Отидете към основна версия

2 012 1

Тръмп, НАФТА или просто покер

  • тръмп-
  • сащ-
  • мита
Снимка: АП/БТА

Новият президент на САЩ Доналд Тръмп обяви, че започва да предоговаря Североамериканското споразумение за свободна търговия (НАФТА) с Канада и Мексико. Изявлението беше направено дни след като той положи клетва за държавен глава.

Тръмп дори скоростно изпълни едно от предизборните си обещания, когато в първия си работен ден подписа заповед за оттеглянето на САЩ от сделката за Транстихоокеанско партньорство за свободна търговия. Като аргумент той посочи, че от търговия родината му губи годишно по $800 млрд.

Доналд Тръмп не се спря и дори обяви, че подготвя мито от 20% за вноса на стоки от Мексико. Мярката има цел да генерира годишно приходи от $10 млрд., с които да се финансира изграждането на стена по границата с Мексико.

Експертите на „Морган Стенли” предупредиха, че облагането на мексиканските стоки с вносни мита от 20% може и да се отрази добре на американската икономика през първата година, но в дългосрочен план това ще понижи икономическия ръст на САЩ. Високите разходи за производство ще намалят печалбата на американските износители, инвестициите ще спаднат, а потребителските цени ще се повишат. Това ще доведе до стегнация и дори повишаване на лихвите.

Политиката на новоизбрания американски президент Доналд Тръмп да отмени търговски споразумения на САЩ за свободна търговия, могат да се отразят негативно на автомобилната индустрия. Подобна политика от страна на Тръмп води до несигурност сред автомобилните гиганти, твърди Си Би Ес.

Тя идва в момент, когато продажбите на автомобили в САЩ са достигнали своя пик, преодолявайки рецесията (2007-2009). Това е успех на политиката на бившия президент Барак Обама, който заложи на стимули за сектора без да налага протекционистични мерки.

Експерти посочват, че Мексико е важен пазар за НАФТА и американската автомобилна индустрия. Централно – американската страна е важна като производствена база. Там General Motors (GM) произвежда 24% от продукцията си, Fiat - Chrysler – 26%, а Ford - 14%.

За американската автоиндустрия предстоят тежки времена, ако се обложат с 35% допълнителна такса всички вносни компоненти, които се влагат в произвежданите в САЩ коли, предупреждават.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини