Основното е неефективност, с която трябва да се справят разработчиците, която не се отнася за електрическите превозни средства с батерии. Системата на Amogy използва устройство за "разбиване" на амоняк, което превръща амоняка обратно във водород. След това той преминава през горивна клетка за генериране на електричество и използва тази енергия за задвижване на електрически двигатели.

Така че, ако „общата съхранена нетна електрическа енергия“ на Amogy от 900 kWh просто означава, че има достатъчно амоняк на борда за теоретично захранване от 900 kWh, това не означава, че 900 kWh ще достигнат до двигателите. Ще има загуби в реакторите за крекиране на амоняк на борда, допълнителни загуби в етапите на пречистване, които правят водорода готов за използване в горивните клетки, и допълнителни загуби в етапа на работа на самите горивни клетки.

Не знаем какви технологии използва Amogy. Можем обаче да се опитаме да познаем. В най-добрия случай ефективността на крекинг на амоняка е 76%, но това вероятно е в индустриален мащаб - не бихме очаквали крекинг реактор, който се намира на камион да има такава ефективност. Въпреки това, ако използваме тази цифра, около 684 kWh енергия ще достигне горивната клетка като водород.

Ако вземем горната оценка от 65% ефективност на горивните клетки PEM, 444.6 kWh енергия ще отиде към двигателите. Това е малко под половината от 900 kWh, така че дори и притози оптимистичен сценарий камионът Amogy ще измине около половината от пробега на Tesla Semi.

Не звучи обнадеждаващо, но, от друга страна, можете лесно да увеличите обхвата, като поставите някъде още няколко бутилки с амоняк - и това ще бъде много по-малко болезнен процес, отколкото да се опитвате да увеличите обхвата с монтаж на тежки литиеви батерии.

Ще ни е интересно да научим как работи тази машина. От известно време говорим за широко очаквания спад в ресурсите на литий, който се очаква да започне през следващото десетилетие. Производството на литий е недостатъчно, за да отговори на прогнозираното търсене, тъй като преходът към електрически превозни средства се ускорява, да не говорим за други метали, свързани с батериите.

Амонякът е неефективен, но много плътен енергиен носител. Той съдържа по-малко от половината енергия от дизела, но повече от лития или водорода и може да се произвежда и използва по екологичен начин. Той е добре позициониран и по отношение на съхранението, транспортирането и циркулацията и вече е наличен в големи количества. И като лесно достъпно течно гориво, той може да бъде абсолютно подходящ в карго сектора.

Компанията казва, че ще разполага с 1MW влекач, задвижван с амоняк, до края на тази година и се надява да увеличи капацитета си до 10MW до 2025 г., за да направи системата подходяща за трансокеански контейнеровози. Вижте повече.

Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 10 гласа.

Свързани новини