Отидете към основна версия

10 021 4

Доработка с щампа BG

  • уаз

От години наред тунинг-бизнесът процъфтява както в Европа, така и отвъд Океана. Не са една и две фирмите занимаващи се с доработка на всевъзможни модели. “Братушките” вече също са на ТИ с материята, след като се осмеляват да посягат на марки като Volvo и Mitsubishi. Чували ли сте обаче за български тунинг? И да сте, то това са само плахи опити, далеч от представата ни за цялостна доработка. Темата на този материал третира руското чудо УАЗ, този път обаче тунинговано от българин. Студията носи лаконичното име Kotce tuning и както се досещате е кръстена на “баш майстора” Костадин Величков. Дейността є е свързана основно с доработка на всъдеходи, предназначени за набиращите скорост у нас off-road състезания. За да вземете участие в подобно екстремно преживяване не е нужно само да притежавате автомобил 4х4. Допълнителният тунинг е задължителен, а ако не можете да си го направите в чужбина ще трябва да се обърнете към Kotce tuning. Амбициозният българин насочва усилията си предимно в доработка на всъдеходи с марките УАЗ и Mercedes-Benz. Според него, а и според повечето специалисти, именно тези два всъдехода са най-податливи на тунинг и най-удачни за off-road състезания. Сега ще спра вниманието ви на специализираната преработка на руските военни всъдеходи, които отдавна са доказали своята отлична проходимост и надеждност.

Първото необходимо условие е да имате запазен всъдеход УАЗ и немалката сума от 15 000 лева. Основно правило при доработката на УАЗ е монтирането на по-големи гуми и джанти. В зависимост от терена гумите са различни. При сухо и песъчливо трасе са необходими по-широки гуми със ситен грайфер, докато за разкаляни и заснежени местности са нужни тесни гуми с широк грайфер. За да могат огромните джанти да паснат добре в подкалниковите отвори се налага тяхното разширяване. Отворите се правят максимално широки с цел при “усукване” на всъдехода гумите да не опират в подкалниците. Останалите промени по окачването включват усилване на ресорите, като се налага монтирането на допълнителен лист, който повишава и без това високия клиренс на автомобила. Ауспухната система също се подлага на доработка. Монтират се доста по-големи тръби, които се “качват” максимално нагоре. Следва съществената част - оборудването на всъдехода с ролбари. Те обхващат цялата предна част, като са изнесени и под моторния отсек. Така са защитени радиаторът, фаровете, картерът, диференциалът и кормилните щанги. От двете страни се монтират дебели тръби, изпълняващи ролята на прагове. Тяхната цел е да предпазват купето от странични удари и вършат отлична работа при преминаване на тесни коловози. Освен това те защитават и двата резервоара. Съдовете за гориво са подсилени и отдолу, като за целта под тях се заварява дебела ламарина, захваната за купето и праговете. Отзад на мястото на стандартните брони се намират двойни ролбари, които предпазват автомобила при слизане от т. нар. “прагове”. Те поемат силата на удара върху себе си и по този начин защитават ресорите и ауспухната система. Обезопасяването на автомобила про­дължава и над носещата конструкция. Целият кокпит, включващ местата на водача и навигатора, се опасва с дебели тръби, наречени “кафез”. Те намират своето приложение при евентуално преобръщане на автомобила, което е доста често срещано явление в off-road състезанията. Целият набор от ролбари е доста тежък, затова се прави и частично олекотяване на стандартната каросерия. От нивото на вратите нагоре цялата метална конструкция се премахва. На нейно място остава единствено “кафезът”. Всъдеходът се покрива със специално подготвен за целта брезент, а обезопасяването на водача и навигатора завършва с яки четириточкови колани.

За по-лесното управление са предвидени хидравлика на волана и сервоусилител на спирачките. При нощно каране съществена роля имат и допълнителните халогенни фарове. Когато тяхната консумация е по-висока, се монтира и втори алтернатор. Едно от задължителните условия за участие в подобно екстремно състезание е наличието на лебедка. Тя се захваща за предния ролбар и често пъти помага на водачите да “издрапат” по някоя от многобройните стръмнини. За да може да се защитят и ветроупорното стъкло, страничните огледала и допълнителните светлини от блуждаещи клони, са монтирани два метални обтегача, захванати от двете страни на предния ролбар и стигащи до тавана на УАЗ-ката.

Промените по оригиналния двигател не са много. Цилиндровата глава се разпилва, като се сменят и клапаните. Това води до повишаване на мощността с около 25 к.с. Можете да прибавите още 5 “коня” ако подмените цялата ауспухна система. Делкото се обезопасява с термоустойчиви силиконови сплави. Още една необходима промяна е монтирането на “мощна” охладителна перка, която се включва както от датчик, така и ръчно от мястото на водача.
След извършването на всички тези промени вашата УАЗ-ка ще е променена до неузнаваемост, ще сте сигурни в нейната надеждност и спокойно ще можете да се впуснете в предизвикателството, наречено off-road. За целта вече не е необходимо да ходите в чужбина. Доработката с щампа BG е идеална за целта.

Радослав Славчев
rslavtchev@avto.bg

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини