Пионерът в електрическите превозни средства (EV) и основателят на многомилиардното предприятие Tesla, Илон Мъск, обяви шокиращ преход за неговата компания. Както знаем Tesla е лидер в електромобилите и поради тази причина е най-малкото шокиращо, че Мъск заяви, че компанията ще пренасочи фокуса си към водородната енергия.
Някога „най-тъпото гориво“, сега вече е гориво на бъдещето?
Мъск вече е изказвал своите критики към водорода като енергия за превозни средства. В телевизионно интервю той заяви, че водородното гориво е „най-тъпото нещо“. Въпреки това нарастващата конкуренция от китайските електромобили BYD явно го е накарала да преосмисли нещата. Решението най-вероятно е стратегически ход за запазване на конкурентоспособността, тъй като електромобилите стават все по-разпространени по пътищата и неговата компания постепенно започва да губи позиции.
Така милиардерът стига до извода, че разработването и изследването на технологията за горивни клетки е не само неизбежно решение, но ще разнообрази продуктовите предложения на Tesla и ще ги задържи на върха. Възможностите на технологията с горивни клетки са невероятно доходоносни. Не само, че има нулеви емисии от водородна енергия със страничен продукт само вода, но това би отворило цял свят от възможности за овладяване на чист водород, за да се поддържа автомобилния парк в съответствие с екологичните норми и цели.
Първият автомобил, задвижван с горивни клетки, се очаква да дебютира през 2026 година
Не само, че изследването на водорода от страна на Tesla е изненада, но и датата на разкриване на първия им модел бързо наближава. Tesla са поставили амбициозна дата за пускането на първия им автомобил, задвижван с водород - до 2026 година. Моделът е наречен "Model H" и ще използва усъвършенствана технология с горивни клетки. Tesla планира напредък и решаване на проблеми със съхранението на водород и свързаната с него инфраструктура.
В момента в САЩ има по-малко от 17 000 превозни средства с водородни горивни клетки, като всички те са в Калифорния. Калифорния е единственият американски щат с мрежа от зарядни станции за продажба на водород. За да станат автомобилите, задвижвани с водород, по-разпространени, ще трябва да се разработи нова инфраструктура, която да поддържа новата технология. Преди това Honda, Hyundai и Toyota бяха единствените компании, предлагащи серийни автомобили, задвижвани с водород.
Как всъщност работи автомобилът с водородни горивни клетки?
Електрическият мотор в автомобилите с водородни горивни клетки е направен по същата технология, която се използва в стандартните електромобили. Разликата е, че вместо да се захранват от батерия, превозните средства с водородни горивни клетки се захранват от горивни клетки, където чистият водород преминава през мембрана, за да се комбинира с кислорода от въздуха. Това произвежда електричество, необходимо за работата на двигателя. Водната пара е единственият страничен продукт от процеса. За целта са необходими резервоари с високо налягане, изработени от въглеродни влакна и доста станции за зареждане с водород.
Проблемът е, че за да създадем чист водород за захранване на горивната клетка, ще трябва да използваме значително количество енергия, за да овладеем този водород от съединение. Чистият водород сам по себе си е много труден за намиране в природата. Обикновено го намираме свързан с друг елемент, тъй като има силна склонност да се свързва с всичко. Това го прави толкова добър енергиен носител. Този процес на крекинг обаче ще освободи въглероден диоксид като страничен продукт.
Възможностите на водородната технология са привлекателни, но има още много да се извърви по отношение на автомобил, работещ само с водород. Настоящите водородни превозни средства на Toyota включват батерия, която помага на автомобила да се ускори. Водородната мощност работи най-добре при постоянни скорости, а не при различни стойности на скоростите, с които се движи едно превозно средство.
Tesla отдавна доминира пазара на електромобили със своята иновативна и футуристична технология. Ако Мъск наистина е решил да "обърне плочата", то Tesla със сигурност ще допринесе значително за технологията за водородни горивни клетки. Може да видим превозно средство, задвижвано от чист водород, на пътя по-рано, отколкото си мислим.