Отидете към основна версия

1 495 0

Екшън планът за железниците

  • екшън планът-
  • железниците-
  • московски

600 служители повече работят в поделение

Снимка: БТА

Убеден съм, че с приемането на Стратегията за развитие на железопътния транспорт от Народното събрание и нейното изпълнение, ще се върне доверието в националния железопътен превозвач, каза министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Ивайло Московски по време на представянето на проекта на Стратегията и Плана за оздравяване и развитие на БДЖ за периода 2015-2022 г.

Средносрочната стратегия за развитие на железниците и Плана за оздравяване на БДЖ предвиждат инвестиции между 210 и 430 милиона лева, намаляване на задълженията на дружеството до 134 милиона лева и покупка на 15 електрически мотрисни влака и 30 шинобуси.

600 служители повече работят в поделение "Товарни превози" БДЖ. Толкова е и излишният персонал на поделение "Пътнически превози, това обаче не означава започване на масови съкращения", заяви Московски. Според него намаляването на числеността на персонала ще се осъществи чрез пенсиониране на служителите, както и чрез естественото текучество.

Ако пък се стигне до приватизация на "Товарни превози", оптимизацията на персонала няма да бъде задължение на държавата.

План за оптимизация на железниците за периода 2015-2020 г. включва пет мерки. Освен оптимизирането на процесите и дейностите, през следващите години транспортното министерство е предвидило минимални инвестиции от 210 млн. лв. За сметка на това държавата ще похарчи 430 млн. лв. за обновяване на парка. С тези пари се очаква да бъдат закупени 15 нови електровлака.

Стратегическо място сред мерките за подобрение заема и развитието на информационните системи. За разлика от Унгария, където железницата разполага с 14 информационни платформи, БДЖ разполага едва с четири такива.

Един от основните проблеми на железницата са и натрупаните задължения през годините. При добро изпълнение на подготвения план, държавата ще трябва да я субсидира с близо 134 млн. лв., а при песимистичен – с двойно повече или близо 300 млн. лв.

През следващите години ведомството е предвидило и изчистване на задълженията между "БДЖ" – ЕАД и НК "Железопътна инфраструктура". Към настоящия момент те възлизат на 75 млн. лв. За оптимизиране на структурата ще бъдат използван капацитетът от ненужни сгради, вагони и локомотиви. Стойността на активите се изчислява на 69 млн. лв.

Що се отнася до инфраструктурата, с европейски пари ще бъде ремонтирана отсечката Елин Пелин – Септември, част от линията Бургас – София. Ако държавата намери необходимия ресурс от 1,4 млрд. лв., ще се пристъпи и към възстановяване на параметрите на отсечката София – Варна.

Предстои да бъде завършен и ж.п. коридорът, свързващ Сърбия, България, Турция и Гърция. Той е снабден с всички системи за безопасност. От НК "Железопътна инфраструктура" са си поставили и амбициозната задача да свържат индустриалните зони с ж.п. линии. Компанията обмисля и да потърси концесионери на ж.п. линиите.

Водят се преговори с общините, обмислят се и варианти за закриване на ж.п. линии, които не са на печалба. Сред най-недоходоносните е Септември – Добринище, като от нея и "БДЖ" – ЕАД, и НК "Железопътна инфраструктура" губят по 5 млн. лв. годишно

Московски коментира, че единните и целенасочени действия на превозвача и инфраструктурния мениджър ще изпратят позитивен сигнал към всички партньори и с това ще се гарантира устойчивост на българския железопътен сектор.

Проектът на Стратегията и Планът ще бъдат внесени утре в Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения в Народното събрание за по-детайлна дискусия върху отделните им елементи, съобщи още министър Московски.

Документът ще бъде предоставен още днес на синдикалните партньори, за да се запознаят с него. В рамките на месец, с всички заинтересовани страни ще се проведе обществено обсъждане на Проекта на Стратегията за развитие на железопътния транспорт и Плана за оздравяване на БДЖ за периода 2015-2022 г.

Изготвянето на проекта на Стратегията показа, че вървим в правилната посока, защото документът е факт, благодарение на единомислието на състава на Комисията по транспорт в парламента, добави още  Московски.

На събитието присъстваха председателят на Комисията по транспорт, информационни технологии и съобщения към Народното събрание Гроздан Караджов, заместник-председателите й Камен Костадинов и Петър Петров, и някои от членовете на Комисията – Георги Свиленски, Станислав Иванов и Клавдия Ганчева, както и генералният директор на НКЖИ инж. Милчо Ламбрев, изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ ЕАД Владимир Владимиров и изпълнителният директор на Изпълнителна агенция „Железопътна администрация“ Веселин Василев.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини