Търсенето на най-добрата батерия за електрически превозни средства продължава и Stellantis вярва, че може би е открила промяна в технологията на литиево-серните батерии. Макар че твърденията за пробив в областта на батериите са чести, сътрудничеството на Stellantis с базираната в Тексас компания Zeta Energy изглежда е довело до обещаваща разработка: литиево-сярна батерия, предназначена за серийни автомобили до 2030 г.
Тази нова технология за батерии обещава значителни предимства в сравнение с настоящите литиево-йонни батерии. Stellantis твърди, че тя има потенциал да намали наполовина цената на kWh, да увеличи скоростта на бързо зареждане с 50% и да намали значително теглото.
Ключовият показател е гравиметричната енергийна плътност - количеството енергия, съхранявано за единица тегло. Сегашните литиево-йонни батерии предлагат различна енергийна плътност в зависимост от състава си. Два често срещани типа са литиево-желязо-фосфатни (LFP) и никел-манган-кобалтови (NMC). Батериите NMC предлагат по-висока енергийна плътност, докато батериите LFP обикновено се считат за по-безопасни, по-дълготрайни и използват по-малко проблематични за околната среда материали. Целта на литиево-серните батерии е да предоставят най-доброто от двата свята, като същевременно премахнат необходимостта от никел, манган, кобалт и графит.
Основната разлика се крие в химията на катода (положителен електрод) и анода (отрицателен електрод). Съществуващите литиево-йонни батерии за електрически превозни средства използват аноди на основата на графит и катоди, изработени от различни материали. Катодът на Zeta Energy е базиран на материали от сулфуризиран въглерод, за които се твърди, че са по-стабилни и предлагат по-добри характеристики в сравнение с катодите на метална основа.
Анодът също представлява значителен напредък. В ранните прототипи на литиеви батерии са използвани метални литиеви аноди, които теоретично позволяват свръхбързо зареждане и висока енергийна плътност. Основен недостатък обаче е образуването на дендрити - подобни на пипала структури, които могат да израснат от анода и да проникнат през разделителната мембрана, причинявайки къси съединения и повреда на батерията. В литиево-сярната батерия се използват метални аноди, изработени от вертикално подредени въглеродни нанотръбички, пълни с литиеви йони. Тези нанотръбички са проектирани така, че да предотвратяват образуването на дендрити.
Като се има предвид, че батерията може да съставлява до 40 % от цената на електромобила, тази нова технология има потенциала да намали драстично цените на електромобилите.
Интересно е, че Stellantis също така току-що обяви създаването на съвместно предприятие на стойност 3,4 млрд. паунда с CATL за изграждане на завод за батерии LFP в Сарагоса, Испания. Този нов завод ще подкрепи съществуващата стратегия на Stellantis за „двойна химия“, която предвижда използването на батерии LFP и NMC в автомобилите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Стелантис
17:35 31.01.2025
2 ГОЛАТА ИСТИНА
Коментиран от #5, #6
17:37 31.01.2025
3 хаха
Остава един въпрос доколко някога ще са масови като ДВГ- зареждането. Могат да направят и батерии 500квч с възможност за зареждане за 10мин. В лаборатория с централа до нея ще върви супер. В малко населено място, жилищни сгради няма как да се подадат 30000кв или 30Мв мощност, при 1000 волта 30000 ампера ток. Няма далекопроводи, трафопостове, инсталации да държат такова чудо. Няма и толкова енергия произвеждана да стига за заряд на милиони електромобили в една държава. Сметките са прости и правени- за минаване на електромобили изцяло в ЕС и САЩ при днешните бавни скорости на зареждане и малки мощности(Вкъщи 5-10А ток) са нужни ДВОЙНО повече производство на енергия и ДОКЪМ ТРИ ПЪТИ ПО-СИЛНА ПРЕНОСНА МРЕЖА. И двете няма кой да направи и солари и вятър не са решение, щото не са постоянни. Също няма как практически в градовете да се теглят кабели към улицата от вкъщи, няма и как примерно една София да има зарядни на всеки 5м по пълните си с нагъсто паркирани автомобили днес улици.
Тази технология просто не е практически приложима в близките поне 100-200 години.
Коментиран от #8
17:39 31.01.2025
4 ццц
Коментиран от #7
17:39 31.01.2025
5 Дали?
До коментар #2 от "ГОЛАТА ИСТИНА":
ами ако парията майка спре субсидиите, дали и на драконите няма да им излязат криви сметките? Ако някой не е разбрал още - Китай завзема пазар с много евтини стоки (много често и некачествени). И когато се установи там, се пускат и по -качествени, но разбра се и по скъпи. Безспорно едно от предимствата им е, че почети цялата електорника за една кола, се произвежда в Китай... имат и ресурси17:44 31.01.2025
6 хаха
До коментар #2 от "ГОЛАТА ИСТИНА":
Да, намериха. От продадените като цяло имат стотици самозапалвания заради липса на качествен контрол. Също така слагат ламарини, дето режат лист хартия, т.е. толкова тънки, и гният за 4-5г. Понякога пълнят предни капаци с картон или тофу поне за китайския пазар. Също заради субсидиите произвеждат куп коли, регистрират ги и с 0км пробег ги нареждат в огромни гробища за коли- паркинги с хиляди гниещи на всеки. Вече и в ЕС заради квотите за продадени ЕВ срещу ДВГ и липсата на търсене на ЕВ пълнят паркове до пристанища с електромобили С РЕГИСТРАЦИОНЕН НОМЕР. Просто е- ако не си "продал" 1 електромобил, има глоба 15 000 евро при продадени повече от 3 ДВГ срещу него. Хубаво, ма търсенето е под 6% и постоянно пада- 1 на 20. От там пишеш 6 ЕВ продадени, слагаш цената им в ДВГто и продаваш 20те търсени от клиентите, а ЕВ само по статистика са продадени.17:45 31.01.2025
7 хаха
До коментар #4 от "ццц":
Това с някой зад компютър да ти залага къде може и не може да ходиш всъщност е ЧАСТ ОТ ЕВРО 7. Вече го предлагат като екстра някои производители, за да го тестват. По същия начин преди лимит на скорост и бипкания при превишена беше екстра, сега е задължително. Следене на внимание с камера още е екстра, но е в ЕВРО 7.Ако ти се търси, екстрата е geofencing- забранени зони за влизане от твоите шофьори със служебната кола или излизане от зоната им за работа.
17:48 31.01.2025
8 Хихи
До коментар #3 от "хаха":
У софето сте прецакани молете се за градски транспорт,като фанете пътя за прованса друсайте дизел,това еАз вкъщи си зареждам със уолбокс фактурата на тока е скочила с не повече от 10 %но това си ми е втората кола на жената,иначе и аз си друсам дизел,така сме хибрид
Коментиран от #9
18:02 31.01.2025
9 хаха
До коментар #8 от "Хихи":
Аз говоря за плановете изцяло да се забрани ДВГ. Тогава няма да има и хибриди, ако не си се усетил.Иначе, да, карам дизел, щото поне 2-3 пъти месечно правя почивки събота и неделя на по над 500км път с връщане и няма да чакам половин ден да зареждам по средата на пътя. За дългите почивки пак 1000км с 2 зареждания за по 5мин е съвсем друго от 8-12ч чакане на зарядно. Не ми се ще и от хубавите ни пътища или при лек удар да компрометирам батерия и да гори колата. Не искам и нещо, дето след 3-4г няма цена, щото никой не е луд да рискува цената на нова кола при нужда от смяна на батерия. Предпочитам вместо плюс ден повече "почивка" заради зареждане да работя 1 ден повече и да е безопасно на макс. Самонает с часова ставка Х00лв. Защо да губя хиляди и да се нервя от чакане по пътя?
Тази технология просто не е за масово ползване още. Добра идея, но далеч от времето си. Вече за 3ти път я пробват, откак има коли.
18:11 31.01.2025