Отидете към основна версия

3 355 12

Мит е, че екотаксите за автомобили в България са високи

  • мит е-
  • екотаксите-
  • автомобили-
  • българия-
  • високи
Снимка: Факти.бг

Мит е, че екотаксите за автомобили в България са високи. Това посочват от Българската асоциация по рециклиране, които се разграничават от „популистките и безпочвени твърдения, неподкрепени от каквито и да било факти по отношение на определянето на продуктови такси за излезли от употреба моторни превозни средства“.

В Европа таксите се заплащат като такса за регистрация или такса регистрация плюс екотакса и лицето, което регистрира автомобил, заплаща 2 вида такси:

1. Такса за регистрация и 2. Продуктова такса.

Когато говорим за такси, следва да разглеждаме двете посочени такси едновременно, така че да се избягва всяко манипулиране на цитираната информация, подчертават от Българската асоциация по рециклиране.

Според проучване, направено от асоциацията, ако се вземе за база 10-годишен автомобил, ще се види, че най-ниския ценови порядък на таксата е в Естония – 179 евро и в Полша – 161 евро (регистрация и екотакса),

Най-високият ценови порядък е в  Норвегия – 5300 евро и Холандия – 7640 евро.

В Румъния цената е доста солена – 2280 евро за 10 годишен автомобил. Тези убийствени цени са за коли с Euro 3. Затова и румънците масово регистрират такива коли в България, където плащат 154 евро (18 евро регистрация и 136 евро екотакса).

От Българската асоциация по рециклиране посочват, че въвеждането на европейската Директива 2000/53/ЕО относно излезлите от употреба превозни средства у нас рязко е оскъпило дейността на компаниите, които рециклират автомобили.

Въвеждането на директивните изисквания оскъпява дейността по оползотворяване, защото, ако преди време от един стар автомобил се е депонирало около 30% от състава му, то сега нормата е под 7%, а всичко останало от него следва да се рециклира и оползотворява. Например, гумите на автомобилите се изхвърляха на сметищата, а понастоящем се предават на рециклиращите предприятия.

Опасните отпадъци сега се рециклират на 100%, което увеличава разходите на оползотворяващите организации. Също така, ако един автомобил се купува за около 200 – 350 лева (ако не е за авточасти), то разходите за неговото събиране, транспортиране, разкомплектоване, рециклиране и обезвреждане на опасни отпадъци са в пъти повече.

От Асоциацията отбелязват и че по силата на новия Закон за управление на отпадъците от 2012 г., законните площадки за събиране на стари автомобили намаляха 3 пъти, което рязко увеличи разходите за транспорт на автомобилите от мястото им на събиране до пункта.

От компаниите в рециклиращата индустрия са инвестирани над 50 млн. лв. в действащите площадки за разкомплектоване на автомобили през последните години, като по този начин се осигурява спазването на еко изискванията и съответно предотвратяване на замърсяването на природата, подчертават от Българската асоциация по рециклиране.

В писмо до омбудсмана Мая Манолова по повод нейното предложение за десет пъти по-ниски екотакси, от асоциацията посочват, че в страните, в които не се събират подобни такси, са въведени други икономически механизми.

Трябва да се има предвид, че пазарите на България и Германия са различни: в България пазарът е предимно на автомобили втора ръка, които излизат много по-бързо от употреба и количествата отпадъци, които се събират са много повече в нашата страна. На практика пусканите в Германия автомобили, излизат от употреба в страни, където преобладават пазари на автомобили втора употреба, каквато е България, пишат от Българската асоциация по рециклиране.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини