Преди близо три месеца Hyundai и Kia представиха софтуер, предназначен да спре епидемията от кражби на техните автомобили, причинени от уязвимости в сигурността, разкрити в TikTok и други социални мрежи. Засега обаче това не е решило проблема. Крадците продължават да крадат корейските коли с тревожна скорост.
Данните от седем града в САЩ, събрани от Асошиейтед прес, показват, че кражбите на Hyundai и Kia все още нарастват въпреки усилията на компаниите да поправят проблема, което прави 8.3 милиона автомобила относително лесна мишена за крадците.
Статистиката от САЩ показва, че от Минеаполис, Кливланд и Сейнт Луис до Ню Йорк, Сиатъл, Атланта и Гранд Рапидс, Мичиган, се наблюдава значително увеличение на кражбите на Hyundai и Kia през април в сравнение с аналогичния период от миналата година. Единствено от Денвър, който беше засегнат най-рано от епидемията от кражби с взлом, отчитат спад от 23% в сравнение с 2022 г., но все още има голям брой кражби с взлом.
Полицията в Минеаполис е получила 1899 сигнала за откраднати автомобили Kia и Hyundai тази година, близо 18 пъти повече, отколкото през същия период на 2022 г. „Мащабът на проблема само се разширява и е експоненциално по-лош, отколкото е беше в началото“, казва началникът на полицията в Минеаполис Брайън О'Хара.
Някои градове в САЩ съобщават, че над 60% от докладите за кражби на автомобили вече включват Hyundai или Kia. Видеоклипове в TikTok, които илюстрират как да запалите и откраднете модели Kia и Hyundai - само с отвертка и USB кабел - позволиха кражбата да се разпространи почти епидемично от края на 2021 г.
В Ню Йорк проблемът с кражбите на автомобили Hyundai-Kia нарасна до такава степен, че миналия месец градските власти проведоха пресконференция, на която предложиха устройства, способни да проследят превозните им средства в случай на кражба. Към 30 април полицията съобщи за 966 кражби на автомобили Hyundai и Kia - близо седем пъти повече от същия период на 2022 г.
Обезпокояващото ниво на кражби, което националните власти свързват и с други престъпления, включително най-малко 14 докладвани катастрофи и осем смъртни случая, продължава, въпреки че корейският производител на автомобили откри сервизна кампания против кражбите в средата на февруари.
Hyundai и Kia заявиха, че ускоряват внедряването на нов софтуер, като Hyundai каза, че вече е достигнал 6000 инсталирания на ден. Компанията казва, че използва директна поща, телефонни обаждания, дигитална реклама и социални медии, за да се свърже със засегнатите собственици. Айра Габриел, говорител на Hyundai, заяви, че компанията се е опитала да премахне видеоклипове за обучение от социалните медии, показващи как се крадат коли.
Органите по сигурността казват, че компаниите са били твърде бавни при внедряването на софтуера. От 4.5 милиона автомобила Kia, предмет на корекцията, автомобилният производител е инсталирал новия софтуер само на около 210 000 - близо 5 процента. Kia казва, че е уведомила около 2.8 милиона засегнати собственици на автомобили и очаква да уведоми всички до края на този месец.
За Hyundai цифрата е около 225 000 от 3.8 милиона автомобила – около 6%. Hyundai заяви, че планира да се свърже с всички засегнати собственици на автомобили до края на този месец.
Засегнатите служебни автомобили, много от които са евтини модели от 2011 г. до началото на 2022 г., не са били оборудвани с имобилайзер против кражба. Такова устройство съдържа компютърен чип в ключа, който трябва да бъде разпознат от друг чип в кормилната колона, преди двигателят да стартира.
Докато повечето автомобилни производители имат такива чипове от години, Hyundai и Kia изостават от индустрията в това отношение, което позволява на крадците да се възползват от вратичката в сигурността. През моделната 2015 г. имобилайзерите са стандартни за 96 процента от моделите на други производители, но само за 26 процента от моделите на Hyundai и Kia, според Застрахователния институт за пътна безопасност.