След като забрани двигателите с вътрешно горене за всички нови автомобили от 2035 г., сега ЕС иска да трансформира и големите камиони в електрически превозни средства. Проектозаконът предвижда тежките търговски превозни средства да отделят 90 процента по-малко въглероден диоксид до 2040 г. Тъй като ЕС определя емисиите на CO2 от електрически превозни средства или превозни средства с водород като нула - независимо от реалните емисии, причинени от производството на електроенергия - това означава, че голяма част от парка от камиони ще трябва да стане електрически.
Няколко държави от ЕС призоваха за по-голяма роля на био- и синтетичните горива като дизел HVO в преговорите , но не успяха да постигнат успех - най-вече защото Германия не беше една от тези страни. Федералното министерство на транспорта (FDP) обаче изрази загриженост относно регламента за пределната стойност на вредните емисии за камиони, който вече е почти напълно договорен на ниво ЕС. Поради този факт окончателното гласуване, което всъщност се смяташе за формалност, беше отложено.
Някои производители на автомобили, включително Daimler и MAN, които вече са инвестирали милиарди в разработването на електрически камиони за европейския пазар, настояват за забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС. Например ръководителят на гиганта за камиони MAN, Александър Власкамп, изрично приветства електрическите планове на федералното правителство и новата климатична такса. „Германия направи голяма и правилна стъпка, като увеличи таксите за дизелови камиони. Инвестициите в електрически камиони ще се изплатят по-бързо“, каза Власкамп в интервю за Automobilwoche.
Федералната асоциация на товарния транспорт и логистиката (BGL), най-голямата германска асоциация на спедитори и транспортни компании, вижда нещата по съвсем различен начин и настояват проектозаконът да бъде предоговорен. В интервю за Focus.de говорителят на борда на BGL Дирк Енгелхард обясни защо асоциацията смята електрическите цели на ЕС за нереалистични и нефинансируеми, поне за тежкотоварния трафик:
Според данните на Toll Collect от януари, от 800 000 тежкотоварни камиона по пътищата на Германия, само 524 в момента са с електрическо задвижване - т.е. 0.065 процента. Електрическият камион е с около 200 000 евро по-скъп от дизеловия. BGL изчислява държавна субсидия от 80 процента, т.е. около 160 000 евро, на превозно средство - предприемачът трябва да плати 20 процента от собствения си джоб.
Обществено достъпните мегазарядни устройства, необходими за електрически камиони - т.е. високопроизводителни бързи зарядни устройства с мощност от 1000 kW - досега напълно липсваха, продължава Енгелхард.
„На настоящия пазар на товарни превози дизеловият камион все още е най-евтината оферта. Като представител на индустрията, ние не знаем за спедитори, които са готови да плащат по-високи цени за електрически камиони, които са и по-скъпи за покупка. Това важи за всички индустрии. Ако това се случи, много компании ще се ориентират към спедитори от Източна Европа с дизелови превозни средства и ниски разходи за персонал. Германският среден бизнес ще пострада сериозно“, смята Енгелхард.
Кристоф Плос, председател на парламентарната група на CDU/CSU в транспортната комисия на германския Бундестаг, подкрепя позицията на FDP: „Коалицията трябва да се възползва от тази възможност и да гарантира, че камионите и автобусите с щадящи климата двигатели с вътрешно горене могат да продължат да бъдат регистрирани.
Потребителите и компаниите могат да решат много по-добре от политиците и държавните служители коя технология е най-подходяща за постигане на климатичните цели в ежедневието. Ето защо отвореността към технологиите е особено важна в транспортния сектор“, казва Плос пред Focus.de.
Зелените виждат нещата по различен начин както на федерално ниво, така и на ниво ЕС. Зеленият политик Анна Депарней-Грюненберг, член на транспортната комисия на Европейския парламент, смята, че алтернативните горива в индивидуалния автомобилен транспорт са до голяма степен неподходящи средства. Тя подчертава: „Никой не забранява каквото и да е изследване на е-гориво за камиони. Но не е нужно да ги поддържате с пари от данъци. Нещата са различни при корабите и самолетите, където имаме спешна нужда от тези синтетични горива.
Според правителствения говорител Щефен Хебестрейт федералното правителство иска да изясни позицията си до края на тази седмица. Ако партиите не могат да се споразумеят за обща позиция, Германия ще трябва да се въздържи от окончателното гласуване в Брюксел, което означава, че необходимото мнозинство вече не е сигурно.