40 свидетели са разпитани във връзка с жестоката верижна катастрофа в тунела „Витиня“ на автомагистрала "Тракия", където загинаха трима души.
Вчера Окръжна прокуратура - София образува досъдебно производство за причиняване на смърт и телесни повреди на повече от едно лице вследствие на нарушаване правилата за движение по пътищата, съобщиха от прокуратурата.
Разследването се осъществява от 10 разследващи полицаи под ръководството на двама наблюдаващи прокурори от Окръжна прокуратура – София. Към момента са разпитани 40 свидетели, сред които има разпит пред съдия на чужди граждани. Разпитите продължават.
Извършен е оглед на местопроизшествието. Назначена е авто-техническа експертиза, която ще установи механизма на извършване на престъплението. Аутопсиите на загиналите лица са приключили. В срок до 12.10.2015 г. ще бъдат изготвени 3 съдебно-медицински експертизи за установяване причините за смъртта на тримата загинали. Предстои да бъдат назначени 14 съдебно-медицински експертизи по писмени данни на всички останали пострадали от престъплението лица.
В момента се извършват огледи на всички участвали в пътно-транспортното произшествие автомобили. Процесуално-следствените действия продължават.
Малко след 2 ч. тази нощ беше възстановено движението в тунела в посока Ботевград. Поради мъгла видимостта в района беше намалена.
Няма промяна в състоянието на шестимата пациенти, пострадали при верижната катастрофа. Те са в стабилно състояние.
"Днес лекарите предвиждат да им бъдат направени нова серия високоспециализирани изследвания за да се прецени как да се продължи с тяхното лечение", каза Мария Пойрязова от института “Пирогов” пред БНТ.
"9-годишното момиченце е с рана на главата затова остава в неврохирургията. Майка му, която е негов придружител има счупване в областта на носа, рана и охлузване отново в същата област. Бяха докарани мъж и жена, които остават в клиниката по травматология. Мъжът има счупване в областта на коляното, а пък съпругата му има счупване в областта на опашната кост. В травматологията се наложи да останат и другите двама пациенти", обясни тя.
Предстоят специализирани изследвания, след което ще се прецени как да продължи лечението им.
От "Пътната полиция" призовават шофьорите да спазват указанията и да карат с повишено внимание и съобразена скорост. Пътната обстановка е нормална за сезона. Пътните настилки са преобладаващо мокри.
Според експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев на тунел „Витиня“ трябва да се сложи автоматизирана система за предупреждение.
Това, което видяхме в тунела „Витиня“, е пренебрегване на елементарни правила за движение по пътя, коментира той пред БНР.
В такъв тунел, който е доста дълъг, мръсотията, която се натрупва при неговата експлоатация, при овлажняване действително създава една много неприятна ситуация - намалява сцеплението на пътя. Според мен това е една обективна причина, че автомобилите са имали проблем със спирането, обясни Алекси Стратиев.
Според него трябва да се сложи автоматизирана система, която при задръствания или при спиране на движението в тунела да сигнализира на входа да не влизат други превозни средства.
Експертът коментира и последните предложения, които имат за цел да намалят катастрофите и жертвите на пътни инциденти. По думите му има полезни неща, но има и доста безмислени. Като пример за последните той посочи това, че драстично се увеличават глобите за шофиране след употреба на алкохол, а в същото време глобите за неправоспособните водачи си остават същите.
"Статистиката показва, че алкохолът не е проблем. Алкохолът, с течение на годините, като причина за пътно-транспортните произшествия, чувствително намалява. Процентът на загиналите по причина на алкохол беше някъде около 7%, спадна на 5%, на 4%, миналата година са само 2%, което показва, че нормата действа. Не виждам логика да се променя, докато неправоспособните чувствително нараства и 11% от загиналите са по причина неправоспособност. А към тях не се взимат тези драстични мерки. Впечатлява ме и това, че превишената скорост се вкарва като престъпление по Наказателни кодекс, преди да може да се въздейства по административен път. Действа ли към момента нормата за контрол на скоростта, при положение, че половината от нарушителите не са изтърпели наказание си, ние не търсим начин те да го изтърпят, а го прехвърляме в Наказателния кодекс, което ми се струва малко нереално", коментира Стратиев.
По първоначални данни несъобразена скорост е причината за верижната катастрофа, заяви комисар Бойко Рановски, началник на отдел "Пътна полиция" в ГДНП.
„След като става едно пътнотранспортно произшествие на изхода на тунел „Витиня”, останалите превозни средства, движещи се зад тези автомобили, не успяват да спрат и се случва това, което видяхме всички”, посочи комисар Рановски.
По думите му, този тунел е с дължина 1100 метра, което го прави най-дългия в България. „Тунелът не е с прав участък, а има две криви – лява и дясна. В самия тунел има и спускане. Движението в него с несъобразена скорост крие много рисковe, дори и да няма други превозни средства”, коментира още той.
На въпрос дали е вярно твърдението, че в участъка на катастрофата е имало разлято масло или нафта, той отговори: „Аз бях на мястото след инцидента и там действително имаше разляти множество течности, но това е от всички катастрофирали автомобили. Дали преди катастрофата е имала разлята течност, предстои да го доказват колегите, които водят разследването”. Комисар Рановски отбеляза също, че в района на тунела няма видеокамери, чиито видеозаписи могат да бъдат използвани за установяване на причините за инцидента.