Националната агенция за приходите (НАП) засилва контрола върху търговията през социалните мрежи като „Фейсбук“ и сайтовете за пазаруване. Над 300 млн. лв. са установените укрити приходи от този вид търговия, заяви на семинар във Велико Търново за промените в Наредба Н-18 за касовите апарати шефът на дирекция „Комуникации" в Националната агенция за приходи Росен Бъчваров.
Във „Фейсбук“ има специална секция озаглавена „Маркетплейс", в която има хиляди обяви за продажба на дрехи, обувки, дори и на автомобили и апартаменти. Освен това има обособени специални групи за продажби, които имат само тази цел - да продават стоки, но повечето търговци там нямат фирми, а продават като физически лица. Именно към този проблем са се насочили данъчните - да съберат приходи в хазната от търговията в социалните мрежи, уточнява в. „Труд“.
„Фискалният проблем на електронния бизнес, на онлайн търговията се измерва с огромни годишни загуби. Трябва да се изгради софтуерна система, която отговаря на изискванията на данъчното законодателство. Онези, които не приемат кешови плащания и използват пощенски парични преводи като възможност, могат да продължат да отчитат оборотите си, както до сега", заяви Росен Бъчваров.
Според Бъчваров счетоводителите и търговците все още имат неясноти, които са свързани основно с електронната търговия. Някои изразиха мнение, че „ще бъдат върнати в XIX век", ако не могат да пишат фактури по електронен път, а трябва да правят това на ръка.
„Имаме такава дейност с онлайн платформа и с разносна търговия, не знаем точно какъв трябва да е софтуерът ни", споделят търговците пред агенцията по приходите. Някои търговци все още не знаят как се третират продажбите през „Фейсбук“. На семинара те попитаха НАП: „Това електронна търговия ли е, трябва ли да се издава касов бон?".