Питали ли сте се какъв е маржът на автомобилните производители за всяка произведена кола? Оказва се, че лидер в тази класация е американската компания Tesla, а утвърдени играчи на пазара, като Toyota, VW и Hyundai са далеч назад. Ford и китайците mcu работят "на червено".
Печалбите на Tesla са просто недостъпни за други марки автомобили. През 2022 г. нетната печалба от всяка продадена електрическа кола Tesla е почти $10 000. Докато Toyota, VW и Hyundai са получават около $1000 от всяка кола.
Това е и причината в началото на 2023 година компанията на Илон Мъск да направи тези безпрецедентни отстъпки за моделите на Tesla - с такива приходи компанията може да си позволи да играе доста с цените. Ето и по-конкретно какви са печалбите на някои от основните производители на пазара, като след марката ви показваме брутната и чистата печалби от продажбата на една кола. Данните са на Reuters.
Tesla 15 653 долара 9574 долара
GM 3818 долара 2150 долара
BYD 5456 долара 1550 долара
Toyota 3925 долара $1197
vw 6034 долара $973
Hyundai 5362 долара $927
Ford 3115 долара -762 долара
Xpeng 4565 долара -11 735 долара
Nio 8036 долара - 19 141 долара
През януари 2023 г. Tesla обяви, че отстъпките за нейните електрически превозни средства са достигнали почти 20% и това предизвика полемика. Купувачите в Китай, които преди това бяха купили коли на по-високите цени, започнаха да протестират. И с право, защото те не само надплатиха, но сега и пазарната стойност на колите им е по-ниска.
Не само тази компания обаче рязко намали цената на електрическите превозни средства. Chevrolet Bolt също поевтиня, а отстъпките за електрически Hyundai и Ford възлизат на 8-9%. Изданието Visual Capitalist събра данни как са поевтинели електрическите автомобили през последните месеци.
Отстъпки за електрически превозни средства в началото на 2023 г за някои модели са както следва (след модела е нова цена, цена с отстъпка и намалението в проценти)
Tesla Model Y Long Range 65 990 долара 53 490 долара -18,9%
Chevrolet Bolt EUV 2023г 33 500 долара 27 200 долара -18,8%
Hyundai Kona Electric 2022 г 37 390 долара 34 000 долара -9,1%
Ford Mustang Mach-E GT Extended Range 69 900 долара 64 000 долара -8,4%
Пресата побърза да заяви, че отстъпките на Tesla са стъпка на отчаяние. Но данните за печалбата потвърждават, че това далеч не е така. Ако погледнете пазарния дял на Tesla, става още по-очевидно, че позицията на компанията е много силна. На пазара на електрически автомобили в САЩ компанията на Илон Мъск държи 65%. Kia има 5%, Hyundai е с 4%, а Audi, Vokswagen и Rivian имат по 2%.
Ако вземем изключително електрически превозни средства от премиум клас, тогава лидерството на Tesla е още по-стабилно: тази марка притежава 75% от пазара. По този начин Tesla може да си позволи да намали цените, за да запази огромния си дял от пазара на електромобили и все пак да реализира прилична печалба.
Между другото, през януари 2023 г. стана известно, че Tesla стана най-скъпата автомобилна марка в света, а бившият лидер Toyota падна на трето място, оставяйки пред себе си и Mercedes. Имаше пренареждания и сред другите най-скъпи марки.